Gå til innhold

Jeg kan og forstår mye...

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Forvirret_*
Skrevet

Etter å ha opplevd veldig mye opp igjennom årene, så sitter jeg med mye kunnskap om ulike emner, og rett som det er kommer menensker til meg for å be om råd, informasjon eller støtte.

Jeg har også opparbeidet stor forståelse for hvordan mennesker kan handle ut i fra ulike motiver, og hvorfor....

Men det er spesielt en ting jeg ikke begriper!

Hvorfor spør folk om råd og informasjon, når det de er ute etter er støtte?

Jeg stiller dette spørsmålet på bakgrunn av flere episoder med samme person, som jeg IKKE blir klok på!

Den siste episoden var som følgende:

En venninne ringer meg for å få juridisk veiledning.

Hennes ord var (direkte sitat): "Hva sier arbeidsmiljøloven om...(saken)..."

Jeg forklarer hvordan loven kan tolkes, hvordan den brukes i praksis osv, og så blir hun sinna på meg for at jeg kverulerer..... "du må lære deg å lytte" sier hun.

"Jeg lytter, men du spurte meg da om loven, ikke om hva jeg mener" svarer jeg undrende, da blir hun enda mer sinna.... :forvirret:

I løpet av den skjenneprekenen som fulgte, så oppfattet jeg etterhvert at det var min støtte hun ville ha, så hvorfor spurte hun da om loven?

Hun hadde da fått min støtte (uten å be om den) om hun hadde forklart meg situasjonen, og ikke spurt om loven!

Mitt svar passet ikke hennes synspunkt, ergo så kverulerte jeg... men det er da ikke jeg som har skrevet loven...

Så igjen: Hvorfor spør folk om råd og informasjon, når det de er ute etter er støtte?

Hilsen forvirret og lærevillig

Videoannonse
Annonse
Gjest Binna
Skrevet

Fordi de er ute etter støtte.. Neida, jeg skjønner godt hva du mener. Men tror det er lettere for folk å spørre etter råd enn å spørre etter støtte.

Gjest Gjest
Skrevet

Fordi noen er så dumme at de ikke fatter at loven ikke er laget helt og kun for DEM, bare sjekk forum for barn og familie. En der er jo helt opphengt jo...

Gjest gjest1
Skrevet

Jeg tror at slike folk i utgangspunktet mener at de har rett i sine meninger og følelser rundt en sak, og så ber de om råd for å bekreftet sitt ståsted. Og er du da ikke enig med dem, så stakkars deg :ler:

Denne venninnen din antok kanskje at hun hadde juridisk rett i sin sak, og ville få dette bekreftet av deg... vet ikke, men kanskje?

Gjest Gjest
Skrevet
Fordi de er ute etter støtte.. Neida, jeg skjønner godt hva du mener. Men tror det er lettere for folk å spørre etter råd enn å spørre etter støtte.

Jeg bruker å si til vennene mine "kjeft gjerne TIL meg, men kjeft ikke PÅ meg om du ikke har en god grunn", så det bør ikke være så vanskelig å be meg om støtte. :)

Når jeg søker støtte, så bruker jeg å innlede samtalen med: "kan jeg få klage litt til deg?", eller "jeg har behov for å blåse ut litt damp, er det greit..?"

Da VET den jeg ringer til at jeg har behov for "trøst og støtte"!

Fordi noen er så dumme at de ikke fatter at loven ikke er laget helt og kun for DEM, bare sjekk forum for barn og familie. En der er jo helt opphengt jo...

:) Jeg har lagt merke til det, men i dette tilfellet er det faktisk loven som er idiotisk...

Jeg tror at slike folk i utgangspunktet mener at de har rett i sine meninger og følelser rundt en sak, og så ber de om råd for å bekreftet sitt ståsted. Og er du da ikke enig med dem, så stakkars deg  :ler:

Denne venninnen din antok kanskje at hun hadde juridisk rett i sin sak, og ville få dette bekreftet av deg... vet ikke, men kanskje?

Hun trodde hun hadde rett, og burde absolutt ha hatt det! Det er idiotisk at et firma med støtte i loven kan bruke "trynefaktoren" til å endre en stilling, under dekke av "personlig egnethet".

MEN, det er som sagt ikke jeg som har skrevet loven, det er heller ikke jeg som har skapt hennes problemer på arbeidsplassen.

Jeg hadde forstått det om hun hadde blitt frustrert, og kjeftet TIL meg p.g.a idiotiske regler, idiotisk sjef osv, men dette...... nei det kan jeg ikke forstå!

Gjest Gjest
Skrevet
Etter å ha opplevd veldig mye opp igjennom årene, så sitter jeg med mye kunnskap om ulike emner, og rett som det er kommer menensker til meg for å be om råd, informasjon eller støtte.

Jeg har også opparbeidet stor forståelse for hvordan mennesker kan handle ut i fra ulike motiver, og hvorfor....

Men det er spesielt en ting jeg ikke begriper!

Hvorfor spør folk om råd og informasjon, når det de er ute etter er støtte?

Jeg stiller dette spørsmålet på bakgrunn av flere episoder med samme person, som jeg IKKE blir klok på!

Den siste episoden var som følgende:

En venninne ringer meg for å få juridisk veiledning. 

Hennes ord var (direkte sitat): "Hva sier arbeidsmiljøloven om...(saken)..."

Jeg forklarer hvordan loven kan tolkes, hvordan den brukes i praksis osv, og så blir hun sinna på meg for at jeg kverulerer..... "du må lære deg å lytte" sier hun.

"Jeg lytter, men du spurte meg da om loven, ikke om hva jeg mener" svarer jeg undrende, da blir hun enda mer sinna.... :forvirret:

I løpet av den skjenneprekenen som fulgte, så oppfattet jeg etterhvert at det var min støtte hun ville ha, så hvorfor spurte hun da om loven?

Hun hadde da fått min støtte (uten å be om den) om hun hadde forklart meg situasjonen, og ikke spurt om loven!

Mitt svar passet ikke hennes synspunkt, ergo så kverulerte jeg... men det er da ikke jeg som har skrevet loven...

Så igjen: Hvorfor spør folk om råd og informasjon, når det de er ute etter er støtte?

Hilsen forvirret og lærevillig

Fordi du er mann og de er kvinner?

Hvertfall høres dette ut som et klassisk eksempel på kommunikasjonsvansker mellom menn og kvinner.

Gjest Forvirret trådstarter
Skrevet
Fordi du er mann og de er kvinner?

Hvertfall høres dette ut som et klassisk eksempel på kommunikasjonsvansker mellom menn og kvinner.

Er jeg mann??? *sjekke, sjekke*

Hm, mangler en vital del mellom bena, og har noe hengende fra brystkassa, strekkmerker på mage og lår etter et par svangerskap....... nope, er nok ikke mann! :ler:

Hva har mitt kjønn med saken å gjøre?

Er det slik at kvinner skal være tankelesere, mens menn er unnskyldt fordi det ikke er forventet at de forstår hva personen er ute etter når de spør om noe helt annet?

Skrevet

Kan nok være noe i at hun ble frustrert fordi hun følte det så urettferdig, at det da gikk utover deg, fordi det var du som formidlet budskapet.

• 2 uker senere...
Skrevet

Folk er stort sett ikke så selvbevisste at de vet hva de vil. De kan bare sette fingeren på at en situasjon ikke utspiller seg som de ønsket - feks den manglende støtten fra deg.

Jeg forstår hva du mener, at du kunne tenkte deg litt presisjon. Fra mitt ståsted forstår jeg ikke hvorfor man ikke kan gi hele pakka uten å bokstavelig talt bli bedt om det.

"Sånn og sånn er loven, hvordan er det med deg?" e.l. Det er jo ikke så fryktelig vanskelig?

For min egen del kunne jeg aldri tenke meg å ta en telefon for å få støtte til en som ikke støtter med mindre man sier: "Hei, kan jeg få litt støtte hos deg?". Man ønsker jo gjerne stort sett bare å bli forstått rent intuitivt...

Men, men, folk er forskjellige... :sjenert:

Gjest Embla s
Skrevet

Jeg vet ikke, vet bare at sånne scenarioer florerer f.eks på KG. Ellers i livet syns jeg det er ganske lett å skille mellom når folk ønsker/trenger uforbeholden støtte (og medjatt) og når de ønsker et oppriktig råd/se saken belyst fra flere sider.

Skrevet

Tror det handler om litt dårlig kommunikasjon. Når f.eks. en venninne ringer meg ang et konkret problem og jeg svarer hva som gjelder juridisk, da skjønner jeg som regel (på tonefall og annet) at hun også gjerne vil at jeg skal lytte til det konkrete problemet og si litt om hva jeg mener personlig, hvis jeg ikke er inhabil i saken. Men ingen jeg kjenner forlanger at jeg skal vite alt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...