Gå til innhold

Vinterdekk meg/uten pigger i byen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi har piggfritt. Her er det viktigere om man har 4-hjulstrkk eller 2-hjlstrekk enn pigger eller ei

Anonymkode: c1741...3fa

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
tvertimot skrev (På 29.9.2025 den 19.58):

Ser ingen grunn til å skulle måtte benytte piggdekk, dagens biler og dekk er så gode at ingen skal måtte trenge det. Ingen problemer å ta seg frem piggfritt, i så fall er det kjøreegenskapene som er dårlige og ikke fordi noen kjører piggfritt.

Du kjører mest på flata skjønner jeg :P og steder det faktiskt brøytes og ikke legger ser is under osv.. 

Anonymkode: fb79b...33e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Og allikevel fortsetter de med piggdekkevagift. Den burde heller blitt byttet med piggfriavgift.

En annen ting er at økning av biler med piggfritt øker også bruken av salt, noe som er et større makkverk en pigg og svevestøv. 

Anonymkode: 25e49...3c3

Stemmer. Ved mindre bruk av salt vil en og få mer god gammel dags vei med snø føre evnt litt usikker. Ofte ikke slik det blir med salt som kan bli som såpe

Anonymkode: 828ff...652

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Angående svevestøv og miljø. En ting jeg hadde sett vi kunnet kvittet oss med er denne helt hinsides saltingen av veiene vi driver med her i Norge. Noe ordentlig miljøsvineri som i tillegg rust- og korrosjonsskader koster bilparken i Norge for milliarder av kroner. 

Anonymkode: e07a1...fcc

Da må andelen piggdekk økes betraktelig først. I Oslo kjører 90% piggfritt og det polerer veien slik at de må ty til salt både når det er glatt men også når det ikke er glatt for å forebygge. Piggfritt er bra pga støy, men det er det eneste. 

Så å starte med piggfrittavgift er en god start.

Anonymkode: 25e49...3c3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Du kjører mest på flata skjønner jeg :P og steder det faktiskt brøytes og ikke legger ser is under osv.. 

Går veldig fint å kjøre i bakker med piggfrie dekk, og det selv om det er snø på veien også. Piggdekk gir deg kun en falsk trygghet og svært liten nytte på speilblank underlag.

Anonymkode: 47110...6e4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Går veldig fint å kjøre i bakker med piggfrie dekk, og det selv om det er snø på veien også. Piggdekk gir deg kun en falsk trygghet og svært liten nytte på speilblank underlag.

Anonymkode: 47110...6e4

Dekktester viser noe annet... 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 29.9.2025 den 19.41):

Har alltid kjørt med premium piggdekk. Når de er best på alle fører så ser jeg ikke noe grunn til å bruke noe annet. 

Anonymkode: e07a1...fcc

Ikke på regn

Anonymkode: fc7f8...108

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Ikke på regn

Anonymkode: fc7f8...108

På regn er nok sommerdekk best.

Anonymkode: dfa05...c28

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 2.10.2025 den 10.24):

Absolutt ikke, jeg bor riktignok på Østlandet men er vestlending som reiser kjører over fjellet 3-4 ganger hver vinter (bl.a. hver jul) og har gjort det i mangfoldige år. På Voss hvor jeg er oppvokst er det greit med snø og is, men ingen problemer å kjøre piggfritt. Noe det heller ikke er her jeg bor, på Hadeland en times kjøring fra Oslo. Men klart, her i Øst er det mindre utfordrende terreng enn på Vestlandet.
Helt ok å kjøre piggfritt, men klart jeg ser at det skroter på mange sine kjøreferdigheter på glatta. I flere år kjørte jeg daglig (på nattestid) opp de bratte bakkene og svingene man må forsere når man skal til Nesodden, kjørte varebil med dårlige vinteregenskaper (men piggfritt da jeg ikke ville betale piggdekkavgift), ikke en dag satt jeg meg fast (men det så jeg tidvis sjåfører i biler med langt bedre kjøreegenskaper på glatta gjorde).
Som sagt, er ikke alle som har kjøreferdighetene til å håndtere glatta (om de kjører piggfritt eller med piggdekk), da er det kjøreferdighetene heller enn dekkene som er problemet. Fungerer greit også på underkjølt regn å kjøre piggfritt, men klart at da må man bruke hodet og noen ganger kan det være å beslutte at man venter en time eller to med å kjøre. Ene dagen jeg var på Nesodden ventet jeg før jeg fant det forsvarlig å kjøre, det var ren skøyteis og bakkene med de skarpe svingene var ikke aktuelt å prøve meg på i det hele tatt når forholdene var slik. Men sjelden føret er helt håpløst, en dag hvert 5-6 år kanskje (sjeldnere enn det også, for jeg har bare opplevd det to ganger de siste 15-20 årene).
Som yrkessjåfør kjører jeg veldig mye, kjenner meg ikke igjen i det du skriver i det hele tatt. Men klart, vi som kjører lastebil må nødvendigvis i noen tilfeller ta på kjetting, men det trenger man ikke om man kjører personbil (da er piggfritt veldig ok og man kommer seg frem nær sagt over alt).

Kombinasjonen av feil bil (ikke alle biler er gode på glatta, typisk tysk bil med bakhjulsdrift) og utfordrende forhold kan dersom også sjåførens kjøreegenskaper er dårlig, være en kombo som skaper problemer. Ikke alle har bil som står i stil til deres kjøreegenskaper. Men da hjelper det heller ikke med de beste piggdekk, det viktigste her er tross alt sjåførens kjøreegenskaper og om vedkommende kan eller ikke kan håndtere glatt føre.

Endret av tvertimot
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...