Gå til innhold

1 tablett i måneden. Trenger en forklaring

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette er ikke ett spørsmål om dosering eller anbefaling av legemiddel, så håper tråden får stå.

Jeg fikk utskrevet ett legemiddel i dag som jeg skal ta 1 gang i mnd. Den tabletten skal svelges.

Dette er jo tydeligvis en depot tablett som skal dosere ut tilgir mengde hele mnd igjennom.

Spørsmålet er hvordan kan den tabletten virke en hel mnd da den løser seg opp i magesekken? Si den ikke løser seg opp, så vil den jo passere hele tarmsystemet i løpet av maks ett par døgn.

Den klistrer seg jo ikke til tarmen og blir værende der en måneds tid, så jeg vil gjerne få forklart hvordan den kan virke en hel mnd.

Anonymkode: c4595...40d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakket du ikke med legen når du fikk resepten? 

Du kan spørre på apoteket om du ikke vil spørre legen din.

Anonymkode: 7ed90...1e3

• Liker 2
Skrevet

Vitamin D feks lagres i fettvev og muskler.

Anonymkode: 51f68...bd8

• Liker 2
Skrevet

Det er fordi halveringstiden på medisinen er så lang - ikke fordi selve tabletten ligger et sted i tarmen og slipper litt og litt. 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Hva sa legen som utskrev medisinene? Hva sa farmasøyten på apoteket? Hva står det i pakningsvedlegget? 

Anonymkode: cf806...c27

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Snakket du ikke med legen når du fikk resepten? 

Du kan spørre på apoteket om du ikke vil spørre legen din.

Anonymkode: 7ed90...1e3

Tenkte ikke over det, var så stresset da jeg var hos lege og apotek.

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ved høy dose med D-vit, skal en variant tas 1 gang i mnd. 

Anonymkode: fd99f...da6

Skrevet

Vet jo ikke sikkert siden jeg ikke vet hva slags tablett det er, men den blir tatt opp i kroppen din før den forlater tarmen. Så vil jeg tro den blir værende, f.eks. i blodet eller et annet sted, og forsvinner så veldig sakte ut igjen.

Anonymkode: e01dd...c58

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Dette er ikke ett spørsmål om dosering eller anbefaling av legemiddel, så håper tråden får stå.

Jeg fikk utskrevet ett legemiddel i dag som jeg skal ta 1 gang i mnd. Den tabletten skal svelges.

Dette er jo tydeligvis en depot tablett som skal dosere ut tilgir mengde hele mnd igjennom.

Spørsmålet er hvordan kan den tabletten virke en hel mnd da den løser seg opp i magesekken? Si den ikke løser seg opp, så vil den jo passere hele tarmsystemet i løpet av maks ett par døgn.

Den klistrer seg jo ikke til tarmen og blir værende der en måneds tid, så jeg vil gjerne få forklart hvordan den kan virke en hel mnd.

👇

smurfebuss skrev (33 minutter siden):

Det er fordi halveringstiden på medisinen er så lang - ikke fordi selve tabletten ligger et sted i tarmen og slipper litt og litt. 

👆

Dette er fasit, så ingen trenger å gjette noe mer 🙂 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Er D vitamin det er snakk om ja, 25000IE.

Da skjønner jeg hvordan den kan virke en mnd😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Er D vitamin det er snakk om ja, 25000IE.

Da skjønner jeg hvordan den kan virke en mnd😊

Når du spiser D-vitamintilskudd (kolekalsiferol), lagres det bare passivt i levra, der et enzym sakte, men sikkert bygger det om til et stoff som heter kalsidiol og setter dette i omløp i blodet. Det er kalsidiol (også kalt 25(OH)D) legen måler i blodet for å bestemme D-vitaminnivå.

Vanligvis gir leger 800 IE D-vitamin daglig for å kurere D-vitamin-mangel. I løpet av en måned blir det ganske nøyaktig 25.000 IE. 

I og med at levra jobber sakte med å aktivere D-vitamin, har det liten praktisk betydning for D-vitaminnivået ditt om du tar tilskuddet som små daglige doser eller en stor månedlig dose.

25.000 IE fyller opp lageret i levra med kolekalsiferol, og så bruker levra en måned på å bygge om lageret til kalsidiol og sette det i omløp i blodet.

Anonymkode: 811ac...8ae

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...