Gå til innhold

Aldersforskjell og dating

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi har alle kjennskap til noen som har vært med en person som har en ganske annen alder enn en selv. Dette skjer til tross for at statistikken er ganske tydelig rundt hva som fungerer og ikke. 

Så har vi det med aksept for forskjeller. På landsbygda og i Bergen har jeg sett tenåringer være sammen med en som går trinnet over eller under. Det hadde vært helt utilgivelig der jeg vokste opp i Oslo. Men når folk er i starten av tjueårene er det plutselig greit at det er flere års forskjell i alder. Hva kommer det av? I såfall burde man jo øke den seksuelle lavalderen til det som passer?

Jeg har en kompis som har flyttet til bygda nå, og alle på han sin alder der er enten i forhold eller har barn. Han har ingen tanker om å utnytte folk, men lar være å date pga forskjell i alder. Tanker rundt hva som er greit og ikke? Og hvorfor har vi ikke klart å få en almenngyldig regel enda?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Majer skrev (6 minutter siden):

På landsbygda og i Bergen har jeg sett tenåringer være sammen med en som går trinnet over eller under. Det hadde vært helt utilgivelig der jeg vokste opp i Oslo.

I mine tenår i Oslo på 90-tallet var det helt vanlig - som oftest var gutten eldst, men ikke alltid. At større aldersforskjell blir både vanligere og mer akseptabelt handler jo om at man som voksen i større grad er på samme sted når det gjelder modenhet - forskjellen på 15 og 18 er ikke sammenlignbart med 25 og 28 - og at andre ting er viktigere og mer avgjørende enn alder. 

Jeg (45) har venner i alderen 32 til 60, og har i mange sammenhenger mer felles med dem enn med mer jevnaldrende. Datingmessig vil jeg nok tenke litt smalere, men alder i seg selv trenger ikke si så mye om hvorvidt et forhold er "greit".

• Liker 4
Skrevet

Seksuell lavalder, myndighetsalder, osv har mye å si når man er i tenårene. 

«Avstanden» i alder blir smalere jo eldre man blir.

En 20-åring vil etter alt å dømme være «på et annet sted i livet» enn en 30-åring.

Det vil trolig være en større skjevhet i «maktforholdet», hvis den ene eier bolig, bil, har god inntekt, er «mer voksen», osv. enn den som nettopp er ferdig med VGS og russetiden.

Mens en 30-åring og en 40-åring vil trolig være mer jevnbyrdige i et parforhold.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

På KG er det alltid sånn at gamle damer velger og vraker blant unge, høye, kjekke menn for seriøse forhold. Så ja, det er visstnok vanlig at dama er 20 år eldre. I seriøse forhold. På KG.

Anonymkode: 992ef...a4e

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Hører stadig om damer i 50 åra som tafser på unge menn, så håper ikke  menn er de eneste som blir kritisert i denne tråden.

Anonymkode: 119c5...cba

• Nyttig 1
Skrevet

Jeg er kvinne på 47 år, og mine2 siste forhold har vært med menn som er 5 år yngre enn meg. Nå har jeg høy sexlyst, er aktiv, eventyrlysten, og spontan. Så synes jeg selv passer best sammen med yngre menn. Men da ca 5 år. 

Anonymkode: ada7e...be7

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er kvinne på 47 år, og mine2 siste forhold har vært med menn som er 5 år yngre enn meg. Nå har jeg høy sexlyst, er aktiv, eventyrlysten, og spontan. Så synes jeg selv passer best sammen med yngre menn. Men da ca 5 år. 

Anonymkode: ada7e...be7

5 år er ingenting da.

Anonymkode: 8b818...8f2

• Liker 2
Skrevet

Er 6 år eldre enn kjæresten. Vi tenker ikke over det i det hele tatt. Og stortrives i lag ❤️

Skrevet

Jeg matchet med en som var 3 uker yngre enn meg. Han synes det gapet var for stort og feil vei. Hadde jeg vært 3 uker yngre enn han så hadde han gjerne blitt sammen med meg.

For en løk, han er fortsatt singel da.

Anonymkode: fd318...33c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg matchet med en som var 3 uker yngre enn meg. Han synes det gapet var for stort og feil vei. Hadde jeg vært 3 uker yngre enn han så hadde han gjerne blitt sammen med meg.

For en løk, han er fortsatt singel da.

Anonymkode: fd318...33c

God vurdering. Mellom meg og madammen er det 2 timers forskjell. Hun er den eldste. Det er bare såvidt innafor rent aldersmessig.

Anonymkode: f38d7...1c1

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg dater en som er ti år eldre, merker ikke noe til det; vi er 49 og 59. Hender jo det slår meg at han kan førtidspensjonere seg om 3 år, men ellers er vi på samme sted, inkl. barn på samme alder (han startet sent). Han ser bedre ut enn de fleste menn på min alder. Det er ikke så seriøst fordi begge er travle med jobb og barn, men hyggelig når vi sees.

Generelt ser jeg 5 år opp og ned, mest fordi jeg helst ikke dater noen med små barn om det skulle bli seriøst. Er overrasket over hvor mange menn i starten av 40 årene som har barnehagebarn.

Anonymkode: 9ab30...ac9

Skrevet

Jeg har kun datet eldre menn tidligere. Alt fra 1-20 år eldre. Nå er jeg sammen med en 9 år yngre mann og må innrømme det er litt rart å gå «gal» vei😄

Hvorfor skal man ha en regel eller sosial norm på aldersforskjell? Gir ikke noen mening i mitt hode da dette er noe som er høyst individuelt.

Anonymkode: 536ea...fc3

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg har kun datet eldre menn tidligere. Alt fra 1-20 år eldre. Nå er jeg sammen med en 9 år yngre mann og må innrømme det er litt rart å gå «gal» vei😄

Hvorfor skal man ha en regel eller sosial norm på aldersforskjell? Gir ikke noen mening i mitt hode da dette er noe som er høyst individuelt.

Jeg tenker at vi bør ha en slags regel siden slemme menn vil utnytte unge jenter mens snille menn lar være. Da gir man altså de slemme mennene unødvendige goder. Kan vi ikke bare flytte seksuell lavalder til et sted hvor det er greit?

Skrevet
Majer skrev (2 timer siden):

Jeg tenker at vi bør ha en slags regel siden slemme menn vil utnytte unge jenter mens snille menn lar være. Da gir man altså de slemme mennene unødvendige goder. Kan vi ikke bare flytte seksuell lavalder til et sted hvor det er greit?

Det er jo ikke nødvendigvis seksuell lavalder som tilsier om noen blir utnyttet eller ikke. 

Kanskje vi kunne starte med å gi sønnene våres bedre oppdragelse så de ikke utnytter andre fremfor å lage lover og regulere absolutt alt mulig? 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Når man er voksen tenker jeg at det er viktigere at det indre stemmer enn det ytre og at eksempelvis alder er underordnet dersom mye annet stemmer. Men det skaper jo noen ubalanser når man blir veldig gammel da. 

Kan godt skjønne både damer og menn som dater yngre hvis de synes det matcher energien deres best.

Men hvor mye yngre/eldre er jo et betent diskusjonstema. 

Jeg har lurt litt på dette. Jeg er over 50 selv. Jeg er verken spesielt rik eller uvanlig kjekk. Jeg får endel komplimenter, så jeg er ikke stygg heller. 

Jeg får en del oppmerksomhet og matcher fra damer som er ca 8-15 år yngre enn meg. Nesten mer enn jevnaldrende. Altså damer i tidlig 40-åra. Jeg vet veldig mange (damer på KG)  er veldig negative til det. Så de trenger ikke hive seg på her med negativiteten sin. Det jeg er nysgjerrig på er hva er motivasjonen til disse damene? Det er to damer som jeg kjenner fra tidligere som har vist tydelig interesse. Så vidt jeg kjenner dem er det seriøse damer. Veldig ålreite. Pene er de og. Hun ene har jeg likt veldig godt lenge men holdt litt på avstand på grunn av aldersforskjellen men nå graviterer vi mot hverandre og jeg kommer ikke til å holde tilbake denne gangen.

Jeg skjønner bare ikke hvorfor.. 

Hvis noen kan være konstruktive på det så sier jeg takk. Jeg ha aldri tidligere datet noen som er mer enn 4 år yngre. 

Til @Majer. Jeg synes kompisen din skal la vær å låse seg i alder, men se mer på om man er på samme sted i livet og kan gå samme veien videre naturlig. Dette med klassetrinn har vel litt mer gruppementalitet og rivalisering mellom klassene å gjøre. 

Anonymkode: ecea2...dad

• Liker 2
Skrevet

Jeg har lest mye rart på KG de årene jeg har vært her, men at problemet med at eldre menn utnytter unge jenter er at det går ut over de mennene som velger å ikke gjøre dette (hvilket ikke gjør dem til snille menn, bare normalt anstendige og oppegående) var av de mer spesielle vinklingene. Unge jenter er ikke et gode som burde være tilgjengelig for alle eller ingen menn - jeg blir litt bekymret over at det i det hele tatt er en tanke det er mulig å tenke. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg er skeptisk til å både gå mye opp og ned i alder. Ned fordi det da melder seg et ønske om flere barn, i tillegg til at jeg ser for meg mange år som pensjonist alene. Ja, jeg vet, mye kan skje de neste 25 årene før jeg blir pensjonist.

Samme egentlig ved å gå mye opp. Da blir hun alene i mange år.

Anonymkode: 36ba6...3b0

Skrevet
Majer skrev (6 timer siden):

Jenter? Mener du over eller under 18 år? En "jente" på over 18 år er en kvinne som kan ta valg for seg selv. Ung jente er vel 5-10 år og er da naturligvis beskyttet av lover (og forhåpentligvis foreldre, skolen og samfunnet rundt).

Legger forøvrig merke til at du kun bekymrer deg for jenter og ikke gutter.

Anonymkode: bfcc8...262

• Liker 2
Skrevet

Betydningen av aldersforskjell endrer seg mye i løpet av et livsløp.

I tenår og tidlig voksenalder betyr det mye, siden gapet mellom en 17 åring og en på 25 normalt er enormt mht modenhet, erfaringsbakgrunn osv..

Når man blir eldre, og begge er blitt ordentlig voksne, betyr aldersforskjellen mindre. En på 35 kan godt være noenlunde på samme sted som en på 50.

Når den eldste passererer 60, blir alderforskjellen igjen mye mer påtakelig. Uansett hvor mye man trener, hvor sunt man spiser, og hvor hardt man prøver å være «ungdommelig», aksellerer aldringsprosessen merkbart, og man blir påvirket både fysisk og mentalt. Etterhvert trer man også (brått eller gradvis) ut av arbeidslivet, mens partner gjerne har 10-15 år igjen. Man havner gradvis på forskjellige planeter, og aldersforskjellen på 7, 10 eller 15 år (som var uproblematisk da man var 35 og 50) blir ettterhvert en uoverstigelig hinding for et harmonisk og balansert forhold.

Anonymkode: 64f48...a0f

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Som barn/tenåring slår seksuell lavalder til. Skal man begynne med sex, må man holde seg unna de som er under grensen, selv om det bare er 1 år forskjell. Eller vente med sex… I tillegg skjer det stor utvikling på kort tid. Så det er større forskjell på modning mellom årstrinnene, og fortere ugreit med aldersforskjell, 2-3 år kan være for mye. I tillegg er unge mennesker påvirkelige og ikke utviklet mtp konsekvenser. Så et voksent menneske som søker forhold eller sex med et veldig ungt menneske skal vite bedre enn så.

Som voksen jevnes de forskjellene ut. Har man kommet seg noe inn i 20-årene har man blitt stort nok til å skjønne omfanget av hva man gjør. Det er heller ikke så stor forskjell på to voksne mennesker på 35 og 45, eller 50 og 60. Da handler det mest om å unngå at man er på forskjellig sted i livet ift å få flere barn.

Så jeg bryr meg null og niks om voksne folk har stort aldersforskjell. Så lenge den yngste er noen og 20 eller eldre, så får folk finne sin greie, uansett om det skulle være flere tiår forskjell. Men ikke lur noen, vær ærlig med intensjonene. Derimot synes jeg det er ugreit med de rundt 30 eller mer, som holder på med folk under 20. Da skal den eldste forstå at den yngste ikke er moden nok til å skjønne rekkevidden av valgene sine ennå.

Anonymkode: 07ca5...660

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...