AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #1 Skrevet 25. september 2025 Jeg har fondene Dnb Teknologi A og Dnb Global Indeks A. Leste her for ikke lenge siden at noen sa Teknologi A har høye kostnader. Jeg kan svært lite om dette. Har sett at Teknologi A har økt mer i verdi enn det andre. Jeg har nå byttet bank til KLP, og lurte på om jeg skal spare i ett fond der og. Jeg sparer ikke mye om gangen, fra 100-500 kr hver måned. Ønsker ikke for høy risiko. Skal spare over flere år, 15-20 år. Hvilket fond kunne vært aktuelt for meg? Bør jeg selge Teknologi A, siden det har høye kostnader, og velge et annet fond? Anonymkode: 1c5fb...255
AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #2 Skrevet 25. september 2025 Personlig så solgte jeg meg ut av Teknologi A, men jeg har fortsatt noen kroner igjen i Global Indeks A. Avkastningen har vært begredelig det siste året, men det er billigere enn Teknologi A, så… Men det er mange andre her som har langt mer peiling enn det jeg har… Anonymkode: 98fbd...d04
AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #3 Skrevet 25. september 2025 Ja, det har høye kostnader, 1,15% i året. Men så har det også høy avkastning da, mitt står i 110% fortjeneste nå. Så skulle jeg selge alle fondene mine nå, og trekke fra det jeg har betalt i forvaltningskostnader på de ulike fondene. Så er det jo fortsatt DNB Teknologi A som gir meg desidert mest penger av alle fond jeg har… de er langt foran nestemann. Anonymkode: fa789...ba9 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #4 Skrevet 25. september 2025 DNB teknologi koster 1,14-ish % årlig – egentlig ikke ille for et aktivt forvaltet fond. Dette fondet har gått svært bra siste år, så forvaltningshonoraret er ikke avskrekkende. Jeg har likevel gått over til Nordnet teknologi index, betaler 0,29% i forvaltningshonorar. Avkastning siste år ca 23,4% kontra DNB Teknologi som kan notere seg for drøyt 29%. I retrospekt ville jeg mao tjent gode penger på å bli værende i DNB-fondet, tross høyre forvaltningshonorar i DNB og noe lavere risiko i Nordnet. Men: Etterpåklokskap er en eksakt vitenskap, og det nytter ikke å tenke slik. 🙂 Da den oransje kom tilbake i januar solgte jeg ut 90% av globale og europeiske indeksfond, og økte i norsk indeksfond og Nordnet teknologifond samt kjøpte meg inn rene forsvarsindustrifond. Har ikke angret på det. Alle de tre sektorene har økt svært godt. Globale indeksfond har vært et trist kapittel i 2025. Men: Ta ikke konkrete fondsråd fra meg. 🙂 Du har et svært langt spareperspektiv, og over den tidshorisonten du har så går enten alt til helvete eller så går det opp – også globalt. Ett råd vil jeg likevel komme med: pass på å ha fondssparingen din i såkalte aksjeparekontoer (ASK), gjerne flere! Da kan du fremover sjonglere mellom ulike fond uten at det utløser skatt. Anonymkode: e5073...d23 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #5 Skrevet 25. september 2025 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): DNB teknologi koster 1,14-ish % årlig – egentlig ikke ille for et aktivt forvaltet fond. Dette fondet har gått svært bra siste år, så forvaltningshonoraret er ikke avskrekkende. Jeg har likevel gått over til Nordnet teknologi index, betaler 0,29% i forvaltningshonorar. Avkastning siste år ca 23,4% kontra DNB Teknologi som kan notere seg for drøyt 29%. I retrospekt ville jeg mao tjent gode penger på å bli værende i DNB-fondet, tross høyre forvaltningshonorar i DNB og noe lavere risiko i Nordnet. Men: Etterpåklokskap er en eksakt vitenskap, og det nytter ikke å tenke slik. 🙂 Da den oransje kom tilbake i januar solgte jeg ut 90% av globale og europeiske indeksfond, og økte i norsk indeksfond og Nordnet teknologifond samt kjøpte meg inn rene forsvarsindustrifond. Har ikke angret på det. Alle de tre sektorene har økt svært godt. Globale indeksfond har vært et trist kapittel i 2025. Men: Ta ikke konkrete fondsråd fra meg. 🙂 Du har et svært langt spareperspektiv, og over den tidshorisonten du har så går enten alt til helvete eller så går det opp – også globalt. Ett råd vil jeg likevel komme med: pass på å ha fondssparingen din i såkalte aksjeparekontoer (ASK), gjerne flere! Da kan du fremover sjonglere mellom ulike fond uten at det utløser skatt. Anonymkode: e5073...d23 Jeg har ASK i Dnb. Setter penger der, som jeg kjøper fond med. Det har blitt på en litt annen måte enn hvordan jeg kjøpte fond tidligere, men forstår det er riktig likevel. Kjøper fond med penger fra ASK, og hvis jeg selger fond, kommer pengene på ASK. Og jeg kan kjøpe andre fond med de pengene. Riktig? Forklart som for en 10-åring, jeg kan ikke så mye om dette, hehe.. Jeg kan jo da beholde Dnb tekologi A, og Global Index A, og spare i ett tredje fond også? Skulle vært noen her som visste om KLP var bra å spare i. Eller om det lønner seg å sette noen penger inn på konto med bindingstid og fastrente? Anonymkode: 1c5fb...255
AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #6 Skrevet 25. september 2025 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg har ASK i Dnb. Setter penger der, som jeg kjøper fond med. Det har blitt på en litt annen måte enn hvordan jeg kjøpte fond tidligere, men forstår det er riktig likevel. Kjøper fond med penger fra ASK, og hvis jeg selger fond, kommer pengene på ASK. Og jeg kan kjøpe andre fond med de pengene. Riktig? Forklart som for en 10-åring, jeg kan ikke så mye om dette, hehe.. Jeg kan jo da beholde Dnb tekologi A, og Global Index A, og spare i ett tredje fond også? Skulle vært noen her som visste om KLP var bra å spare i. Eller om det lønner seg å sette noen penger inn på konto med bindingstid og fastrente? Anonymkode: 1c5fb...255 En ASK er som en"økonomisk boble". La oss si at du setter inn 100.000 kr på en ASK, og bruker disse pengene på å kjøpe div fond. Om et halvt år ønsker du å stokke om på fondene: minske beholdningen i fond A for å kjøpe mer av fond B i stedet, eller kanskje selge fond A fullstendig for i stedet å kjøpe fond C. Så lenge alt foregår inni "boblen" som en ASK er så utløser ikke dette skatt på eventuell fortjeneste. Skattepliktig blir det i dette tilfellet først når du velger å ta ut penger fra denne ASK'en, vel å merke hvis du tar ut MER enn de 100.000 du satte inn. Du skatter altså på overskuddet. Har du skutt inn 100.000, og ASK etter vellykkede plasseringer har vokst seg til 150.000, kan du ta ut de første 100.000 skattefritt. De siste 50.000 (fortjenesten) må du skatte av, eller du kan la dem stå igjen i ASKet for å jobbe videre. For mange kan det være gunstig/enklere å dele opp sparingen sin i flere ASK, fordi en mange ganger har ulik tidshorisont på sparingen. Pensjon, hus, bil whatever. Jeg vet ikke med DNB og KLP, men andre steder kan en gjerne ha både tre og fem separate ASK hos samme tilbyder. Om KLP er bra å spare i: Indeksfondene deres er tilnærmet identiske med andres indeksfond. Sparing på konto: Der bør du nesten sjekke finansportalen.no for hva som er mest gunstig. Selv flyttet jeg sparepengene til Kredittbanken.no nylig. Det tar fem min å opprette en konto hos de fleste banker. Ytterligere fem minutter å flytte pengene fra en bank til en annen. Anonymkode: e5073...d23 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #7 Skrevet 25. september 2025 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): En ASK er som en"økonomisk boble". La oss si at du setter inn 100.000 kr på en ASK, og bruker disse pengene på å kjøpe div fond. Om et halvt år ønsker du å stokke om på fondene: minske beholdningen i fond A for å kjøpe mer av fond B i stedet, eller kanskje selge fond A fullstendig for i stedet å kjøpe fond C. Så lenge alt foregår inni "boblen" som en ASK er så utløser ikke dette skatt på eventuell fortjeneste. Skattepliktig blir det i dette tilfellet først når du velger å ta ut penger fra denne ASK'en, vel å merke hvis du tar ut MER enn de 100.000 du satte inn. Du skatter altså på overskuddet. Har du skutt inn 100.000, og ASK etter vellykkede plasseringer har vokst seg til 150.000, kan du ta ut de første 100.000 skattefritt. De siste 50.000 (fortjenesten) må du skatte av, eller du kan la dem stå igjen i ASKet for å jobbe videre. For mange kan det være gunstig/enklere å dele opp sparingen sin i flere ASK, fordi en mange ganger har ulik tidshorisont på sparingen. Pensjon, hus, bil whatever. Jeg vet ikke med DNB og KLP, men andre steder kan en gjerne ha både tre og fem separate ASK hos samme tilbyder. Om KLP er bra å spare i: Indeksfondene deres er tilnærmet identiske med andres indeksfond. Sparing på konto: Der bør du nesten sjekke finansportalen.no for hva som er mest gunstig. Selv flyttet jeg sparepengene til Kredittbanken.no nylig. Det tar fem min å opprette en konto hos de fleste banker. Ytterligere fem minutter å flytte pengene fra en bank til en annen. Anonymkode: e5073...d23 Men hvis man skal flytte penger fra ett fond til ett annet, og det ikke er innen samme bank. Da må man jo betale skatt av gevinsten? Eller lar man gevinsten stå igjen på det fondet? Anonymkode: 1c5fb...255
AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #8 Skrevet 25. september 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Men hvis man skal flytte penger fra ett fond til ett annet, og det ikke er innen samme bank. Da må man jo betale skatt av gevinsten? Eller lar man gevinsten stå igjen på det fondet? Anonymkode: 1c5fb...255 Jeg så nå at du hadde svart ganske bra på dette😊 Anonymkode: 1c5fb...255
AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #9 Skrevet 25. september 2025 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Personlig så solgte jeg meg ut av Teknologi A, men jeg har fortsatt noen kroner igjen i Global Indeks A. Avkastningen har vært begredelig det siste året, men det er billigere enn Teknologi A, så… Men det er mange andre her som har langt mer peiling enn det jeg har… Anonymkode: 98fbd...d04 Har hatt en avkastning i DNB Teknologi på 105% Synes ikke det er så begredelig Anonymkode: 7e197...8ee
AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #10 Skrevet 25. september 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Har hatt en avkastning i DNB Teknologi på 105% Synes ikke det er så begredelig Anonymkode: 7e197...8ee Ikke meg du siterer, men leser det som han/hun sikter til Global Indeks A – og der har det ikke vært mye å tjene i år. 🙂 Anonymkode: e5073...d23 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #11 Skrevet 25. september 2025 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg så nå at du hadde svart ganske bra på dette😊 Anonymkode: 1c5fb...255 For å utdype: Har du ASK hos f.eks. DNB så kan du handle de aller fleste av andre bankers fond i denne ASKen. Du behøver altså ikke f.eks. konto hos KLP for å handle KLP-fond. 🙂 Det er mao like enkelt å kjøpe KLP-fond som DNB-fond. Dette går om hverandre, null problem. Om man vil ha sine ASK hos den ene eller den andre tilbyderen er en smakssak: Hvilken plattform foretrekker du. Det er ett lite forbehold: enkelte fond kan haen liten smule lavere forvaltningshonorar hos den ene tilbyderen fremfor en annen. Men det er for de fleste av oss så marginalt at det spiller svært liten rolle. Anonymkode: e5073...d23 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #12 Skrevet 25. september 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): For å utdype: Har du ASK hos f.eks. DNB så kan du handle de aller fleste av andre bankers fond i denne ASKen. Du behøver altså ikke f.eks. konto hos KLP for å handle KLP-fond. 🙂 Det er mao like enkelt å kjøpe KLP-fond som DNB-fond. Dette går om hverandre, null problem. Om man vil ha sine ASK hos den ene eller den andre tilbyderen er en smakssak: Hvilken plattform foretrekker du. Det er ett lite forbehold: enkelte fond kan haen liten smule lavere forvaltningshonorar hos den ene tilbyderen fremfor en annen. Men det er for de fleste av oss så marginalt at det spiller svært liten rolle. Anonymkode: e5073...d23 Det visste jeg ikke, at jeg kan ha ASK i Dnb, og kjøpe fond i Klp. Hvordan gjør man det egentlig? Kommer det opp i oversikten der jeg skal velge hvilket fond jeg vil kjøpe? Jeg leste at man kan bruke bankenes flyttetjeneste for Ask, og at man kan flytte både innskudd og avkastning uten å betale noe. At banken ordner det hvis man bruker flytteskjema. Så jeg tenkte jeg skulle flytte de til banken der jeg skal ha dagligbank. Anonymkode: 1c5fb...255
AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #13 Skrevet 25. september 2025 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Det visste jeg ikke, at jeg kan ha ASK i Dnb, og kjøpe fond i Klp. Hvordan gjør man det egentlig? Kommer det opp i oversikten der jeg skal velge hvilket fond jeg vil kjøpe? Jeg leste at man kan bruke bankenes flyttetjeneste for Ask, og at man kan flytte både innskudd og avkastning uten å betale noe. At banken ordner det hvis man bruker flytteskjema. Så jeg tenkte jeg skulle flytte de til banken der jeg skal ha dagligbank. Anonymkode: 1c5fb...255 Ja, absolutt. Man kan kjøpe f.eks. KLP-fond selv om du ikke har konto hos KLP. Tittet nå på min konto på Nordnet (anbefales til fondshandel forresten, jeg liker grensesnittet) og der finnes det 20 ulike KLP-fond tilgjengelig. Det er så enkelt som å søke opp de fondene du er interessert i. Du kan godt beholde ASK hos DnB selv om du flytter dagligbank, ikke noe i veien for det. Du kan også overføre ASK til annen tilbyder, som f.eks. KLP, Nordnet eller Kron. Dette gjøres via den NYE tilbyderen du velger, uten at det utløser noe skattekrav. Men et lite NB: Enkelte tar seg betalt for denne tjenesten hvis de skal overføre ASK til en ny tilbyder. Verdt å sjekke først. Husk også at det ikke er noe i veien for å ha ASK hos flere tilbydere samtidig! Jeg har det selv. Anonymkode: e5073...d23 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #14 Skrevet 25. september 2025 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ja, absolutt. Man kan kjøpe f.eks. KLP-fond selv om du ikke har konto hos KLP. Tittet nå på min konto på Nordnet (anbefales til fondshandel forresten, jeg liker grensesnittet) og der finnes det 20 ulike KLP-fond tilgjengelig. Det er så enkelt som å søke opp de fondene du er interessert i. Du kan godt beholde ASK hos DnB selv om du flytter dagligbank, ikke noe i veien for det. Du kan også overføre ASK til annen tilbyder, som f.eks. KLP, Nordnet eller Kron. Dette gjøres via den NYE tilbyderen du velger, uten at det utløser noe skattekrav. Men et lite NB: Enkelte tar seg betalt for denne tjenesten hvis de skal overføre ASK til en ny tilbyder. Verdt å sjekke først. Husk også at det ikke er noe i veien for å ha ASK hos flere tilbydere samtidig! Jeg har det selv. Anonymkode: e5073...d23 Jeg spurte chat gpt om dette, hehe. Den mente at det var tungvint å ha ASK hos flere banker, men er det det da? Er det ikke bare å la den stå, og hvis det er penger der så kan det vokse av seg selv uten at man trenger å gjøre noe? (Hvis det er plassert i fond.) Anonymkode: 1c5fb...255
AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #15 Skrevet 25. september 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg spurte chat gpt om dette, hehe. Den mente at det var tungvint å ha ASK hos flere banker, men er det det da? Er det ikke bare å la den stå, og hvis det er penger der så kan det vokse av seg selv uten at man trenger å gjøre noe? (Hvis det er plassert i fond.) Anonymkode: 1c5fb...255 Det er på ingen måte mer tungvint enn å ha bankkontoer hos to banker. 🙂 Det kan like gjerne stå igjen hos DNB og leve et liv videre der, og så kan du evt opprette ASK et annet sted i tillegg. Det gjør ingen forskjell i praksis. Anonymkode: e5073...d23 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå