Gå til innhold

Trøblete bleieslutt

Fremhevede innlegg

Skrevet

Sorry, dette ble mye lengre enn jeg hadde tenkt. Har en trøblete bleieslutt med jenta vår som straks blir tre år. Det gikk veldig bra i begynnelsen, men etter oppstart i barnehagen etter sommerferien ble det markant verre med ca. 1 uhell per dag (noen ganger flere) og nå er vi straks i oktober. Hun virker ikke å bry seg med at buksa er våt og det virker som hun har mistet motivasjonen til å gå på do. Dette går ikke lenger og barnehagen er forståelig nok lei og vil ta på bleie når de går ut. Jeg skjønner jo at de ikke kan trylle fram flere ansatte, men samtidig tror jeg årsaken til problemet ligger i barnehagen. Er derfor usikker på om bleie egentlig vil løse problemet. 

Barnehagen tar med alle bleieslutterne på do en gang i timen enten de vil eller ikke. Altså må de avbryte leken for å gå på do i stedet for å gjøre det i en naturlig overgang mellom frilek og samlingsstund for eksempel. Dette tror jeg er en stor del av problemet for hun har hele livet vært preget av fear of missing out og så ofte som en gang i timen må jo være både masete og kan fort oppfattes som straff når det gjøres på den måten? Men når de går ut, som fort kan være opp til 2 timer av gangen, så forventer de plutselig at barnet sier i fra selv, for da har de ikke tid til å følge på do pga. møter.  

Barnehagen har kun doer i voksenstørrelse med en løs doring oppå. Hun nekter å bruke den og det skjønner jeg godt for det ser fryktelig ustabilt ut og krakken foran doen er så lav at hun ikke kan sette seg ned på doringen, men må klatre litt opp mens doringen beveger seg rundt omkring. Hun når ikke ned til krakken når hun sitter på doen og da skjønner jeg ikke hvordan hun skal komme seg av igjen når hun sitter på en doring som er litt høyere foran. Så da sitter hun på voksendoringen uten hjelp, mens hun prøver å ikke falle ned i do. Hun er overraskende flink til det, men det kan umulig være enkelt å få tømt blæren helt. Hun sier doen er ekkel. Mulig det også betyr andre negative ting. De har ingen potter. Er ikke det vanlig å ha i barnehager?

Barna har også fri tilgang til vannflaskene sine hele dagen, uavhengig av om det er varmt ute eller ikke. Hun drikker ganske mye og tisser dermed ganske mye. Hvordan er dette i deres barnehage?

Det er ca. 50/50 om hun sover dagdupp i barnehagen. Det bør hun absolutt gjøre, men søvn har vært et kjempeproblem hele livet hennes. De forteller at hun ikke får sove fordi de yngste barna gråter. Hun har klart flere uhell når hun er trøtt. Vi har selvfølgelig forsøkt både tidligere leggetid og å kutte duppen helt, men det nytter ikke.   

Har vært i møte med barnehagen, men vårt inntrykk så langt er at de ikke er villige til å endre på noe som helst. Så da lurer jeg på hva det egentlig vil løse om de tar på bleie når de går ut, for på et eller annet tidspunkt må jo bleien av igjen. I mellomtiden vil hun i enda større grad ha vendt seg til å tisse ute. Synes det virker som en dårlig plan å ta bleien helt vekk midt på vinteren og det samme gjelder våren/sommeren fordi hun da (forhåpentligvis) blir storesøster og da vil hun garantert ønske å ha på bleie slik som babyen. Fear of missing out er også et såpass grunnleggende personlighetstrekk, så ser ikke for meg at det vil bli enklere for henne å avbryte leken neste år heller.  

UVI er sjekket og utelukket. Tviler sterkt på at hun sliter med forstoppelse. 

Hva burde vi gjøre? 

Anonymkode: b2281...fc7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vente litt? Re-sette alt stresset med bleieslutt, også starte på scratch.

Anonymkode: 1cbe4...c54

Skrevet

Vi begynte og kom veldig langt i sommer. Så begynte barnehagen og da var vi tilbake. Senk skuldrene. Det går seg til. Fortsett å øve på ettermiddag og helger. Hun er ikke klar for å være bleiefri i hverdagen om hun har så mange uhell tenker jeg. Det er i barnehagen hun er, og det takler hun tydeligvis ikke nå. 

Anonymkode: a1723...93c

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...