Gå til innhold

Kreve erstatning for tapt barndom

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg synes det er så vanskelig å ta kontakt med advokat for å vurdere om jeg har en sak. Kommer til å føle meg så dum om jeg bare blir avvist. Jeg har flere diagnoser, trolig som et resultat av min oppvekst. Jeg studerer 100% men mottar ekstrastipend pga. psykiske vansker. Jeg har jo dokumentasjon på det men føler at det ikke er nokk? Barnevernet har vært innblandet hele livet, men de var utrolig naive og lot meg vokse opp med en narsissistisk rusmisbruker av en far. Jeg er sint og frustrert over systemet og ønsker nå å ta det videre, men har ikke turt å gjøre det. Føler nesten jeg overreagerer. Spessielt siden jeg har ett søsken som har en helt annen opplevelse enn meg.. Jeg vet at jeg bare må ta kontakt med en advokat for å høre, men hvor "gale" burde det være før man vurderer å søke om tapt barndom? Føler at det er så vanskelig når det ikke er snakk om fysisk vold. Har lest barneverns mappen min, og blir forbanna over å lese alt de viste om, men valgte å se bort ifra. 

Anonymkode: 7398a...acc

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Se om du kan få en time med fri rettshjelp så kan en advokat hjelpe deg med om du har en sak?

Skrevet

Tvilsomt at du kommer noen vei med det. Trist, men har forstått det slik at det ikke er mange som kommer noen vei med det.
Det var akkurat en slik rettsak i min kommune. Barnet, som nå er voksen, tapte saken og kommunen ble frikjent.

Han som gikk til sak ble tatt ut av hjemmet først da han var 15 år, etter en oppvekst med fysisk og psykisk vold, rus og trusler. Det var utallige meldinger til barnevernet fra skole, naboer og andre. Alle visste!

Gutten/mannen er fortsatt sterkt preget og begrenset av oppveksten, og har bl.a. ptsd.

Anonymkode: 1bde6...748

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Hvor går grensen for hva som er en "tapt barndom", lurer jeg på?

Må man ha vokst opp i et hjem med psykisk syke foreldre, i noen tilfeller utsatt for psykisk eller fysisk vold? Eller er en tapt barndom også en barndom der man har fått mye ansvar pga fysisk syke foreldre? Eller kan man rett og slett si at man har ikke tapt barndommen, man har hatt en vanskeligere barndom enn det som er idealet? Og hvor mange barn vokser opp med en ideell barndom? 

Fordi om ts sin far var psykisk syk, så var kanskje mor en ok omsorgsperson? Hvis hun gjorde så godt hun kunne til tross for omstendighetene, så har ts uansett opplevd kjærlighet i oppveksten. 

Det er så mange tråder her inne om "har jeg opplevd omsorgssvikt", "har jeg en tapt barndom". Jeg får lyst til å si: du lever, du er voksen, du har ansvar for livet ditt. Kom deg videre, ikke len deg på fortiden når ting ikke går greit i nåtiden. Nåtiden er ditt ansvar.

Anonymkode: 9c0ab...c24

• Liker 10
Skrevet

Min erfaring tilsier at alt vil bli brukt imot deg ,  som feks at ditt søsken klarer seg bra . Så bruk heller energien din på fremtiden!

Anonymkode: b0d2c...32d

Skrevet
Akkar skrev (12 timer siden):

Se om du kan få en time med fri rettshjelp så kan en advokat hjelpe deg med om du har en sak?

Det er ikke fri rettshjelp i disse sakene. Man må sende en særskilt søknad til statsforvalteren for å få dekket noe arbeid. For å få det innvilget må søknaden være godt begrunnet. Dersom en advokat skal sende en slik søknad, snakker man om ca 20k bare i dokumentgjennomgang m/søknadsskriving. Noen få advokater vil nok gjøre det pro bono, men de er nok svært svært få. Alternativt kan TS søke selv uten advokat. 

TS, det største problemet i disse sakene er vanligvis foreldelse. Du har 3 år på deg fra du burde eller ble kjent med at bvt har gjort noe feil i din sak. Fristen løper tidligst fra du ble 18 år. Du bør enten kontakte advokat rimelig kjapt eller legge det fra deg og være ferdig med det.

Anonymkode: e998b...59a

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg ville ikke gjort det med mindre du har kommet så ovenpå at du ikke bryr deg om du taper eller vinner, for det er vanvittig stor sjanse for å tape, ikke fordi du ikke blir trodd eller din opplevelse ikke er ekte, men pga detaljer som gjør at kommunen blir frikjent. Og det kan være veldig knusende hvis det var bekreftelse og redning via det du var ute etter. 

Anonymkode: 7eef1...83f

• Liker 1
Skrevet

Erstattning betyr at motparten gir økonomisk dispensasjon for en økonomisk skade.

Når vi snakker om tapt barndom, så er det ofte snakk om at du fikk vesentlig dårligere forutsetninger for å utvikle ditt humankapital. Det er da dette humankapitalet som kan vurderes for en erstattningsak. 

Men du sier at du studerer. Det viser tydelig at du har en eller annen form for skolegang, kompetanse og ferdigheter. Dermed har samfunnet fanget deg opp, selv om du kom fra et vanskelig hjem og selv om du kanskje ikke har et A4 løp.

Jeg lurer da oppriktig hva som er tapt i humankapitalistisk forstand? Høres mer ut som om du vil få en erstattning dvs. penger fremfor å få straffet de rette personene for handling. 

Tapt barndom tolker jeg da som at alle ledd sviktet. Jeg tolker det slik at du nettopp ikke fikk den skolegangen du hadde krav på, dermed heller ikke de nødvendige ferdigheter for å mestre livet. Eventuell annen mer fysisk eller psykisk skade som gjør at du er vesentlig forhindret i å delta i skolegang og utvikling av humankapital for resten av livet ditt.

Problemet med tapt barndom er ofte at de som har tapt barndommen sin, sannsynligvis ikke er klar over det. De har heller ikke evne, forståelse eller ferdigheter om å skjønne det i det hele tatt. Dermed kreves det også en god del støttepersoner i en slik sak. 

Schmuhu

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke fri rettshjelp i disse sakene. Man må sende en særskilt søknad til statsforvalteren for å få dekket noe arbeid. For å få det innvilget må søknaden være godt begrunnet. Dersom en advokat skal sende en slik søknad, snakker man om ca 20k bare i dokumentgjennomgang m/søknadsskriving. Noen få advokater vil nok gjøre det pro bono, men de er nok svært svært få. Alternativt kan TS søke selv uten advokat. 

TS, det største problemet i disse sakene er vanligvis foreldelse. Du har 3 år på deg fra du burde eller ble kjent med at bvt har gjort noe feil i din sak. Fristen løper tidligst fra du ble 18 år. Du bør enten kontakte advokat rimelig kjapt eller legge det fra deg og være ferdig med det.

Anonymkode: e998b...59a

Vet at det i Drammen er mulig å få gratis veiledning fra advokat annenhver torsdag. Tenker at det ikke skader å ta en samtale med advokat, om ikke annet for å avkrefte.

Skrevet

Min mann fikk erstatning for endel år tilbake. Det var en type erstatning til tidligere barnevernsbarn som opplevde grov omsorgssvikt begått av det offentlige. Han fylte ut egenerklæring og hadde en samtale. Resten av dokumentasjonen rundt hans sak ble innhentet av denne kommisjonen. Så kom pengene på konto. Vet ikke om det er relevant for deg eller om dette er en ordning som eksisterer lenger

Anonymkode: e39e5...9ea

Skrevet

Ts: Hvem skal betale erstatning til deg? Faren din?

Anonymkode: 52d4f...bca

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde det forferdelig vondt i min barndom, og utviklet psykiske vansker som fortsatt følger meg inn i voksenlivet. Det har redusert min arbeidsevne, jeg har tidligere fått støtte av nav. Jeg blir mye raskere utmattet enn "vanlig", og kan derfor ikke ha jobb i studietiden.
Jeg mener at systemet sviktet meg fordi min far aldri ble fratatt omsorgen. Moren min døde når jeg var liten. Jeg fikk minimalt med kjærlighet og omsorg, og jeg stusser virkelig på at barnevernet lot meg vokse opp i et hjem med rus. 

Jeg klarer dessverre ikke å "la fortid være fortid" når fortiden min fremdeles påvirker meg idag. 

-Ts

• Hjerte 2
Skrevet

Jeg fikk erstatning 

Anonymkode: 813fd...908

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg hadde det forferdelig vondt i min barndom, og utviklet psykiske vansker som fortsatt følger meg inn i voksenlivet. Det har redusert min arbeidsevne, jeg har tidligere fått støtte av nav. Jeg blir mye raskere utmattet enn "vanlig", og kan derfor ikke ha jobb i studietiden.
Jeg mener at systemet sviktet meg fordi min far aldri ble fratatt omsorgen. Moren min døde når jeg var liten. Jeg fikk minimalt med kjærlighet og omsorg, og jeg stusser virkelig på at barnevernet lot meg vokse opp i et hjem med rus. 

Jeg klarer dessverre ikke å "la fortid være fortid" når fortiden min fremdeles påvirker meg idag. 

-Ts

Har man vokst opp på en sånn jævlig måte så tror jeg aldri vi kan legge det bak oss, det er oss, men det er bare én del av oss. Vi har fortsatt deler igjen som ikke er påvirket, på en måte. Det er som å ha to verdener samtidig, den vi kommer fra, og den som er nå. Vi har alle opplevelsene med oss, men vi kan ikke la det styre oss. 

Anonymkode: 7eef1...83f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...