AnonymBruker Skrevet 24. september 2025 #1 Skrevet 24. september 2025 Hver gang jeg havner bak en motorsykkel stinker det eksos. Mye større forbrenningsbiler har ikke så mye lukt. Hvorfor? Anonymkode: e7ed4...e0c
Averyx Skrevet 24. september 2025 #2 Skrevet 24. september 2025 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hver gang jeg havner bak en motorsykkel stinker det eksos. Mye større forbrenningsbiler har ikke så mye lukt. Hvorfor? Anonymkode: e7ed4...e0c Er en del som ikke har eksos med katalysator. Det kan være grunnen. Tviler på at du kjenner denne lukten fra nyere sykler med originalt eksosanlegg. 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #3 Skrevet 25. september 2025 Er vel helst fra ungdom på totaktere eller lette motorsykler med effektpotter du merker dette. Et ikke ukjent fenomen "på bøgda". Da kan det både låte og lukte motorsag... Men ellers så har jeg aldri tenkt på dette som en greie med tunge sykler de siste 20 årene. Anonymkode: 960f8...a59
AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #4 Skrevet 25. september 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Er vel helst fra ungdom på totaktere eller lette motorsykler med effektpotter du merker dette. Et ikke ukjent fenomen "på bøgda". Da kan det både låte og lukte motorsag... Men ellers så har jeg aldri tenkt på dette som en greie med tunge sykler de siste 20 årene. Anonymkode: 960f8...a59 Den som fikk meg til å spørre om det her var en voksen mann på stor og moderne sykkel. Kan slå opp nummeret i kjøretøyregisteret siden jeg har han på dashcam - senere. Uansett, merker det på svært mange tohjulinger. Virker vanvittig bakstreversk. Anonymkode: e7ed4...e0c
AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #5 Skrevet 25. september 2025 Ikke hørt uttrykket "eksosryper"? Derfor. Anonymkode: f5791...150
AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #6 Skrevet 25. september 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ikke hørt uttrykket "eksosryper"? Derfor. Anonymkode: f5791...150 60-tallet er 60 år siden dog. Det har skjedd litt på den tiden. Både innenfor avgasrens og kvinnesyn. Anonymkode: e7ed4...e0c
Tiuren Skrevet 25. september 2025 #7 Skrevet 25. september 2025 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Den som fikk meg til å spørre om det her var en voksen mann på stor og moderne sykkel. Kan slå opp nummeret i kjøretøyregisteret siden jeg har han på dashcam - senere. Uansett, merker det på svært mange tohjulinger. Virker vanvittig bakstreversk. Anonymkode: e7ed4...e0c Hvilken type sykkel var det, og hvordan kunne du se det var en voksen mann? Hadde det vært en eldre sykkel med forgassermotor og ikke katalysator kunne jeg forklart det. Jeg kjører sammen med masse ulike motorsykler, og de eneste jeg kan kjenne eksoslukt fra er disse.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #8 Skrevet 25. september 2025 Tiuren skrev (3 timer siden): Hvilken type sykkel var det, og hvordan kunne du se det var en voksen mann? Fremoverlent sykkel. Lett å kjenne igjen en voksen mann på kroppsholdning og -form. Anonymkode: e7ed4...e0c
Morten1 Skrevet 25. september 2025 #9 Skrevet 25. september 2025 Jeg har veldig vanskelig å tro at hver eneste gang du ligger bak en sykkel så lukter det, det hender at det faktisk lukter fra andre biler som er lengre fremme. 2
AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #10 Skrevet 25. september 2025 Morten1 skrev (30 minutter siden): Jeg har veldig vanskelig å tro at hver eneste gang du ligger bak en sykkel så lukter det, det hender at det faktisk lukter fra andre biler som er lengre fremme. Å, kom an, flisespikkeri much? Kanskje ikke hver gang, men veldig, veldig ofte. Det er ikke dét som er poenget. Anonymkode: e7ed4...e0c 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #11 Skrevet 25. september 2025 Morten1 skrev (36 minutter siden): Jeg har veldig vanskelig å tro at hver eneste gang du ligger bak en sykkel så lukter det, det hender at det faktisk lukter fra andre biler som er lengre fremme. Mange sykler fra før 2000 stinker det godt fra, har kjent det selv. Bare nyere som har rensing og motorstyring som gjør at det ikke går gjennom fullt så mye bensin. Anonymkode: 7615a...3a9 1
Tiuren Skrevet 25. september 2025 #12 Skrevet 25. september 2025 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Mange sykler fra før 2000 stinker det godt fra, har kjent det selv. Bare nyere som har rensing og motorstyring som gjør at det ikke går gjennom fullt så mye bensin. Anonymkode: 7615a...3a9 Jeg har sykler fra jappetiden og framover, de bruker alle ca halvliteren på mila med normal kjøring. Av de jeg kjører sammen med (alt mulig fra HD til R, ny til gammel) er det bare en jeg kjenner lukter bensin når jeg kjører bak.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #13 Skrevet 25. september 2025 Sjekket dashcammen nå, stinkeren™ var en Suzuki TL1000R fra 1999. Anonymkode: e7ed4...e0c 1
Akhenaton Skrevet 25. september 2025 #14 Skrevet 25. september 2025 Eeeeeeeeeelsker lukta av motorsykkel. ☺️❤️ Men ja, jeg er helt enig, eksos osv er noe svineri, og jeg skulle ønske jeg hadde pustet inn mindre av det. 1
AnonymBruker Skrevet 26. september 2025 #15 Skrevet 26. september 2025 Den lukten er så digg… Anonymkode: 4f2a4...01f 1
Bokormsen Skrevet 27. september 2025 #16 Skrevet 27. september 2025 En del eldre mopeder og MC’er er totaktere og de har totaktsolje som blandes i bensinen før innsprøytning for kjøling og smøring. Denne oljen forbrennes (ufullstendig) og lukter kraftig. Det er en grunn til at det ikke produseres mer, klarer ikke utslippskravene. Alle eldre påhengsmotorer hadde samme. Bråk, lukt og forurensning. Men veldig morsomme og turtallsvillige motorer:) 1 1
Hoppetaujenta Skrevet 27. september 2025 #17 Skrevet 27. september 2025 Den dagen det plutselig er skikkelig ny vår og store mengder motorsykler og folk er samlet for felles kjøring i kortesje, første gangen den sesongen...da har jeg kjent på en godfølelse når jeg står i utkanten og beskuer dem. Det er noe stilig over det. Lyden og lukten. Friheten. Jeg liker det. 1
Tiuren Skrevet 27. september 2025 #18 Skrevet 27. september 2025 Hoppetaujenta skrev (16 minutter siden): Den dagen det plutselig er skikkelig ny vår og store mengder motorsykler og folk er samlet for felles kjøring i kortesje, første gangen den sesongen...da har jeg kjent på en godfølelse når jeg står i utkanten og beskuer dem. Det er noe stilig over det. Lyden og lukten. Friheten. Jeg liker det. Heeeelt enig, det er en vårstemning og frihetsfølelse utenom det vanlige Du skulle prøvd å vært med å kjørt en gang, ikke stå på utsiden å se på Men jeg må innrømme at å kjøre bak han kompisen min som har en gammel Suzuki (ikke TL1000 som TS snakket om) gjennom Hardanger en vårdag og kjenne på lukten av feiljustert forgasser er ikke det samme . Men det er faktisk eneste sykkel jeg vet som har det problemet. 1
Tiuren Skrevet 27. september 2025 #19 Skrevet 27. september 2025 Bokormsen skrev (27 minutter siden): En del eldre mopeder og MC’er er totaktere og de har totaktsolje som blandes i bensinen før innsprøytning for kjøling og smøring. Denne oljen forbrennes (ufullstendig) og lukter kraftig. Det er en grunn til at det ikke produseres mer, klarer ikke utslippskravene. Alle eldre påhengsmotorer hadde samme. Bråk, lukt og forurensning. Men veldig morsomme og turtallsvillige motorer:) Noen synes det er den beste lukten de vet, lukten av ungdommelig frihet, jeg er enig i at lukten av totaktsolje ikke er veldig god. 2T mopeder produseres nok fortsatt, men mulig de ikke selges i Europa? De har i alle fall en mindre del av markedet.
Bokormsen Skrevet 27. september 2025 #20 Skrevet 27. september 2025 Tiuren skrev (10 timer siden): Noen synes det er den beste lukten de vet, lukten av ungdommelig frihet, jeg er enig i at lukten av totaktsolje ikke er veldig god. 2T mopeder produseres nok fortsatt, men mulig de ikke selges i Europa? De har i alle fall en mindre del av markedet. Det er ikke mulig å produsere 2T motorer som klarer de utslippskravene som er i europa, men finnes garantert i resten av verden:)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå