AnonymBruker Skrevet 20. september 2025 #1 Skrevet 20. september 2025 Strever med å finne gode løsninger og trenger litt tips, og kanskje advarsler Er ikke oppdatert på det seneste, og har levd med det gamle kjøkkenet i 20 år. Har ikke så stor plass, men det er lyst med stort vindu på hele den ene veggen. Vi tenkte å gå for Ikea, pga pris og grei kvalitet (det er tilbud på Elkjøp, men har hørt endel negativt så tenker å gå safe) 1. Vi vil ha Integrert komfyr og kaffemaskin i høyskap på den ene siden, og steke/ platetopp på den andre siden. 2. Har benkeplass på 1.67 ved komfyr, og litt plass rundt kokeplaten 3. Tenker å ha en kjøkken/ barløsning ved avslutning og langs det store vinduet Er det noe jeg bør være OBS på i planleggingen? Hva er viktig å tenke på, ta hensyn til, feller å gå i osv. Dette blir nok den eneste gangen jeg får laget meg noe nytt, så blir veldig takknemlig for tips Anonymkode: f3a1b...124
AnonymBruker Skrevet 20. september 2025 #2 Skrevet 20. september 2025 Komfyr? Mener du stekovn? Jeg har bygd ett kjøkken selv, og har nylig flyttet ett sted hvor noen andre har designet kjøkkenet. Benkeplass: jeg har ett benkehjørne mellom koketoppen og høyskapet med stekovn, og ca en meter på andre siden av koketoppen. Jeg holder på bli sprø av å ha så lite plass rundt koketoppen. Jeg skulle mer enn gjerne flyttet koketoppen så jeg hadde 60 cm på hver side. Ved siden av skap med stekovn har jeg kjøleskap, og ikke benkeplass på andre siden. Det er så fullstendig idiotisk plassering at jeg ikke har ord. For alt jeg tar ut av kjøleskapet må jeg gå 2-3 skritt for å sette det fra meg. Tenk steg og hvordan du jobber på kjøkkenet. Det er rundt koketoppen man jobber mest, og det er der man har mest behov for arbeidsflate. Kjøleskap bør stå slik at man ikke må gå masse for å komme til arbeidsplassen og koketoppen. Vask også, du skal legge fra deg ting i vasken, skylle av ting, tømme kokevann og slikt, så den bør være nørt koketopp og arbeidsflaten. Det neste som irriterer meg så mye at jeg vurderer rive hele kjøkkenet og bare bygge nytt, selv om det kun er tre år, er strøm. Har skjult anlegg her, så det er ikke lett endre noe. Tenk hvor du vil ha vannkoker, toastjern, bakemaskin, blender og andre ting på strøm. Hvor er det mest hensiktsmessig å jobbe med disse tingene? Der må du ha masse strøm, og enda mer. En av de aller hyppigste feilene jeg ser når folk bygger kjøkken, er at de undervurderer hvor mange stikkontakter de trenger, og hvor. Og ikke glem stikkontakter med koketoppen, slik at du ikke må flytte gryter om du vil bruke stavmikser. Anonymkode: 7ba41...279 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2025 #3 Skrevet 20. september 2025 Vifte integrert i koketoppen er ikke nok med mindre boligen din har balansert luft eller annet uttak. Vi tok bort "komfyrhetta" for det skulle være nok med viften i induksjonsplaten, men det var ikke nok og matlukten satt i evigheter. Nå monterte vi baderomsvifte på veggen for å kunne dra ut lukt når jeg lager mat. Anonymkode: 59b1b...dd4
Stor pike Skrevet 20. september 2025 #4 Skrevet 20. september 2025 (endret) Sokkelskuffer! Ekstra plass til brett, plater, ildfaste former etc. Vanligvis er det jo bare dødplass bak soklene. Endret 20. september 2025 av Stor pike 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2025 #5 Skrevet 20. september 2025 Jeg hadde valgt dobbel komfyr, gjerne to varianter av kombi (ovn+mikro, og ovn+damp) i stedet for integrert kaffemaskin. Og heller kjøpt en helautomatisk maskin for benk/bord. Har hørt så mange ha problemer med maskinen, og det er vanvittig dyrt å fikse. Valgte helintegrert vifte, det er supert. Tenke triangel - vi har stort kjøkken, men 90% av det som går i oppvaskmaskinen bor "ett skritt unna". Valgte liten fryser, og heller stor fryser i bod. Stikkontakt i benk, og høyt oppe på vegg. Skuffer - ikke underskap. Anonymkode: b224b...589 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2025 #6 Skrevet 20. september 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vifte integrert i koketoppen er ikke nok med mindre boligen din har balansert luft eller annet uttak. Vi tok bort "komfyrhetta" for det skulle være nok med viften i induksjonsplaten, men det var ikke nok og matlukten satt i evigheter. Nå monterte vi baderomsvifte på veggen for å kunne dra ut lukt når jeg lager mat. Anonymkode: 59b1b...dd4 Det er din mening... Jeg kjenner flere som er veldig fornøyd med integrert avtrekk i stekeplaten og det er også noe som ofte trekkes frem av folk på nett (at de er fornøyde). Men man bør selvsagt velge å få lufta UT av huset/leiligheten, ikke bare kullfiltervifte. Jeg har god gammeldags vifte over komfyren, og lager jeg mat som lukter litt lukter det overalt i hele etasjen - det betyr selvsagt ikke at avtrekksvifte over komfyr fungerer dårlig, men at min gjør det. Og når jeg om noen måneder skal pusse opp kjøkkenet, så blir det platetopp med integrert vifte 😉 Anonymkode: 9843a...229
AnonymBruker Skrevet 20. september 2025 #7 Skrevet 20. september 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vifte integrert i koketoppen er ikke nok med mindre boligen din har balansert luft eller annet uttak. Vi tok bort "komfyrhetta" for det skulle være nok med viften i induksjonsplaten, men det var ikke nok og matlukten satt i evigheter. Nå monterte vi baderomsvifte på veggen for å kunne dra ut lukt når jeg lager mat. Anonymkode: 59b1b...dd4 Da har man handlet på budsjett.... på bekostning av kvalitet.. Nå har vi integrert i tak. Men det er ingen os, og knapt lukt. Viften renses en gang i året. Og det danner seg ikke lag av fett på kanter og slikt. Anonymkode: b224b...589
AnonymBruker Skrevet 24. september 2025 #8 Skrevet 24. september 2025 Som flere sier, skuffer nede, ikke skap. Mye mer oversiktlig, og på ikea kan du få "skuff i skuff", altså innerskuffer for å utnytte plassen maksimalt, men som ser ut som bare en stor utad. Blir glattere/ ryddigere overflate på kjøkkenet enn om det var delt i mange synlige, små. Tenk på hva du vil ha plass til. Jeg selv har ikke praktiske hjørneskap der jeg bor nå, så alt av større maskiner må stå fremme da det ikke er plass til sånt i vanlige, mindre skap. Hjørneskapene til ikea rommer fantastisk mye synes jeg. Vi ville også ha vifte innebyg i komfyr egentlig, men vi har gammelt rør som hører til den vi har nå. Det ville blitt mye- og komplisert arbeid å tette det hullet hos oss, for vi har et ørlite loft man ikke kommer til. Burde være ulovlig å bygge sånn, for man får jo heller ikke se etter fukt etc. Kunne heller vært et litt høyere skråtak inne, men sånn ble det altså ikke. Valgte derfor å beholde viften som nå, skjult i et overskap. Ved å få mer innredning dekker vi egentlig til den største stikkontakten. Det er ikke særlig praktisk, så der skal vi ordne at det skjæres hull i benkeplaten og vi får senket ned stikkontakt i den. Se over alle slike ting hos deg selv, legg merke til hinder du kan møte på og ha en plan klar. Ta med både mål og bilder av rommet på en tegnetime hos ikea, så er de flinke til å finne gode løsninger Anonymkode: ca51c...e89
AnonymBruker Skrevet 24. september 2025 #9 Skrevet 24. september 2025 AnonymBruker skrev (På 20.9.2025 den 16.47): Det er din mening... Jeg kjenner flere som er veldig fornøyd med integrert avtrekk i stekeplaten og det er også noe som ofte trekkes frem av folk på nett (at de er fornøyde). Men man bør selvsagt velge å få lufta UT av huset/leiligheten, ikke bare kullfiltervifte. Jeg har god gammeldags vifte over komfyren, og lager jeg mat som lukter litt lukter det overalt i hele etasjen - det betyr selvsagt ikke at avtrekksvifte over komfyr fungerer dårlig, men at min gjør det. Og når jeg om noen måneder skal pusse opp kjøkkenet, så blir det platetopp med integrert vifte 😉 Anonymkode: 9843a...229 Det jeg overhevet er det vi har og det som ble anbefalt i dag. Med det jeg vet nå hadde jeg ikke fjernet røret med ventilasjon UT, med mindre vi hadde balansert ventilasjon eller annet som sirkulerte luften. Du leser ikke helt det jeg sier når jeg sier det er bra i noen hjem, men tenk over hvilket ventilasjonssystem du har fra før. Mitt hus er bygget før 2010 og har ikke balansert luft så uten vifta i taket hadde vi ingen mulighet til å få luften UT. Nå monterte vi nettopp baderomsvifte, det fungerer bra sammen med den i koketoppen. AnonymBruker skrev (På 20.9.2025 den 16.48): Da har man handlet på budsjett.... på bekostning av kvalitet.. Nå har vi integrert i tak. Men det er ingen os, og knapt lukt. Viften renses en gang i året. Og det danner seg ikke lag av fett på kanter og slikt. Anonymkode: b224b...589 En vifte som er integrert i induksjonsplata trekker luften ned og blåser det ut gjennom filtere ned og under der sokkelen er. Det sier seg selv at luften blir flyttet fra et sted i rommet til et annet sted i rommet mens det du har suger det opp og ut. Det er et helt annet system. Anonymkode: 59b1b...dd4
AnonymBruker Skrevet 24. september 2025 #10 Skrevet 24. september 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): En vifte som er integrert i induksjonsplata trekker luften ned og blåser det ut gjennom filtere ned og under der sokkelen er. Det sier seg selv at luften blir flyttet fra et sted i rommet til et annet sted i rommet mens det du har suger det opp og ut. Det er et helt annet system. Anonymkode: 59b1b...dd4 Her var det snakk om rør ut om vi valgte den løsningen, under gulv. Dette gjelder jo uansett valg - man må få utløp ut av huset, om mulig. Anonymkode: b224b...589
K.B. Skrevet 24. september 2025 #11 Skrevet 24. september 2025 Mye spørs jo på hva slags bruk du har. Liker du å lage mat eller er kjøkkenet bare brukt til hovedsakelig å varme opp ting, liker du å bake osv. Ovn i høyskap er utrolig mye mer ergonomisk, sørg for å få en ovn med et godt system for rengjøring som f.eks. pyrolyse. Velg en induksjon koketopp med fleksible soner og gå for en ventilator over koketoppen. de med ventilator i koketoppen er ikke spesielt effektive og de krever også plass til motor i skapet under, som tar opp verdifull plass. Vi har en som kommer opp fra benkeplaten, utrolig nice og diskret når den ikke er i bruk, men da må du kunne montere motoren på utsiden av huset. Blandebatteri med dusj funksjon og vask som er flush hjelper veldig. Sørg for å ha godt med kontakter til kjøkkenmaskiner. Vi har sånne vippelokk med tre stikk og et par USB stikk, så vi kan lade tlf. nettbrett osv. på kjøkkenet om behovet er der. God belysning er et must. Sørg for at veggen bak stekeplaten er lett å kunne rengjøre for fett og støv. Vår lille husholdning på to kan ikke få nok kjøleskapsplass, vi har et stort amerikansk kjøleskap og en 60x60 fryser med skapfront og det er fortsatt fullt.. Velg en benkeplate som er robust og som ser pen ut etter mange år med bruk. Laminat er billig, men ikke spesielt holdbart. Tre krever mye stell. Kunstig stein er kanskje det som gir deg mest valgfrihet og holdbarhet og det trenger ikke være så sinnssykt dyrt, shop around, så får du best mulig pris.
AnonymBruker Skrevet 24. september 2025 #12 Skrevet 24. september 2025 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): En vifte som er integrert i induksjonsplata trekker luften ned og blåser det ut gjennom filtere ned og under der sokkelen er. Det sier seg selv at luften blir flyttet fra et sted i rommet til et annet sted i rommet mens det du har suger det opp og ut. Det er et helt annet system. Anonymkode: 59b1b...dd4 Man får såklart utluft på ventilatorer i platetopp også. Både Miele, Gaggenau og Bora har dette. Anonymkode: 61ad1...573
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå