AnonymBruker Skrevet 29. september 2025 #1 Skrevet 29. september 2025 Jeg tar en SS tran pr dag og drikker 1 SS chiafrø som har ligget i vann. Bør jeg kutte ut en av disse? Spiser i tillegg fisk flere ganger i uka (makrell i tomat på knekkebrød, samt 1 minst 1 fiskemiddag) Bør jeg kutte ut tran eller chiafrø? Anonymkode: 6bdcd...4de
AnonymBruker Skrevet 29. september 2025 #2 Skrevet 29. september 2025 Tran er nesten alltid ødelagte fettsyrer. Omega-3 er flerumettet og tåler ikke luft, lys eller varme. Det skal oppbevares i mørke, tette flasker i kjøleskap hele tiden, også i butikken, og det skal brukes opp innen noen uker etter åpning. Hvis ikke er det ødelagt fett og det blir skadelige, så det er bare å kaste. Det flerumettede fettet i chiafrø er beskyttet så lenge frøene er intakte, så det holder seg mye lengre enn presset olje. Men det er feil type omega-3. Vi trenger DHA og EPA og disse finner du ikke i planteriket. Planter har ALA som må konverteres til DHA og EPA. Konverteringsraten er henholdsvis ca 5% og 10%. Så under 10% av omega-3 som du inntar fra chia kan brukes av kroppen. 1 ss chia er 2,7g omega-3 (ALA), så det tilsvarer ca 0,15g DHA og 0,3g EPA. Dette tilsvarer ca en eggeplomme. Spis heller noen egg hver dag. Det er bare tull å ta omega-3-tilskudd. Det viktige er forholdet mellom omega-3 og omega-6. Ved å øke inntaket av omega-3, så forbedrer du forholdet bittelitt. Men du bør heller fokusere på å senke omega-6. Vi får i oss nok omega-3 ved å spise naturlig mat. Man trenger ikke fisk. Faktisk anbefaler jeg å kutte ut sjømat også fordi det er så mye miljøgifter i det meste av sjømat... Anonymkode: 423f4...76a
AnonymBruker Skrevet 29. september 2025 #3 Skrevet 29. september 2025 Så Møllers kapsler er ikke bra? Mine står ikke i kjøleskapet. Anonymkode: 4fc50...605
AnonymBruker Skrevet 29. september 2025 #4 Skrevet 29. september 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så Møllers kapsler er ikke bra? Mine står ikke i kjøleskapet. Anonymkode: 4fc50...605 Kast. https://www.theguardian.com/environment/2022/jan/17/revealed-many-common-omega-3-fish-oil-supplements-are-rancid Anonymkode: 423f4...76a
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå