Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg skal bygge om en loftstue til soverom her hjemme. Det innebærer at vi bygger vegger rundt trapperommet og setter inn en dør. Vi ønsker at det nye rommet blir så stort som mulig og ser for oss å plassere vegg der det i dag er gelender (mot trapperommet). Døren kommer da 16 cm inn fra siste opptrinn. Er det noen som har laget et tilsvarende løsning og hva er i så fall erfaringen med dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er det ikke minstekrav til 30 cm inne i bolig?

Anonymkode: 48370...0db

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er det ikke minstekrav til 30 cm inne i bolig?

Jo det er det. Spørsmålet var om noen hadde en løsning der det er vesentlig mindre en dette og hvilken erfaring de i så fall har med dette

Skrevet

Hva med en skyvedør?

Anonymkode: 81dfe...333

Skrevet

Sørg for at døra går innover på soverommet.

Anonymkode: e5951...1ff

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sørg for at døra går innover på soverommet.

Anonymkode: e5951...1ff

Døra kommer til å gå innover. Ingen med erfaring fra en slik løsning?

Endret av Lula
Skrevet
Lula skrev (Akkurat nå):

Døra kommer til å gå innover. Ingen med erfaring fra en slik løsning?

VI hadde en trapp fra kjeller som sluttet rett i dør på toppen. Det har vært noen nestenulykker når noen har åpnet døren ovenfra samtidig som noen har åpnet nedenfra. Men vi har heldigvis falt framover og ikke bakover....... Sørg for veldig gode håndløpere.

Hvis det hadde vært plass ville vi bygget repos. 

Skrevet

Har ikke noe løsningsforslag, men sørg for alternativ rømningsvei fra det nye soverommet slik at ikke de som sover der blir fanget og innestengt om det brenner i trappa.

Anonymkode: 9ec9e...de4

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

VI hadde en trapp fra kjeller som sluttet rett i dør på toppen.

Nå har jeg tenkt meg om hvordan det var å gå i den trappen.

Med et siste "trinn" før døren som er mindre enn dybden på trinnene i trappa tror jeg det hadde blitt skummelt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Nå har jeg tenkt meg om hvordan det var å gå i den trappen.

Med et siste "trinn" før døren som er mindre enn dybden på trinnene i trappa tror jeg det hadde blitt skummelt. 

Takk for svar :) Jeg er ute etter å finne ut hvordan en slik løsning oppleves i faktisk bruk, så det er nyttig å høre din erfaring

Skrevet

Besteforeldrene mine hadde en sånn trapp, hvis jeg har forstått deg riktig. Det er jeg ikke helt sikker på.

Men fikk assosiasjoner til den trappen i all fall. Det var en dør på det øverste trinnet. Altfor bratt trapp også. Morfar som tegnet og bygget huset, så det var jo mye rart der som sikkert ikke var lov. Det føltes ikke helt trygt og var ikke så lett for oss barna å nå opp til dørhåndtaket uten å stå og sjangle på øverste trinn, husker den trappa var skummel. For en voksen så kunne du vel holde i gelender og åpne den fra et par trinn lengre ned. 

Men det føles jo bare som feildesign.

Anonymkode: 3c3a1...ff2

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Besteforeldrene mine hadde en sånn trapp, hvis jeg har forstått deg riktig. Det er jeg ikke helt sikker på.

Men fikk assosiasjoner til den trappen i all fall. Det var en dør på det øverste trinnet. Altfor bratt trapp også. Morfar som tegnet og bygget huset, så det var jo mye rart der som sikkert ikke var lov. Det føltes ikke helt trygt og var ikke så lett for oss barna å nå opp til dørhåndtaket uten å stå og sjangle på øverste trinn, husker den trappa var skummel. For en voksen så kunne du vel holde i gelender og åpne den fra et par trinn lengre ned. 

Men det føles jo bare som feildesign.

Anonymkode: 3c3a1...ff2

Takk for ar du delte. Det var nyttig

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...