AnonymBruker Skrevet 25. september #1 Skrevet 25. september Unghunden min blir veldig «overveldet/giret» når vi skal gå på tur. Begynner allerede når selen blir tatt frem. Så når vi kommer ut så bjeffes det på biler, hunder eller om vinden blåser feil vei. Vi prøver derfor å gå i relativt rolige stier i starten og kan heller avslutte turen på mer trafikkerte veier tilslutt, noe som har funket bra da forventningene/stresset har dempet seg og hunden slutter derfor å bjeffe på biler. Kan vel likevel bjeffe på en og annen hund så må nok trene mer på passering. Jeg vet ikke om hunden er redd, jeg synes det er vanskelig å tolke kroppsspråket. For meg virker det som en blanding av opphisselse og usikkerhet, jeg synes ikke det fremstår som aggressivt, men så er jeg heller ingen adferdsekspert. Hvordan skal jeg gå frem for at hunden blir tryggere/får mer selvtillit/forandrer forventningene til gåturene? Per nå trener jeg på kontakt og kindereggmetoden/sladretrening når hunden ser en trigger (bil/hund) og det funker naturligvis bedre etter en stund når hunden har stresset litt ned. Hva kan jeg gjøre for at hunden blir mer harmonisk og rolig i tursammenheng? Anonymkode: a2bf6...073
AnonymBruker Skrevet 25. september #3 Skrevet 25. september Rødvinsfilosofen skrev (Akkurat nå): Hvilken rase er hunden? Det er en liten spisshund. Anonymkode: a2bf6...073
Rødvinsfilosofen Skrevet 25. september #4 Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det er en liten spisshund. Anonymkode: a2bf6...073 Tenker at mest mulig eksponering er det eneste riktige. Og å øve på passeringer. Har en firbent venn som var ekstremt pysete de første to årene. Særlig om kvelden og høsten var alt veldig skummelt. Løvet som blåser. Tomme ølbokser som kommer med vinden, sin egen skygge på vei ned en trapp, refleksjonen av seg selv i vinduer og speil = veldig skummelt. Hunden ville også veldig gjerne løpe med andre joggere. 😅 Det gikk over ved å øve på å la folk passere. Tror mye av det du beskriver vil gå over av seg selv med tiden. 🙂 1
AnonymBruker Skrevet 25. september #5 Skrevet 25. september Tusen takk for svar! Det er betryggende å høre ☺️ Jeg vet at hunden er proppfull av hormoner når de er i sin beste pubertetsalder og jeg fikk jo faktisk beskjed på valpekurset om at de kunne glemme litt av det de hadde lært akkurat i denne tiden. Ønsker bare ikke at adferden skal sette seg/bli en uvane eller eskalere. Anonymkode: a2bf6...073 1
AnonymBruker Skrevet 25. september #6 Skrevet 25. september AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Unghunden min blir veldig «overveldet/giret» når vi skal gå på tur. Begynner allerede når selen blir tatt frem. Så når vi kommer ut så bjeffes det på biler, hunder eller om vinden blåser feil vei. Vi prøver derfor å gå i relativt rolige stier i starten og kan heller avslutte turen på mer trafikkerte veier tilslutt, noe som har funket bra da forventningene/stresset har dempet seg og hunden slutter derfor å bjeffe på biler. Kan vel likevel bjeffe på en og annen hund så må nok trene mer på passering. Jeg vet ikke om hunden er redd, jeg synes det er vanskelig å tolke kroppsspråket. For meg virker det som en blanding av opphisselse og usikkerhet, jeg synes ikke det fremstår som aggressivt, men så er jeg heller ingen adferdsekspert. Hvordan skal jeg gå frem for at hunden blir tryggere/får mer selvtillit/forandrer forventningene til gåturene? Per nå trener jeg på kontakt og kindereggmetoden/sladretrening når hunden ser en trigger (bil/hund) og det funker naturligvis bedre etter en stund når hunden har stresset litt ned. Hva kan jeg gjøre for at hunden blir mer harmonisk og rolig i tursammenheng? Anonymkode: a2bf6...073 Det begynner hjemme så det er her man må ta tak i først. Ikke gå ut med en allerede opphisset hund. La selen ligge fremme til alle tider så den lærer at å se den ikke nødvendigvis betyr tur. Så må den roe seg ned før den får gå ut. Hvis den blir for giret så kan du avvente. Så går dere når den har roet ned. Girer den seg opp med det samme den kommer ut, så er det inn igjen og vente til den har roet ned. Kan hende du må gjenta dette hundre ganger, det får så være, viktig at hunden lærer hvilken atferd som lønner seg, og hvilken som ikke gjør det. Vi går ut ut når du er rolig så det lønner seg ikke å bli oppjaget. Også veldig viktig at du opptrer rolig og viser mental styrke, dvs ikke blir med på dette jaget, gir mange utydelige kommandoer og lar det gå hvis den ikke reagerer. Ute kan den få bjeffe på vinden, men ikke på biler og andre hunder. Da må du korrigere. Ikke bruk flexi, tren på slakt bånd. Lær den også å gå ved fot. Så kan du gi den "Fot" kommando hvis den begynner å hisse seg opp på omgivelser. Da får den en oppgave å være opptatt med. Lær den ellers nyttige kommandoer og vis den hva som er ok å gjøre. Blir feil å vente på at det skal gå over av seg selv. Det er nå den viktigste delen av trening og oppdragelse skjer, og hunden klarer ikke å oppdra seg selv, den blir oppdratt enten av flokken eller av eier. På godt og vondt, samme hva du gjør så vil det oppdra hunden enten rett eller galt. Alt den gjør og ikke gjør er ditt ansvar. La det synke inn, og bli en rolig og stødig leder for din hund. Anonymkode: c7aa2...d87 3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 08:42 #7 Skrevet torsdag kl. 08:42 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Det begynner hjemme så det er her man må ta tak i først. Ikke gå ut med en allerede opphisset hund. La selen ligge fremme til alle tider så den lærer at å se den ikke nødvendigvis betyr tur. Så må den roe seg ned før den får gå ut. Hvis den blir for giret så kan du avvente. Så går dere når den har roet ned. Girer den seg opp med det samme den kommer ut, så er det inn igjen og vente til den har roet ned. Kan hende du må gjenta dette hundre ganger, det får så være, viktig at hunden lærer hvilken atferd som lønner seg, og hvilken som ikke gjør det. Vi går ut ut når du er rolig så det lønner seg ikke å bli oppjaget. Også veldig viktig at du opptrer rolig og viser mental styrke, dvs ikke blir med på dette jaget, gir mange utydelige kommandoer og lar det gå hvis den ikke reagerer. Ute kan den få bjeffe på vinden, men ikke på biler og andre hunder. Da må du korrigere. Ikke bruk flexi, tren på slakt bånd. Lær den også å gå ved fot. Så kan du gi den "Fot" kommando hvis den begynner å hisse seg opp på omgivelser. Da får den en oppgave å være opptatt med. Lær den ellers nyttige kommandoer og vis den hva som er ok å gjøre. Blir feil å vente på at det skal gå over av seg selv. Det er nå den viktigste delen av trening og oppdragelse skjer, og hunden klarer ikke å oppdra seg selv, den blir oppdratt enten av flokken eller av eier. På godt og vondt, samme hva du gjør så vil det oppdra hunden enten rett eller galt. Alt den gjør og ikke gjør er ditt ansvar. La det synke inn, og bli en rolig og stødig leder for din hund. Anonymkode: c7aa2...d87 Tusen takk for så gode tips og informasjon! Anonymkode: a2bf6...073
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 10:44 #8 Skrevet torsdag kl. 10:44 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Det begynner hjemme så det er her man må ta tak i først. Ikke gå ut med en allerede opphisset hund. La selen ligge fremme til alle tider så den lærer at å se den ikke nødvendigvis betyr tur. Så må den roe seg ned før den får gå ut. Hvis den blir for giret så kan du avvente. Så går dere når den har roet ned. Girer den seg opp med det samme den kommer ut, så er det inn igjen og vente til den har roet ned. Kan hende du må gjenta dette hundre ganger, det får så være, viktig at hunden lærer hvilken atferd som lønner seg, og hvilken som ikke gjør det. Vi går ut ut når du er rolig så det lønner seg ikke å bli oppjaget. Også veldig viktig at du opptrer rolig og viser mental styrke, dvs ikke blir med på dette jaget, gir mange utydelige kommandoer og lar det gå hvis den ikke reagerer. Ute kan den få bjeffe på vinden, men ikke på biler og andre hunder. Da må du korrigere. Ikke bruk flexi, tren på slakt bånd. Lær den også å gå ved fot. Så kan du gi den "Fot" kommando hvis den begynner å hisse seg opp på omgivelser. Da får den en oppgave å være opptatt med. Lær den ellers nyttige kommandoer og vis den hva som er ok å gjøre. Blir feil å vente på at det skal gå over av seg selv. Det er nå den viktigste delen av trening og oppdragelse skjer, og hunden klarer ikke å oppdra seg selv, den blir oppdratt enten av flokken eller av eier. På godt og vondt, samme hva du gjør så vil det oppdra hunden enten rett eller galt. Alt den gjør og ikke gjør er ditt ansvar. La det synke inn, og bli en rolig og stødig leder for din hund. Anonymkode: c7aa2...d87 Og så kan dette føre til at du bare får en hund som blir ekstremt frustrert og går enda høyere i stress. Jeg kunne ikke gjort dette med min hund, men nå må jeg ut for at han skal få gått på do, så jeg har jo ikke noe annet valg enn å komme meg ut på tur flere ganger om dagen. Mitt beste tips er et langt godbitsøk (eller mat, hvis den spiser dette ute) med en gang du kommer ut døra. Du kan gjerne begynne før du går ut døra også, men du må iallfall endre forventning til hva tur innebærer. Det å spise og snuse senker stress, og du kan derfor regulere stressnivået før du går ut på tur. Da er det også enklere å jobbe med kindereggmetode eller lignende i passeringer, med skumle gjenstander osv. Jeg mener, etter at jeg fikk en hund som ligger høyt i stress, at stressregulering er undervurdert av veldig mange når det kommer til trening av hverdagsferdigheter. Man går rett på øvelsene, og glemmer at hodet på hunden også må henge med. Anonymkode: ca5b7...48f 2
Gliffy Skrevet torsdag kl. 12:57 #9 Skrevet torsdag kl. 12:57 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg mener, etter at jeg fikk en hund som ligger høyt i stress, at stressregulering er undervurdert av veldig mange når det kommer til trening av hverdagsferdigheter. Man går rett på øvelsene, og glemmer at hodet på hunden også må henge med. Anonymkode: ca5b7...48f Kunne ikke vært mer enig. Har selv en hund med veldig mye energi, og hvis hun har fått brukt hodet sitt for lite dagen før, så merker jeg at stresset på tur er mye høyere og det å jobbe passering og andre ting blir vanskelig. 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 14:36 #10 Skrevet torsdag kl. 14:36 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Og så kan dette føre til at du bare får en hund som blir ekstremt frustrert og går enda høyere i stress. Jeg kunne ikke gjort dette med min hund, men nå må jeg ut for at han skal få gått på do, så jeg har jo ikke noe annet valg enn å komme meg ut på tur flere ganger om dagen. Mitt beste tips er et langt godbitsøk (eller mat, hvis den spiser dette ute) med en gang du kommer ut døra. Du kan gjerne begynne før du går ut døra også, men du må iallfall endre forventning til hva tur innebærer. Det å spise og snuse senker stress, og du kan derfor regulere stressnivået før du går ut på tur. Da er det også enklere å jobbe med kindereggmetode eller lignende i passeringer, med skumle gjenstander osv. Jeg mener, etter at jeg fikk en hund som ligger høyt i stress, at stressregulering er undervurdert av veldig mange når det kommer til trening av hverdagsferdigheter. Man går rett på øvelsene, og glemmer at hodet på hunden også må henge med. Anonymkode: ca5b7...48f Tusen takk, det var veldig informativt! Jeg lurte litt på hvordan jeg skulle få til å gå inn og ut hundre ganger når jeg bor i blokk… Jeg går jo også primært ut for at hunden skal få gjøre fra seg. Jeg har faktisk merket at det funker ofte å gi masse godbiter i starten, til vi kommer oss til den rolige stien, men av og til er hunden for høyt i stress siden hunden ikke vil spise godteriet en gang. Anonymkode: a2bf6...073
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 14:43 #11 Skrevet torsdag kl. 14:43 Gliffy skrev (1 time siden): Kunne ikke vært mer enig. Har selv en hund med veldig mye energi, og hvis hun har fått brukt hodet sitt for lite dagen før, så merker jeg at stresset på tur er mye høyere og det å jobbe passering og andre ting blir vanskelig. Veldig interessant! Det er helt sikker en sammenheng hos min også ettersom problemet varierer noe. Anonymkode: a2bf6...073
Sioux Skrevet torsdag kl. 14:45 #12 Skrevet torsdag kl. 14:45 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Og så kan dette føre til at du bare får en hund som blir ekstremt frustrert og går enda høyere i stress. Jeg kunne ikke gjort dette med min hund, men nå må jeg ut for at han skal få gått på do, så jeg har jo ikke noe annet valg enn å komme meg ut på tur flere ganger om dagen. Mitt beste tips er et langt godbitsøk (eller mat, hvis den spiser dette ute) med en gang du kommer ut døra. Du kan gjerne begynne før du går ut døra også, men du må iallfall endre forventning til hva tur innebærer. Det å spise og snuse senker stress, og du kan derfor regulere stressnivået før du går ut på tur. Da er det også enklere å jobbe med kindereggmetode eller lignende i passeringer, med skumle gjenstander osv. Jeg mener, etter at jeg fikk en hund som ligger høyt i stress, at stressregulering er undervurdert av veldig mange når det kommer til trening av hverdagsferdigheter. Man går rett på øvelsene, og glemmer at hodet på hunden også må henge med. Anonymkode: ca5b7...48f Neida, den blir ikke mer frustrert od stresset enn den er allerede. Oppførselen til denne hunden nå er selve definisjonen av stress og har svært lite med glede å gjøre, en avbalansert hund jager seg ikke opp til de grader verken før eller under en tur. Man skal jo ikke gjøre det når hunden må på do heller, det ville vært dyreplaging. Men går utfra at folk tar ikke hunden sin ut kun når den må gjøre fra seg. Jeg er sterkt imot å bruke godteri som avledning. Og spesielt ikke når den er gira. Godbiter skal brukes som belønning og ikke som lokkemiddel eller maskering av problemer. Har man en uønsket atferd fra hunden så skal man ta tak i atferden og oppdra hunden. Godbit trails rett utenfor døren vil bare legge til en ny forventning i forbindelse med turen, og har ingenting med oppdragelse å gjøre. Bevisene er klare, godbit dispensere må som oftest fortsette med å lokke og avlede i månedsvis, om ikke i årevis. Det er unødvendig og direkte skadelig for hunder at det nå til dags blir gjort så mye imot deres natur. Spesielt med tanke på at det ikke gir resultater. Det som er bra for hunden, gir effekter ganske raskt. Når man driver med avledning, og et år senere forteller at "vi har gjort fremskritt", da sier det seg selv at det ikke funker. Ønsker du å fortsette diskusjonen, vil jeg vær så snill se den trygge og veloppdragne hunden din først. Vis meg hvor fint og rolig den går ut av huset og hvor trygt den passerer alt mulig på turen etter godbit terapi. Så kan jeg vise deg min. Hundene våre er den eneste fasiten og beviset. Ellers blir det bare en teorikonkurranse, og sånt orker jeg ikke når det kommer til hund. 1 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 14:48 #13 Skrevet torsdag kl. 14:48 Det som fungerer på min superhypre MP er å la ham bære noe til å begynne med. Den oppgaven tar han svært alvorlig og alt annet kommer i annen rekke. Han har tross alt en JOBB. Anonymkode: 3c415...dde 1
Sioux Skrevet torsdag kl. 15:00 #14 Skrevet torsdag kl. 15:00 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det som fungerer på min superhypre MP er å la ham bære noe til å begynne med. Den oppgaven tar han svært alvorlig og alt annet kommer i annen rekke. Han har tross alt en JOBB. Anonymkode: 3c415...dde Nemlig. Dette er en fin måte å erstatte en uønsket atferd med en ønsket, og det fungerer fint på hunder som liker å jobbe med å bære på ting. I tillegg liker MPer å delta i aktiviteter som lydighet, og de gjør så godt de kan for å være gode familiemedlemmer. 2
Sioux Skrevet torsdag kl. 15:11 #15 Skrevet torsdag kl. 15:11 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Tusen takk, det var veldig informativt! Jeg lurte litt på hvordan jeg skulle få til å gå inn og ut hundre ganger når jeg bor i blokk… Jeg går jo også primært ut for at hunden skal få gjøre fra seg. Jeg har faktisk merket at det funker ofte å gi masse godbiter i starten, til vi kommer oss til den rolige stien, men av og til er hunden for høyt i stress siden hunden ikke vil spise godteriet en gang. Anonymkode: a2bf6...073 Da kan det kanskje hjelpe å gå ut med hunden oftere. Også når den ikke må gjøre fra seg, slik at en tur ikke lenger vil være en så stor happening. 2 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl. 15:27 #16 Skrevet torsdag kl. 15:27 Sioux skrev (3 minutter siden): Da kan det kanskje hjelpe å gå ut med hunden oftere. Også når den ikke må gjøre fra seg, slik at en tur ikke lenger vil være en så stor happening. Tusen takk for så gode innspill! Unghunden vil vel alltids gjøre fra seg på tur. Men jeg kan se at en tur etter en tur kan absolutt fungere. Eller jobbe med å gå inn og ut bortsett fra ved morgenturen, da regner jeg med at hunden virkelig må på do uansett etter å ha sovet gjennom natten. Anonymkode: a2bf6...073
Sioux Skrevet torsdag kl. 16:20 #17 Skrevet torsdag kl. 16:20 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Tusen takk, det var veldig informativt! Jeg lurte litt på hvordan jeg skulle få til å gå inn og ut hundre ganger når jeg bor i blokk… Jeg går jo også primært ut for at hunden skal få gjøre fra seg. Jeg har faktisk merket at det funker ofte å gi masse godbiter i starten, til vi kommer oss til den rolige stien, men av og til er hunden for høyt i stress siden hunden ikke vil spise godteriet en gang. Anonymkode: a2bf6...073 Det dreier seg ikke om å gå hele veien opp til leiligheten. Blir bare å gå inn igjen, sette seg på trappa og vente til hunden har roet seg ned. Ikke kjefte på den eller sende stygge blikk. Du kan si med en helt vanlig stemme "Rolig" og ellers være Zen. Er dere litt langt fra huset til å snu, så holder det med å stoppe opp og gjøre det kjedelig for hunden. Ja, det kan være slitsomt, men målet er at hunden skal koble rolig = går ut/ikke rolig = går ikke ut, og da må det gjentas til hunden selv begynner å tilby ønsket atferd fordi det lønner seg for den. Dette er ikke en straff og bør ikke ha noe emosjonelt preg over seg. Kun læring slik hunden forstår best, hvis A så B, hvis C så D. Kan hende hunden din vil koble raskt, så er du ferdig med det problemet. Endret torsdag kl. 16:21 av Sioux 2
Tabris Skrevet torsdag kl. 16:26 #18 Skrevet torsdag kl. 16:26 Start før dere går ut døren. Tren kontakt ved døren, ta deg på klær, tren kontakt, ta på selen, ta kontakt. Målet er å trene kontakt til hunden av seg selv (ikke på kommando!) er så rolig at den setter seg av seg selv, men det vil nok ikke skje de første dagene. Når dere kommer på utsiden av døren, stopp og tren kontakt. Stopp ofte på tur for kontakttrening og lange godbitsøk (10-15 min). Begge deler roer ned og er dere konsekvent og gjør det før turen starter og ofte underveis så vil det over tid endre hundens assoisasjon til tur og dermed også roe ned stressnivået før turen i det hele tatt starter. 2
Sioux Skrevet torsdag kl. 16:38 #19 Skrevet torsdag kl. 16:38 (endret) Tabris skrev (12 minutter siden): Start før dere går ut døren. Tren kontakt ved døren, ta deg på klær, tren kontakt, ta på selen, ta kontakt. Målet er å trene kontakt til hunden av seg selv (ikke på kommando!) er så rolig at den setter seg av seg selv, men det vil nok ikke skje de første dagene. Når dere kommer på utsiden av døren, stopp og tren kontakt. Stopp ofte på tur for kontakttrening og lange godbitsøk (10-15 min). Begge deler roer ned og er dere konsekvent og gjør det før turen starter og ofte underveis så vil det over tid endre hundens assoisasjon til tur og dermed også roe ned stressnivået før turen i det hele tatt starter. Nå sier du noe helt motstridende som vil bare forvirre ts. Hvilken kontakt, bikkja vet jo at eieren er der. Den er ikke noe leketog heller som skal settes tilbake på sporet hvert minutt. Heller tvert om, bare ta båndet og si "Kom" uten å gjøre et stort nummer ut av det. Man skaper kontakt ved å gjøre ting sammen, og ikke ved å stadig stoppe og påtvinge "kontakt". La ts få prøve ut en tilnærming først, og virker den ikke så kan ts prøve ut det du snakker om. Ellers blir det bare rot, frustrasjon og en ny oppgitt hundeeier. Endret torsdag kl. 16:38 av Sioux
Tabris Skrevet torsdag kl. 17:09 #20 Skrevet torsdag kl. 17:09 Sioux skrev (27 minutter siden): Nå sier du noe helt motstridende som vil bare forvirre ts. Hvilken kontakt, bikkja vet jo at eieren er der. Den er ikke noe leketog heller som skal settes tilbake på sporet hvert minutt. Heller tvert om, bare ta båndet og si "Kom" uten å gjøre et stort nummer ut av det. Man skaper kontakt ved å gjøre ting sammen, og ikke ved å stadig stoppe og påtvinge "kontakt". La ts få prøve ut en tilnærming først, og virker den ikke så kan ts prøve ut det du snakker om. Ellers blir det bare rot, frustrasjon og en ny oppgitt hundeeier. Poenget med kontakttrening er at frivillig kontakt (dvs ikke på kommando) med innlært belønningslyd, hvor hunden klarer holde blikkontakten noen sekunder, er med og senke hundens stressnivå. Lange godbitsøk senker hundens stressnivå. Roligere stressnivå = roligere hund på tur. Jeg ser på det å gå pent i bånd/være rolig på tur som stressregulering, ikke lydighetsøvelse. I tillegg kan det å gjøre noe aktivt for å redusere hundens stressnivå være mindre frustrerende for både hund og eier enn å gå inn og ut slik du foreslår. Det kan også funke, for all del, men kan skape mye frustrasjon og utålmodighet fra begge parter på veien dit. Hva TS velger å prøve er opp til ham/henne. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå