what_no2000 Skrevet 28. september 2025 #21 Skrevet 28. september 2025 (endret) AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jo! Hvorfor skjønner du ikke ELLER ? Eller skjønner du ikke KAN? Det står ikke at hvis ts ikke har lyst til og gå ut så må arbeidsgiver bygge ut og skaffe pauserom. Det finnes mange arbeidsplasser som er ikke har det ene eller det andre , ingen mulighet for pause og derfor betalt pause . Man har da rett på og spise hvis en jobber mer enn 5,5 timer, men det blir gjerne noe kjapt og en bit her der. Er det det ts vil? Eller vil ts jobbe et sted med spiserom for og slippe og gå ut, men allikevel ha 30 minutters pause uten og bli forstyrret ? Anonymkode: 603dd...18e Det er dessverre du som ikke forstår arbeidsmiljøloven, og logiske uttrykk. Jeg skal forsøke å forklare deg dette en siste gang... Loven sier: Hvis (A) eller (B) så (C). La oss ta et langt enklere eksempel, du sier til barnet ditt: "Hvis du (A) går ut med søpla eller (B) tar ut av oppvaskmaskinen, skal (C) du få betalt 10 kroner." Denne setningen sier: Hvis barnet ditt går ut med søpla så vil han få betalt 10 kroner. Hvis barnet ditt tar ut av oppvaskmaskinen så vil han få betalt 10 kroner. Bare ett av kriteriene trenger å være oppfylt for at barnet skal få betalt 10 kroner. Barnet trenger ikke å både gå ut med søpla og ta ut av vaskemaskinen for å få betalt 10 kroner. La oss gå tilbake til arbeidsmiljøloven som sier akkurat det samme: "Dersom arbeidstaker (A) ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen eller (B) der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal (C) pausen regnes som en del av arbeidstiden." Denne setningen sier: Hvis arbeidstaker ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen så er pausen betalt. Hvis det ikke finnes tilfredsstillende pauserom så er pausen betalt. Bare ett av (de negative ikke) kriteriene trenger å være oppfylt for at pausen skal være betalt. Arbeidstaker trenger ikke å både bli nektet å forlate arbeidsplassen og mangle pauserom for å få betalt. Endret 28. september 2025 av what_no2000 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2025 #22 Skrevet 30. september 2025 AnonymBruker skrev (På 26.9.2025 den 20.22): jeg har ikke betalt lunsj, blitt forstyrret i lunsjen min av sjefen i 1 år omtrent hver dag i et år…uten mulighet for å trekke meg unna.. uten å måtte gå ut fra jobb å kjøpe meg mat. Anonymkode: 36ed4...ae7 Hvor spiser du lunsjen din? Kan du gå ut av lokalene og sette deg et annet sted? Hvis ikke må du bare konsekvent svare at du ikke har betalt lunsj og at du kan svare på spørsmålene hans om x minutter. Han kan mase, du kan ignorere. Det er du som lar ham forstyrre deg. Jeg har jobbet i butikk på senter og gikk alltid og satte meg et helt annet sted. Anonymkode: 0c413...432
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå