Gå til innhold

Hva er navnet på "vanlig chili"

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hva er navnet på den vanlige chilien man kjøper i Norge? Den som er 12-15 cm lang og rød. Er det kajennepepper / cayenne pepper?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rød chilipepper

Anonymkode: a1ac6...4ba

• Liker 2
Skrevet (endret)

Ja den de har fersk på Kiwi og Coop er kajenne.

Endret av Maia70
Skrevet

Det er som regel cayenne ja. 

Anonymkode: ea398...247

Skrevet

Dutch Chili - fra Capsicum familien.  Kalles gjerne spansk-pepper på Norsk. 

Krydderet du kjøper er som regel Cayenne. Men ikke den ferske. 

Anonymkode: ca329...273

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Dutch Chili - fra Capsicum familien.  Kalles gjerne spansk-pepper på Norsk. 

Krydderet du kjøper er som regel Cayenne. Men ikke den ferske. 

Ikke den ferske, hva er den da? Det er kajenne det de har på Coop og Kiwi. På Kiwi har de også de små bird's eye, som de kaller for raw-it.

Skrevet

Kayenne

Anonymkode: ce1bf...841

Skrevet
Maia70 skrev (14 minutter siden):

Ikke den ferske, hva er den da? Det er kajenne det de har på Coop og Kiwi. På Kiwi har de også de små bird's eye, som de kaller for raw-it.

Det er en variant dyrket i nederlandske drivhus. Av Capsicum Annuum. Den kalles derfor Dutch Pepper. 

Jeg ser mange peker mot Cayenne, men det stemmer ikke. De er i samme familie. Men cayenne er smalere og sterkere. Opp mot 50 000 shu, mot 5-15 000 på dutch chili, som er den du får i dagligvaren. 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det er en variant dyrket i nederlandske drivhus. Av Capsicum Annuum. Den kalles derfor Dutch Pepper. 

Jeg ser mange peker mot Cayenne, men det stemmer ikke. De er i samme familie. Men cayenne er smalere og sterkere. Opp mot 50 000 shu, mot 5-15 000 på dutch chili, som er den du får i dagligvaren. 

Kiwi sine varer er fra Bama, og Bama har kun en som stemmer med utseende på den ts beskriver som er i pakker i butikken, og det kaller de kajenne: https://www.bama.no/sok/?q=chili+

Varen på butikken, chilipepper rød pakke: https://kassal.app/varer?kategori=183

Men om dette faktisk er Dutch chili, så forklarer det hvorfor den ikke er særlig sterk. Jeg sluttet å kjøpe den fordi jeg måtte kjøpe så mye av den for å få smak.

Skrevet

Chilipepper/spanskpepper. 

Anonymkode: 21bb2...bcd

Skrevet
Maia70 skrev (2 timer siden):

Kiwi sine varer er fra Bama, og Bama har kun en som stemmer med utseende på den ts beskriver som er i pakker i butikken, og det kaller de kajenne: https://www.bama.no/sok/?q=chili+

Varen på butikken, chilipepper rød pakke: https://kassal.app/varer?kategori=183

Men om dette faktisk er Dutch chili, så forklarer det hvorfor den ikke er særlig sterk. Jeg sluttet å kjøpe den fordi jeg måtte kjøpe så mye av den for å få smak.

Om det hadde vært kajenne ville den ikke akkurat vært en suksess på Norske ganer..  Men jeg ser jo det er bredt brukt, også på svarene i denne tråden. 

Les deg litt opp på chili, og oppsøk en eksotisk butikk. Det er så mye godt og spennende der ute. Chili er faktisk noe av det jeg ofte har med i bagasjen hjem fra land sørover på kontinentet. 

Disse drivhusvariantene du får kjøpt i dagligvaren er nesten mer intetsigende enn en vanlig paprika. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Om det hadde vært kajenne ville den ikke akkurat vært en suksess på Norske ganer..  Men jeg ser jo det er bredt brukt, også på svarene i denne tråden. 

Les deg litt opp på chili, og oppsøk en eksotisk butikk. Det er så mye godt og spennende der ute. Chili er faktisk noe av det jeg ofte har med i bagasjen hjem fra land sørover på kontinentet. 

Disse drivhusvariantene du får kjøpt i dagligvaren er nesten mer intetsigende enn en vanlig paprika. 

Jeg kjøper chili på internasjonal butikk som er en kjøretur unna, og dyrker selv for første gang i år. Det nærmeste og enkleste er selvsagt vanlig dagligvare, hvor de også har fått mindre utvalg etter plandemien..

Men visste ikke at den på dagligvare ikke var kajenne, hvor finner jeg den informasjonen? Den har jeg kun kjøpt på dagligvare, så har ikke fått sammenlignet med fersk, ekte kajenne. Raw-it har jeg fått sammenligne med bird's eye på internasjonal butikk, og den virker som den er den samme. Samme med habanaro, når de hadde det på Coop før.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 28.9.2025 den 15.30):

Om det hadde vært kajenne ville den ikke akkurat vært en suksess på Norske ganer.. 

Mener du at det ikke er kajenne? Hva mener du at det er da? De chilitypene jeg kjenner til og har brukt, er birds eye chili, habanero, jalapeño og altså disse som selges både på kiwi og på innvandrerbutikker som "vanlig chili".

Endret av H80

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...