Gå til innhold

Reise til Spania uten pass til barna?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vi har plutselig en måned uten et sted å bo, og vil gjerne dra til Spania. Men barna (en på åtte måneder og en på fire år) har ikke gyldig pass! Den yngste er født i Danmark, så derfor kan vi heller ikke få tak i nødpass til dem. 

Vi vurderer å gamble, og bestille reise allikevel, og ta sjansen på at vi kommer inn både i flyet og landet. Vi har fødselsattester og lignende, men ingen bilde id på barna. Spania er et Schengen land, så de kontrollerer visstnok ikke pass alltid. Er det noen som har erfaring med dette? Pleier de å sjekke pass på barna?

Det står at man skal ha gyldig pass for alle reisende, men en eventuell bot er greit. Det verste ville være å ikke komme inn i Spania, og så skulle komme seg hjem, og finne et midlertidig sted å bo her. Eller å ikke komme på flyet hjemover. 

Endret av flezk
Fjernet uferdig setning.
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel mest for å skjenke inn på hotell man trenger pass. Pass på å ikke få en mellomlanding i UK eller noe slikt på veien.

Anonymkode: 16b99...12f

Skrevet

Høres ut som dere snart "plutselig" ikke kommer med på flyet. 

Anonymkode: 8fe02...1c3

• Liker 8
Skrevet

Tror dere gjør best i å finne en midlertidig plass å bo nå, og tar en utenlandstur når alle i husstanden har pass

• Liker 7
Skrevet (endret)
2 hours ago, Mymlen said:

Tror dere gjør best i å finne en midlertidig plass å bo nå, og tar en utenlandstur når alle i husstanden har pass

Tror nok (dessverre 😅) det er dét vi ender opp med å gjøre.. Takk for svar 🌟

Endret av flezk
Skrevet

Tar ikke lang tid å få pass, og dere reiser vel ikke imorgen?

Anonymkode: ade27...95e

Skrevet

Det mest sannsynlige problemet er at dere ikke kommer dere på flyet på vei hjem. Det er vanlig å måtte vise pass ved innsjekk. Jeg hadde ikke tatt sjansen. Dere må også betale alle kostnader ved evt problemer selv. Kan ikke lene dere på noen forskning, eller flyselskapet.

Anonymkode: b2247...6b3

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Den sjansen hadde jeg virkelig ikke tatt. 

Anonymkode: 51e28...2a1

• Liker 3
Skrevet

Man får nødpass på det danske konsulatet

Skrevet

På tur hjem må man vise passet når man får skrevet ut boardingkort i skranken på flyplassen. 

Anonymkode: 6b05f...8f9

• Liker 1
Skrevet

En må ha godkjent id, så uten pass er jeg litt usikker på hva du skal bruke i Spania ? 

Anonymkode: 5bbfa...15d

• Liker 2
Skrevet

Jeg var nettopp i tyskland, og viste ikke passet en eneste gang.

Anonymkode: c020d...aa6

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg var nettopp i tyskland, og viste ikke passet en eneste gang.

Anonymkode: c020d...aa6

Mens jeg måtte vise pass. 

Hadde ikke tatt sjansen. 

Anonymkode: d0701...74e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det mest sannsynlige problemet er at dere ikke kommer dere på flyet på vei hjem. Det er vanlig å måtte vise pass ved innsjekk. Jeg hadde ikke tatt sjansen. Dere må også betale alle kostnader ved evt problemer selv. Kan ikke lene dere på noen forskning, eller flyselskapet.

Haha forsikring skulle jeg selvsagt skrive, ikke forskning. 🙈

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og barna mine har alltid vist pass. Så det der hadde jeg ikke tatt sjansen på.

Anonymkode: 994e2...253

AnonymBruker
Skrevet

Kom hjem fra Spania fredag og vi måtte vise pass begge veier. På returen ble passet skannet like før vi boardet (hadde kun håndbagasje). Hadde aldri tatt sjansen.

Anonymkode: 5c224...432

• Liker 1
Skrevet

Vi har alltid vært nødt til å vise pass når vi har reist både inn og ut av Spania

AnonymBruker
Skrevet

Far/sønn var nylig i Spania, og pass måtte være klart og fornyet. 

Har ikke reist mye utenlands, men har alltid måttet vise pass. 

Anonymkode: 45144...016

AnonymBruker
Skrevet

Dere får ikke være med flyet.

Om dere kjører bil ned, går det antagelig fint. Enkelte hoteller ber om pass på alle.

Anonymkode: 23468...c25

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri opplevd å vise pass på Gardermoen på vei til Schengen. På vei hjem, derimot, hender det, men ID-kort skal være likestilt. Men hjelper jo så klart ikke hvis barna ikke har noen av delene, så hvorfor ta sjansen. 

Anonymkode: f4d97...b92

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...