Tubaluba Skrevet 26. september 2025 #1 Skrevet 26. september 2025 (endret) Jeg fikk Cipralex av legen for ca 2 år siden, i en veldig tøff fase i mitt liv pga barn med spesielle behov. Barnet sliter fremdeles, men jeg opplever å takle det så uendelig mye bedre. Og ikke bare det! Jeg hadde tidligere STOR skrekk for å holde taler og generelt snakke i forsamlinger. Det takler jeg fint nå (elsker det ikke, men jeg gruer meg ikke gal i forkant og det går også fint der og da). Dette har løftet meg jobbmessig; sjefen la mer merke til meg pga økt trygghet og at jeg bød mer på meg selv. Jeg er ikke lenger en grå mus som unngår lunch mm. I tillegg så tappes jeg ikke lenger av sosial kontakt, tvert imot så får jeg påfyll. Mine relasjoner er blitt bedre og jeg føler jeg har så mye mer trygghet og glede å by på. Opplever at mange vil bli kjent med og snakke med meg, noe som er nytt for meg, jeg forsvant mer i mengden. Finner ingen annen forklaring enn at det er medisinen som har hjulpet meg. Flere som har opplevd det samme? Jeg prøvde for øvrig å droppe Cipralex noen dager, og opplevde da å få angstlignende symptomer. Veldig ubehagelig. Så jeg er antagelig litt avhengig av medisinen... Endret 26. september 2025 av Tubaluba 2 3 5
AnonymBruker Skrevet 26. september 2025 #2 Skrevet 26. september 2025 Tubaluba skrev (6 minutter siden): Finner ingen annen forklaring enn at det er medisinen som har hjulpet meg. Flere som har opplevd det samme? Jeg prøvde for øvrig å droppe Cipralex noen dager, og opplevde da å få angstlignende symptomer. Veldig ubehagelig. Så jeg er antagelig litt avhengig av medisinen... Bra at medisinen har hjulpet deg. Det du opplever, er ikke avhengighet, men et seponeringproblem. Du må trappe ned over lang tid, og være forberedt på å stå i endel ubehag. SSRI er ofte vanskelig å avslutte, og i tillegg kan du risikere å få senskader av den, f.eks seksuelle vansker, følelsesmessig flathet etc. Jeg håper du er en av dem som bare har fått de positive sidene, men på generell basis, er det store forbruket av antidepressiva en skummel utvikling. Anonymkode: 55989...b30 2 4
AnonymBruker Skrevet 26. september 2025 #3 Skrevet 26. september 2025 Så fint at du føler det går bedre. Jeg opplevde ikke den samme effekten da jeg gikk på Cipralex, men husker jeg fikk en del ubehagelige symptomer da jeg trappet ned i seponeringsfasen. Vet ikke om du har prøvd å trappe ned gradvis eller bare sluttet brått, men jeg mener å huske det er viktig å trappe ned gradvis over en lengre periode. Selv brukte jeg nesten 2mnd på å slutte, kanskje du har trappet ned for mye på for kort tid? Anonymkode: b6496...92f
AnonymBruker Skrevet 26. september 2025 #4 Skrevet 26. september 2025 Som en annen her skriver, du er nok ikke avhengig i den forstand, men du må trappe sakte ned hvis du skal slutte. Det kan du få råd av legen din om. Det går også an å få tilleggsmedisin i en kort periode mens man trapper ned. Men... det er jo også naturlig at angst kommer tilbake hvis man slutter på medisin mot angst. Flott å høre hvor god hjelp du har fått av Cipralex! Mange går på antidepressiva hele livet og har ingen problemer med det! ❤️ Anonymkode: b002b...bf8
AnonymBruker Skrevet 26. september 2025 #5 Skrevet 26. september 2025 Fantastisk at Cipralex hjalp deg. For min del var Cipralex er mareritt. Fy så dårlig jeg ble av Cipralex. Og så gikk jeg opp 25 kg på 2 måneder. Hele opplegget holdt på å ta knekken på meg. Anonymkode: 531d4...09b 1 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2025 #6 Skrevet 26. september 2025 Jeg har helt samme erfaring med cirakex. Har brukt det i 10+ år og planlegger vel å bruke det livet ut. Anonymkode: d99cb...625 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2025 #7 Skrevet 26. september 2025 Så bra den har hjulpet. Mannen min gikk på de, og hadde han ikke sluttet, hadde det gått ille. Han hadde helt motsatt effekt. Anonymkode: d67ed...ac0
Wilma89 Skrevet 26. september 2025 #8 Skrevet 26. september 2025 Jeg hadde samme effekt av Cipralex de første 4-5 årene. Har dog gått på det i 15 år. De siste 8-10 årene har jeg regelmessig forsøkt å trappe av. Etter 4-5 år merket jeg at jeg ble mer og mer følelsesmessig avflatet. Var helt nydelig og ikke kjenne på angst og depresjon, men ekte glede og ekte latter ble også borte. Ble rett og slett ganske nummen. Har flere ganger forsøkt en lang nedtrapping, men blir betydelig dårligere enn det jeg var før jeg begynte på Cipralex. Så har nå akseptert at jeg nok må stå på det livet ut. 2
AnonymBruker Skrevet 26. september 2025 #9 Skrevet 26. september 2025 Har også veldig bra effekt på cipralex når jeg går på de. Hatt 2 kurer på ca 1.5-2 år. Første gang sluttet jeg fordi jeg var emosjonelt helt flat. Ingen glede ingenting. Pluss sexlyst og evne å få orgasme ble borte. 2. Gang sluttet jeg fordi vi skulle prøve på et barn. Barselstiden ble tøff så det ble kur nr 3 og. Jeg har en tøff jobb som jeg er egentlig for pinglege i. Med cipralex tar jeg vanskelige ting mindre til meg, sluttet å bekymre meg så mye. Står lettere i beslutninger, bedre selvfølelse. Men sex problemer er fortsatt til stedet så vurderer jo å slutte igjen. Og fordi vi vil ha flere barn Anonymkode: e36da...103
Fighter83 Skrevet 26. september 2025 #10 Skrevet 26. september 2025 Tubaluba skrev (2 timer siden): Jeg fikk Cipralex av legen for ca 2 år siden, i en veldig tøff fase i mitt liv pga barn med spesielle behov. Barnet sliter fremdeles, men jeg opplever å takle det så uendelig mye bedre. Og ikke bare det! Jeg hadde tidligere STOR skrekk for å holde taler og generelt snakke i forsamlinger. Det takler jeg fint nå (elsker det ikke, men jeg gruer meg ikke gal i forkant og det går også fint der og da). Dette har løftet meg jobbmessig; sjefen la mer merke til meg pga økt trygghet og at jeg bød mer på meg selv. Jeg er ikke lenger en grå mus som unngår lunch mm. I tillegg så tappes jeg ikke lenger av sosial kontakt, tvert imot så får jeg påfyll. Mine relasjoner er blitt bedre og jeg føler jeg har så mye mer trygghet og glede å by på. Opplever at mange vil bli kjent med og snakke med meg, noe som er nytt for meg, jeg forsvant mer i mengden. Finner ingen annen forklaring enn at det er medisinen som har hjulpet meg. Flere som har opplevd det samme? Jeg prøvde for øvrig å droppe Cipralex noen dager, og opplevde da å få angstlignende symptomer. Veldig ubehagelig. Så jeg er antagelig litt avhengig av medisinen... Så utrolig deilig👏 Jeg liker også å gå på den men fikk meg litt av et sjokk da en som står meg veldig nær døde. Jeg var innmari glad i denne og det ville vært naturlig å sørge stort. Jeg klarte å fungere veldig godt men jeg vet med meg selv at i den situasjonen hadde det vært naturlig og godt for meg å gråte ut og delta i sorgen på lik linje med alle andre rundt. Dette klarte jeg dessverre ikke.
AnonymBruker Skrevet 26. september 2025 #11 Skrevet 26. september 2025 Kanskje cipralex er for meg, høres bedre ut å være apatisk enn konstant nedstemt eller sint Anonymkode: 0ad77...6ef
Anonym11223344 Skrevet 26. september 2025 #12 Skrevet 26. september 2025 (endret) Jeg opplever det samme etter to tiår på denne medisinen. Den er gull, men man må ta samme dose hver eneste dag. Dessuten ser jeg ingen grunn til å slutte. Endret 26. september 2025 av Anonym11223344 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2025 #13 Skrevet 26. september 2025 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Kanskje cipralex er for meg, høres bedre ut å være apatisk enn konstant nedstemt eller sint Anonymkode: 0ad77...6ef Var det dette du fikk ut av tråden? Jeg leser at folk har ulike erfaringer. Anonymkode: b002b...bf8 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2025 #14 Skrevet 26. september 2025 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Var det dette du fikk ut av tråden? Jeg leser at folk har ulike erfaringer. Anonymkode: b002b...bf8 Ja, beklager, har det bare veldig dårlig i dag Anonymkode: 0ad77...6ef 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2025 #15 Skrevet 26. september 2025 Jeg har brukt zoloft siden 2007, og har ingen planer opp slutte. Livet er for kort til å ha det kjipt. Anonymkode: bb1fb...9eb 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2025 #16 Skrevet 26. september 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men sex problemer er fortsatt til stedet så vurderer jo å slutte igjen. Og fordi vi vil ha flere barn Jeg ber for deg, at du ikke plutselig finner ut hva PSSD er. Det er litt forskjell på de forskjellige typene antidepressiva, men Cipralex og Escitalopram, er de som oftest gir vedvarende problemer. Anonymkode: 55989...b30
AnonymBruker Skrevet 27. september 2025 #17 Skrevet 27. september 2025 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg ber for deg, at du ikke plutselig finner ut hva PSSD er. Det er litt forskjell på de forskjellige typene antidepressiva, men Cipralex og Escitalopram, er de som oftest gir vedvarende problemer. Anonymkode: 55989...b30 Kan jeg spørre hvordan du merket det? Kom det snikende eller plutselig? Anonymkode: 52b3d...334
AnonymBruker Skrevet 27. september 2025 #18 Skrevet 27. september 2025 Tubaluba skrev (17 timer siden): Jeg fikk Cipralex av legen for ca 2 år siden, i en veldig tøff fase i mitt liv pga barn med spesielle behov. Barnet sliter fremdeles, men jeg opplever å takle det så uendelig mye bedre. Og ikke bare det! Jeg hadde tidligere STOR skrekk for å holde taler og generelt snakke i forsamlinger. Det takler jeg fint nå (elsker det ikke, men jeg gruer meg ikke gal i forkant og det går også fint der og da). Dette har løftet meg jobbmessig; sjefen la mer merke til meg pga økt trygghet og at jeg bød mer på meg selv. Jeg er ikke lenger en grå mus som unngår lunch mm. I tillegg så tappes jeg ikke lenger av sosial kontakt, tvert imot så får jeg påfyll. Mine relasjoner er blitt bedre og jeg føler jeg har så mye mer trygghet og glede å by på. Opplever at mange vil bli kjent med og snakke med meg, noe som er nytt for meg, jeg forsvant mer i mengden. Finner ingen annen forklaring enn at det er medisinen som har hjulpet meg. Flere som har opplevd det samme? Jeg prøvde for øvrig å droppe Cipralex noen dager, og opplevde da å få angstlignende symptomer. Veldig ubehagelig. Så jeg er antagelig litt avhengig av medisinen... Verste medisinen.. Nei fikk kun null sex lyst og munntørhet, samt la på meg. Seponerte og ble meg selv igjen. Anonymkode: 099aa...7fd
AnonymBruker Skrevet 27. september 2025 #19 Skrevet 27. september 2025 Jeg ble skikkelig dårlig av cipralex. Så jeg bruker nå seroxat. Bruker minste dose. Har vanskelig for å få orgasme nå, regner med det er bivirkning. Sliter heldigvis ikke så med lysten. Har prøvd å slutte med medisinen, men det var et h****. Skal nok bruke de livet ut, har ingen grunn til å slutte med de nå. Anonymkode: 956f6...429
AnonymBruker Skrevet 27. september 2025 #20 Skrevet 27. september 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kan jeg spørre hvordan du merket det? Kom det snikende eller plutselig? Anonymkode: 52b3d...334 Jeg er mann, men tror ikke det er så forskjellig for kvinner. Jeg gikk bare seks måneder på medisin, for fem år tilbake. De bivirkningene jeg hadde var typisk lavere libido, men verst var den manglende følelsen i penis, og vanskene med "å få tak på" orgasmen, og koblingen fra kjønnsorgan og opp til hjernen, nytelsesfølelsen rett og slett. Når jeg endelig fikk en utløsning, var det en svak variant. Sæd kunne begynne å sive ut, lenge før selve utløsningen. Jeg skjønte jo at det var noe muffens, når disse bivirkningene fortsatt var det, to-tre måneder etter seponering, og det var da jeg først lærte at det faktisk var et kjent fenomen. Nå etter fem år, er kanskje orgasmefølelsen oppe på 50%, men penishodet er bortimot følelsesløst, og det kan ta evigheter å komme i mål. Heldigvis er nåværende kjæreste glad i lange økter, og jeg har omstilt meg til å fokusere på hennes nytelse, og følelsen av kropp og nærhet. Jeg har blitt følelsesmessig flatere, og fått store problemer med å engasjere meg i noe. Mistenker tildels medisinen der også. Anonymkode: 55989...b30
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå