Gå til innhold

Kjøkken - tips

Anbefalte innlegg

Skrevet

Strever med å finne gode løsninger og trenger litt tips, og kanskje advarsler :)  Er ikke oppdatert på det seneste, og har levd med det gamle kjøkkenet i 20 år. 

Har ikke så stor plass, men det er lyst med stort vindu på hele den ene veggen. 

Vi tenkte å gå for Ikea, pga pris og grei kvalitet (det er tilbud på Elkjøp, men har hørt endel negativt så tenker å gå safe)

1. Vi vil ha Integrert komfyr og kaffemaskin i høyskap på den ene siden, og steke/ platetopp på den andre siden. 

2. Har benkeplass på 1.67 ved komfyr, og litt plass rundt kokeplaten

3. Tenker å ha en kjøkken/ barløsning ved avslutning og langs det store vinduet

Er det noe jeg bør være OBS på i planleggingen? 

Hva er viktig å tenke på, ta hensyn til, feller å gå i  osv. 

Dette blir nok den eneste gangen jeg får laget meg noe nytt, så blir veldig takknemlig for tips

Anonymkode: f3a1b...124

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Komfyr? Mener du stekovn? 

Jeg har bygd ett kjøkken selv, og har nylig flyttet ett sted hvor noen andre har designet kjøkkenet. 

Benkeplass: jeg har ett benkehjørne mellom koketoppen og høyskapet med stekovn, og ca en meter på andre siden av koketoppen. Jeg holder på bli sprø av å ha så lite plass rundt koketoppen. Jeg skulle mer enn gjerne flyttet koketoppen så jeg hadde 60 cm på hver side. 

Ved siden av skap med stekovn har jeg kjøleskap, og ikke benkeplass på andre siden. Det er så fullstendig idiotisk plassering at jeg ikke har ord. For alt jeg tar ut av kjøleskapet må jeg gå 2-3 skritt for å sette det fra meg. 

Tenk steg og hvordan du jobber på kjøkkenet. Det er rundt koketoppen man jobber mest, og det er der man har mest behov for arbeidsflate. Kjøleskap bør stå slik at man ikke må gå masse for å komme til arbeidsplassen og koketoppen. Vask også, du skal legge fra deg ting i vasken, skylle av ting, tømme kokevann og slikt, så den bør være nørt koketopp og arbeidsflaten. 

Det neste som irriterer meg så mye at jeg vurderer rive hele kjøkkenet og bare bygge nytt, selv om det kun er tre år, er strøm. Har skjult anlegg her, så det er ikke lett endre noe. Tenk hvor du vil ha vannkoker, toastjern, bakemaskin, blender og andre ting på strøm. Hvor er det mest hensiktsmessig å jobbe med disse tingene? Der må du ha masse strøm, og enda mer. En av de aller hyppigste feilene jeg ser når folk bygger kjøkken, er at de undervurderer hvor mange stikkontakter de trenger, og hvor. Og ikke glem stikkontakter med koketoppen, slik at du ikke må flytte gryter om du vil bruke stavmikser. 

Anonymkode: 7ba41...279

Skrevet

Vifte integrert i koketoppen er ikke nok med mindre boligen din har balansert luft eller annet uttak. Vi tok bort "komfyrhetta" for det skulle være nok med viften i induksjonsplaten, men det var ikke nok og matlukten satt i evigheter. Nå monterte vi baderomsvifte på veggen for å kunne dra ut lukt når jeg lager mat.

Anonymkode: 59b1b...dd4

Skrevet (endret)

Sokkelskuffer! Ekstra plass til brett, plater, ildfaste former etc. Vanligvis er det jo bare dødplass bak soklene.

Endret av Stor pike
  • Liker 1
Skrevet

Jeg hadde valgt dobbel komfyr, gjerne to varianter av kombi (ovn+mikro, og ovn+damp)  i stedet for integrert kaffemaskin. Og heller kjøpt en helautomatisk maskin for benk/bord. Har hørt så mange ha problemer med maskinen, og det er vanvittig dyrt å fikse. 

Valgte helintegrert vifte, det er supert. 

Tenke triangel - vi har stort kjøkken, men 90% av det som går i oppvaskmaskinen bor "ett skritt unna". 

Valgte liten fryser, og heller stor fryser i bod. 

Stikkontakt i benk, og høyt oppe på vegg. 

Skuffer - ikke underskap. 

Anonymkode: b224b...589

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vifte integrert i koketoppen er ikke nok med mindre boligen din har balansert luft eller annet uttak. Vi tok bort "komfyrhetta" for det skulle være nok med viften i induksjonsplaten, men det var ikke nok og matlukten satt i evigheter. Nå monterte vi baderomsvifte på veggen for å kunne dra ut lukt når jeg lager mat.

Det er din mening... Jeg kjenner flere som er veldig fornøyd med integrert avtrekk i stekeplaten og det er også noe som ofte trekkes frem av folk på nett (at de er fornøyde). Men man bør selvsagt velge å få lufta UT av huset/leiligheten, ikke bare kullfiltervifte.

Jeg har god gammeldags vifte over komfyren, og lager jeg mat som lukter litt lukter det overalt i hele etasjen - det betyr selvsagt ikke at avtrekksvifte over komfyr fungerer dårlig, men at min gjør det. Og når jeg om noen måneder skal pusse opp kjøkkenet, så blir det platetopp med integrert vifte 😉

Anonymkode: 9843a...229

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da har man handlet på budsjett.... på bekostning av kvalitet.. 

Nå har vi integrert i tak. Men det er ingen os, og knapt lukt. Viften renses en gang i året. Og det danner seg ikke lag av fett på kanter og slikt. 

Anonymkode: b224b...589

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...