AnonymBruker Skrevet søndag kl. 21:26 #1 Skrevet søndag kl. 21:26 Har alltid hatt en del PMS-plager, men det siste året har det blitt stadig verre. De siste 7-10 dagene før mens blir verre for hver måned. Enkelte dager våkner jeg sint, helt uten grunn. Sliter med å sovne, og sover dårlig. Mat kan smake annerledes enn vanlig, og luktesansen blir mye sterkere. Sliter med å finne motivasjon, og føler jeg svimer rundt. Det er tungt å trene, kroppen virker tung og melkesyra kommer mye fortere. Alt går mye mer inn på meg enn normalt, og hvis det lar seg gjøre utsetter jeg alle avgjørelser til mensen kommer. Når mensen kommer har jeg et par dager der jeg er helt utkjørt, nesten følelsen av å være full av influensa, så går det seg til og alt er normalt frem mot neste mens. Jeg har begynt å tenke tanken om det kan være overgangsalderen som er i gang, men jeg er 36 og egentlig litt ung. Blødningene har endret seg siste året, men kommer fremdeles månedlig. Blodprøvene jeg tok hos fastlege i vår indikerte ikke overgangsalder. Syns det er vanskelig å gå til fastlegen på nytt med dette, så derfor lurer jeg på om noen har noen tanker rundt det jeg skriver? Er det vits å be om henvisning til gynekolog, eller er det noe annet jeg kan gjøre for å lette på PMSen? Anonymkode: f187a...f43
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 21:29 #2 Skrevet søndag kl. 21:29 Har det helt likt som deg. Har det litt bedre på minipillen Slindra, som jeg ble anbefalt av gynekolog. Anonymkode: ba4b8...37b
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 21:30 #3 Skrevet søndag kl. 21:30 Har du prøvd spiral? Anonymkode: dba60...3cc
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 22:01 #4 Skrevet søndag kl. 22:01 Jeg har pmdd. 2 uker før mensen så blir jeg deprimert, sint, trøtt, lei, hater alt, ekstremt svimmel, hjertebank, vondt over alt. Når mensen kommer så er jeg skikkelig dårlig, bare lyst å forsvinne fra alt. Så på dag 5-6 så begynner ting å bli litt bedre. Så har ikke mange dager som er bra. Har prøvd mange antidepressiver men funker ikke så bra.. men blitt litt bedre! bruker nå zoloft, og Sobril på de verste dagene. jeg gikk til en veldig god gynekolog, som hjalp meg, og skreiv ut medisiner . Be om henvisning til gynekolog! Anonymkode: 51a9c...65b
AnonymBruker Skrevet søndag kl. 22:46 #5 Skrevet søndag kl. 22:46 Det trenger ikke være svaret, men har du vurdert om du har noen uprosesserte traumer? I reddit-gruppa for PMDD er det mange som har erfart det i alle fall. Og det stemte for meg. Ble mye bedre etter jeg fikk litt traumebehandling. Jeg passer også på å ta det rolig når jeg har mensen. Det er rart med det, men dersom jeg har stresset når jeg har mensen, særlig de to første dagene, så blir den påfølgende PMS-perioden verre. Anonymkode: 8fbb7...1ef
AnonymBruker Skrevet i går, 05:04 #6 Skrevet i går, 05:04 Gå til gynekolog som kan noe også om perimenopause! Blodprøver sier ingenting. Kanskje vet hun uansett noe som kan hjelpe. Ikke gå sånn uten hjelp, det blir ofte bare verre i årene som kommer fram mot overgangsalderen. Anonymkode: 32294...dca
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #7 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (15 timer siden): Har det helt likt som deg. Har det litt bedre på minipillen Slindra, som jeg ble anbefalt av gynekolog. Anonymkode: ba4b8...37b Har tidligere forsøkt både p-piller og minipille som prevensjon, valgte å slutte på alt jeg har prøvd da hormonsvigningene ble for ille. Men takk for tips. AnonymBruker skrev (15 timer siden): Har du prøvd spiral? Anonymkode: dba60...3cc Ikke de siste årene, men har hatt spiral flere runder. Har alle gangene endt med å ta den ut da bivirkningene ble for store, spesielt humørsvingninger og psyken generelt. ts Anonymkode: f187a...f43
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #8 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg har pmdd. 2 uker før mensen så blir jeg deprimert, sint, trøtt, lei, hater alt, ekstremt svimmel, hjertebank, vondt over alt. Når mensen kommer så er jeg skikkelig dårlig, bare lyst å forsvinne fra alt. Så på dag 5-6 så begynner ting å bli litt bedre. Så har ikke mange dager som er bra. Har prøvd mange antidepressiver men funker ikke så bra.. men blitt litt bedre! bruker nå zoloft, og Sobril på de verste dagene. jeg gikk til en veldig god gynekolog, som hjalp meg, og skreiv ut medisiner . Be om henvisning til gynekolog! Anonymkode: 51a9c...65b Har du hatt pmdd hele livet? For min del så er det blitt spesielt ille siste året, og syns i grunn det blir verre for hver syklus. Skal be om henvisning til gynekolog. AnonymBruker skrev (14 timer siden): Det trenger ikke være svaret, men har du vurdert om du har noen uprosesserte traumer? I reddit-gruppa for PMDD er det mange som har erfart det i alle fall. Og det stemte for meg. Ble mye bedre etter jeg fikk litt traumebehandling. Jeg passer også på å ta det rolig når jeg har mensen. Det er rart med det, men dersom jeg har stresset når jeg har mensen, særlig de to første dagene, så blir den påfølgende PMS-perioden verre. Anonymkode: 8fbb7...1ef Har ingen traumer, men takk for tips. ts Anonymkode: f187a...f43
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #9 Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (7 timer siden): Gå til gynekolog som kan noe også om perimenopause! Blodprøver sier ingenting. Kanskje vet hun uansett noe som kan hjelpe. Ikke gå sånn uten hjelp, det blir ofte bare verre i årene som kommer fram mot overgangsalderen. Anonymkode: 32294...dca Har blitt merkbart mye verre det siste året, og syns det blir verre for hver syklus. Føler jeg mister all motstandskraft i uken før mens. Mister all rasjonell tankegang, og selv små filleting blir store. Jeg vet jeg reagerer helt ut av alle dimensjoner, men klarer heldigvis til dels å skjule det for omverdenen. Det er allikevel ekstremt slitsomt å leve med. Skal be om henvisning til gynekolig. ts Anonymkode: f187a...f43 1
AnonymBruker Skrevet 16 timer siden #10 Skrevet 16 timer siden AnonymBruker skrev (5 timer siden): Har du hatt pmdd hele livet? For min del så er det blitt spesielt ille siste året, og syns i grunn det blir verre for hver syklus. Skal be om henvisning til gynekolog. Har ingen traumer, men takk for tips. ts Anonymkode: f187a...f43 Ja, men det ble verre etter fødsel. Da var da jeg måtte ha hjelp.. ja gjør det 🥰håper du får en flink gynekolog. Er ikke alle som kan noe om pmdd. Første jeg gikk til sa bare « ta omega 3, så blir det bedre» 🤣den jeg har gått til nå har virkelig hjelpt meg, og kunne mye om det! Anonymkode: 51a9c...65b
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #11 Skrevet 15 timer siden Skjønner hvordan du har det! Var helt krise for meg en periode. Fikk spirix av legen og det har faktisk hjulpet en del! Kunne prøve det før antidepressiva, som jeg grunnet bivirkninger ikke var så veldig hissig på å starte med. Anonymkode: ed136...05e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå