Rødstrupa Skrevet tirsdag kl. 03:31 #1 Skrevet tirsdag kl. 03:31 Droner er observert i nærheten av begge flyplassene på ca samme tid i går kveld. Hvem er det som prøver å skremme oss? Hva forteller dette? 3
Sugar&Spice Skrevet tirsdag kl. 05:09 #3 Skrevet tirsdag kl. 05:09 Noen, gjett hvem…, forsøker å finne ut hvordan de kan sette ut hele befolkning på en moderne måte. Droner på flyplass, kabelkutting i Nordsjøen, hacking av sykehussystemer, GPS-jamming… Og så svak infrastruktur vi har i landet vårt og, trenger man bare sprenge én bru for å sette både jernbaneskinner og veier ut av drift og splitte landet vårt i to. I lang tid. Jeg legger merke til mennesker i sivil (men som har jobber i Forsvaret) nå går med dog tag. 6 2
GrønnNellik68 Skrevet tirsdag kl. 05:24 #4 Skrevet tirsdag kl. 05:24 (endret) Sugar&Spice skrev (16 minutter siden): Noen, gjett hvem…, forsøker å finne ut hvordan de kan sette ut hele befolkning på en moderne måte. Droner på flyplass, kabelkutting i Nordsjøen, hacking av sykehussystemer, GPS-jamming… Og så svak infrastruktur vi har i landet vårt og, trenger man bare sprenge én bru for å sette både jernbaneskinner og veier ut av drift og splitte landet vårt i to. I lang tid. Jeg legger merke til mennesker i sivil (men som har jobber i Forsvaret) nå går med dog tag. Eller ett kvikkleire ras så er norge delt i to.. lol.. tragisk. At det skrives om fortvilte folk på flyplasser skjønner jeg lite av.. forstår ikke passasjerer at luftrom blir stengt pga passasjerenes sikkerhet???? Bare klager og klager over at de venter.. Jeg syns det er flott jeg at flypasser og flyselskaper ikke tar noen sjanser. Er sånn det skal være. noen klagde over at de ikke hadde fått mat og drikke på 1,5 time.. stakkars.. har de ikke med seg visakort? Jeg lærte nå på siste flytur at det er lurt med 2 visakort tilfelle det ene ikke virker ha ha ha. Endret tirsdag kl. 05:25 av GrønnNellik68 8 1
Sugar&Spice Skrevet tirsdag kl. 05:29 #5 Skrevet tirsdag kl. 05:29 GrønnNellik68 skrev (3 minutter siden): Eller ett kvikkleire ras så er norge delt i to.. lol.. tragisk. At det skrives om fortvilte folk på flyplasser skjønner jeg lite av.. forstår ikke passasjerer at luftrom blir stengt pga passasjerenes sikkerhet???? Bare klager og klager over at de venter.. Jeg syns det er flott jeg at flypasser og flyselskaper ikke tar noen sjanser. Er sånn det skal være. noen klagde over at de ikke hadde fått mat og drikke på 1,5 time.. stakkars.. har de ikke med seg visakort? Jeg lærte nå på siste flytur at det er lurt med 2 visakort tilfelle det ene ikke virker ha ha ha. Nå ble de jobsendt til en annen flyplass midt på natten, hjelper ikke ha med bankkort når alle stedene er stengt! Jeg forstår st folk syns det er kjipt, det er liksom sjeldent det passer ble å bli sendt til den andre siden av landet midt på natten, det er gjerne ting man skal rekke morgenen etter etc. Ingen er sure for at flyplassen setter sikkerhet øverst, det er ubeleiligheten de reagerer på, mangel på informasjon og mat og drikke etc. 1 1
Svart skjerm Skrevet tirsdag kl. 05:45 #6 Skrevet tirsdag kl. 05:45 Blir en heftig bot på de som blir tatt i hvert fall. Og er det russere blir de nok i PSTs varetekt i enn god stund fremover. Var en russer som ble tatt for et par år siden. Rett i varetekt og dømt til 3 mnd ubetinget fengsel. Her nytter det ihvertfall ikke å dra nisselua godt nedover ørene. 1
Stoltskeiv Skrevet tirsdag kl. 08:19 #7 Skrevet tirsdag kl. 08:19 Cyberangrep på flyplasser forje uke. Og nå droner over Danmark og Oslo. Håper ikke myndighetene er naive nå 4
thomH Skrevet tirsdag kl. 09:23 #8 Skrevet tirsdag kl. 09:23 Sugar&Spice skrev (4 timer siden): Noen, gjett hvem…, forsøker å finne ut hvordan de kan sette ut hele befolkning på en moderne måte. Droner på flyplass, kabelkutting i Nordsjøen, hacking av sykehussystemer, GPS-jamming… Og så svak infrastruktur vi har i landet vårt og, trenger man bare sprenge én bru for å sette både jernbaneskinner og veier ut av drift og splitte landet vårt i to. I lang tid. Jeg legger merke til mennesker i sivil (men som har jobber i Forsvaret) nå går med dog tag. Kabelkutting? Paranoian til enkelte er et større problem enn Russland. https://www.washingtonpost.com/world/2025/01/19/russia-baltic-undersea-cables-accidents-sabotage/ 3 1
moomino Skrevet tirsdag kl. 09:28 #9 Skrevet tirsdag kl. 09:28 Stoltskeiv skrev (1 time siden): Cyberangrep på flyplasser forje uke. Og nå droner over Danmark og Oslo. Håper ikke myndighetene er naive nå De er naive. Og vil i hvertfall ikke si at det er fra Russland eller lignende. For de vil helst ikke se at vi er sårbare. Kjekt å skylde på en fotograf eller lignende. 1
Bacteria Skrevet tirsdag kl. 10:09 #10 Skrevet tirsdag kl. 10:09 Litt dumt at vi ensidig kutter samarbeidet med det landet som virkelig har kompetanse på luftforsvarssystemer da… 4
GrønnNellik68 Skrevet tirsdag kl. 19:38 #11 Skrevet tirsdag kl. 19:38 Sugar&Spice skrev (14 timer siden): Nå ble de jobsendt til en annen flyplass midt på natten, hjelper ikke ha med bankkort når alle stedene er stengt! Jeg forstår st folk syns det er kjipt, det er liksom sjeldent det passer ble å bli sendt til den andre siden av landet midt på natten, det er gjerne ting man skal rekke morgenen etter etc. Ingen er sure for at flyplassen setter sikkerhet øverst, det er ubeleiligheten de reagerer på, mangel på informasjon og mat og drikke etc. Det er sånn som kan skje da når en reiser med fly er vel bedre det enn kanskje bli skutt ned av en drone.
GrønnNellik68 Skrevet tirsdag kl. 19:39 #12 Skrevet tirsdag kl. 19:39 moomino skrev (10 timer siden): De er naive. Og vil i hvertfall ikke si at det er fra Russland eller lignende. For de vil helst ikke se at vi er sårbare. Kjekt å skylde på en fotograf eller lignende. Russland fikk også skylden for nort stream kabelen. var det dem? 3
moomino Skrevet tirsdag kl. 20:00 #13 Skrevet tirsdag kl. 20:00 GrønnNellik68 skrev (17 minutter siden): Russland fikk også skylden for nort stream kabelen. var det dem? Uansett hvem det er, så er Norge naive om at vi er sårbare. Uansett kan land faktisk plutselig stå der og gjøre ting. Hvis du ser skriver jeg Rusland eller lignende. Altså det kan jo være da andre stormakter også da når en skriver lignende. Men er Russland som har krenket med fly inn i luftrommet. Hvem med drone ja det vet vi ikke. Uansett må en slutte med å være naive om at det kan faktisk smelle i Norge også slik situasjonen er i verden. Og ikke bare lukke øynene 1
GrønnNellik68 Skrevet onsdag kl. 04:56 #14 Skrevet onsdag kl. 04:56 moomino skrev (8 timer siden): Uansett hvem det er, så er Norge naive om at vi er sårbare. Uansett kan land faktisk plutselig stå der og gjøre ting. Hvis du ser skriver jeg Rusland eller lignende. Altså det kan jo være da andre stormakter også da når en skriver lignende. Men er Russland som har krenket med fly inn i luftrommet. Hvem med drone ja det vet vi ikke. Uansett må en slutte med å være naive om at det kan faktisk smelle i Norge også slik situasjonen er i verden. Og ikke bare lukke øynene Du misforsto meg er fullstendig enig i det du skriver men ikke dømme noen før man vet er viktigere. Russland ble dømt for north stream men viste seg å være en ukrainer. Det ble som dysset ned. Så ja mener man skal ikke dømme noen før man vet at det er dem. Kan være i scene isatt av andre for at mistanke skal rettes mot Russland. 3
Gratis Skrevet onsdag kl. 07:45 #15 Skrevet onsdag kl. 07:45 Hvorfor har vi ikke våpen/utstyr til å skyte disse ned? 1 1
Salamandra Skrevet onsdag kl. 07:46 #16 Skrevet onsdag kl. 07:46 Som om noen av oss har den fjerneste anelse om hva som foregikk på Kastrup og Gardermoen 😄 Vi vet ikke engang om det faktisk var droner eller om det bare er den offisielle forklaringen. Det vi imidlertid kan si med rimelig stor sikkerhet er at Russland har mer avansert overvåkningsteknologi enn det der, hvis de vil se hva som skjer på disse flyplassene klarer de det helt utmerket uten å sende droner som pådrar seg oppmerksomhet. 2
Purple Basil Skrevet onsdag kl. 08:27 #17 Skrevet onsdag kl. 08:27 Vma skrev (På 23.9.2025 den 5.47): At russerne er idioter. Javel, og hvordan vet du at dette var russere (om det i det hele tatt var noen droner da)? Disse som har observert de angivelige dronene vet jo faen ikke hva de har sett en gang. GrønnNellik68 skrev (På 23.9.2025 den 21.39): Russland fikk også skylden for nort stream kabelen. var det dem? Det var ukrainere, og ikke glem at det også var ukrainere som fyrte av en rakett inn i Polen som et forsøk på å starte tredje verdenskrig ved å skylde på russere. Salamandra skrev (På 24.9.2025 den 9.46): Som om noen av oss har den fjerneste anelse om hva som foregikk på Kastrup og Gardermoen Vi vet ikke engang om det faktisk var droner eller om det bare er den offisielle forklaringen. Nettopp. 4 2
Tiuren Skrevet onsdag kl. 13:41 #18 Skrevet onsdag kl. 13:41 Salamandra skrev (5 timer siden): Som om noen av oss har den fjerneste anelse om hva som foregikk på Kastrup og Gardermoen 😄 Vi vet ikke engang om det faktisk var droner eller om det bare er den offisielle forklaringen. Det vi imidlertid kan si med rimelig stor sikkerhet er at Russland har mer avansert overvåkningsteknologi enn det der, hvis de vil se hva som skjer på disse flyplassene klarer de det helt utmerket uten å sende droner som pådrar seg oppmerksomhet. Om det var russiske droner, så var det ikke for å overvåke eller angripe. Da var det for å provosere, vise hvor sårbare vi er.... Dersom myndighetene ikke er tjent med å anklage bamsen i øst så finner de en annen forklaring. 1
Husflue Skrevet torsdag kl. 09:37 #19 Skrevet torsdag kl. 09:37 Sportydame skrev (40 minutter siden): Nå er man kommet så langt at man stenger en hel flyplass kun på grunnlag av en "hypotese" om at droner er observert altså....😐 https://www.nrk.no/urix/stengte-luftrommet-over-alborg-_-flere-droner-ble-observert-1.17585127 Hvis du generelt ikke er vitende om droner, så kan de sette en flyplass ut av spill. Dermed nå setter Danmark svært strenge tiltak inn for ulovlig drone bruk. Norge og de andre landene som nå er påvirket bør gjøre det samme. Dette er ingen hypotese. De er kjent med den ene dronen er militær. De er klare på dette: Det er ingen tvil om at alt peker mot at dette er utført av en profesjonell aktør, sier Danmarks forsvarsminister Troels Lund Poulsen. – Det ser ut som en systematisk operasjon, med systematisk navigering over flere lokasjoner samtidig. 2 2
Ricky S Skrevet torsdag kl. 18:24 #20 Skrevet torsdag kl. 18:24 Nok en kveld med droneaktivitet i Danmark. Jeg kan svært lite om droner, men hvordan er det de klarer å «miste» de når de først er observert? Burde vel klare å følge de med radar eller på en eller annen lur måte til kilden..? Eller? 1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå