Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg kommer til å si opp min stilling denne uken.

Hva jeg vet har jeg rett på gammel arbeidstid ut oppsigelsesperioden, vet noen hvilken lov dette er? Evt. link dit? Prøver å søke hos Arbeidstilsynet....

Videoannonse
Annonse
Gjest Elfrida
Skrevet

Jeg skjønner ikke hva du mener med 'gammel arbeidstid'? Kan det være i en tariffavtale kanskje?

Skrevet

I henhold til min gamle arb.avtale skal jeg jobbe fra 8-16.

Har mottatt varsling om endret arb.tid, og signert denne.

Har derimot IKKE signert ny arb.avtale som sier at jeg skal jobbe fra 9-17.

Har snakket med Arb.tilsynet, og de sier at jeg kan søke om redusert arb.tid, men det vet jeg jo allerede at de ikke kommer til å godta, siden jeg ikke kan jobbe til mindre enn 17.

Da står man igjen med en Endringsoppsigelse?

Skrevet
Endringsoppsigelse

Arbeidsgivers styringsrett innebærer grovt sett retten til å lede, fordele og kontrollere arbeidet samt å ansette og si opp arbeidstakere. Arbeidsgivers styringsrett går rimelig langt. Innholdet i arbeidsavtalen danner likevel normalt utgangspunktet for arbeidsgivers muligheter til å endre arbeidsoppgaver, stillingsinnhold, lønn, arbeidssted eller lignende vesentlige endringer. Hvis arbeidstaker ikke aksepterer endringene, kan det bli nødvendig å gå til en "endringsoppsigelse".

I noen tilfeller vil de endringene i arbeidsforholdet som arbeidsgiver planlegger, være så store at de vil medføre endring av lønn og andre ytelser eller bytte av arbeidssted. Arbeidsgiver anbefales i slike tilfeller å gå i dialog med arbeidstakeren med sikte på å få til en avtale som begge parter kan være fornøyde med. Hvis arbeidstakeren motsetter seg endringene, må normalt arbeidsgiver gi arbeidstakeren valget mellom å akseptere den endrede stillingen, eller å bli sagt opp hvis det formelle grunnlaget for oppsigelse er til stede. Begrepet "endringsoppsigelse" benyttes gjerne om dette forholdet. I bedrifter hvor store omorganiseringer gjennomføres, er det vanlig å operere med "fristilling" av en gruppe arbeidstakere. I slike tilfeller fristilles arbeidstakerne fra de stillingene de har, for så å måtte søke på de nye definerte stillingene. Merk at hvis det ikke er mulig å finne oppgaver til alle arbeidstakerne i denne prosessen, må Arbeidsmiljølovens krav til drøftelsesmøte og vanlig saksgang følges. Noen bedrifter velger å benytte "sluttpakker" for å gjøre slike nedbemanninger mer akseptable.

Hentet fra http://www.bedin.no/php/d_emneside/cf/hApp...rent_11/hDKey_1

Gjest Elfrida
Skrevet

Det er bare arbeidsgiver som kan gi en endringsoppsigelse såvidt jeg vet, altså si deg opp og på samme tid gi tilbud om en ny arbeidsavtale.

Det høres nesten ut som om det er det som har skjedd, siden du har fått en ny arbeidsavtale. Har du ikke signert arbeidsavtalen har du ingen avtale med din arbeidsgiver.

Uansett tviler jeg på at du har rett til den opprinnelige arbeidstida ut oppsigelsestida.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...