Gå til innhold

Barn 15 mnd spiser dårlig

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hun ligger jo helt fint på vekten? Min er også 25 pct, tynn som en strek uten polstring, men bare muskler og full av energi.

Ikke se på hva hun spiser til et måltid eller på en dag, se litt stort på det. Over noen dager pleier det å jevne seg ut. Så lenge hun er aktiv og følger kurvene sine ville jeg ikke stresset.

Er de syke spiser de gjerne mindre. Temperaturen betyr ingenting, bare gi det ungen vil ha.

Anonymkode: 6ef4b...b8d

Hun er på 90 presentil ang høyde og 25 på vekt. Det finnes en kurve som heter vekt kontra høyde eller noe og der er hun så langt under alle kurvene at det er litt krise 😅

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Ikke putt i ungen mat mens de er distrahert. Slutt å stress. Tilby næringstett mat, avokado, egg, nøttesmør, fisk, kjøtt, grønnsaker, bær, smoothie. Kutt ut kjeks og snacks. 

Anonymkode: cb712...5d7

Nå ble jeg litt bekymret for hun spiser faktisk omtrent ingenting av det du nevner. Jo bær og smoothies, noen grønnsaker og noe fisk noen ganger. Litt kjøtt av og til.  Hun er bare litt over 1 år ikke sant.

Skrevet

Hvordan er allmenntilstanden da? Jeg har nå 2 småspiste barn (ser ut som 1-åringen min også blir lik søster), og har nå endelig klart å roe meg ned og sluttet å stresse med mat. Er barnet fornøyd og i godt humør, du vet hun har fått tilbud om mat, og om mat hun liker, så må du bare prøve å tenke at de regulerer dette selv, og det skader nesten mer å mase med mat hele tiden enn å spise lite. Mine har ofte dager de spiser veldig bra, og dager de nesten ikke spiser noen ting. 

Anonymkode: 0da36...a8b

Skrevet
Sovushka skrev (47 minutter siden):

Setter hun i stolen ca annen hver time, så absolutt mange små måltider som endeer opp i mange frustrasjoner ila dagen.. også kresen på konsistens og liker ting med smak, ikke sånn avocado og grønsaksmos 🥲 men takk for alle tips.

Ikke rart ungen ikke spiser om du serverer mat annenhver time.

Vent til hu er sulten, server maten og ikke gjør noe mer ut av det. La hu kjenne og grise med maten, også spiser hun det hun vil… 

Gi en halv brødskive om gangen f eks, eller en fiskekake hun kan tygge på. Ungen her er glad i pasta, så jeg koker ofte fullkornspasta og steker kjøttboller eller fiskekaker, smelter litt smør og har over for å få i fett og kalorier. 

En unge på 15 mnd trenger virkelig ikke most mat med mindre det er snakk om noe medisinsk som gjør at ungen må ha flytende / most føde… 

Anonymkode: b76ac...874

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke rart ungen ikke spiser om du serverer mat annenhver time.

Vent til hu er sulten, server maten og ikke gjør noe mer ut av det. La hu kjenne og grise med maten, også spiser hun det hun vil… 

Gi en halv brødskive om gangen f eks, eller en fiskekake hun kan tygge på. Ungen her er glad i pasta, så jeg koker ofte fullkornspasta og steker kjøttboller eller fiskekaker, smelter litt smør og har over for å få i fett og kalorier. 

En unge på 15 mnd trenger virkelig ikke most mat med mindre det er snakk om noe medisinsk som gjør at ungen må ha flytende / most føde… 

Anonymkode: b76ac...874

Hun får ikke most mat aner ikke hvor den konklusjonen kom fra. Hun har fått BLW siden hun begynte med fast føde. Eneste mos hun får er potetmos hvis vi også har det. Hun liker ikke tam mat som grønnsaksmos og avokado skrev jeg. Hun får ordentlig mat og alltid tilbud om det vi spiser selv.Når hun ikke har spist noen ting ved et måltid så tilbyr jeg mat om ett par timer er det virkelig så rart... 🤐 føler at alt jeg sier vris rundt mot meg. 

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvordan er allmenntilstanden da? Jeg har nå 2 småspiste barn (ser ut som 1-åringen min også blir lik søster), og har nå endelig klart å roe meg ned og sluttet å stresse med mat. Er barnet fornøyd og i godt humør, du vet hun har fått tilbud om mat, og om mat hun liker, så må du bare prøve å tenke at de regulerer dette selv, og det skader nesten mer å mase med mat hele tiden enn å spise lite. Mine har ofte dager de spiser veldig bra, og dager de nesten ikke spiser noen ting. 

Anonymkode: 0da36...a8b

Mye bedre nå, men i dag spiste hun ikke noen verdens ting igjen til frokost. Lagde varm brødskive med ost på spm de sier hun spiser i bhg, men nektet å smake på. Så da ga jeg opp og nå skal vi vente til lunch da med neste servering. Ingen snacks eller godsaker før det.

Skrevet

Slet med det samme, opp til halvannet års alder. Har ikke lest hele tråden så vet ikke om du gis morsmelk/ erstatning... Når jeg ser tilbake, så burde jeg ha sultet barnet, dvs latt det gå mye lengre mellom måltidene, og nektet melk. Helsesøster sa at barnet spiser hvis hen er sulten, og jeg prøvde jo men klarte ikke skrikingen.  Hen skrek og var sulten og var jo vant med melk, så jeg ga hen melk etter å ha prøvd med veldig mange forskjellige typer mat etter hvert, derav lite fenget. Hen var veldig lite interessert i fast føde som baby, og er fortsatt passe interessert nå som seksåring (er normalvektig og spiser greie måltider)

Det er ikke noe i veien for servere maten kald, så sant dere følger normalt god hygiene (med tanke på gjennomsteking, og hurtig avkjøling )

Anonymkode: 0bb7c...b69

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Sovushka skrev (2 timer siden):

Mye bedre nå, men i dag spiste hun ikke noen verdens ting igjen til frokost. Lagde varm brødskive med ost på spm de sier hun spiser i bhg, men nektet å smake på. Så da ga jeg opp og nå skal vi vente til lunch da med neste servering. Ingen snacks eller godsaker før det.

Ganske mange barn (og ungdom og voksne) er ikke frokostmennesker, så akkurat frokosten ville jeg ikke ha bekymret meg over.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Slet med det samme, opp til halvannet års alder. Har ikke lest hele tråden så vet ikke om du gis morsmelk/ erstatning... Når jeg ser tilbake, så burde jeg ha sultet barnet, dvs latt det gå mye lengre mellom måltidene, og nektet melk. Helsesøster sa at barnet spiser hvis hen er sulten, og jeg prøvde jo men klarte ikke skrikingen.  Hen skrek og var sulten og var jo vant med melk, så jeg ga hen melk etter å ha prøvd med veldig mange forskjellige typer mat etter hvert, derav lite fenget. Hen var veldig lite interessert i fast føde som baby, og er fortsatt passe interessert nå som seksåring (er normalvektig og spiser greie måltider)

Det er ikke noe i veien for servere maten kald, så sant dere følger normalt god hygiene (med tanke på gjennomsteking, og hurtig avkjøling )

Jeg ammer og gir h melk til å sove på på kveldene, noen ganger gir også far hvis hun er veldig urolig ila natten. Jeg har tenkt tanken at det hender det ødelegger veldig. Spesielt vanskelig er det å slutte med de midt på natten, da det er far som gir.. og man er grisetrøtt kl 3-4 og ungen ikke sover.

Skrevet
Sovushka skrev (På 25.9.2025 den 8.15):

Hun er på 90 presentil ang høyde og 25 på vekt. Det finnes en kurve som heter vekt kontra høyde eller noe og der er hun så langt under alle kurvene at det er litt krise 😅

Så hun er lang, tynn, følger kurvene sine og er frisk? Og har energi nok til å ha vilje? Jeg ville ikke bekymra meg jeg altså, er vanlig at de er tynn i den alderen der hvor motorikken tar av. 

Og særlig når hun drikker seg mett!

Anonymkode: 6ef4b...b8d

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Sovushka skrev (1 time siden):

Jeg ammer og gir h melk til å sove på på kveldene, noen ganger gir også far hvis hun er veldig urolig ila natten. Jeg har tenkt tanken at det hender det ødelegger veldig. Spesielt vanskelig er det å slutte med de midt på natten, da det er far som gir.. og man er grisetrøtt kl 3-4 og ungen ikke sover.

En av våre var og slik - drakk seg mett. Vi fikk ikke ordentlig sving på matinntaket før all unødig drikke ble fjernet. Er også en småspiser og blir sulten igjen 5 minutt etter måltidet er ryddet vekk. 

Tenker dere vil se bedring om dere kutter ut melk utenom måltider. Ha lengre intervall mellom hvert måltid og ikke gi snacks mellom hovedmåltidene.

Vår er undervektig og har ligget godt under 2,5 percentlien både på vekt, høyde og vekt for høyde. Har i løpet av året fra 3-4 kommet seg opp til rett over 2,5 percentilen. 

Anonymkode: ed518...4ed

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Sovushka skrev (På 25.9.2025 den 8.14):

Setter hun i stolen ca annen hver time, så absolutt mange små måltider som endeer opp i mange frustrasjoner ila dagen.. også kresen på konsistens og liker ting med smak, ikke sånn avocado og grønsaksmos 🥲 men takk for alle tips.

Dette er faktisk for ofte i mitt hode. Mat hver 3-4 time er ofte nok, til og med eldste som fikk MME som baby fikk flaska hver 4 time. 

AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

En av våre var og slik - drakk seg mett. Vi fikk ikke ordentlig sving på matinntaket før all unødig drikke ble fjernet. Er også en småspiser og blir sulten igjen 5 minutt etter måltidet er ryddet vekk. 

Tenker dere vil se bedring om dere kutter ut melk utenom måltider. Ha lengre intervall mellom hvert måltid og ikke gi snacks mellom hovedmåltidene.

Vår er undervektig og har ligget godt under 2,5 percentlien både på vekt, høyde og vekt for høyde. Har i løpet av året fra 3-4 kommet seg opp til rett over 2,5 percentilen. 

Anonymkode: ed518...4ed

Det å drikke seg mett er farlige greier. Minsten, aka mitt vanskelig barn, er også en av dem. Hadde han valgt hadde han ENDA drukket maten sin. Jeg måtte innføre: mat først, så drikke.

Anonymkode: a8c85...a7f

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette er faktisk for ofte i mitt hode. Mat hver 3-4 time er ofte nok, til og med eldste som fikk MME som baby fikk flaska hver 4 time. 

Det å drikke seg mett er farlige greier. Minsten, aka mitt vanskelig barn, er også en av dem. Hadde han valgt hadde han ENDA drukket maten sin. Jeg måtte innføre: mat først, så drikke.

Ja hvis hun er spist så er det ca 3-4 timer. Hvis ikke hun har spist noen verdens ting- prøver jeg om ett par timer.

Det visste seg at det var en ny jeksel på vei :) litt bedte matlyst i dag. Krysser fingrene.

• Hjerte 1
Skrevet

Lurer først og fremst på om barnet følger kurvene sine, selv om hun er smal. Får dere noe ekstra oppfølging på helsestasjonen? Begge mine var veldig småspiste og hoppet nedover vekstkurvene på den alderen og da var vi oftere på helsestasjonen enn de vanlige besøkene for å følge litt ekstra med, fikk tilbud om å snakke med ernæringsfysiolog også. Om helsestasjonen har kommentert at hun ligger langt nede på barne-KMI men ikke ellers uttrykt bekymring så ville jeg tatt det med ro. Og ellers tatt imot hjelpen de tilbyr, om de er bekymret. 

Her er noen av rådene vi fikk:

- jobben din som forelder er å tilby variert og næringsrik mat, jobben til barnet er å bestemme hva og hvor mye de vil spise. Ikke stress med eller gjør et stort nummer ut av matinntak, fokuser på å gjøre måltid til en hyggelig stund. 

- når barnet spiser lite er det viktig at det de får er så nærings/kaloritett som mulig. Pøs på med fett, dobbelt pålegg på brødskiva, osv. Brødskiva med nugatti eller kyllingnuggetsen som blir spist er bedre enn å ikke spise noenting. (Smoothie har vært en favoritt her man kan lure mye bra i.) Om det er noe barnet stort sett spiser er det helt greit å tilby dette ofte, drit i om svigermor syns de blir bortskjemte av pannekaker til frokost. 

- se på matinntak over tid heller enn enkeltmåltider. Noen barn spiser som en hest en dag og ingenting er par dager etterpå. Helt vanlig å spise mindre om man er syk, det er tenner på vei, osv. 

- og så kan det være greit å ha i bakhodet at det kan ligge noe bak om vekstkurvene fortsetter å stagnere (feks cøliaki oppdages ofte på denne måten). Men ut ifra det du forteller er jeg ikke sikker på om hun faktisk gjør det eller bare ligger stabilt på en under gjennomsnittet persentil. Dette følger de uansett opp på helsestasjonen om det er grunn til bekymring. Lykke til! 

Anonymkode: 3d98d...286

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor folk tipser om å droppe morsmelk? Det er jo så mye bra i morsmelken! Det er næring OG det hjelper når hun er syk. Hadde ikke droppet det i alle fall. Etterhvert vil jo ammingen avta naturlig uansett og da øker nok også matlysten. Det var i alle fall tilfellet ved barnet mitt. Fokuser på å skape god stemning ved matbordet og stress ned! Det ordner seg ❤️ Du gjør jo BLW og tilbyr barnet variert og næringsrik mat. Stol på at hun regulerer dette selv! (med forbehold om at allmenntilstand et god altså!)

Anonymkode: d1f14...76a

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Skjønner ikke hvorfor folk tipser om å droppe morsmelk? Det er jo så mye bra i morsmelken! Det er næring OG det hjelper når hun er syk. Hadde ikke droppet det i alle fall. Etterhvert vil jo ammingen avta naturlig uansett og da øker nok også matlysten. Det var i alle fall tilfellet ved barnet mitt. Fokuser på å skape god stemning ved matbordet og stress ned! Det ordner seg ❤️ Du gjør jo BLW og tilbyr barnet variert og næringsrik mat. Stol på at hun regulerer dette selv! (med forbehold om at allmenntilstand et god altså!)

Jeg har ikke sagt noe om å kutte ut melken, men i denne alderen må maten inn først. Så melk. Etterhvert skal barnet få alt næring gjennom kosten, men ikke enda. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg har ikke sagt noe om å kutte ut melken, men i denne alderen må maten inn først. Så melk. Etterhvert skal barnet få alt næring gjennom kosten, men ikke enda. 

Beklager da misforstod jeg. Men om morsmelk er det som går ned nå, så går det helt fint. Kanskje hun har vondt pga. tenner på veg?

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Beklager da misforstod jeg. Men om morsmelk er det som går ned nå, så går det helt fint. Kanskje hun har vondt pga. tenner på veg?

Det var det ts skrev, ja. Ny jeksel på veg opp. Men jeg forstod først at dette var et problem de hadde hatt over lengre tid ettersom hun er redd barnet er for "lett" ift høyde, en jeksel eller ny tann er et forbigående problem. Alt går fint i en periode, min eldste levde på saftis da hun fikk kyssesyken for noen år siden. Ikke optimal kost i lengden, men kortsiktig var det bedre enn alternativet (ingenting).  Mat før melk er en rutine som bør etableres fast nå som barnet begynner å bli eldre, det samme med faste måltider (og heller mange små enn få store)..gode rutiner er greit å ha på plass, slik at midlertidige løsninger forblir... vel, midlertidige.

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det var det ts skrev, ja. Ny jeksel på veg opp. Men jeg forstod først at dette var et problem de hadde hatt over lengre tid ettersom hun er redd barnet er for "lett" ift høyde, en jeksel eller ny tann er et forbigående problem. Alt går fint i en periode, min eldste levde på saftis da hun fikk kyssesyken for noen år siden. Ikke optimal kost i lengden, men kortsiktig var det bedre enn alternativet (ingenting).  Mat før melk er en rutine som bør etableres fast nå som barnet begynner å bli eldre, det samme med faste måltider (og heller mange små enn få store)..gode rutiner er greit å ha på plass, slik at midlertidige løsninger forblir... vel, midlertidige.

Det stemmer at hun er småspist generelt. Slank og lett, samtidig lang. Vi gir melk til natt etter kvelds/noen ganger vil ikke hun ha kvelds, for det er for nært middagen. Er riktig at vi prøver å gi mat først så godt vi klarer, så gir vi melk om kvelden om ingenting gikk inn eller om natt når far vil skåne meg for amme oppvåkning. Posten ble skrevet i frustrasjon, da vi har hatt en periode på noen uker hvor det var så lite spising og ammingfrekvensen gikk opp. I den perioden fikk hun alle 4 jekslene viste det seg :) så i går var det en god del bedre matlyst. Faktisk mange ganger bedre. Men fikk mange gode tips her. 

Det ble nevnt av en lege vi var hos at hun lå dårlig an på den kurven ang KMI men aldri av HS. Hun har ellers fulgt sin vektkurve hele veien, vi hadde litt tettere oppfølging av det i starten men droppa det da det ble konkludert at sånn er hun bare. Ellers var faren hennes helt lik som baby, lang og tynn. Litt misunnelig på alle som har babyer med valker 😂

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Sovushka skrev (På 27.9.2025 den 7.48):

Det stemmer at hun er småspist generelt. Slank og lett, samtidig lang. Vi gir melk til natt etter kvelds/noen ganger vil ikke hun ha kvelds, for det er for nært middagen. Er riktig at vi prøver å gi mat først så godt vi klarer, så gir vi melk om kvelden om ingenting gikk inn eller om natt når far vil skåne meg for amme oppvåkning. Posten ble skrevet i frustrasjon, da vi har hatt en periode på noen uker hvor det var så lite spising og ammingfrekvensen gikk opp. I den perioden fikk hun alle 4 jekslene viste det seg :) så i går var det en god del bedre matlyst. Faktisk mange ganger bedre. Men fikk mange gode tips her. 

Det ble nevnt av en lege vi var hos at hun lå dårlig an på den kurven ang KMI men aldri av HS. Hun har ellers fulgt sin vektkurve hele veien, vi hadde litt tettere oppfølging av det i starten men droppa det da det ble konkludert at sånn er hun bare. Ellers var faren hennes helt lik som baby, lang og tynn. Litt misunnelig på alle som har babyer med valker 😂

Skjønner frustrasjonen, når barna er småspiste i utgangspunktet så har de jo ingenting å gå på. Vi har også fått kommentarer av lege om at barna er veldig tynne, men da er vi jo der etter at de allerede har vært syke og med dårlig matlyst en stund. Bare å svare at du er klar over det og at helsestasjonen følger med, og ellers stole på at de fanger opp om det skal være noe galt. 

Angående amming, så var rådet vi fikk at amming er supert, men alltid tilby mat først. Og gjerne avvenne nattamming om mulig, da man ellers kan havne i en ond sirkel hvor barnet spiser for lite på dagen, så vil amme om natta, og er ikke sulten nok igjen neste morgen, osv. 

Håper det går bedre nå som jekslene har kommet opp!❤️

Anonymkode: 3d98d...286

• Hjerte 1
Skrevet
Sovushka skrev (På 25.9.2025 den 8.14):

Her ligger nok mye av problemet ditt. Hvis du tilbyr mat annen hver time, blitt ungen aldri sulten.  Tilby mat hver fjerde time, ferdig snakket.  I mellom tilbys kun vann. I begynnelsen vil hun nok protestere. Barnet er vant med med å aldri være mett og aldri være sulten.  Tilby heller ikke mange ting. Bestem deg for hva hun skal få tilbud om til hvert måltid utfra hva du vet hun spiser. Dette serverer du. Spiser hun ikke da, så venter du til neste måltid med å tilby noe annet. Hun er vant med å gå på buffé til hvert måltid, noe som skaper kresne og selektive barn. Absolutt ingen heksekunst.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...