Gå til innhold

Barn 15 mnd spiser dårlig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ekstremt dårlig faktisk. Har alltid vært opp og ned mest ned. 25 prosentil barn så ganske slank i utgangspunktet. Men i dag tar kake.. hun har spist 1/4 skive, noen ostebiter, halv barneskyr, kanskje 2 fiskekjeks, 2 druer, 1/4 karbonade og smakte på 1 bit potet.. får nesten ikke i hun uansett hva jeg prøver. Føler jeg har prøvd alt. Er så rådvill. Det jeg fikk i hun var bare fordi jeg fikk stappe det i mens hun var opptatt med noe annet. Blir distrahert til 1000. Sitter å peker rundt seg og babler, spise har hun ikke tid til. Liker liksom ingenting for tiden. Ikke skive, grøt, banan. Skyr går av og til. Altså hele livet mitt handler om å få i henne mat. Noen tips eller oppmyntrende ord? Vi har hatt lang periode med sykdom nå, flere uker av og på med feber og snott. Pluss 3 jeksler har kommet samtidig. Synes det virker ubehagelig å både spise varmt pga tenner, men kaldt bør hun jo ikke ha pga sykdom.. altså jeg vet ikke og jeg holder på å gå på en smell kjennes det som 😪

Anonymkode: b5e9a...ff4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min gutt er (enda i en alder av 13) mer begeistret for å spise kjøleskapskaldt eller til nød romtemperert mat. Det er viktig at de får i seg næring, de blir ikke syke av kald mat? Vet ikke om jeg forstod den helt?

Anonymkode: a8c85...a7f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Har du fått beskjed fra HS/lege om å stresse med dette? Jeg syntes ikke det var lite når barnet bare er 15 mnd. må være grenser for hvor mye mat barnet orker også… og tenner kan jo spille en stor rolle her. Evt vegring vil gi seg når det ikke gjør vondt å spise lenger vil jeg tro :) 

Anonymkode: cde6e...10e

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Min gutt er (enda i en alder av 13) mer begeistret for å spise kjøleskapskaldt eller til nød romtemperert mat. Det er viktig at de får i seg næring, de blir ikke syke av kald mat? Vet ikke om jeg forstod den helt?

Jeg varmer ikke opp yoghurter, brødskiver, ost, kjøleleskapsgrøt, poser med grøt eksempelvis..

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Har du fått beskjed fra HS/lege om å stresse med dette? Jeg syntes ikke det var lite når barnet bare er 15 mnd. må være grenser for hvor mye mat barnet orker også… og tenner kan jo spille en stor rolle her. Evt vegring vil gi seg når det ikke gjør vondt å spise lenger vil jeg tro :) 

Nei ikke direkte men sier at hun er tynn, lite å gå på evt. og at om man tar høyde i betraktning så ser det jo ikke så bra ut . Men barnehage påpeker ofte at hun spiser dårlig der også. 

Skrevet

Hvordan spiser barnet i barnehagen? Prøv å ikke gi snacks mellom måltidene. Vi ser at vårt barn ofte spiser lite middag om han spiser frukt eller lignende etter barnehagen. Vi har også slått sammen middag og kvelds da barnet ofte ikke var sulten nok etter siste måltid i barnehagen. Men der går litt opp og ned med de små, de fleste spiser om de er sulten nok 

Skrevet

Prøv å lese the gentle eating book og se om det er noen råd der. Pass på, de merker svært fort at vi stresser ang mat! Det i seg selv kan gi vegring også.

Skrevet

Hun kan vel spise kald mat selv om hun er syk? Skjønner ikke det. Er du bekymra kan du jo gi henne flytende kalorier. Helmelk feks. Kanskje en smoothie med ekstra fett i. Er ikke mye fett som skal til før det er ganske mange kalorier. Litt ekstra smør på brødskiva så er det gjort. Du følger jo opp. Ingen grunn til å krisemaksimere før helsevesnet sier det er noe alvorlig galt. Prøv å skap ro og hygge rundt matbordet og slapp av. 

Anonymkode: ec266...19b

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet

Det er ingen regel om at man ikke skal ha kald mat når man er syk. 

Anonymkode: 9873b...65e

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Prøv å tilby næringsrike og kaloritett mat som egg (i alle former), avokado, nøttesmør og lignende. Jeg pleide å blande mandelmel og havremel i bananpannekakene. Du kan også blande melkeprodukter, nøttesmør og lignende i smoothie. 

Anonymkode: 3e379...28f

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Det er ingen regel om at man ikke skal ha kald mat når man er syk. 

Anonymkode: 9873b...65e

Hmm men når man har svekket imunnforsvar ift å være forskjølet. Så skal man helst ikke fryse noe mer/bli mer utsatt for kulden. Trodde det gjaldt også å prøve å ikke gi veldig kaldt drikke og mat..

Eilis skrev (1 time siden):

Hvordan spiser barnet i barnehagen? Prøv å ikke gi snacks mellom måltidene. Vi ser at vårt barn ofte spiser lite middag om han spiser frukt eller lignende etter barnehagen. Vi har også slått sammen middag og kvelds da barnet ofte ikke var sulten nok etter siste måltid i barnehagen. Men der går litt opp og ned med de små, de fleste spiser om de er sulten nok 

Det varierer veldig. Noen dager svært bra, andre- svært dårlig. Når vi da på de dårlige dagene kommer hjem og hun er helt tom for energi og begynner å mase om å få en banan så klarer jeg ikke å la være. Og ja du har rett i det, da er middagen ødelagt 😪 får heldigvis ofte i henne kveldsgrøt da. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hmm men når man har svekket imunnforsvar ift å være forskjølet. Så skal man helst ikke fryse noe mer/bli mer utsatt for kulden. Trodde det gjaldt også å prøve å ikke gi veldig kaldt drikke og mat..

Det er dårligere for immunforsvaret å ikke få i seg nok næring enn å spise kald mat. Hun har da på seg klær og det er varmt nok hjemme til at hun ikke blir kald av et kaldt måltid. 

• Liker 4
Skrevet

Slapp av, barn regulerer matinntak veldig godt selv! Mitt barn er også liten og spiste lite i den alderen. Fortsett å tilby ulike mat regelmessig i løpet av dagen, men ikke press henne til å spise. Så lenge du ikke har fått annen beskjed fra helsepersonell, og hun virker i fin form (sett bortsett fra at hun nettopp har vært syk), så hadde jeg tatt det helt rolig. Småbarn kan i perioder spise lite, og i andre perioder plutselig spise mye. Det er helt vanlig ☺️

Anonymkode: d1f14...76a

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det er selvfølgelig verre for kroppen å IKKE spise enn å spise kald mat! Mat er mat og kroppen trenger mat uansett temperatur på maten. Kulden du tenker på er ikke kulden som maten har, men kulden som i at det er kaldt i rommet eller at man er ute i kulden uten nok klær.

Anonymkode: 50dda...4b3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Det er dårligere for immunforsvaret å ikke få i seg nok næring enn å spise kald mat. Hun har da på seg klær og det er varmt nok hjemme til at hun ikke blir kald av et kaldt måltid. 

Ja. Det er jeg enig i. Men nå har hun ikke ville ha kaldt heller de siste dagene.. ikke skyr, ikke smoothies..

Skrevet

Hun ligger jo helt fint på vekten? Min er også 25 pct, tynn som en strek uten polstring, men bare muskler og full av energi.

Ikke se på hva hun spiser til et måltid eller på en dag, se litt stort på det. Over noen dager pleier det å jevne seg ut. Så lenge hun er aktiv og følger kurvene sine ville jeg ikke stresset.

Er de syke spiser de gjerne mindre. Temperaturen betyr ingenting, bare gi det ungen vil ha.

Anonymkode: 6ef4b...b8d

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Ikke putt i ungen mat mens de er distrahert. Slutt å stress. Tilby næringstett mat, avokado, egg, nøttesmør, fisk, kjøtt, grønnsaker, bær, smoothie. Kutt ut kjeks og snacks. 

Anonymkode: cb712...5d7

Skrevet

Middagsrester her serveres romtemperert. Har aldri hørt om "ikke kaldt når de er syke" her har min lege sagt at når de er syke er det om å få noe i dem, da helst væske så her har det gått i saftis når de er syke.

Jeg har en fyr som er veldig kresen på konsistenser, ting som "vokser i munnen" (feks biff) blir spyttet ut, mens ting som er lette å tygge (fisk, fiskekaker, kylling I små biter) går greit. Jeg hadde rapsolje i grøten hans frem til han begynte på skolen. Så oppdaget han smoothies.

Viktigst er IKKE stress. Heller mange små måltider enn få store, pass på at det som blir tilbudt er næringsrikt og prøv å spise til faste tider. Her spiser han pga klokken, ikke pga sultfølelsen (for det har han ikke).

• Liker 1
Skrevet

Fikk beskjed fra legen å gi unge is når han var syk. For det var det eneste han orket å spise da. 

For meg så virker det som at du stresser mye rundt det? Slapp av! Hun dør ikke av underernæring. 

Drikker hun mye melk/saft ila dagen? Det har påvirket matlysten til vårres i allefall. Når vi kutta ned på melk og bare ga vann så begynte han å spise MYE bedre.

Anonymkode: f4a78...f1e

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Middagsrester her serveres romtemperert. Har aldri hørt om "ikke kaldt når de er syke" her har min lege sagt at når de er syke er det om å få noe i dem, da helst væske så her har det gått i saftis når de er syke.

Jeg har en fyr som er veldig kresen på konsistenser, ting som "vokser i munnen" (feks biff) blir spyttet ut, mens ting som er lette å tygge (fisk, fiskekaker, kylling I små biter) går greit. Jeg hadde rapsolje i grøten hans frem til han begynte på skolen. Så oppdaget han smoothies.

Viktigst er IKKE stress. Heller mange små måltider enn få store, pass på at det som blir tilbudt er næringsrikt og prøv å spise til faste tider. Her spiser han pga klokken, ikke pga sultfølelsen (for det har han ikke).

Setter hun i stolen ca annen hver time, så absolutt mange små måltider som endeer opp i mange frustrasjoner ila dagen.. også kresen på konsistens og liker ting med smak, ikke sånn avocado og grønsaksmos 🥲 men takk for alle tips.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...