Gå til innhold

Sengevæting og 52 år.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jeg er 52 år og sliter med at jeg tisser i sengen gjerne 2 til 4 ganger i uken.

Detter er noe jeg sliter veldig med da jeg våknet og det er vått rundt meg, har måtte gått til det steget at jeg har måtte begynne med bleier om natten. Dette ødelegger både natten søvn og at jeg ikke tør sove borte da det er flaut å bruke bleie om natten. Er det noen som har gode råd til meg. Sliter også med inkontinens om dagen men det er svært lite.

Anonymkode: 3779d...e01

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En tur til legen er vel et naturlig sted å starte?

Anonymkode: 6a46e...190

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Det har jeg gjort, fått utskrevet tena på blå resept,  men det er fremdeles flaut å tisse i sengen som 52 åring.

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

En tur til legen er vel et naturlig sted å starte?

Anonymkode: 6a46e...190

Det har jeg gjort,  har fått Tena på blå resept.  Men det er en flaut i tisse i senga som 52 åring. Håper noen har følt på det samme og har råd å komme men.

Skrevet

Be om henvisning til urolog. Ev spør fastlegen om resept på Minirin mens du venter på time hos urolog. 

Anonymkode: 92039...a62

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Er du mann eller kvinne? Be uansett om henvisning til spesialist, dvs urolog. 

Anonymkode: 57429...47a

• Nyttig 1
Skrevet

Det finnes faktisk tabletter som hjelper. Gå til legen, få henvisning gynekolog ang problemet. Du er for ung til å slite med dette.

Anonymkode: 49d54...d43

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Har du fått medisiner? Begynte nylig med en tablett for dette selv, og det ser ut til å virke. Har ikke hatt det om nettene, men jeg våkner alltid og må på do. Men i situasjoner med mye stress og nerver, det var noe som skjedde i år. 

Skrevet

Sover du godt ellers da? Vært til utredning for søvnapné f.eks?

Jeg trodde jeg var inkontinent, men det viste seg at jeg hadde problemer med pusten når jeg sov, så fikk aldri nok dyp søvn som gjør at en danner et hormon som stopper produksjonen av urin på natta.

Slet med å tisse litt på meg på dagtid også.

Etter behandling for pusteproblemene så er jeg plutselig ikke inkontinent lengre, hverken natt eller dag :) 

Anonymkode: 17ca9...37f

• Nyttig 2
Skrevet

Du bør få tatt ct eller mr av hodet, flere nevrologiske sykdommer kan føre til inkontinens om matten.

Anonymkode: c879c...107

• Liker 3
Skrevet

Jeg bruker også bleier om natten, hadde noe nevrologiske greier for mange år siden trolig grunnet mangel på b12 over tid. Nå har det blitt bedre (tok lang tid å finne ut av) men jeg bruker fortsatt bleier hver natt. Skjønner greia med at det er vanskelig å sove borte, men det går seg til. Jeg hadde en episode der jeg delte seng med noen (venn) på hotell og tisset i senga, det var verre. Heldigvis ble det ikke oppdaget siden vi hadde hver vår side og jeg kontaktet personalet. Hvis man ikke deler seng går det jo bra. Ellers synes jeg egentlig ikke at dette skal være noe å være flau for, men jeg skjønner det jo, siden jeg ikke vil at noen skal oppdage det selv.

Om man har eget rom klarer man å skjule det fint, og det er jo synd at det skal være slik. Ellers kan du som noen har sagt prøve Minirin men for meg fungerte det ikke.

Noe jeg kan si er at om du bruker bleie om natten over lang tid er det vanskelig å slutte igjen, jeg klarer ikke å sove uten fordi jeg har brukt det så lenge nå.

Anonymkode: 17cd3...f6b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker også bleie på natten er i midten av 50 åra og har brukt det de siste årene. Heller det en å våkne med våt seng. Var sengeveter fra jeg var barn til midten av 20 åra og så har det kommet tilbake nå. Første gangen det skjedde for noen år siden da var jeg på telt tur med en venne gjeng. Våknet om natten og var våt, det var en ekkel opplevelse for jeg delte telt med en venninne. Ikke hadde jeg tør sove pose og ikke tør pysj. Vanskelig å få tørket og vasket. Etter det bare fortsatte det, så da var det bare å begynne med bleier,  det var veldig flaut til å begynne med men nå er jeg åpen om det. Henter ut bleier på apoteket og ikke redd for å hente de ut.

Det har skjedd uhel på dagtid også, en gang var når jeg kom til Sverige og skjente at jeg måtte på do. Gikk ut av bilen og mot senteret.  Da bare kom det og jeg greide ikke stoppe det. Og en gang i køen på Kiwi det er heller ikke morro.

Skrevet

Var du til legen og det eneste du fikk var resept på inkontinensutstyr? Da bør du bytte lege, og når du får mer svar på hvorfor du er inkontinent på nett bør du melde bekymring om din gamle lege til fylkeslegen. 
Det er et hav av tilstander som kan føre til dette, og det er svært kritikkverdig å ikke undersøke dette hos en ellers frisk person. Ikke godta dette!

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.7.2024 den 15.06):

Dette er skikkelig flaut å skrive (derfor jeg velger være anonym), og samtidig er jeg litt skremt av hva som har skjedd.

Denne sommeren har jeg opplevd, til nå, 3 episoder hvor jeg ikke har våknet før det har gått litt galt. Jeg har ikke tømt meg helt, men det har kommet litt, slik at jeg må bytte laken. 

Starter alltid med at jeg drømmer at jeg er skikkelig tissatrengt og går på do...sikkert slik det bruker være for sengevætere. Jeg går alltid på do før leggetid.

Er vel forholdsvis frisk. Har gått på Quetiapin Sandoz i et par år pga. tankekjør og uro ved innsovning, og mulig disse gjør det vanskeligere for meg å våkne i tide? Uansett så har det først startet nå i ferien.

Bruker også østrogentilskudd pga. overgangsalder.

Skal ta kontakt med legen når han er tilbake om en ukes tid.

Noen som har opplevd dette godt voksen alder? Skal legge til at jeg var sengevæter som barn.

Uff, jeg følser meg så skamfull 😫

Anonymkode: 8a022...2e1

Skjønner deg godt, det er ikke morro å være sengeveter. Jeg går på sarotex og sover veldig tungt så merker ikke at jeg må på do. Og hos meg kommer det mye.

AnonymBruker
Skrevet
ms. Perfect skrev (1 minutt siden):

Var du til legen og det eneste du fikk var resept på inkontinensutstyr? Da bør du bytte lege, og når du får mer svar på hvorfor du er inkontinent på nett bør du melde bekymring om din gamle lege til fylkeslegen. 
Det er et hav av tilstander som kan føre til dette, og det er svært kritikkverdig å ikke undersøke dette hos en ellers frisk person. Ikke godta dette!

Var hos legen og sliter med angst derfor jeg er sengeveter og i den forbindelse går jeg også på sarotex og sover veldig tungt.  Så det kommer ikke bare litt tiss men tømmes helt.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Var hos legen og sliter med angst derfor jeg er sengeveter og i den forbindelse går jeg også på sarotex og sover veldig tungt.  Så det kommer ikke bare litt tiss men tømmes helt.

Vannlatingsproblemer kan være bivirkning av sarotex. Tung søvn er likevel ikke en årsak til sengevæting for voksne. Voksne produserer mindre urin på natten, og den autonome lukkemuskelen slipper ikke ut urin selv om du sover om det ikke er noe som forstyrrer normalfunksjon. 
Dersom du vet at årsaken er sarotex (som i at det er utredet), så kan du be om å få prøve en annen medisin.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 19.9.2025 den 22.43):

Hei jeg er 52 år og sliter med at jeg tisser i sengen gjerne 2 til 4 ganger i uken.

Detter er noe jeg sliter veldig med da jeg våknet og det er vått rundt meg, har måtte gått til det steget at jeg har måtte begynne med bleier om natten. Dette ødelegger både natten søvn og at jeg ikke tør sove borte da det er flaut å bruke bleie om natten. Er det noen som har gode råd til meg. Sliter også med inkontinens om dagen men det er svært lite.

Ting du kan hjelpe deg med selv er å unngå mye drikke på kveldstid og unngå koffein helt på sen ettermiddag/kveld + tena bleier. Men du bør jo få hjelp for selve inkontinensen hos lege. Det kan skyldes hormonell ubalanse og en medisin som heter desmopressin kan visst hjelpe.

Endret av Grüner

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...