AnonymBruker Skrevet 28. september 2025 #21 Skrevet 28. september 2025 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Tar 1 dag å kjør med bil! 😕 Anonymkode: cdf27...2ae Folk kjører til Tyskland for å trene hunder. Du klarer 1 dag i bil, til og med ungene mine på 1 og 3 år klarer 15 timer i bil… Anonymkode: 82267...0b6
AnonymBruker Skrevet 28. september 2025 #22 Skrevet 28. september 2025 Ikke en valp i lastetommet nei. Men du kan fly nedover. Så leier du bil og kjøre hjem. Du kan sette igjen bilen en annen plass enn du leide den. Så ingen problemer det. Du ønsker deg en trygg hund. Det får du ikke av å legge den i lasterommet samme dag den er tatt ifra familien sin. Anonymkode: 21f46...f86 2 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2025 #23 Skrevet 29. september 2025 Min valp var 13 uker da han ble sendt til meg i lasterommet på et fly. Det gikk helt utmerket. Han falt til ro hos meg fra dag en og er en trygg og god hund på ett år nå 🥰 Anonymkode: fd223...8db
AnonymBruker Skrevet 29. september 2025 #24 Skrevet 29. september 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Min valp var 13 uker da han ble sendt til meg i lasterommet på et fly. Det gikk helt utmerket. Han falt til ro hos meg fra dag en og er en trygg og god hund på ett år nå 🥰 Anonymkode: fd223...8db Hipp hurra for deg da. Jeg synes det er sinnsykt at en oppdretter går med på det, og at en vordende valpeeier vil det. Det er rent sjansespill, og man har INGEN garanti for at en valp takler det greit. Den blir liggende der alene i et bråkete rom og forstår ikke hva som skjer, den forstår ikke hvorfor mamma og søsknene ikke er der. Anonymkode: 35cb2...292 6 1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2025 #25 Skrevet 29. september 2025 To timer i et lasterom er bedre enn 4 dager i en bil, mener nå jeg. Anonymkode: 54577...bb1
AnonymBruker Skrevet 29. september 2025 #26 Skrevet 29. september 2025 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Dvs 4 dager med biltur att og frem😅 derfor jeg tenkte fly er enklere alternativ Anonymkode: cdf27...2ae 1 dag ble plutselig 4 dager? hund i kabinen kan ikke overstige 8 kg inkludert reisebur. Om valpen er 12-13 uker så kan den mest sannsynlig ikke være med i kabinen. Ikke bare pga kilo men størrelsen også. Det kan gå bra og ha den i lasterommet, men det kan være at det blir veldig traumatiserende for hunden. Jeg ville aldri gjort det. Da hadde jeg tatt den tiden det tok med å kjøre t/r, valpen vil mest sannsynlig sove mesteparten av turen hjem. Stoppe for å lufte og spise Anonymkode: 8f270...118 2
Myrmica Skrevet 29. september 2025 #27 Skrevet 29. september 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): To timer i et lasterom er bedre enn 4 dager i en bil, mener nå jeg. Anonymkode: 54577...bb1 Hvilken strekning tar to timer å fly, og fire dager å kjøre? 3 1
Myrmica Skrevet 29. september 2025 #28 Skrevet 29. september 2025 (endret) Jeg hadde HELT KLART kjørt bil. Jeg ville ikke utsatt en valp som nettopp er fjernet fra flokken sin for en flytur alene i et lasterom (jeg kunne gjort det om det var en liten hund og jeg visste med sikkerhet at jeg kunne ta den med inn i kabinen). Jeg hadde heller brukt et par dager og kjørt, og tatt en overnatting underveis når valpen var hentet om turen var veldig lang. Man må jo uansett ha en lang periode med fri når valpen kommer, og bruke en del penger på den, så litt ekstra tid og penger på kjøring hadde det absolutt vært verdt (og flybillett med hund er jo ikke billig det heller). Husk også at flyturen ikke bare er oppholdet i lasterommet. Det er reise til flyplassen, opphold på flyplassen, innsjekk, venting, lasting, selve flyturen, og så hele regla igjen på ankomstplassen, og så reise fra flyplassen og hjem. Det tar tid, og blir veldig mange inntrykk for en liten valp. En biltur vil nok være en mye roligere og bedre opplevelse for valpen, selv om den er lang. Endret 29. september 2025 av Myrmica 1 3
AnonymBruker Skrevet 29. september 2025 #29 Skrevet 29. september 2025 Myrmica skrev (10 timer siden): Hvilken strekning tar to timer å fly, og fire dager å kjøre? Bergen til Tromsø; 2 timer fly. 26 timer kjøring en vei. Må regne med pauser og overnatting, Anonymkode: 05a74...b40
Myrmica Skrevet 29. september 2025 #30 Skrevet 29. september 2025 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Bergen til Tromsø; 2 timer fly. 26 timer kjøring en vei. Må regne med pauser og overnatting, Anonymkode: 05a74...b40 Og 26 timers kjøring betyr litt over et døgn i en bil - ikke fire dager. Jeg vil jo ikke tro noen ville etterlate valpen i bilen under pausene og overnattingene. Og skal man sammenligne slik, må man også ta med all reising, ventetid, innsjekk, lasting, taxetid, potensielle forsinkelser osv ved en flyreise - det blir langt mer enn to timer. 2
Linazer Skrevet 30. september 2025 #31 Skrevet 30. september 2025 AnonymBruker skrev (På 28.9.2025 den 10.34): Tar 1 dag å kjør med bil! 😕 Anonymkode: cdf27...2ae 1 dag er jo "ingenting". 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2025 #32 Skrevet 30. september 2025 Hva er vitsen med å dra så langt for en valp? Og det er dyremishandling å plassere en liten valp( eller dyr generelt) i et lasterom på et fly. Du burde ikke hatt lov til å eie et dyr. Anonymkode: 2467b...9f9
Eric_B Skrevet 30. september 2025 #33 Skrevet 30. september 2025 Kjør bil eller la vær å kjøpe. Bare døde dyr som skal i lasterom og hunden er for stor til kabin.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2025 #34 Skrevet 30. september 2025 Vil du risikere alvorlig separasjonsangst setter du den i lasterommet og koser deg i kabinen. En dags skjøring er ingenting, vi har kjørt mye lengre enn det for å kunne ha med hunden på ferie. Å sette henne i lasterommet er utelukket. Anonymkode: 61ac1...8f9 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2025 #35 Skrevet 30. september 2025 Vi kjørte Tromsø - Lillehammer for å hente valp. Lasterom hadde vært fullstendig uaktuelt. Anonymkode: 58841...600 2
Verbena Skrevet 30. september 2025 #36 Skrevet 30. september 2025 AnonymBruker skrev (På 28.9.2025 den 20.42): Jeg lurer på hvorfor noen ønsker seg den blandinga i det hele tatt. Håper ts har tenkt gjennom hva som kan ligge i genene der Anonymkode: 43892...f1a Helt enig. Jeg har veldig dårlig erfaring med hunder som blander gjeter og jaktinstinkt. Selv med mye trening, klarte vi ikke å få hunden til å fungere trygt i en familiesetting med små barn. Og med det aktivitetsnivået begge disse rasene har, og hva de krever av stimuli, krever det veldig mye av en eier. Uansett hadde jeg tatt de dagene det tar å kjøre bil for å gi valpen en god start og få den trygt hjem, med minst mulig stress. 1
k4ren Skrevet 30. september 2025 #37 Skrevet 30. september 2025 Hva sier TS til alle disse svarene som fraråder lasterommet, da? Du har bestemt deg allerede?
AnonymBruker Skrevet 30. september 2025 #38 Skrevet 30. september 2025 Å få valp må man se som å hente hjem en baby... Setter man den nyadopterte babyen alene i et bur i lasterommet på et fly? Nei! 1 dag å kjøre = 12t + overnatting + 12t. Det er mye bedre for valpen. Men med så mange hunder som trenger nye hjem osv, og så mange som i tillegg lager nye hunder, hvorfor i alle dager skal man dra så langt for å få seg hund. Anonymkode: 9cc55...180 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2025 #39 Skrevet 30. september 2025 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Å få valp må man se som å hente hjem en baby... Setter man den nyadopterte babyen alene i et bur i lasterommet på et fly? Nei! 1 dag å kjøre = 12t + overnatting + 12t. Det er mye bedre for valpen. Men med så mange hunder som trenger nye hjem osv, og så mange som i tillegg lager nye hunder, hvorfor i alle dager skal man dra så langt for å få seg hund. Anonymkode: 9cc55...180 Dette. I hvert fall når det er snakk om en random gatemix, og ikke en rase med god stamtavle. Anonymkode: 58841...600
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå