Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tenker du at en uskyldig mann som stemples som voldtektsmann forebygger voldtekt? 

Hva tenker du om at menn hadde opprettet et lukket forum hvor de delte påstander om identifiserbare kvinners væremåte i senga, psykiske helse, påståtte rusmisbruk, et cetera? 

Menn burde vel ha samme rett til å bli advart mot «gærne kvinnfolk» ?

Anonymkode: 5d7c4...0be

Det er ikke det jeg har skrevet. 

Det er stor forskjell på informasjon som kan redde liv kontra informasjon som er å "svartmale". Veldig stor forskjell.

Her opplever jeg at du tar det veldig personlig.

Har du en slik opplevelse eller kjenner noen som har vært utsatt for det?

"Gærne" mennesker vil det finnes overalt uansett. De går dessverre ikke med stempel i panna. 

Jeg er for at menn kan ha tilsvarende grupper, for å advare mot kvinner som kan være en fare mot menns liv.

Norge som samfunn har ekstremt mange utfordringer innenfor psykisk helsevern. Det gjenspeiler seg i samfunnet. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde menn laget FB-grupper for å henge ut, spre rykter og harsellere mot kvinner, så hadde det blitt ramaskrik blant kvinner. Eventuelt så ville gruppene vært stengt ved lov eller noe. 

Men det er utrolig hva menn må finne seg i. Tipper det er veldig mange menn som blir uthengt foran masse kvinner av ingen grunn eller misforståelser av dramaqueens som har blitt butthurt fordi mannen dumpet dama etter sex fordi han ikke følte kjemien var så god da. 

Ja det finnes noen veldig få sleske menn og monstre der ute. Men vær så snill og slutt å lat som majoriteten av menn er slik.

Dessuten er ikke kvinner englebarn på datingmarkedet heller.

Anonymkode: 901e3...056

• Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Strigiformes skrev (7 minutter siden):

Jeg ser utfordringen du beskriver. 

Jeg bestemmer selv hva jeg burde reagere på. Visst er det viktig. Alle mennesker er viktige.

Likevel så er jeg veldig bekymret over utviklingen i samfunnet med tanke på overgrep. Kvinner har ikke noe vern av betydning synes jeg. Selv om overgrep blir anmeldt så er dommene latterlige lave. 

Kan være om slike forbrytelser ble slått hardere ned på så hadde vi ikke trengt slike grupper? 

Det er mange måter å se det på. 

I så måte så kan man peke på at det er den norske stat som har bestemt hva kvinner er verdt i samfunnet idag? Eller?

Kvinner tør ikke å anmelde. Ofte blir saken henlagt. Overgriperen får en latterlig lav dom.

Altså jeg kjenner kvinner som trenger besøksforbud, og når det blir opphevet så blir de oppsporet. 

Hvor mye er kvinners liv verdt?

Kvinner er også ekstremt sårbare. Spesielt i forhold til menn. Menn er fysisk sterkere enn kvinner. 

Eneste måten og kunne stoppe denne utviklingen, er om kvinner tar grep selv for å beskytte seg selv. Det er ingen andre som gjør det.

Å poste på nettet er ikke å slå ned på forbrytelser så dette har ingen sammenheng med det jeg skriver til deg.

Spørsmålet var om det var en gevinst når uskyldige mennesker (som feilaktig blir beskyldt) blir hengt ut på nettet for ting de aldri har gjort. Og om en skal regne det som en gevinst når disse f.eks. belastes så sterkt av det at de kan finne på å ta livet sitt.

Hvis en skal åpne alle sluser er det ting som er naturlig å ta høyde for. Derfor er personvernreguleringene i Norge strenge og heldigvis er det ingen her inne som får gjort noe med det.

Anonymkode: 63403...b88

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Strigiformes skrev (3 minutter siden):

Det er stor forskjell på informasjon som kan redde liv kontra informasjon som er å "svartmale". Veldig stor forskjell.

"Gærne" mennesker vil det finnes overalt uansett. De går dessverre ikke med stempel i panna. 

Jeg er for at menn kan ha tilsvarende grupper, for å advare mot kvinner som kan være en fare mot menns liv.

Norge som samfunn har ekstremt mange utfordringer innenfor psykisk helsevern. Det gjenspeiler seg i samfunnet. 

Hva som angår meg personlig har ikke noe med deg eller dette å gjøre. Vi holder oss til tema.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Å poste på nettet er ikke å slå ned på forbrytelser så dette har ingen sammenheng med det jeg skriver til deg.

Spørsmålet var om det var en gevinst når uskyldige mennesker (som feilaktig blir beskyldt) blir hengt ut på nettet for ting de aldri har gjort. Og om en skal regne det som en gevinst når disse f.eks. belastes så sterkt av det at de kan finne på å ta livet sitt.

Hvis en skal åpne alle sluser er det ting som er naturlig å ta høyde for. Derfor er personvernreguleringene i Norge strenge og heldigvis er det ingen her inne som får gjort noe med det.

Jeg tenkte gevinst med tanke på de som faktisk er overgripere og personvern. 

1% av alle menn blir voldtatt en gang i løpet av livet

9% av kvinner blir voldtatt en gang i løpet av livet

Å poste på nettet kan være proaktivt med tanke på å forhindre overgrep. Det er det jeg mener, og det står jeg for.

Det er aldri en gevinst om andre mennesker blir feilaktig anklaget hverken den ene eller andre veien. Jeg håper inderlig det ikke skjer. 

Likevel så kan det dessverre skje. Jeg er ikke blind for det. Mange mennesker som kan bli uskyldig dømt også. Det er ikke ønskelig og det er ikke bra. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hva som angår meg personlig har ikke noe med deg eller dette å gjøre. Vi holder oss til tema.

Du har allerede gjort det til et tema. Det hadde vært interessant å få noen perspektiver fra dette ståstedet. 

Kjenner du eller har du erfaring med der dette har forekommet?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hadde menn laget FB-grupper for å henge ut, spre rykter og harsellere mot kvinner, så hadde det blitt ramaskrik blant kvinner. Eventuelt så ville gruppene vært stengt ved lov eller noe. 

De lagge et motstykke til Tea-appen men den ble stengt så vidt jeg vet.

AnonymBruker
Skrevet

Lagde*

AnonymBruker
Skrevet
Strigiformes skrev (7 minutter siden):

Jeg tenkte gevinst med tanke på de som faktisk er overgripere og personvern. 

Å poste på nettet kan være proaktivt med tanke på å forhindre overgrep. Det er det jeg mener, og det står jeg for.

Det er aldri en gevinst om andre mennesker blir feilaktig anklaget hverken den ene eller andre veien. Jeg håper inderlig det ikke skjer. 

Likevel så kan det dessverre skje. Jeg er ikke blind for det. Mange mennesker som kan bli uskyldig dømt også. Det er ikke ønskelig og det er ikke bra. 

Det er dessverre mer. 1 av 5, 20%. Så har man mørketall. Overgrepsmottak mener det er flere. 

Anonymkode: 452ef...1ce

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er dessverre mer. 1 av 5, 20%. Så har man mørketall. Overgrepsmottak mener det er flere. 

Har du kilder?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er selvfølgelig mye høyere. Statistikk viser vel at menn også sjeldent ber om hjelp i de tilfellene.

AnonymBruker
Skrevet
Strigiformes skrev (Akkurat nå):

Har du kilder?

Har du? Siden du introduserte tallene?

Skrevet

Har du? Siden du introduserte tallene?

I 2024 så var dette antall anmeldte saker.

Screenshot_20250929-213515.png

AnonymBruker
Skrevet
Strigiformes skrev (Akkurat nå):

https://nhi.no/forstehjelp/akuttmedisin/diverse/seksuelle-overgrep/forekomst

Det er garantert mørketall. Det tror jeg også.

Fra kilden:

Sitat

1 av 3 kvinner og 1 av 10menn i Norge utsettes for seksuelle overgrep minst en gang i livet. 

1 av 3 kvinner = 33,3%

1 av 10 menn = 10%

Utsettes for seksuelt overgrep minst én gang i livet. Videre sier kilden:

Sitat

Ni prosent av kvinner og 1 prosent av menn har vært utsatt for voldtekt ved tvang eller vold minst en gang i løpet av livet.

Det blir noe annet enn:

Strigiformes skrev (16 minutter siden):

Ellers enig om at mørketallene garantert er mye høyere. Det kan ofte ta tid for et overgrepsoffer å innse at det var overgrep de opplevde.

AnonymBruker
Skrevet
Strigiformes skrev (29 minutter siden):

Kun opptatt av at vi må ha et minimum av rettssikkerhet i dette landet. 

Vi kan ikke støtte oppunder at folk som verken er siktet eller dømt - henges ut på nett.

Det hjelper ikke at etternavn utelates, hvis summen av informasjon identifiserer de det er snakk om. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Fra kilden:

1 av 3 kvinner = 33,3%

1 av 10 menn = 10%

Utsettes for seksuelt overgrep minst én gang i livet. Videre sier kilden:

Det blir noe annet enn:

Ellers enig om at mørketallene garantert er mye høyere. Det kan ofte ta tid for et overgrepsoffer å innse at det var overgrep de opplevde.

Takk for opplysningen.

https://www.nrk.no/stor-oslo/kraftig-okning-i-voldtektstall_-_-ofre-har-rett-og-slett-vaert-redde-for-a-do-1.16753853

Dette er veldig urovekkende synes jeg. Artikkelen er et år gammel, men det er ingen grunn til å tro at dette har blitt bedre. 

Det er ikke rart det er stort fokus på samtykke i seksuelle relasjoner.

Utdrag fra artikkelen:

Ofrene har vært redde for å dø.

Det er en ekstrem psykisk påkjenning. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Vi kan ikke støtte oppunder at folk som verken er siktet eller dømt - henges ut på nett.

Det hjelper ikke at etternavn utelates, hvis summen av informasjon identifiserer de det er snakk om. 

Voldsdommer i Norge er en vits, og det tror jeg dessverre er årsaken til at mange ikke velger å anmelde.

Frykten for represalier er større enn voldtekten i seg selv. 

Hvor er denne rettsikkerheten som du er så opptatt av?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for opplysningen.

Ikke noe problem. Det kan være greit å se på tallene en refererer til før de brukes som kilde.

https://www.nrk.no/stor-oslo/kraftig-okning-i-voldtektstall_-_-ofre-har-rett-og-slett-vaert-redde-for-a-do-1.16753853

Dette er veldig urovekkende synes jeg. Artikkelen er et år gammel, men det er ingen grunn til å tro at dette har blitt bedre. 

Det er ikke rart det er stort fokus på samtykke i seksuelle relasjoner.

Utdrag fra artikkelen:

Ofrene har vært redde for å dø.

Det er en ekstrem psykisk påkjenning. 

Dette har jo ingenting å gjøre med det vi snakker om, som er å henge ut personer på nett.

AnonymBruker
Skrevet

https://www.politiet.no/rad/overgrep-mot-barn/avvergingsplikt-og-meldeplikt-ved-vold-og-overgrep/

Avvergingsplikten er forankret i straffeloven § 196

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...