Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei,

Har fått jobbtilbud fra kommunen hvor årslønnen er 550.000. 

I tidligere jobb jeg har hatt har jeg hatt månedslønn på 40.000 i måneden og slik sjefen min regnet da så fikk jeg 11 måneder med 40.000 i lønn og siste måneden (juni) fikk jeg utbetalt feriepenger.

Når jeg spurte så sa de at lønnen deles på 12 måneder. Men hva med feriepenger, utbetales det som ett tillegg den ene måneden altså f.eks juni får jeg full lønn + full feriepenger, eller får jeg full lønn + mellomlegget som feriepenger (altså dvs. hvis jeg har tjent opp 56.000 i feriepenger, så får jeg utbetalt månedslønnen på 45.000 i mnd + 11.000 i feriepenger slik at jeg får utbetalt 56.000 til sammen)?

Anonymkode: 9b13e...901

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I alle offentlige stillinger jeg har hatt har det fungert slik: 

Grunnutbetalingen er den samme hver måned. 

I juni får jeg derfor ordinær månedslønn pluss opptjente feriepenger fra året før. Jeg får samtidig også et trekk for 25 feriedager. Totalen av dette blir betydelig mer enn en vanlig måned, men på ingen måte dobbelt opp heller.

Når du faktisk tar ut ferie  er uten betydning, det er i juni du både får feriepengene dine på toppen av lønn og samtidig trekkes for hele årets feriedager (selv hvis du skulle ende opp med å overføre ferie til neste år). Om du egentlig er på jobb hele juni, men tar ferien fordelt på to uker i mars og to uker i oktober og en uke som overføres til året etter, vil du likevel få helt vanlig månedslønn i mars og i juni. 

Jeg tror nok kanskje det du misforstår er at du ikke regner inn at du jo også skal trekkes for feriedagene dine. Poenget at feriepengene dine skal kompensere deg for dette trekket. Det er både en stor ekstra pluss og en stor (men noe mindre) ekstra minus på juni-utbetalingen. Alt i alt bidrar de to til en høyere utbetaling enn vanlig. 

Det ville vært annerledes om du f.eks. hadde en timebetalt deltidsjobb. Der hadde du antagelig fått hele feriepengene på toppen en måned, men da også fått inn mindre de månedene du faktisk var fraværende. 

Merk at alt dette jo først kommer helt i vater i juni det andre hele året du jobber et sted, siden du først da vil ha opptjent 100% av feriepengene dine hos den aktuelle arbeidsgiveren. Hvis du bytter jobb er det ganske vanlig at du får hele neste års feriepenger utbetalt i det du slutter, men til gjengjeld får lavere utbetalinger ved ferier fra ny arbeidsgiver når du tar ferie du ikke har opptjent betalte dager til hos ny arbeidsgiver. 

Anonymkode: 223f1...767

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hos oss gjøres det likt som skissert i svaret over.

Hvis du starter i stillingen 1.januar vil det det første året se slik ut med dine tall:

Alle måneder med unntak av juni:
Årslønn 550.000 kr / 12 mnd = 45 833 kr/mnd

Juni:
Månedslønn 45 833 kr
Feriepenger 0 kr
Trekk for 5 uker ferie 53 295 kr
Utbetaling juni: 45 833 - 53 295 = -7 462

Det andre året du jobber har du med 5 uker ferie opptjent feriepenger på ca 60 000 kr, og juni vil se slik ut:
Månedslønn 45 833 kr
Feriepenger 60 000 kr
Trekk for 5 uker ferie 53 295 kr
Utbetaling juni: 45 833 + 60 000 - 53 295 = 52 538 kr

Anonymkode: 17ddd...ba8

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for gode svar 😃

Anonymkode: 9b13e...901

• Liker 1
Skrevet

Jobber ikke kommunalt men statlig. Og for meg er årslønn ikke inkludert feriepenger. Men jeg har jo fastlønn i 12 måneder, også har jeg lønnstrekk på 5 uker samme måned som jeg får feriepenger.

Antar det samme gjelder kommunalt. Årslønnen er vanlig månedslønn uten tillegg x 12.

Anonymkode: bd99d...72b

Skrevet

Avtalt årslønn er månedslønn ganger 12. Men det får du bare hvis du faktisk jobber hele året og ikke tar ferie eller får feriepenger.

Anonymkode: def90...0d9

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jobber ikke kommunalt men statlig. Og for meg er årslønn ikke inkludert feriepenger. Men jeg har jo fastlønn i 12 måneder, også har jeg lønnstrekk på 5 uker samme måned som jeg får feriepenger.

Antar det samme gjelder kommunalt. Årslønnen er vanlig månedslønn uten tillegg x 12.

Anonymkode: bd99d...72b

Jobber privat, samme blir gjort hos oss :) 

Anonymkode: 4240d...3fd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...