Gå til innhold

Hvordan er deres positive leggerutiner?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi sliter så fælt med legging og søvn hos gutten på 15 måneder. Ifølge Helsenorge så tikker han av for søvnproblemer, og det anbefales positiv leggerutine. Men jeg føler vi allerede gjør det som anbefales 😩 så i desperasjon så ber jeg om deres tips og beskrivelse av deres positive leggerutiner som fungerer…  

Anonymkode: e5085...2b1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kveldsmat med lesing av bok til fast tid (leses i hovedsak for to år eldre søsken). Deretter er det rett på badet for tannpuss og pysjamas. Inn på soverommet og oppi nattposen. Dempet belysning. Så sier vi god natt og sitter ved siden av senga til hun sovner. Når hun gjør «opprør» og står ved sprinklene og hyler, så venter vi til hun er litt «slappere» enn max sint, så setter vi (ikke legger) henne ned i senga og sier feks «nå er det natta». Ignorerer mye av hylinga og setter henne da ned innimellom. Gjør dette helt til hun sovner.

Var på søvnkurs og dette var det vi lærte. Skulle også gjøre det samme på natta. Men aldri forlate henne/ha gråtekur. Uansett helt uaktuelt hjemme her. 

Vi hadde hatt et helvete i 6 mnd før det snudde med det kurset. Nå er det sååååå mye bedre. Og ungen er trøtt og vil legge seg, selv om hun fortsatt kan stå å rope 😂 Noe er vel personlighet også. Har voldsom vilje.

Anonymkode: d2572...52c

• Liker 2
Skrevet

Rolig lek fra ca 1730 til ca kl18/ frem til kveldsmat. På badedager er det bad ca 1730 og så rett i pysjen, så rolig lek frem til kveldsmat. Evt ute i sandkassen/kveldstur ved fint vær frem til kl 18. Så kveldsmat. Etter det bruker vi resterende tid på rolig lek, rydde leker (barnet hjelper alltid) og eller leser bøker frem til vi går på badet og pusser tenner/steller ca kl 1845. Så inn på soverommet, på med nattposen, lese en bok, drikke litt vann så natta. Barnet legges i sengen og den som legger sier natta og går ut. Barnet sovner innen 5-30 min, alt ettersom. Aldri gråting, noen ganger kan hun ligge opp mot 30 min å prate med bamsene 🥹 samme rutine siden hun var 3 mnd, nå er hun snart 2 år og går alltid til sengs med et smil 😊

Anonymkode: 9bb85...676

Skrevet

Kan hende det hjelper med en rutine, kanskje ikke. Har aldri skjønt det rådet heller, alle har jo en rutine på hvordan de legger barnet og det er grenser for mange ulike varianter det er. Men noen barn trenger mer søvnstøtte enn andre, og ikke tenk at du gjør noe galt om ditt barn trenger det. Kan anbefale å «How babies sleep» av Helen Ball! Har ikke lest hele, holder på nå, men fantastisk bok så langt. 

Anonymkode: b972d...0fa

• Liker 1
Skrevet

Har hatt samme leggerutine for vårt barn i 8 år! 

1 time før legging - kveldsmat og litt barne-TV eller annen rolig aktivitet.

30 min før legging - gå på badet, vaske seg, pusse tenner osv. 

siste 15-20 min før legging - sitte i sengen å prate, lese, høre lydbok osv. 

Vårt barn fikk ingen normal innsovning før vi begynte på melatonin i 5 års alderen. Da hadde vi brukt åresvis hvor det tok 2-3 timer før hen sovnet, uansett hvor slavisk vi fulgte leggerutinen. Barnet har nå diagnosen adhd (sier ikke at det gjelder ditt barn) men for vår del forklarte det mye rundt problemene med å roe ned og å sovne 

Anonymkode: 72cb3...e0f

• Liker 1
Skrevet

Vi badet onsdager og sødager så da startet vi litt tidligere med kveldsmat. 

Kveldsmat

skifte til pysj

pusse tennene

kose samme i sofaen

vi finner frem en bok vi skal lese

så legger han seg og jeg leser og synger. 

Sitter der til han sovner. 

Kan ta alt fra 10 minutter til 45 min. Kom også an på dagduppen, hvor lag den har vært. 

Nå er de 2 og 4, så nå er også rutinen at før de legger seg for å lese bok får de lov å stupe kråke og leke litt først. Dette syns de er så artig:) 

Anonymkode: 5a512...e4d

Skrevet

Kveldsmat og så tannpuss. Skifte til pysj. Så leste vi i sofaen. Du kan fint velge å lese i senga. Så var det en klem og godnatt. 

Tror det viktigste var rutinene. Barne-tv, mat, stell og lesing. Det samme hver dag. 

Rutine gjør at barnet skjønner hva som skjer og at det snart er senga. Lag dine egne rutiner som passer deg og barnet. 

Anonymkode: 8c096...771

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar. 

vi har hatt samme rutine siden han var 6 måneder… grøt, kveldsstell, kos på rommet før lagt i senga. Var en periode hvor vi kunne gå med en gang og han sovna av seg selv. Men siste halve året har vi måttet sitte der, ofte må han sovne på oss før vi legger han i senga. Også våkner han når han merker vi går, eller etter 1 times tid. Igår våkna han hvert 45.minutt til rundt kl 4😩 når han da våkner så er det hylgråt og eneste måten å roe ha på er å ha han oppå oss igjen til han sovner… 

Anonymkode: e5085...2b1

Skrevet

Kvelds, stell, lesing/nattasang i sengen og så natta. Om barnet roper, så inn og hviske natta, og så gå igjen. Stuen og kjøkkenet er i nærheten så hun kunne høre oss. Har egentlig gått fint med begge to, så vet ikke om det hadde fungert om barna hadde hatt soveproblemer.

Anonymkode: d6254...c33

• Liker 1
Skrevet

Ved 15 mnd kjørte vi bad og deretter masse leker oppi senga. Biler og andre harde leker. Da lekte han til han sluknet.

Anonymkode: 9e489...e6a

Skrevet

Da min var 15 måneder ammet jeg fremdeles i søvn.. Det funket veldig bra 😄

Da vi sluttet med det var det tannpuss - pysj - lese 1-2 bøker - synge sanger med barnet i fanget til hun sovnet - legge i senga.

Nå 3,5 år er det tannpuss - tisse - pysj - lese 1-2 bøker - ligge i senga med henne og synge nattasanger - ligge der til hun sovner, holde rundt eller bare i hånda. 

En periode der rundt 2 - 2,5 år før hun sluttet med dagdupp tok de to siste punktene 45 - 60 minutter nå tar det vanligvis 10 - 15 minutter. 

Vår har også alltid våknet mye og ofte mange ganger på kvelden og trengt kroppskontakt igjen for å sovne. Det er vel ikke så uvanlig? 

Vet ikke hva en "positiv leggerutine" er, de fleste gjør vel omtrent det samme?

Anonymkode: 887a6...53d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Rolig lek siste 2t før legging

Kveldsmat 

Kveldsstell 

Lese bok 

Kos og ro 

Legging. 

Samme rutine på alle barna. Minsten nå elsker rutinen, men søvnen er ikke eksisterende fremdeles. Innsovning er null stress. Problemet er at barnet sliter med overgangen insøvnsykluser. 

Anonymkode: 882ca...fd4

• Liker 1
Skrevet

Her ble alt bedre da vi startet med kveldsbad. 
badekar kl 18. spiser kveldsmat i badekaret (måtte bryte «vondt» mønster på kveldsmat) og leser gjerne noen bøker, tannpuss, så går vi på rommet (sover i samme seng som oss). Leser ei bok, slår av lyset og synger nattasanger helt til hun sovner (tar Max 10 min). 

Veldig fin, avslappende og rolig slutt på dagen. Unngår alle situasjoner som kan skape konflikt og meltdowns.

Anonymkode: 1a232...c94

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...