AnonymBruker Skrevet 27. september #21 Skrevet 27. september AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Kål er én type grønnsak. Du sammenliknet én type grønnsak med proteiner. Nei, proteiner er superfood. Anonymkode: e625e...3c9 Det er jo ikke slik at det kun er proteiner som er supermat, det er en grunn til at en skal spise variert. Kål ER supermat! https://www.frukt.no/artikler/derfor-bor-du-spise-kal/ Anonymkode: 8f388...450 2
AnonymBruker Skrevet 27. september #22 Skrevet 27. september Jeg er enig i at all tilskuddsmaten er overhypet og basert på trend. Men at vi endelig erkjenner viktigheten av protein er så bra! Det er ingen som blir tjukke på for mye kjøtt/fisk/egg osv. mange spiser alt for dårlig med protein, selv de som er «sunne». Man bør trene tung styrketrening og spise minst 20-30 g protein/ måltid. Da nytter det ikke med to knekkebrød med magerost til lunsj! Noen ganger er det lettvint å ta en Yt eller noe, men mesteparten bør være ekte mat Anonymkode: 17302...98d 2 9
AnonymBruker Skrevet 27. september #23 Skrevet 27. september Jeg er veldig glad for fokuset på protein. Jeg skjønte ikke hvorfor jeg ikke hadde framgang på styrketreningen, men da jeg begynte å telle proteiner oppdaget jeg at jeg fikk i meg maks 40 gram proteiner per dag. Etter å ha økt proteininntaket har jeg blitt mye sterkere og friskere. Jeg er ingen idrettsutøver, bare en vanlig dame i 40-årene som prøver å holde meg i form. Anonymkode: 30e46...751 3 7
AnonymBruker Skrevet 27. september #24 Skrevet 27. september AnonymBruker skrev (8 timer siden): Kål er én type grønnsak. Du sammenliknet én type grønnsak med proteiner. Nei, proteiner er superfood. Anonymkode: e625e...3c9 Bare å spise kjøtt alt du vil det, du skal få ha manien din i fred for meg. Anonymkode: 165d7...f3d
AnonymBruker Skrevet 27. september #25 Skrevet 27. september AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det er jo ikke slik at det kun er proteiner som er supermat, det er en grunn til at en skal spise variert. Kål ER supermat! https://www.frukt.no/artikler/derfor-bor-du-spise-kal/ Anonymkode: 8f388...450 Jepp det er det. Jeg ble fortalt at jeg "manglet protein" da jeg slet med lav energi og diverse vondter. Bare tull selvsagt, da det som skjedde når jeg begynte å spise mer kjøtt (lam, norsk storfe), var at jeg ble dårligere på alle måter. Men da jeg ble tipset av en veninne som var blitt kvitt fibromyalgi og leddgikt med store mengdr frukt og grønnsaker, så prøvde jeg det istedenfor, og symptomene ble borte. Anonymkode: 165d7...f3d 1
veronica<3 Skrevet 28. september #26 Skrevet 28. september Tråden er ryddet for brukerdebatt. veronica<3, mod.
AnonymBruker Skrevet 28. september #27 Skrevet 28. september Er ikke rart at det er yngre og yngre folk som nyrene ryker på. Anonymkode: 34b03...2da 1
AnonymBruker Skrevet 29. september #28 Skrevet 29. september AnonymBruker skrev (11 timer siden): Er ikke rart at det er yngre og yngre folk som nyrene ryker på. Anonymkode: 34b03...2da Fordi de spiser for mye karbohydrater, ikke protein. Anonymkode: edfe3...d2b 6
MiniMjau Skrevet 29. september #29 Skrevet 29. september En trenger ikke kjøpe de proteinberikte matvarene ELLER spise proteinpulver. MEN det er viktig å få i seg NOK proteiner i forhold til kroppsvekt og om en evt skal bygge eller opprettholde muskulatur. 1 1
exictence Skrevet 29. september #30 Skrevet 29. september AnonymBruker skrev (På 26.9.2025 den 19.54): Det er ikke helse i kål heller🙄 Anonymkode: e625e...3c9 Jo veldig
veronica<3 Skrevet 29. september #31 Skrevet 29. september Tråden er ryddet for brukerdebatt og innlegg tilknyttet dette. veronica<3, mod.
AnonymBruker Skrevet 29. september #32 Skrevet 29. september AnonymBruker skrev (På 27.9.2025 den 6.54): Det er jo ikke slik at det kun er proteiner som er supermat, det er en grunn til at en skal spise variert. Kål ER supermat! https://www.frukt.no/artikler/derfor-bor-du-spise-kal/ Anonymkode: 8f388...450 Kildekritikk... Opplysningskontoret for frukt og grønt drives av bransjen der de pusher egne matvarer. Helsedirektoratet og medisinske fagbøker er ikke enige med din upartiske kilde. Kål inneholder masse jodhemmende stoffer og er langt fra noen supermat. Anonymkode: edfe3...d2b 1 6
AnonymBruker Skrevet 29. september #33 Skrevet 29. september Vi bruker produkter tilsatt protein til ene barnet vårt. Rett og slett fordi barnet spiser celdig lite i naturlig kost som inneholder proteiner. Jeg har prøvd å lure det inn, men det oppdages og da spises det ikke. Barnet spiser hverken kjøtt eller fisk i noe grad og svært begrenset med meieri produkter. Anonymkode: fdec3...3fa
AnonymBruker Skrevet 30. september #34 Skrevet 30. september AnonymBruker skrev (På 27.9.2025 den 16.53): Jepp det er det. Jeg ble fortalt at jeg "manglet protein" da jeg slet med lav energi og diverse vondter. Bare tull selvsagt, da det som skjedde når jeg begynte å spise mer kjøtt (lam, norsk storfe), var at jeg ble dårligere på alle måter. Men da jeg ble tipset av en veninne som var blitt kvitt fibromyalgi og leddgikt med store mengdr frukt og grønnsaker, så prøvde jeg det istedenfor, og symptomene ble borte. Anonymkode: 165d7...f3d Jeg vil ikke si dette med proteiner er tull. Det var ikke relevant for deg, men det er relevant for andre. Når det kommer til kosthold så må man ofte prøve seg frem for å se hva som hjelper, hva som gjør en dårligere og hva som er nøytralt. Symptomer som lav energi og diverse vondter kan skyldes veldig mye forskjellig og heller ikke kun kosthold. Anonymkode: ad961...d1c 4 1
AnonymBruker Skrevet 30. september #35 Skrevet 30. september AnonymBruker skrev (På 27.9.2025 den 9.02): Jeg er enig i at all tilskuddsmaten er overhypet og basert på trend. Men at vi endelig erkjenner viktigheten av protein er så bra! Det er ingen som blir tjukke på for mye kjøtt/fisk/egg osv. mange spiser alt for dårlig med protein, selv de som er «sunne». Man bør trene tung styrketrening og spise minst 20-30 g protein/ måltid. Da nytter det ikke med to knekkebrød med magerost til lunsj! Noen ganger er det lettvint å ta en Yt eller noe, men mesteparten bør være ekte mat Anonymkode: 17302...98d Selvsagt kan man bli tykk om man spiser for mye kjøtt/ fisk /egg osv. Det er noe som heter kalorier. Anonymkode: 19661...78b 3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #36 Skrevet 1. oktober AnonymBruker skrev (13 timer siden): Selvsagt kan man bli tykk om man spiser for mye kjøtt/ fisk /egg osv. Det er noe som heter kalorier. Anonymkode: 19661...78b Det er viktigere hvor kaloriene kommer fra enn mengden man spiser. Overvekt er ikke et kaloriproblem, det er et hormonproblem. Du kan jo prøve å overspise på et carnivore-kosthold. Det er tilnærmet umulig. Tenk på naturen. Dyr blir ikke overvektige når de har god tilgang på naturlig mat. De blir mer fruktbare. De får oftere avkom og flere avkom om gangen. Anonymkode: edfe3...d2b 5
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #37 Skrevet 1. oktober AnonymBruker skrev (På 26.9.2025 den 21.48): Det er helse i frukt og grønnsaker jo. Anonymkode: 165d7...f3d Frukt er beste maten for creftcellene… Anonymkode: edbf8...c55 2 3
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #38 Skrevet 1. oktober AnonymBruker skrev (2 timer siden): Frukt er beste maten for creftcellene… Anonymkode: edbf8...c55 Dette er den mest ufunderte og mest ødeleggende kommentaren jeg noen gang har sett på KG. Du mener at folk skal slutte å spise frukt? Mennesker har alltid spist det, og det er ikke der de spiser mest frukt at de har mest kreft, det kan jeg love deg. ALDRI har noen vitenskap funnet NOENSINNE at kreft har vokst når man har spist frukt. Derimot er økt inntak av frukt og grønnsaker, i faktiske forsøk der de har gitt det til mennesker, knyttet til bedre helse. Anonymkode: 165d7...f3d 4
AnonymBruker Skrevet 1. oktober #39 Skrevet 1. oktober AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Dette er den mest ufunderte og mest ødeleggende kommentaren jeg noen gang har sett på KG. Du mener at folk skal slutte å spise frukt? Mennesker har alltid spist det, og det er ikke der de spiser mest frukt at de har mest kreft, det kan jeg love deg. ALDRI har noen vitenskap funnet NOENSINNE at kreft har vokst når man har spist frukt. Derimot er økt inntak av frukt og grønnsaker, i faktiske forsøk der de har gitt det til mennesker, knyttet til bedre helse. Anonymkode: 165d7...f3d Aldri, sier du? Når man ga fruktsukker, så vokste kreftcellene. Og i en studie der de kuttet ut frukt og grønnsaker i 10 uker, så så man redusert oksidativt stress på DNA, blodproteiner og plasmalipider. https://www.nature.com/articles/s41418-024-01395-2 Sitat Fructose, whether obtained from the diet or produced endogenously via the polyol pathway, provides cancer cells with a flexible energy source Anonymkode: edfe3...d2b 5
drue Skrevet 1. oktober #40 Skrevet 1. oktober Jeg trener for prestasjon, og proteiner har virkelig mye å si for meg (men det har også karbohydrater - spiser mye av det óg!). Jeg spiser rundt 125-130 gram protein hver dag, klarer stort sett det uten tilskudd. Er heldig at jeg er glad i mat. Det er selvfølgelig ikke nødvendig for alle å spise så mye som jeg gjør (ca. 1,8-2 g/kg kroppsvekt), men man bør legge seg på MINIMUM 1 g/kg kroppsvekt for helsas skyld. Og ved siden av at det hjelper meg med styrketrening, så er det enormt mettende. Jeg føler sjeldent noe søtsug eller behov for snacking, bortsett fra uka før mensen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå