AnonymBruker Skrevet 24. september 2025 #21 Skrevet 24. september 2025 Fant80 skrev (50 minutter siden): Temmelig nøyaktig beskrivelse av tilværelsen dette For min del: Flyr helt uten skam! Jeg er en ubetydelig del av det store bildet. Ref. Alle andre bør redusere men JEG er bare eeen liiiten person så JEG kan gjøre akkurat som jeg vil nemlig!! ...sa 2* milliarder mennesker🙄 *siden det er KG så får jeg presisere at jeg vet vi er mer enn 2 mrd mennesker på kloden, men det er i hovedsak vestlige/bemidlede land/mennesker som står for den største forurensingen. Mener å ha lest at nordmenn er verst i Europa? Anonymkode: 466a8...0e7 1 2
A new man Skrevet 24. september 2025 #22 Skrevet 24. september 2025 Det ble altfor mye grønnvasking av alt, altfor mye penger ble kastet etter "grønne prosjekter" og eierne fortsatte sitt ekstreme forbruk? Vanlige folk fikk dårlig råd og det ble krig? Folk er mer redd for atomkrig enn C2-utslipp? Greta Thunberg ble voksen? Hun bærer ikke lenger barns stemme og ingen har tatt over etter henne. Folk så livsløgnen om å tenke globalt og handle lokal for hva det er? En løgn som ikke hjelper noe. Kutter vi all norsk forurensning i morgen, så hjelper det ingenting? Hva vi gjør har ingenting å si? Vi ni-leste FNs klimarapporter og da vi kom til den siste hvor løsningen var å dele all vestlig velstand med utviklingsland, så alle at det ikke lar seg gjøre å gjennomføre? Hva skjer med Norge? Bare snø på hytta og Paristempraturer i Oslo? Lite krise for oss i Norge? Skam er dessuten tungt å bære? Hvem vil stå i det over lengre tid? Spesielt når det ikke er noe frelse i den andre enden? En begynner å jakte syndebukker istedet. Det ble for mye svovelpredikant, for mye moralske pekefingre. Det var en gylden mulighet til å få til noe, men det var feil folk som frontet det og for mye ensidig fokus? Jeg tenker det er sammensatt. 2
AnonymBruker Skrevet 24. september 2025 #23 Skrevet 24. september 2025 https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/norge-i-verdenstoppen-av-sloseri-ma-bli-en-vekker/17104075/ Anonymkode: 466a8...0e7
AnonymBruker Skrevet 24. september 2025 #24 Skrevet 24. september 2025 blasfeminist skrev (30 minutter siden): Fordi du begynte å snakke om været. Ja, hva trodde du dette handlet om? Flight shame or flygskam (Swedish) is a social movement that discourages air travel due to its environmental impact, including outsized carbon emissions linked to anthropogenic climate change. Anonymkode: 1ef9d...ce4 1
AnonymBruker Skrevet 24. september 2025 #25 Skrevet 24. september 2025 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ref. Alle andre bør redusere men JEG er bare eeen liiiten person så JEG kan gjøre akkurat som jeg vil nemlig!! ...sa 2* milliarder mennesker🙄 *siden det er KG så får jeg presisere at jeg vet vi er mer enn 2 mrd mennesker på kloden, men det er i hovedsak vestlige/bemidlede land/mennesker som står for den største forurensingen. Mener å ha lest at nordmenn er verst i Europa? Anonymkode: 466a8...0e7 Kina og India øker mest på utslipp, USA og Europa reduserer mest. Mer redd for 2,5 millarder up-and-coming asiatere enn noen skarve hundre millioner vestlige. Anonymkode: 1ef9d...ce4 1
Nowayback Skrevet 24. september 2025 #26 Skrevet 24. september 2025 Folk eier ikke skam. Tiltak for å bedre klimaet er noe alle andre skal gjøre men ikke en selv. Selv kjører jeg ikke bil, flyr aldri og har ikke barn.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #27 Skrevet 25. september 2025 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Faktisk ble lufte veldig mye bedre når flyene sto da. Anonymkode: a6aaa...c1f Det ble faktisk omvendt. Rart det der. Anonymkode: b6a69...449
BobbySocks Skrevet 25. september 2025 #28 Skrevet 25. september 2025 piggrokken skrev (12 timer siden): Tankegangen er vel noe sånt som "La alle andre gjøre det, men la MEG gjøre det jeg vil". Så lenge vi har mulighet, vil mennesket alltid velge den letteste veien ut. De andre, nei f*** ta de! Tror heller det er det at vi faktisk gjør ganske mye, mens resten av verden gir helt faen. Det føles nokså umulig at vi, noen få millioner mennesker, skal redde verden helt alene. 1
Mich Skrevet 25. september 2025 #29 Skrevet 25. september 2025 (endret) Folk skjønte at det ikke var noe vits at vanlige folk som flyr 0-2 ganger i året skal føle skam for dette når kjendiser, politikere og rike folk skamløst flyr 100 ganger i året. Endret 25. september 2025 av Mich 2
Eva-Lena Skrevet 25. september 2025 #30 Skrevet 25. september 2025 Det får være grenser for hva folk skal skamme seg over. Jeg kjører diesel bil og kommer til å gjøre det frem til jeg blir tvunget over til el - dvs ingen diesel eller bensin biler er å oppdrive. Fly gjør jeg og om jeg sitter på ett flysete eller noen andre har det setet utgjør svært lite. Helt ærlig så er jeg lei dette klima greiene. 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #31 Skrevet 25. september 2025 Det var ikke en reell skam, bare noe andre prøvde å påføre oss. Gjerne folk med barn og bil og hytte. Anonymkode: b1acd...d35
Bælfeit Skrevet 25. september 2025 #32 Skrevet 25. september 2025 Jeg flyr sjeldent,er alt for opptatt av kjøttskammen pr dags dato.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #33 Skrevet 25. september 2025 Eva-Lena skrev (9 minutter siden): … Helt ærlig så er jeg lei dette klima greiene. «Dette klima greiene», ja 😬 Har du heller ikke empati med de menneskene i fattige land som kommer til å miste boligene sine og livsgrunnlaget sitt på grunn av klimaendringer? Hvordan ville du ha følt deg dersom du mistet jobb og bolig? Anonymkode: e709c...63b 1
piggrokken Skrevet 25. september 2025 #34 Skrevet 25. september 2025 BobbySocks skrev (4 timer siden): Tror heller det er det at vi faktisk gjør ganske mye, mens resten av verden gir helt faen. Det føles nokså umulig at vi, noen få millioner mennesker, skal redde verden helt alene. Med noen få millioner, mener du nordmenn, eller miljøbevisste mennesker? Tror nok det er mange mennesker som oppriktig er bekymret, og forandrer livene sine for å leve mer miljøbevisst, men man blir jo oppriktig oppgitt da man ser politikere med enorme delegasjoner, som drar rundt i verden hele tida og belærer oss om miljøbevissthet. Det var debatt om det for noen år siden, men jeg forstår ikke hvorfor mange av disse toppmøtet ikke kan arrangeres over nettet. Jeg er klar over at nettet forurenser også, men det er betydelig mindre enn alle de forskjellige privatflyene som farter rundt på jorda hele tida.
LilleMy_09 Skrevet 25. september 2025 #35 Skrevet 25. september 2025 Eva-Lena skrev (8 timer siden): Det får være grenser for hva folk skal skamme seg over. Jeg kjører diesel bil og kommer til å gjøre det frem til jeg blir tvunget over til el - dvs ingen diesel eller bensin biler er å oppdrive. Fly gjør jeg og om jeg sitter på ett flysete eller noen andre har det setet utgjør svært lite. Helt ærlig så er jeg lei dette klima greiene. Enig. Disse såkalte "skam"-greiene har gått over alle støvleskaft. Kjører fossilbil, spiser kjøtt og flyr med god samvittighet. Er lei av alt dette kiimagreiene 1
Eva-Lena Skrevet 25. september 2025 #36 Skrevet 25. september 2025 AnonymBruker skrev (8 timer siden): «Dette klima greiene», ja 😬 Har du heller ikke empati med de menneskene i fattige land som kommer til å miste boligene sine og livsgrunnlaget sitt på grunn av klimaendringer? Hvordan ville du ha følt deg dersom du mistet jobb og bolig? Anonymkode: e709c...63b Hva hjelper det de om jeg slutter å kjøre bil eller fly? Hva hjelper det de om jeg kutte ut kjøtt og annet skambelagte ting? Jeg kan ikke gå rundt å bekymre meg for hele jorden befolkning. Jeg har mer enn nok å bekymre meg for med tanke på krig og en fryktelig urolig verden for tiden.
AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #37 Skrevet 25. september 2025 Fordi det bare er tull. Anonymkode: 2488d...ec4 1 1
AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #38 Skrevet 25. september 2025 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Faktisk ble lufte veldig mye bedre når flyene sto da. Anonymkode: a6aaa...c1f Men 80-90% er jo ikke rutefly. Men privatfly, inkludert frakt. Da velger jeg å ta mine turer ut av dette landet. For til helvete går det uansett. Anonymkode: 3e2ec...5b4
AnonymBruker Skrevet 25. september 2025 #39 Skrevet 25. september 2025 Eva-Lena skrev (8 timer siden): Det får være grenser for hva folk skal skamme seg over. Jeg kjører diesel bil og kommer til å gjøre det frem til jeg blir tvunget over til el - dvs ingen diesel eller bensin biler er å oppdrive. Fly gjør jeg og om jeg sitter på ett flysete eller noen andre har det setet utgjør svært lite. Helt ærlig så er jeg lei dette klima greiene. Og jeg kjører EL. 2*EL til og med. Men miljøet hadde nok tjent på at jeg beholdt diesel en god del år til. Men hva det koster miljøet å produsere en ny bil regnes ikke inn her. Anonymkode: 3e2ec...5b4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå