Mardina Skrevet 30. september 2025 #21 Skrevet 30. september 2025 Har kjørt piggfritt i årevis. Aldri gitt meg problemer på de vel 20 årene jeg har hatt lappen. 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2025 #22 Skrevet 1. oktober 2025 her er det kun pigg som gjelder. Mye bakker og isete veier så med piggfritt må bilen stå halve vinteren. Anonymkode: dfa05...c28
Eva-Lena Skrevet 1. oktober 2025 #23 Skrevet 1. oktober 2025 Har ikke kjørt med pigger på minst 20 år. Det har gått helt fint, bare å kjøre etter forholdene. 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2025 #24 Skrevet 1. oktober 2025 Er det våt glatt is så funker kjetting eller piggdekk. Ikke noe annet. Anonymkode: d03f4...eae 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2025 #25 Skrevet 1. oktober 2025 Flere vitnesbyrd her fra folk som sverger til piggdekk, gjerne fordi de bor slik til eller reiser slik at piggdekk er nødvendig/spesielt gunstig. Men TS bor altså i Oslo, med de forholdene det medfører. 😉 Anonymkode: 62533...5b2 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2025 #26 Skrevet 1. oktober 2025 Ingenting slår premium piggdekk. Så hvorfor velge noe som er mindre trygt? Og slutt denne tullete argumentasjonen; "jeg er yrkessjåfør og har kjørt piggfritt i 40 år uten uhell". Selvfølgelig er menneskelig feil alltid årsak til ulykker. Og uansett, man kjører etter forholdene Men som noen har sagt her. Piggdekk må skiftes oftere enn piggfrie. Piggene slites fort. Gamle piggdekk blir faktisk farligere siden blankpolerte pigger blir som skøyter på isen.. Selv skifter jeg ca hvert 3. år. Fordi jeg har råd til det. Anonymkode: e07a1...fcc
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2025 #27 Skrevet 1. oktober 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Flere vitnesbyrd her fra folk som sverger til piggdekk, gjerne fordi de bor slik til eller reiser slik at piggdekk er nødvendig/spesielt gunstig. Men TS bor altså i Oslo, med de forholdene det medfører. 😉 Anonymkode: 62533...5b2 Skal ikke undervurdere gammel vane og tradisjon i forhold til hvor man bor heller. Jeg har bodd i Oslo-området de siste 30 årene, og har kjørt piggfritt like lenge. Den første bruktbilen jeg kjøpte her nede hadde piggfrie vinterdekk, og siden har piggfritt være defaulten, egentlig aldri noe jeg har tenkt på ved innkjøp av nye vinterdekk. I distriktet jeg opprinnelig kommer fra kjører 90% med pigg, primært fordi de alltid har gjort det. Og det selv om man i praksis kjører på bar asfalt mesteparten av vinteren der også. Anonymkode: 6f4ce...d3d 1 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2025 #28 Skrevet 1. oktober 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Flere vitnesbyrd her fra folk som sverger til piggdekk, gjerne fordi de bor slik til eller reiser slik at piggdekk er nødvendig/spesielt gunstig. Men TS bor altså i Oslo, med de forholdene det medfører. 😉 Anonymkode: 62533...5b2 Er mange steder med bratte isete veier i Oslo og omegn. Bor selv i Bærum og har kjørt mange år piggfritt. Skiftet til pigger i fjor og angrer ikke ett sekund. Anonymkode: bf724...a53 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2025 #29 Skrevet 1. oktober 2025 AnonymBruker skrev (På 29.9.2025 den 19.19): Har ikke kjørt på vinterføre før, jeg bor i Oslo men jeg kjører mye ut av byen. Er piggfrie dekk egentlig gode på vinterføre eller er de ment for saltede og godt strødde veier? Ville du kjøpt med pigg? Anonymkode: 248e7...dac Jeg har kjørt ca 15.000 km i året i Oslo og Akershus siden 2012. Kun hatt piggfritt. Ikke noe problem. Anonymkode: fa7ba...d78 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2025 #30 Skrevet 1. oktober 2025 Klarer med akkurat med feks Tesla 3 med AWD i bakker i Oslo med Oslo kommunes elendige måking med piggfritt mens naboer som har feks bakhjulstrekk ofte sitter fast. Så klart bilen har noe å si også. Men på våt is er det farlig uansett. Anonymkode: d03f4...eae 1
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2025 #31 Skrevet 1. oktober 2025 De fleste av dagene går det nok helt fint med piggfri, men de dagene det er skikkelig dritt og sleipt er det kun pigger som gjelder. Det snør ikke like mye i Oslo, men det er ikke snøen som er det verste. Det er dagene med sludd og temperaturer rett under minus. Og de dagene er det også en del av i Oslo. En annen ting er at vi trenger en viss andel pigger på veie. Piggfrie polerer isen, mens piggene rufser den opp og skaper bedre grep for alle. Anonymkode: 25e49...3c3 3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2025 #32 Skrevet 1. oktober 2025 AnonymBruker skrev (På 30.9.2025 den 8.01): Kjørt bil i 40 år nå, ganske nøyaktig. De siste nærmere 20 årene på piggfritt. Bor i Oslo-området, men kjører jevnlig til Vestlandet, Møre og Trøndelag på vinterføre. Null problem, noe jeg tror er tilfelle for de alle fleste. Jeg har alltid valgt premium piggfrie dekk – best i test, og betalt deretter. Det er vel anvendte penger i min bok. TS bor i Oslo, og det er i all hovedsak to grunner til at jeg anbefaler vedkommende å kjøpe gode (!) piggfrie dekk fremfor piggdekk: 1) Mesteparten av vinteren er det bart eller tilnærmet bart på veiene i Oslo-området. Piggdekk slites hardt og relativt fort på slikt underlag, hvilket bringer oss over til punkt 2) Når du så skal kjøre over Hardangervidda, ute på bygdeveier etc. så er dine slitte piggdekk en falsk trygghet! I tillegg får du mer støy i bilen din (siden du kjører på stort sett bare veier), piggdekkavgift i Oslo og hyppigere dekkskift evt ompigging. Det er egentlig kun et par uker i overgangen fra høst til vinter her jeg bor at det er enkelte dager jeg tenker at akkurat nå ville det vært greit med piggdekk pga underkjølt regn og skummel is på ellers bar asfalt. De dagene kan telles på maks én hånd. Det korte svaret til TS: Velg piggfritt, først som sist. Anonymkode: 62533...5b2 Det var en god del dager det var isete i Oslo og omegn for noen år siden, så dette har dessverre blitt mer vanlig. Vintrene varierer veldig, noen år er det relativt lite snø/nedbør og ganske bart, mens andre år er det snøfokk og mye snø, gjerne kombinert med perioder med mildvær, påfølgende kalder dager og dermed is på veibanen. Derfor kan man oppleve en del tettpakket snø og is på veibanen enkelte år, noe som betyr at pigger er best for de aller fleste. Anonymkode: 0d624...749 1
moomino Skrevet 1. oktober 2025 #33 Skrevet 1. oktober 2025 (endret) Piggdekk, Piggfrie dekk | Advarer: Norge trenger flere bilister med piggdekk https://share.google/SWhsu6jVB4ODaCmNX Og forskning viser at en egentlig burde ha flere med piggdekk men det er nok bedre at isen ikke blir hakket litt slik at folk må la bilen stå Debatt om piggdekkgebyr: – Frykter at folk har blitt drept https://share.google/X5JcaWXVClD7zyxmC Endret 1. oktober 2025 av moomino 1
Tiuren Skrevet 1. oktober 2025 #34 Skrevet 1. oktober 2025 Mardina skrev (22 timer siden): Har kjørt piggfritt i årevis. Aldri gitt meg problemer på de vel 20 årene jeg har hatt lappen. Og andre har kjørt piggdekk i mange tiår uten problemer, men hva beviser nå det 3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober 2025 #35 Skrevet 1. oktober 2025 Tiuren skrev (8 timer siden): Og andre har kjørt piggdekk i mange tiår uten problemer, men hva beviser nå det At de liker å betale gebyr og lage mer svevestøv, og ikke kan kjøre bil? Anonymkode: 7fab4...771 1
Tiuren Skrevet 1. oktober 2025 #36 Skrevet 1. oktober 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): At de liker å betale gebyr og lage mer svevestøv, og ikke kan kjøre bil? Anonymkode: 7fab4...771 Blir jeg dårligere til å å kjøre bil om jeg bytter ut piggfri dekkene med piggdekk? 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2025 #37 Skrevet 2. oktober 2025 AnonymBruker skrev (7 timer siden): At de liker å betale gebyr og lage mer svevestøv, og ikke kan kjøre bil? Anonymkode: 7fab4...771 Det er litt vanskelig å kjøre en bil som ikke sitter fast i underlaget. Anonymkode: dfa05...c28
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2025 #38 Skrevet 2. oktober 2025 Nok en gang: TS bor i Oslo. Statens Vegvesen og bladet Motor melder at 90+% av all kjøring i Oslo foregår piggfritt. Det bør være en grei indikasjon på hva som er gangbart. Andre steder kan selvsagt ha andre behov. Anonymkode: 62533...5b2 2
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2025 #39 Skrevet 2. oktober 2025 moomino skrev (20 timer siden): Piggdekk, Piggfrie dekk | Advarer: Norge trenger flere bilister med piggdekk https://share.google/SWhsu6jVB4ODaCmNX Og forskning viser at en egentlig burde ha flere med piggdekk men det er nok bedre at isen ikke blir hakket litt slik at folk må la bilen stå Debatt om piggdekkgebyr: – Frykter at folk har blitt drept https://share.google/X5JcaWXVClD7zyxmC Og allikevel fortsetter de med piggdekkevagift. Den burde heller blitt byttet med piggfriavgift. En annen ting er at økning av biler med piggfritt øker også bruken av salt, noe som er et større makkverk en pigg og svevestøv. Anonymkode: 25e49...3c3 1
AnonymBruker Skrevet 2. oktober 2025 #40 Skrevet 2. oktober 2025 Angående svevestøv og miljø. En ting jeg hadde sett vi kunnet kvittet oss med er denne helt hinsides saltingen av veiene vi driver med her i Norge. Noe ordentlig miljøsvineri som i tillegg rust- og korrosjonsskader koster bilparken i Norge for milliarder av kroner. Anonymkode: e07a1...fcc 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå