Gå til innhold

For mye omega 3?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg tar en SS tran pr dag og drikker 1 SS chiafrø som har ligget i vann. Bør jeg kutte ut en av disse? Spiser i tillegg fisk flere ganger i uka (makrell i tomat på knekkebrød, samt 1 minst 1 fiskemiddag)

Bør jeg kutte ut tran eller chiafrø?

Anonymkode: 6bdcd...4de

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tran er nesten alltid ødelagte fettsyrer. Omega-3 er flerumettet og tåler ikke luft, lys eller varme. Det skal oppbevares i mørke, tette flasker i kjøleskap hele tiden, også i butikken, og det skal brukes opp innen noen uker etter åpning. Hvis ikke er det ødelagt fett og det blir skadelige, så det er bare å kaste.

Det flerumettede fettet i chiafrø er beskyttet så lenge frøene er intakte, så det holder seg mye lengre enn presset olje. Men det er feil type omega-3. Vi trenger DHA og EPA og disse finner du ikke i planteriket. Planter har ALA som må konverteres til DHA og EPA. Konverteringsraten er henholdsvis ca 5% og 10%. Så under 10% av omega-3 som du inntar fra chia kan brukes av kroppen. 

1 ss chia er 2,7g omega-3 (ALA), så det tilsvarer ca 0,15g DHA og 0,3g EPA. Dette tilsvarer ca en eggeplomme. Spis heller noen egg hver dag.

Det er bare tull å ta omega-3-tilskudd. Det viktige er forholdet mellom omega-3 og omega-6. Ved å øke inntaket av omega-3, så forbedrer du forholdet bittelitt. Men du bør heller fokusere på å senke omega-6. Vi får i oss nok omega-3 ved å spise naturlig mat. Man trenger ikke fisk. Faktisk anbefaler jeg å kutte ut sjømat også fordi det er så mye miljøgifter i det meste av sjømat...

Anonymkode: 423f4...76a

Skrevet

Så Møllers kapsler er ikke bra? Mine står ikke i kjøleskapet. 

Anonymkode: 4fc50...605

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...