Gå til innhold

Vennskap i 6. trinn blant jenter

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei

Datter har startet i 6. trinn. Hun opplever at få venner tar initiativ på fritiden, føler på at hun alltid må ta initiativ. Det er kun noen få hun vil kontakte, vet ikke helt hvorfor hun ikke spør flere. Mulig hun er redd for å bli avvist. Har snakket med lærer som sier at hun har det fint der og er aldri alene i friminuttene. 

Er 11 år gamle jenter mere hjemme for seg selv nå, enn tidligere? 

Anonymkode: adb31...836

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hei

Datter har startet i 6. trinn. Hun opplever at få venner tar initiativ på fritiden, føler på at hun alltid må ta initiativ. Det er kun noen få hun vil kontakte, vet ikke helt hvorfor hun ikke spør flere. Mulig hun er redd for å bli avvist. Har snakket med lærer som sier at hun har det fint der og er aldri alene i friminuttene. 

Er 11 år gamle jenter mere hjemme for seg selv nå, enn tidligere? 

Tror det er viktig å oppmuntre henne til å selv være den som tar kontakt, ikke bare forventer å bli kontaktet. Vi er litt i samme båt, men ser her at 11 åringen rett og slett ikke har så mye overskudd etter lange skoledager og fritidsaktiviteter. Hun trives også veldig godt hjemme sammen med oss. Nå er det ikke så lenge siden skolen starter opp igjen, det går mot høst og mørkere tider, så at det kanskje er mindre energi som brukes på å leke med venner sammenlignet med før sommeren hvor dagene var lysere og føltes lengre, og rutinene med skole var godt innøvd, synes jeg kanskje ikke er så rart.

Vi har forsøkt å oppmuntre henne til å avtale minst ett besøk i løpet av uka med en venn. Hun har aktiviteter to andre dager i uka. Også er det lekser. På fredager drar vi ofte på hytta. Så med bare ett besøk så er liksom dagene og uka ganske full, synes jeg. 
og:

Hun hos meg gamer, og da gamer hun med venner fra skolen. For henne tror jeg dette gir mye sosialt selv om jeg som da var barn på 90 tallet synes det virker stusselig sammenlignet med oss som kanskje var ute i gata og hoppet strikk. Poenget mitt er at de kan ha andre måter de opplever sosial kontakt på sammenlignet med oss :) 

Ett siste tips er også å kontakte foreldrene til barna hun leker med og avtale på hennes vegne, hun er fortsatt ikke «for stor» til det.

Lykke til :) 

Anonymkode: 4041a...6ca

Skrevet

Mine jenter er enten på trening eller hjemme. Virker som om det er gjengs over for ungene i den alderen

Anonymkode: 2e53c...03e

• Liker 3
Skrevet

Takk for svar :)

jeg sammenligner kanskje for mye med egen barndom uten skjerm. Hun har 2 aktiviteter i tillegg til skolen så er jo heller ikke bare hjemme. Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...