Gå til innhold

Hvorfor er sex blandt de eldre eit tabubelagd ?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå er det  ikkje alderen som bestemmer når folk flest slutter å  ha  sex men den seksuelle tenning, kåtheten, og sexbehov.  Ein  skal  ikkje  undervudere det seksuelle behovet  hos mange av de eldre. Selv forventet eg  at sexbehovet ville avta etterhvert som ein ble eldre, men slik har det ikkje gått. Er like kåt idag som når ein var 20 år, og  vet  ein  i godt selskap med mange eldre.  Det er den  fysiske / mentale tilstand, og overskuddet  til å ha sex som er heilt   avgjørende.  Sexen er ikkje limet i eit livslangt forhold, men eit livslangt samliv handler om noe langt mer en bare sex. 

Vi er eit par  som har levd lenge saman, og kjærligheten førte til  at  jenta  ble gravid med vårt første  barn før vi var gift. Det  å få  barn utenfor ekteskapet var ikkje heilt  akseptert, og enslige jenter hadde heller ikkje det nettverk av økonomisk velferdstjenester som idag.  Den seksuelle kjemien var ikkje noe ein la vekt på,men forventet at den ville gå seg til etterhvert.  Har opplevd tider med sextørke, og ulikt sexbehov som har vert ein prøvestein for samlivet, men har lagd vekt på at eit samliv handler om noe langt mer en bare sex. 

Om noen år det flere eldre en barn, og unge mellom 0-19 år, og det skyldes eldrebølgen, og  økende levealder, ogh de  eldre er sprekere en før, og samtidig  fødselsetallene har rast nedover de siste 30-40 årene. Eldrebølgen vi står overfor  eit resultat av gledesutbruddet / sexbølgen på 50 talet  da  opptimismen kom tilbake etter 2 verdenskrig var slutt 1945. Til tross for at de fleste hadde langt dårligere råd en de fleste har idag ble det å få barn sett  på som en verdiskapning.     

Anonymkode: b45e8...18b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Overskriften og innlegget ditt henger ikke sammen. 

For å svare på spørsmålet i tittelen: jeg opplever ikke at sex blandt eldre er tabubelagt. Bare fordi det er sjeldent diskutert i det offentlige rom, betyr det jo ikke at det er tabubelagt.

Hva teksten i innlegget ditt har med saken å gjøre klarer jeg ikke å se.

Anonymkode: c2cce...462

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg har bedre sex med alderen. Og selv om jeg kun er halvveis pluss i livet, har jeg ingen planer om å slutte med det.

Men barn har jeg da ei tenkt å sette til verden. Etter andre verdenskrig var man lettet, glade og fulle av håp, og overbevist om at det ikke ville komme ny krig fordi man var klok av skade.

I dag ser verden annerledes ut, og jeg synes det blir helt feil å sammenligne etterkrigstiden med tiden nå.

Anonymkode: 65f79...bd6

Skrevet

Å snakke om eldresex og barneptoduksjon i samme innlegg er jo veldig merkelig. Samfunnet gir katten i om eldre har sex, da det igrunn er meningsløs sex.

Anonymkode: 252bf...8e0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har sett så mange innlegg, antagelig av samme forfatter. Et sammensurium av påstander og opplysninger, og ingen egentlig drøfting. 

Vi er nok flere som har lest om undersøkelsen til Sex og politikk. Det snakkes kanskje ikke mye om eldre og sex, men tabu? 

Anonymkode: 08628...5ab

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Overskriften og innlegget ditt henger ikke sammen. 

For å svare på spørsmålet i tittelen: jeg opplever ikke at sex blandt eldre er tabubelagt. Bare fordi det er sjeldent diskutert i det offentlige rom, betyr det jo ikke at det er tabubelagt.

Anonymkode: c2cce...462

Så din påstand er at sex blandt de eldre slett ikkje tabubelagd "fordi det sjelden blir diskutert i det offentlige rom"

Hvor har du noen  dokumentasjoner / kilder som bekrefter din påstand ? 

Eldrebølgen er eit resultat av store barnekull i 50 / 60 årene , økt levealder,  og sprekere eldre befolkning, og det   "henger igjenn  saman" med endret livsstil i forhold til sex.  Mange av de eldre har utvilsamt vokst opp med en annen sexmoral en mange av de yngre idag,og har de yngre noe å lære av den ?   

Skrevet

At sex ikke blir snakket om for folk over 40 har vel mer med frekvens å gjøre enn at det er tabu. Er vel mer naturlig å prate om vaffelsteking og kryssord i den alderen.

Anonymkode: 5c234...d56

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Eldrebølgen er eit resultat av store barnekull i 50 / 60 årene , økt levealder,  og sprekere eldre befolkning, og det   "henger igjenn  saman" med endret livsstil i forhold til sex.  Mange av de eldre har utvilsamt vokst opp med en annen sexmoral en mange av de yngre idag,og har de yngre noe å lære av den ?   

Jeg skjønner fortsatt ikke hva du sier, og sammenhengen med tabubelagt.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

At sex ikke blir snakket om for folk over 40 har vel mer med frekvens å gjøre enn at det er tabu. Er vel mer naturlig å prate om vaffelsteking og kryssord i den alderen.

Så en   40 -åring kommer  under kategorien eldre sett  med dine øyne ?

Å løse kryssord er god hjernetrim, og forøvri noe  både eldre og yngre bør gjøre.  Vaffelsteking, og sex hører gjerne saman i "lystige selskaper" og begge deler er "godt" 

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg skjønner fortsatt ikke hva du sier, og sammenhengen med tabubelagt.

Er du enig eller uenig i at sex blandt de eldre er tabubelagd ?

Er du uenig så begrunn gjerne din påstand, og hvorfor ?

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg er uenig, men jeg ønsker heller at du begrunner din påstand, siden jeg ikke har hørt at det er noe tabu der, hverken fra omgangskrets, offentlig hold eller noe annet. Du bare kaster ut en overskrift, som om det var en universell sannhet.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Uenig, det snakkes da om hele tiden i rette fora. Så må du huske at sex er ikke noe mange går og snakker om hele tiden uansett alder ! Det hører privatlivet til, og noe andre har jævlig lite med å gjøre ! Har aldri opplevd at dette er noe man diskuterer selv blant kammerater uansett alder. Unntaket er jo dette Pride og alle andre bokstaver tilknyttet dette. De er jo sykelig opptatt av det. Så har jeg noen homofile venner, de er akkurat som vanlige mennesker, og dette blir aldri noen temaer på hyggelige sammenkomster. Fordi det hører privatlivet til. Fornuftige oppegående mennesker. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er uenig, men jeg ønsker heller at du begrunner din påstand, siden jeg ikke har hørt at det er noe tabu der, hverken fra omgangskrets, offentlig hold eller noe annet. Du bare kaster ut en overskrift, som om det var en universell sannhet.

Du hevder å vera uenig utan å gi noen begrunnelse for din påstand ?

Det er avgjordt mer fokus på sex blandt den yngre genrasjon en blandt de eldre. Med  den eldre genrasjon  så menes det  i denne forbindelse personer på 55 / 60 +. 

Årsaken til at det er tabubelagd å fokusere på sex blandt de eldre er nok at de  utleverer  ikkje sin sexmoral på tilsvarende måte som mange av  den yngre genrasjon gjør idag, og har jevnt over en annen holdning til sex en mange yngre har idag.  

Skrevet

Du hevder å vera uenig utan å gi noen begrunnelse for din påstand ?

Det er avgjordt mer fokus på sex blandt den yngre genrasjon en blandt de eldre. Med  den eldre genrasjon  så menes det  i denne forbindelse personer på 55 / 60 +. 

Årsaken til at det er tabubelagd å fokusere på sex blandt de eldre er nok at de  utleverer  ikkje sin sexmoral på tilsvarende måte som mange av  den yngre genrasjon gjør idag, og har jevnt over en annen holdning til sex en mange yngre har idag.  

At folk ikke vil utlevere seg, eller ikke føler for å diskutere sex i lokalavisa, har fremdeles ikke noe med "Tabu" å gjøre. Den generasjonen som er gamle nå, vokste opp med den seksuelle frigjøringen, og har stort sett lett for å snakke om sex. Hvis de velger å ikke gjøre det, så er det sikkert fordi de ikke skjønner vitsen. De har sex, og vil de diskutere sex, så har de samme kanaler som alle oss andre. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Å snakke om eldresex og barneptoduksjon i samme innlegg er jo veldig merkelig. Samfunnet gir katten i om eldre har sex, da det igrunn er meningsløs sex.

Anonymkode: 252bf...8e0

Katten har vel det til felles med andre levende skapninger at de har sin  "løpetid" der de tilkjenngir sin trang til formering !

De fleste eldre har vert barn, og ungdomer engang,og de har hatt sex iden hensikt å gjøre sin borgerplikt til barneproduksjon, og føre arverekken videre. I Norge blir de eldre omtalt som eit problem blandt de yngre når skoler må legges ned til fordel for eldrebølgen.Årasken til  at m.a.  skuler må legges ned, er ikkje eldrebølgen, men at det fødes for få barn samanlignet med tidligere

Skal norge opprettholde sin velferd må færre utføre jobbene  som har vert fordelt på flere igjennom mange år.  

Fortsatt snakker ein om genrasjonskløfta "før og etter den seksuelle frigjøringen i Norge" og  mange av de eldre hadde ikkje sosiale medier hvor de kunne dele sine  sexopplevelser med andre. 

Skrevet

Fortsatt snakker ein om genrasjonskløfta "før og etter den seksuelle frigjøringen i Norge"

Hvem snakker, og hvor pågår denne diskusjonen? Kanskje det er der du bør fortsette praten? 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

At folk ikke vil utlevere seg, eller ikke føler for å diskutere sex i lokalavisa, har fremdeles ikke noe med "Tabu" å gjøre. Den generasjonen som er gamle nå, vokste opp med den seksuelle frigjøringen, og har stort sett lett for å snakke om sex. Hvis de velger å ikke gjøre det, så er det sikkert fordi de ikke skjønner vitsen. De har sex, og vil de diskutere sex, så har de samme kanaler som alle oss andre. 

Det er vel ikkje noen som poster leserinnlegg i lokalavisa om sin egen  sex-og seksualitet.  ?

Det er nok heller ikkje noen overvekt av eldre 55+ som diskuterer, og  utleverer sin sexmoral på KG, og andre fora  av ukjent årsak.   En høy andel av de eldre er ikkje engang digitale brukere selv om det vert fremstilt som de fleste er det. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det er nok heller ikkje noen overvekt av eldre 55+ som diskuterer, og  utleverer sin sexmoral på KG, og andre fora  av ukjent årsak. 

Hva er det du savner? Kanskje jeg kan ta det opp på neste møte i pensjonistforeningen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Eldre er ikke folk over førti 😂😂

Hvem sier vel nei takk til en nystekt vaffel etter et godt ligg? 

Anonymkode: 65f79...bd6

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hva er det du savner? Kanskje jeg kan ta det opp på neste møte i pensjonistforeningen. 

Du bør nok først bli  tørr bak ørene etter fødselen  før du blir tatt inn sin medlem i pensjonisforeningen lille gutt ! 😁

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...