Gå til innhold

Er navnet Vetle fint? Meninger?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, på nynorsk-dialekter betyr det «lille» og det er ikke akkurat kledelig om han blir 2 m høy og bredskuldret. Det er i samme gate som Veslemøy 

Anonymkode: 5044d...53e

På noen nynorsk dialekter, ikke alle 

Anonymkode: 8b24c...c2d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Helt OK navn i seg selv.

Ulempen med navn som betyr eller gir assosiasjoner til noe med størrelse, utseende, egenskaper etc. (som Vetle, Veslemøy, Lykke osv.) er at det fort kan bli rart både om barnet vokser opp til å "passe" navnet og om det vokser opp til å bli totalt annerledes. Så jeg ville vært litt forsiktig med å gi barnet mitt et sånt navn. Hvis du og mannen din er høye og store folk, ville jeg kanskje gått for noe annet... 

Anonymkode: 0a371...f47

Skrevet

Nei, ikke fint.

Anonymkode: eae64...56c

Skrevet

Ja! et nydelig navn.Sønnen min på 21 heter det.Høy er han også😜

• Hjerte 1
Skrevet

Fint når du er barn, men ikke som 50-åring 

Anonymkode: 32adb...13c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 26.9.2025 den 20.57):

Nei, på nynorsk-dialekter betyr det «lille» og det er ikke akkurat kledelig om han blir 2 m høy og bredskuldret. Det er i samme gate som Veslemøy 

Anonymkode: 5044d...53e

Hva er nynorskdialekt? Dialekt er dialekt! 

Ja,jeg måtte bemerke det. 

Anonymkode: 09767...26d

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Hva er nynorskdialekt? Dialekt er dialekt! 

Ja,jeg måtte bemerke det. 

Anonymkode: 09767...26d

Nettopp!👍

Anonymkode: 9ea76...a13

Skrevet

Tenker det er et fint og koselig tradisjonsnavn fra sørvestlandet. 

Passer liten og stor.

Anonymkode: 80648...ad1

Skrevet

Jeg liker navnet godt. Forbinder navnet med en sterk ung mann. 

Anonymkode: dadf0...250

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg tenker alltid at Vetle er en for tidlig født gutt. Han var så liten og svakelig at han måtte hete Vetle.

Anonymkode: 65299...98f

Skrevet

Fint navn 😊 Jeg tenker nikke på "liten" når jeg hører navnet. Tenker dere på gress når dere hører navnet Siv også? Osv. Jeg tenker ikke sånn. 

Anonymkode: b0cfb...7f8

Skrevet

Når jeg hører "Vetle", tenker jeg på våt bleie. 

Anonymkode: bfb75...dcb

• Liker 2
Skrevet

Tenker på Vetle Lid Larsen. En dyktig forfatter, og var meget kjekk i sine yngre dager. Men jeg trodde navnet kom fra mytologi? Altså en vett, underjordisk vesen. Akkurat som Alf er fra alv. 

Anonymkode: 68bcc...b09

Skrevet

Vetle er kjempefint

• Hjerte 1
Skrevet

Det er et sånt navn som er SÅ KOSELIG når ungen er bitteliten. 

-Men så skal lille Vetle bli voksen og gå rundt og hete Vetle som en voksen mann resten av livet 😑

Anonymkode: ad4a4...6b6

Skrevet

Vetle er veldig fint!

Jeg vokste opp med en Vetle. Ingen her på Østlandet sier ingen «vetle» når de refererer til noen som er liten. Her er det et navn, ikke et adjektiv.

De andre barna på skolen her på østlandet viste neppe nok om etymologi til å assosiere navnet med «vesle», «lille» eller «småen». 

Nå er han en høy, velutdannet og veldig sympatisk fyr som jeg er stolt av. Synes at han kler navnet sitt godt!

At noen fra en liten bygd i Sogn og Fjordane kunne tenkes å assosiere navnet hans med «lille» eller «småen», tenker jeg ikke på som noe problem.

Anonymkode: b0815...35b

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg er fra Vestlandet, og har aldri assosiert Vetle med liten. Syns det er et flott og stødig navn. 

Anonymkode: 86124...b5a

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vetle er veldig fint!

Jeg vokste opp med en Vetle. Ingen her på Østlandet sier ingen «vetle» når de refererer til noen som er liten. Her er det et navn, ikke et adjektiv.

De andre barna på skolen her på østlandet viste neppe nok om etymologi til å assosiere navnet med «vesle», «lille» eller «småen». 

Nå er han en høy, velutdannet og veldig sympatisk fyr som jeg er stolt av. Synes at han kler navnet sitt godt!

At noen fra en liten bygd i Sogn og Fjordane kunne tenkes å assosiere navnet hans med «lille» eller «småen», tenker jeg ikke på som noe problem.

Anonymkode: b0815...35b

Må bare rette på det med Sogn og Fjordane! Jeg er fra Sunnfjord, der sier man ikke "vetle" for "lille eller "småen" . Heller ikke i Nordfjord , bare i Sogn de sier det. Er store forskjeller fra ytre til indre i dette fylket.

Anonymkode: 9ea76...a13

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 26.9.2025 den 17.38):

Nei kjedelig og høres ut som en liten vette!  Du vet nordisk mytelogi 

Anonymkode: 1982e...e8c

Hva er så galt med det da? Liker du ikke kulturen din?

Endret av k4ren
Skrevet
FrkSolsikke skrev (På 26.9.2025 den 17.22):

Ja fint navn. 
brukes en del på østlandet, et vanlig navn vil jeg si. 

Det er et helt vanlig navn på vestlandet og. Vet om flere som heter Vetle. Et fint, norsk navn. 

Anonymkode: 2ec63...dc7

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...