SuperNova Skrevet 26. september 2025 #1 Skrevet 26. september 2025 Min datter skal velge bunad til konfirmasjon og synes Rogalandsbunad er fin. Hun kan gjerne velge den siden farmoren hennes kommer fra Sauda. Men jeg kan ikke noe om disse vestlandsbunadene. Jeg har hørt at det er Løland eller Jelsa som er "riktig" for Sauda, men hva er forskjellen? Og er det egentlig så viktig? Jeg synes jo det er gøy at bunaden reflekterer en viss tilhørighet, så helt supert om noen har synspunkter på det.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2025 #2 Skrevet 26. september 2025 Jeg har selv Løland og kommer fra et sted ikke langt fra Sauda. Jeg er veldig glad i min Lølandbunad! Jeg valgte mørkeblå med lyseblå vest. Jelsabunaden er også veldig fin, men favoritten er den jeg har selv. For meg var det viktig å velge en bunad fra i nærheten av der jeg er fra. Jeg valgte samme bunad som mormor og mamma har. Det er jeg glad for 😊 Man føler seg ekstra stolt da. Anonymkode: 22874...21a 2
MissLucy Skrevet 27. september 2025 #3 Skrevet 27. september 2025 (endret) SuperNova skrev (23 timer siden): Min datter skal velge bunad til konfirmasjon og synes Rogalandsbunad er fin. Hun kan gjerne velge den siden farmoren hennes kommer fra Sauda. Men jeg kan ikke noe om disse vestlandsbunadene. Jeg har hørt at det er Løland eller Jelsa som er "riktig" for Sauda, men hva er forskjellen? Og er det egentlig så viktig? Jeg synes jo det er gøy at bunaden reflekterer en viss tilhørighet, så helt supert om noen har synspunkter på det. Jeg synes ikke det er så viktig hvor broderiet er fra. Det heter Løland eller Jelsa fordi det ble funnet sjal eller lue med det mønsteret på en gård som het Løland og en gård i Jelsa, men det betyr jo ikke at alle i distriktet gikk med det samme mønsteret. Det betyr jo bare at en jente på Løland og en jente på Jelsa hadde komponert det til seg selv, og så har det blitt gjort til et mønster for alle som har rogalandsbunad. Jeg er enig i at man bør ha tilknytning til bunaden sin, men for Rogalandsbunadens del, så går ikke det helt ned til navnet på broderiet. Det er jo mange steder i Rogaland som ikke har eget broderi. Et poeng vedr hva som er forskjellen: Så vidt jeg vet så kan man bare velge Løland hvis man velger Husflidens rogalandsbunad. Velger man bunad fra Nordaker eller en leverandør i Haugesund som jeg ikke husker navnet på i farten, kan man velge mellom flere brodeier - 5-6 forskjellige tror jeg, inkludert Løland og Jelsa. Her ser du en oversikter over de forskjellige broderiene som finnes, og hvor originalen ble funnet. Som du ser så er det ikke en bred geografisk representasjon. To av dem er fra to nabogårder, mens andre områder ikke har noen: https://www.nordakerbunader.no/kvinnebunader/ Endret 27. september 2025 av MissLucy 1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå