Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Denne tråden har sporet av. Derfor en ny tråd om ENK/AS.

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Under er informasjon fra Nav. Jeg opplevde dette som ekstremt urettferdig da jeg hadde bidratt med skatteinntekter på flere hundre tusen kroner gjennom mitt enkeltpersonforetak. 

Har du mistet jobben din som selvstendig næringsdrivende?

Du har ikke rett til dagpenger som selvstendig næringsdrivende. Det er fordi næringsinntekt fra et enkeltpersonsforetak ikke regnes som inntekt når Nav vurderer om du har rett til dagpenger.

Anonymkode: 3a6cb...046

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Det ER ekstremt urettferdig.

Anonymkode: 0dd04...f4c

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hvorfor er det ekstremt urettferdig? Jeg driver ett AS og er ansatt i mitt eget selskap. Ettersom jeg har valgt en slik løsning så betaler jeg skatt på min person inntekt, jeg betaler arbeidsgiver avgift og skatt på overskudd i selskapet. Det hadde vært ekstremt urettferdig hvis en som velger ett ENK og slipper å betale arbeidsgiver avgift skulle hatt like rettigheter som noen som velger AS. De som velger ENK vet også at uttak til eier ikke regnes som lønn, og at ved å drive ENK så har man mindre rettigheter. Det er helt rettferdig at det er en slik forskjell og velger man ENK så må man skaffe seg forsikringer som gjør at man sikres i slike tilfeller.

Anonymkode: 6068a...a97

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det er like dyrt å drive ENK, skattetrykket er omtrent det samme totalt som i et AS. I tillegg betaler ENK mer i trygdeavgift enn en lønnsmottaker gjør.

Anonymkode: fc97d...50a

Anonymkode: 29e84...529

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...