Gå til innhold

Gifte seg uten seremoni?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kan man gifte seg uten noen seremoni? Tenker på å bare bli gift og ikke ha hverken seremoni eller selskap.

Vi er bare interessert i å sikre meg økonomisk hvis samboer skulle dø. Har vært samboere i ca 23 år, så hvis han dør uten at vi er gift så har jeg ikke rett til annet enn innboet vårt. Er vi gift så kan jeg vel også få enkepensjon hvis han dør før meg? Han har god pensjon mens jeg vil få minstepensjon. 

Anonymkode: 328e7...e18

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan gifte deg på rådhuset. Da kan de finne forlovere, det er gjerne en sekretær eller noen de huker tak i for selve vielsen. Da trenger du ikke pynte deg eller ha blomster. Bare gå inn, si ja og gå ut igjen.

• Nyttig 1
Skrevet

Vielse kan man gjøre utrolig kort. Det er vissnok noe minimum man må igjennom "Vil du..." og "Herved erklærer...", det tar vel omtrent 30 sekunder. Det er ikke noe krav om hverken antrekk eller tale eller noe som helst. 

Google borgerlig vielse og kommunenavnet ditt, så finner du nok ut av det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Eva-Lena skrev (41 minutter siden):

Du kan gifte deg på rådhuset. Da kan de finne forlovere, det er gjerne en sekretær eller noen de huker tak i for selve vielsen. Da trenger du ikke pynte deg eller ha blomster. Bare gå inn, si ja og gå ut igjen.

Man må ha forlovere for å fylle ut erklæringen man må få i forkant. De som signerer under vielsen heter vitner. 

Anonymkode: 1ab52...926

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Man må ha forlovere for å fylle ut erklæringen man må få i forkant. De som signerer under vielsen heter vitner. 

Anonymkode: 1ab52...926

Stemmer det, vitner heter det.

Forlovere til erklæringen kan jo være hvem som helst bare de er over 18. Spør naboen, egne barn eller venner. Kan spørre nær sagt hvem som helst bare de kan bekrefte at du er du og samme med din partner.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar 🙂

Anonymkode: 328e7...e18

AnonymBruker
Skrevet

Det er ganske vanlig, ja.

Anonymkode: 9a39e...4c0

AnonymBruker
Skrevet
Eva-Lena skrev (8 timer siden):

De finner ikke forlovere, men vitner!! Forlovere må du skaffe selv. De signerer forlovererklæring, men trenger ikke være til stede under vielsen.  Vielsen er litt mer formelt enn å bare si ja.

Anonymkode: c8143...cea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...