Gå til innhold

Valp på fly

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tenkt kjøpe valp, men den er i en helt annen del av Norge ifht hvor jeg bor. Den er en blanding av husky/border collie og jeg henter den mest sannsynligvis når den er 12-13 uker gammel. Usikker hvor mye den blir å veie da ish, men jeg må ta fly med mellom landing for at man skal komme frem til hvor jeg bor. Tenkte om valpen gikk i kabinen, men det spørs når den er såpass gammel? Har dere tips om reisen og om jeg burde ha den i lasterommet som valp. Burde jeg ha en lang mellomlanding i Oslo slikt at han får luftet seg tilstrekkelig før neste reise? Trenger alt av råd :)

Anonymkode: cdf27...2ae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde rett og slett ikke gjort det. Du kjenner ikke individet så du vet ikke om den vil takle det, det blir første gang den tas vekk fra mor/søsken/alt som er kjent og du risikerer å ende opp med å starte skikkelig på minussiden med valpen. 

Jeg hadde heller planlagt for en skikkelig lang roadtrip. Heller ikke ideelt, men mindre risiko. Jeg kjenner folk som har vært helt nord-øst i Finland for å hente valp i bil, så det meste går jo om man går inn for det. 

Anonymkode: 9a864...9b2

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Den vil neppe få plass i kabinen. Tror det er max 8-9 kg inkl reiseburet hvis valpen skal i kabin. 

Personlig ville jeg aldri sendt en valp i lasterom. Den blir tatt fra sitt kjente miljø, hentet av en fremmed for så å bli å satt i bur og fly. Høres ikke ok ut spør du meg. 

Hvor mange mil er det snakk om? Er det uaktuelt å kjøre å hente den? 

• Liker 1
Skrevet

Min erfaring  med vektn; mellomstor rase 6-7 kg ved 8-9 uker. Opp ca en kilo pr. uke. Ville hvis jeg hadde valget, tatt og kjørt bil.

Anonymkode: 05a74...b40

Skrevet

Tar 1 dag å kjør med bil! 😕

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Likevel er altså dette det beste alternativet ditt.

Anonymkode: 9a864...9b2

• Nyttig 3
Skrevet

Synes det er veldig rart å ikke kunne ofre EN dag med kjøring for å henge et individ du skal ha i mange år, hunden blir ditt barn. Det er ikke en takeaway pizza du skal kjøpe deg. Er du egentlig klar for dette ansvaret?

Anonymkode: 35cb2...292

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

1 dag kjøring er jo ingenting kontra stresset valpen kan bli utsatt for på fly. 

Få med en venn og gjør en liten roadtrip ut av det 😃 Da kan dere bytte på å kjøre og det er kjekt å være to når man har valp med. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Synes det er veldig rart å ikke kunne ofre EN dag med kjøring for å henge et individ du skal ha i mange år, hunden blir ditt barn. Det er ikke en takeaway pizza du skal kjøpe deg. Er du egentlig klar for dette ansvaret?

Anonymkode: 35cb2...292

Samme tenker jeg.

Vil man virkelig ha akkurat den hunden ofrer man jo glatt ett par dager. Hvis ikke må jo TS finne en valp som er nærmere. 

• Liker 2
Skrevet

Dvs 4 dager med biltur att og frem😅 derfor jeg tenkte fly er enklere alternativ 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dvs 4 dager med biltur att og frem😅 derfor jeg tenkte fly er enklere alternativ 

Fly er kanskje enklere, men ikke bedre spør du meg. 

Ved å kjøre og hente valpen får du inn masse trening på å ligge i bur og bilkjøring. 😄👌🏻

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hva så? Det er snakk om en valp! En valp som mister både mammaen og søsken og deretter bare har deg som en trygghet! Da tar du ikke å sender den alene i et bråkete og kaldt lasterom...

Anonymkode: d91a5...963

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hente ved 12-13 uker? Er i kke det litt seint?

Uansett, den mixen vil uansett være for stor for kabinen og om valpen tåler lasterommet kommer helt an på valpens mentalitet. Noen vil fikse det fint, andre not som much. Problemet ditt at du ikke VET hvilken type valpen din er, men tatt i betraktning rasemixen hadde jeg ikke tatt sjansen.... 

Anonymkode: e397b...7de

• Liker 1
Skrevet

Du må vel uansett ta fri fra jobb en tid for å bli kjent med valpen, så du kan like gjerne ta den bilturen. Da får du og hund anledning til å bli kjent under pauser og overnatting. 

Anonymkode: 02336...522

• Liker 1
Skrevet

Jeg lurer med på hvorfor du er villig til å reise til andre siden av landet for å kjøpe deg en valp av den blandingen der. 

Anonymkode: b6b5f...339

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg lurer med på hvorfor du er villig til å reise til andre siden av landet for å kjøpe deg en valp av den blandingen der. 

Jeg lurer på hvorfor noen ønsker seg den blandinga i det hele tatt. Håper ts har tenkt gjennom hva som kan ligge i genene der

Anonymkode: 43892...f1a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg lurer på hvorfor noen ønsker seg den blandinga i det hele tatt. Håper ts har tenkt gjennom hva som kan ligge i genene der

Anonymkode: 43892...f1a

Egentlig jeg og, men jeg vet at mange kjøper hund på impuls, så "naboen hadde valper og de var søte" kunne forklart at en del ender opp med den.

Skrevet

Etter min mening er det MYE bedre å kjøre langt og lenge mot for å ta fly og stresse en valp på så høyt nivå den første tiden sin med ny eier. Mange andre som kommer med andre gode poeng her å, håper du tar til deg det også! Lykke til

Anonymkode: b77ae...4d7

Skrevet

Har du møtt valpen, eller kjøper du den uten å ha møtt den før?

Anonymkode: 02336...522

• Liker 1
Skrevet

Aldri i livet om jeg hadde sendt en valp i lasterommet på fly, det er jo dyremishandling. Ekstra ille mtp blandingen det er, hvor det fort kan eksistere mye genetisk nervøsitet og stress. Hvorfor i alle dager vil du ha en slik blanding i utgangspunktet?! Og jo, du blir nødt til å kjøre og hente den, noe annet er jo helt sinnsykt. Hvis «oppdretter» tillater det er det jo også et massivt rødt flagg, ingen seriøse oppdrettere jeg kjenner ville gått med på noe sånt. 

Anonymkode: a5ccb...76c

• Liker 2
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...