AnonymBruker Skrevet 21. september 2025 #1 Skrevet 21. september 2025 Hei. Vi har hatt vårt første meklingsmøte. Mekleren hadde mye fokus på denne avtalen. Vi hadde ikke snakket så mye på forhånd om den, men etter timen er jeg litt sjokkert. Hva har dere som har fungerende avtaler i deres når det gjelder feks sykdom hos samværsforelder, overtidsjobbing/kurs/behov for barnevakt? Jeg trodde jo at hvis eksmannen min ikke rekker hente minste i barnehagen eller hvis han må på et kveldsmøte eller noe i sin uke, så er det jeg som er naturlig valg i «barnevakt». Men han har lagd en avtale med sine foreldre at de stiller opp på slikt da se begge er pensjonister. Jeg er litt oppgitt fordi i vårt forhold har jeg vært mye alene med barna pga hans jobb som av og til krever litt tid av ettermiddag/kveld. Sjeldent har noen andre måtte steppe inn som barnevakt. Krever jeg for mye ved å ønske være barnevakt til mine egne barn? Anonymkode: da73c...90f
AnonymBruker Skrevet 21. september 2025 #2 Skrevet 21. september 2025 Nei. Men jeg og min ekskone hadde også en slik avtale om at vi skulle være hverandres førstevalg for barnevakt. I realiteten ble hun ofte sur da jeg spurte, og jeg endte opp med å spørre mine foreldre. Nå har hun brorparten av samværet og vil ha fri når de er hos meg. Hun spør fortsatt meg når hun trenger barnevakt (eller det vil si, gir meg beskjed, hun spør ikke), men det handler nok til dels om at hennes mor sjelden vil. Selv om behovet for å se barna er stort i starten vender man seg jo til den nye hverdagen. Og mange foretrekker å minimere kontakten med eksen. Før du vet ordet av det er de jo også store nok til å være alene hjemme. Anonymkode: 68926...5a8
AnonymBruker Skrevet 21. september 2025 #3 Skrevet 21. september 2025 Ja, tenk heller på hvor verdifull tid med besteforeldre er! Det er hans ansvar i hans uker, om han vil bruke farmor og farfar eller deg som barnevakt er det faktisk helt opp til ham! Anonymkode: dc4d7...9ea 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2025 #4 Skrevet 21. september 2025 Da jeg vokste opp med 50/50 ville jeg MYE heller være hos mamma enn hos farmor og farfar. Skjønte aldri hvorfor jeg ikke bare kunne være hjemme hos mamma enn hos barnepass når pappa var på jobb, kurs, fest Anonymkode: c23ae...3f9 1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2025 #5 Skrevet 21. september 2025 Hvorfor skal han ha barna 50% viss han egentlig ikke har tid? Anonymkode: c2568...aeb
AnonymBruker Skrevet 21. september 2025 #6 Skrevet 21. september 2025 Vi pleier begge å spørre barna om de ønsker at vi skal spørre den andre forelderen eller mormor. (Pappaens foreldre bor langt unna.) Men hvis vi trenger hjelp på skoledager så spør vi hverandre, da mormor bor på andre siden av byen. Ingenting av dette er spesifisert i avtalen vår, det har bare blitt sånn. Anonymkode: 9556e...ca1
AnonymBruker Skrevet 21. september 2025 #7 Skrevet 21. september 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvorfor skal han ha barna 50% viss han egentlig ikke har tid? Anonymkode: c2568...aeb Stolthet. Anonymkode: da73c...90f
AnonymBruker Skrevet 21. september 2025 #8 Skrevet 21. september 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, tenk heller på hvor verdifull tid med besteforeldre er! Det er hans ansvar i hans uker, om han vil bruke farmor og farfar eller deg som barnevakt er det faktisk helt opp til ham! Anonymkode: dc4d7...9ea Jeg tenker også dette. Det eneste positive med min skilsmisse fra min mors ståsted, er nok at hun ser barnebarna mer. Anonymkode: 68926...5a8 1
Brunello Skrevet 21. september 2025 #9 Skrevet 21. september 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, tenk heller på hvor verdifull tid med besteforeldre er! Det er hans ansvar i hans uker, om han vil bruke farmor og farfar eller deg som barnevakt er det faktisk helt opp til ham! Anonymkode: dc4d7...9ea Selvsagt opp til han, men det er et tegn på problematisk samarbeid om ikke den andre forelderen er et soleklart førstevalg. Men ut fra det en leser her inne er jo det ofte tilfelle, så ikke så rart noen foretrekker andre.
AnonymBruker Skrevet 21. september 2025 #10 Skrevet 21. september 2025 Brunello skrev (17 minutter siden): Selvsagt opp til han, men det er et tegn på problematisk samarbeid om ikke den andre forelderen er et soleklart førstevalg. Men ut fra det en leser her inne er jo det ofte tilfelle, så ikke så rart noen foretrekker andre. Hvorfor det? Tenker heller at det er veldig positivt at han sørger for at barna får ha kontakt med hans side av familien! Jeg vokste opp med skilte foreldre, på nittitallet var riktignok en overnatting i uken og annenhver helg standarden på samvær med fedre og ikke 50/50 som i dag. Men noe av det jeg husker aller best ved å være hos han var å få være med farmor, og farfar når han var hjemme da (han hadde reisejobb mens farmor var hjemmeværende). Når jeg var ferdig på trening ble jeg kjørt hjem til dem hvor jeg ofte fikk bade og så fikk jeg kvelds. Når far og storesøster kom hjem gikk jeg hjem til ham, de bodde i samme gate, og la meg. Anonymkode: dc4d7...9ea
AnonymBruker Skrevet 21. september 2025 #11 Skrevet 21. september 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, tenk heller på hvor verdifull tid med besteforeldre er! Det er hans ansvar i hans uker, om han vil bruke farmor og farfar eller deg som barnevakt er det faktisk helt opp til ham! Anonymkode: dc4d7...9ea Tid med besteforeldre får de jo uansett. Han kommer nok til å reise på sommerferie, hytteturer, søndagsmiddager osv med de. Det blir nok mer tid for de enn når vi måtte reise kjernefamilien på ferie osv. Det er jo ikke foreldrene sine han har fått barn med. Jeg synes ikke det er riktig at de er første valg. Anonymkode: da73c...90f
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå