AnonymBruker Skrevet fredag kl. 18:22 #1 Skrevet fredag kl. 18:22 I konflikt med min leder som prøver å si meg opp på usaklig grunnlag, jeg har alltid vært pliktoppfyllende og utført jobben min utmerket. Lite firma, useriøs sjef( han har vært i mange like saker tidligere) jeg er mildt sagt bitter å forbanna at han behandler meg som han gjør. jeg har ikke betalt lunsj, blitt forstyrret i lunsjen min av sjefen i 1 år omtrent hver dag i et år…uten mulighet for å trekke meg unna.. uten å måtte gå ut fra jobb å kjøpe meg mat. hva er sannsynligheten for at jeg kan kreve han for de pengene? det er lovpålagt med et spiserom hvis man ikke har et spiserom Anonymkode: 36ed4...ae7
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 18:28 #2 Skrevet fredag kl. 18:28 Du kommer nok ingen vei med å kreve betalt for å bli forstyrret i lunsjpausen. Jeg ville anbefalt deg å starte å søke nye jobber nå. En slik leder forandrer seg ikke. Anonymkode: aee2c...ba8 7 5
Hololo Skrevet fredag kl. 18:29 #3 Skrevet fredag kl. 18:29 sjansen for at du får noe gjennomslag her er vel = null. Men for å begynne en plass, har du dokumentasjon på at du har jobbet i pausene dine? om svaret er nei der så kan du nok bare legge den tanken død med en gang. 2 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 18:30 #4 Skrevet fredag kl. 18:30 Hva med å faktisk gå til lunsj uansett? Det er også lov å si nei, nå har jeg lunsj. Lederen din er ikke dritt. Du har ikke ryggrad. Begynn neste gang du er på jobb. Tar deg lunsj, uansett. Si nei og gå ut til lunsj. Kom gjerne 10 min for sent tilbake inn. Ferdig med saken. Anonymkode: afa22...797
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 18:41 #5 Skrevet fredag kl. 18:41 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hva med å faktisk gå til lunsj uansett? Det er også lov å si nei, nå har jeg lunsj. Lederen din er ikke dritt. Du har ikke ryggrad. Begynn neste gang du er på jobb. Tar deg lunsj, uansett. Si nei og gå ut til lunsj. Kom gjerne 10 min for sent tilbake inn. Ferdig med saken. Anonymkode: afa22...797 Hæ? Anonymkode: 36ed4...ae7 1
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 22:20 #6 Skrevet fredag kl. 22:20 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Du kommer nok ingen vei med å kreve betalt for å bli forstyrret i lunsjpausen. Jeg ville anbefalt deg å starte å søke nye jobber nå. En slik leder forandrer seg ikke. Anonymkode: aee2c...ba8 Vi krevde det og fikk det. Anonymkode: b4311...c98
AnonymBruker Skrevet fredag kl. 22:26 #7 Skrevet fredag kl. 22:26 AnonymBruker skrev (4 timer siden): I konflikt med min leder som prøver å si meg opp på usaklig grunnlag, jeg har alltid vært pliktoppfyllende og utført jobben min utmerket. Lite firma, useriøs sjef( han har vært i mange like saker tidligere) jeg er mildt sagt bitter å forbanna at han behandler meg som han gjør. jeg har ikke betalt lunsj, blitt forstyrret i lunsjen min av sjefen i 1 år omtrent hver dag i et år…uten mulighet for å trekke meg unna.. uten å måtte gå ut fra jobb å kjøpe meg mat. hva er sannsynligheten for at jeg kan kreve han for de pengene? det er lovpålagt med et spiserom hvis man ikke har et spiserom Anonymkode: 36ed4...ae7 Tror jeg skjønner hvorfor det er konflikt, enkelte egner seg dessverre ikke til å jobbe. Og av en eller annen grunn poster de fleste av dem her og prøver overbevise seg selv om at de har spesial kompetanse og fortjener mer. Noe de gjerne får i fra andre som ikke egner seg i arbeidsmarkedet. Anonymkode: 19522...c80 2 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 09:01 #8 Skrevet lørdag kl. 09:01 Han prøver og si deg opp fordi…? hvis du ikke har betalt lunsj kan du forlate arbeidsplassen i lunsjen. Hvorfor vil du kreve spiserom? Nei, selvsagt er det ikke lovpålagt med spiserom, mange arbeidsplasser har jo ikke mulighet for spiserom. Hvorfor er du på jobben din i lunsjen? blir du forstyrret sånn at du bare rekker en bit av matpakken din før du må ut og jobbe igjen, eller at han stiller deg et spørsmål et par ganger ila en halvtime når du uansett er der? Anonymkode: 603dd...18e 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 10:34 #9 Skrevet lørdag kl. 10:34 Hvor gammel er du TS? Hvilken type jobb er det snakk om her? Anonymkode: 9bc61...e66 1
what_no2000 Skrevet lørdag kl. 10:46 #10 Skrevet lørdag kl. 10:46 Arbeidsmiljøloven § 10-9 (1) gir rett til betalt pause hvis minst ett av følgende to punkter er oppfylt: Arbeidstaker kan ikke fritt forlate arbeidsplassen under pausen Det finnes ikke tilfredsstillende pauserom Sitat § 10-9. Pauser (1) [...] Dersom arbeidstaker ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen eller der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden. [...] Se https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62 for hele Arbeidsmiljøloven. 1 2
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 15:45 #11 Skrevet lørdag kl. 15:45 what_no2000 skrev (4 timer siden): Arbeidsmiljøloven § 10-9 (1) gir rett til betalt pause hvis minst ett av følgende to punkter er oppfylt: Arbeidstaker kan ikke fritt forlate arbeidsplassen under pausen Det finnes ikke tilfredsstillende pauserom Se https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62 for hele Arbeidsmiljøloven. Det gjelder jo ikke her, vil jo ikke forlate arbeidsplassen? Ts må forlate arbeidsplassen for og kjøpe mat for ikke og bli forstyrret? Anonymkode: 603dd...18e
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 16:32 #12 Skrevet lørdag kl. 16:32 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Han prøver og si deg opp fordi…? hvis du ikke har betalt lunsj kan du forlate arbeidsplassen i lunsjen. Hvorfor vil du kreve spiserom? Nei, selvsagt er det ikke lovpålagt med spiserom, mange arbeidsplasser har jo ikke mulighet for spiserom. Hvorfor er du på jobben din i lunsjen? blir du forstyrret sånn at du bare rekker en bit av matpakken din før du må ut og jobbe igjen, eller at han stiller deg et spørsmål et par ganger ila en halvtime når du uansett er der? Anonymkode: 603dd...18e Jo, det er pålagt med spiserom. Hvis det ikke er tilfredsstillende spiserom har man krav på betalt pause. Anonymkode: 654a3...f02
what_no2000 Skrevet lørdag kl. 16:40 #13 Skrevet lørdag kl. 16:40 (endret) AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det gjelder jo ikke her, vil jo ikke forlate arbeidsplassen? Ts må forlate arbeidsplassen for og kjøpe mat for ikke og bli forstyrret? Anonymkode: 603dd...18e Jo dette gjelder her, gitt din tidligere tolkning av at trådstarter ikke har et tilfredsstillende spiserom på arbeidsplassen, gjelder Arbeidsmiljøloven § 10-9 (1) sin regel om at pausen skal være betalt. Merk at det det står "eller" mellom de to kravene i paragrafen, slik at pausen skal være betalt så lenge ett av kravene er oppfylt. Det må altså både være et tilfredsstillende spiserom på arbeidsplassen og arbeidstaker må ha mulighet til å forlate arbeidsplassen i pausen, for at pausen skal kunne være ubetalt. I tillegg, så gjelder uansett Arbeidsmiljøloven § 10-9 (1) trådstarters situasjon, siden den beskriver i hvilke tilfeller en arbeidstaker har rett til betalt pause, og dermed også i hvilke situasjoner arbeidstaker ikke har rett til betalt pause. Endret lørdag kl. 20:55 av what_no2000
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 18:36 #14 Skrevet lørdag kl. 18:36 what_no2000 skrev (1 time siden): Jo dette gjelder her, gitt din tidligere tolkning av at trådstarter ikke har et tilfredsstillende spiserom på arbeidsplassen, gjelder Arbeidsmiljøloven § 10-9 (1) sin regel om at pausen skal være betalt. Merk at det det står "eller" mellom de to kravene i paragrafen, slik at pausen skal være betalt så lenge ikke begge kravene er oppfylt. Det må altså både være et tilfredsstillende spiserom på arbeidsplassen og arbeidstaker må ha mulighet til å forlate arbeidsplassen i pausen, for at pausen skal kunne være ubetalt. I tillegg, så gjelder uansett Arbeidsmiljøloven § 10-9 (1) trådstarters situasjon, siden den beskriver i hvilke tilfeller en arbeidstaker har rett til betalt pause, og dermed også i hvilke situasjoner arbeidstaker ikke har rett til betalt pause. Nei, eller betyr ikke begge deler. Det står også minst ett av to, altså holder ett. hva tror du alle som går på cafe eller sitter ute om sommeren i lunsjen gjør? Krever betalt for manglende pauserom? Og gå ut til lunsj er helt vanlig. Det er når du ikke kan forlate arbeidsplassen , feks hvis du jobber alene , at du har krav på betalt lunsj. så at ts synes det er kjipt og måtte gå ut for og kjøpe mat for ikke og bli forstyrret er ts sitt problem. Anonymkode: 603dd...18e 1
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 18:49 #15 Skrevet lørdag kl. 18:49 ta lunchpausen samtidig som han har pause selv. Så blir du ikke forstyrret Anonymkode: 62521...9bc
AnonymBruker Skrevet lørdag kl. 20:00 #16 Skrevet lørdag kl. 20:00 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, eller betyr ikke begge deler. Det står også minst ett av to, altså holder ett. hva tror du alle som går på cafe eller sitter ute om sommeren i lunsjen gjør? Krever betalt for manglende pauserom? Og gå ut til lunsj er helt vanlig. Det er når du ikke kan forlate arbeidsplassen , feks hvis du jobber alene , at du har krav på betalt lunsj. så at ts synes det er kjipt og måtte gå ut for og kjøpe mat for ikke og bli forstyrret er ts sitt problem. Anonymkode: 603dd...18e Du har rett, eller betyr ikke begge deler. Men deretter konkluderer du feil. For at eller ikke betyr begge deler, forteller at det holder at den ene eller den andre slår inn, så har du krav på betalt lunsj. Altså både hvis du ikke kan spise fritt uten å taskes på jobb, og hvis du ikke har godkjent lunsjrom (og hvis begge deler gjelder selvfølgelig…). Så de som MÅ gå annet sted og spise lunsj, de har krav på betalt lunsj. Det er ganske mange bedrifter som klarer å snekre sammen et godkjent pauserom, men de ansatte ønsker ikke å spise der, særlig i storbyer. Det er noe helt annet. Du har fortsatt valget om å spise nista på det pauserommet med noe stoler og bord. Men finnes det ingen dedikert og ren plass med bord og stoler å sette seg med maten (det skal ikke være i lokalene man jobber), da har man betalt lunsj. Anonymkode: ff001...94d
what_no2000 Skrevet lørdag kl. 20:28 #17 Skrevet lørdag kl. 20:28 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, eller betyr ikke begge deler. Det står også minst ett av to, altså holder ett. hva tror du alle som går på cafe eller sitter ute om sommeren i lunsjen gjør? Krever betalt for manglende pauserom? Og gå ut til lunsj er helt vanlig. Det er når du ikke kan forlate arbeidsplassen , feks hvis du jobber alene , at du har krav på betalt lunsj. så at ts synes det er kjipt og måtte gå ut for og kjøpe mat for ikke og bli forstyrret er ts sitt problem. Anonymkode: 603dd...18e Arbeidsmiljøloven § 10-9 (1) er fortsatt ikke enig med deg. Sitat § 10-9. Pauser (1) [...] Dersom arbeidstaker ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen eller der det ikke finnes tilfredsstillende pauserom, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden. [...] Se https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62 for hele Arbeidsmiljøloven. Endret lørdag kl. 20:35 av what_no2000
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 02:32 #18 Skrevet søndag kl. 02:32 what_no2000 skrev (5 timer siden): Arbeidsmiljøloven § 10-9 (1) er fortsatt ikke enig med deg. Se https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-62 for hele Arbeidsmiljøloven. Jo! Hvorfor skjønner du ikke ELLER ? Eller skjønner du ikke KAN? Det står ikke at hvis ts ikke har lyst til og gå ut så må arbeidsgiver bygge ut og skaffe pauserom. Det finnes mange arbeidsplasser som er ikke har det ene eller det andre , ingen mulighet for pause og derfor betalt pause . Man har da rett på og spise hvis en jobber mer enn 5,5 timer, men det blir gjerne noe kjapt og en bit her der. Er det det ts vil? Eller vil ts jobbe et sted med spiserom for og slippe og gå ut, men allikevel ha 30 minutters pause uten og bli forstyrret ? Anonymkode: 603dd...18e
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 07:31 #19 Skrevet søndag kl. 07:31 AnonymBruker skrev (På 27.9.2025 den 0.26): Tror jeg skjønner hvorfor det er konflikt, enkelte egner seg dessverre ikke til å jobbe. Og av en eller annen grunn poster de fleste av dem her og prøver overbevise seg selv om at de har spesial kompetanse og fortjener mer. Noe de gjerne får i fra andre som ikke egner seg i arbeidsmarkedet. Anonymkode: 19522...c80 Funny story, bro. Har du noe som helst grunnlag som backer opp det du skriver her, eller er det bare vill synsing? Anonymkode: aafa0...c1d
what_no2000 Skrevet søndag kl. 11:25 #20 Skrevet søndag kl. 11:25 (endret) AnonymBruker skrev (9 timer siden): Jo! Hvorfor skjønner du ikke ELLER ? Eller skjønner du ikke KAN? Det står ikke at hvis ts ikke har lyst til og gå ut så må arbeidsgiver bygge ut og skaffe pauserom. Det finnes mange arbeidsplasser som er ikke har det ene eller det andre , ingen mulighet for pause og derfor betalt pause . Man har da rett på og spise hvis en jobber mer enn 5,5 timer, men det blir gjerne noe kjapt og en bit her der. Er det det ts vil? Eller vil ts jobbe et sted med spiserom for og slippe og gå ut, men allikevel ha 30 minutters pause uten og bli forstyrret ? Anonymkode: 603dd...18e Det er dessverre du som ikke forstår arbeidsmiljøloven. Her har du den samme forklaringen som jeg har gitt fra frifagbevegelse: Sitat 2. Har jeg krav på betalt pause? Det kommer an på. Dersom det er forventet at du er tilgjengelig for å utføre oppgaver i pausen, og du ikke fritt kan forlate arbeidsplassen under pausen, skal pausen regnes som en del av arbeidstiden. Da skal du ha betalt. Det samme gjelder dersom det ikke finnes tilfredsstillende pauserom. Da har du også krav på betalt lunsj. Kilde: https://frifagbevegelse.no/nyheter/har-jeg-krav-pa-betalt-pause-dette-bor-du-vite-om-spisepausen-6.158.960487.b6e866a73c Endret søndag kl. 12:00 av what_no2000
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå