AnonymBruker Skrevet 19. september 2025 #1 Skrevet 19. september 2025 Jeg fjernet livmorslimhinnen nylig og for mange betyr det også at mensen forsvinner - inkludert meg. (Hurra! Men det kategoriseres ikke som sterilisering fordi du fremdeles kan bli gravid men da utenfor livmor). Hvordan skal jeg tracke syklus framover…? Jeg ønsker ikke bruke prevensjon og mannen er ikke snippet enda. Vi pleier og ha sex i «sikre perioder» men nå vet jeg jo ikke når de er. Jeg er jo 99% sikkert steril nå siden mensen ikke er tilstedet, men for min egen del hadde det vært betryggende og ikke hatt seg akkurat på eggløsning liksom. Noen andre som har gjort samme inngrep? Anonymkode: e9a5a...455
Hjertefisk Skrevet 19. september 2025 #2 Skrevet 19. september 2025 (endret) Hmm må jo bli skikkelig vanskelig å tracke syklus uten å ha peiling på når man hadde mensen sist. Jeg tracker syklusen min og det mest pålitelige for min del er eggløsningstrips. Man kan også se etter hva slags type eggløsningsslim man har (lages av cervix og ikke livmor), men det er ikke 100% pålitelig for noen ganger lever kroppen sitt eget liv. Du kan også følge med på kroppstemperaturen din, men da bør du tempe hver morgen med et bra termometer, og vite hva du ser etter. Det er også upålitelig. Eller så kan du investere i en Mira fertilitetsmonitor, og tracke hormonene dine via urin. Da får du god oversikt over fsh, lh, progesteron og østrogen. Mønstrene blir tydeligere, og du vil kunne se når du ville hatt mensen også, ikke bare eggløsning. Endret 19. september 2025 av Hjertefisk
mommyaka Skrevet 19. september 2025 #3 Skrevet 19. september 2025 Eneste måten er temperaturen. Eller bruke kondom. Du kan ikke tracke uten sykluser
AnonymBruker Skrevet 19. september 2025 #4 Skrevet 19. september 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg fjernet livmorslimhinnen nylig og for mange betyr det også at mensen forsvinner - inkludert meg. (Hurra! Men det kategoriseres ikke som sterilisering fordi du fremdeles kan bli gravid men da utenfor livmor). Hvordan skal jeg tracke syklus framover…? Jeg ønsker ikke bruke prevensjon og mannen er ikke snippet enda. Vi pleier og ha sex i «sikre perioder» men nå vet jeg jo ikke når de er. Jeg er jo 99% sikkert steril nå siden mensen ikke er tilstedet, men for min egen del hadde det vært betryggende og ikke hatt seg akkurat på eggløsning liksom. Noen andre som har gjort samme inngrep? Anonymkode: e9a5a...455 Å tracke syklusen er jo ikke en «metode», ts. Det er overtro. Du kan ikke unngå graviditet med hjelp av overtro. Enten må dette ty til kondom, sterilisering, eller hormonell prevensjon. Alternativt kan dere ha sex uten penetrering. Eller bare la være ha sex. Eller så må du være komfortabel med risikoen for egen helse det å akseptere at du med vilje gjør det selv gravid utenfor livmoren utgjør. Om du kaller det siste å «tracke syklus» eller bare å gamble med helsa? Utgjør ingen forskjell for risikoen du velger å løpe. Ja, jeg vet at folk iherdig klamrer seg til overtro og konspirasjonsteorier. Men det gjør dem ikke sanne. Hele blogg-sfæren kan sverge på at det funker - utgjør null forskjell på virkeligheten. For den del kan jeg sverge på at månen er en blå elefant. Null innvirkning på virkeligheten. Like sannsynlig at månen er en elefant som at «følge med i syklus» er prevensjon. Anonymkode: 852db...bd9 1 5
AnonymBruker Skrevet 19. september 2025 #5 Skrevet 19. september 2025 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Å tracke syklusen er jo ikke en «metode», ts. Det er overtro. Du kan ikke unngå graviditet med hjelp av overtro. Enten må dette ty til kondom, sterilisering, eller hormonell prevensjon. Alternativt kan dere ha sex uten penetrering. Eller bare la være ha sex. Eller så må du være komfortabel med risikoen for egen helse det å akseptere at du med vilje gjør det selv gravid utenfor livmoren utgjør. Om du kaller det siste å «tracke syklus» eller bare å gamble med helsa? Utgjør ingen forskjell for risikoen du velger å løpe. Ja, jeg vet at folk iherdig klamrer seg til overtro og konspirasjonsteorier. Men det gjør dem ikke sanne. Hele blogg-sfæren kan sverge på at det funker - utgjør null forskjell på virkeligheten. For den del kan jeg sverge på at månen er en blå elefant. Null innvirkning på virkeligheten. Like sannsynlig at månen er en elefant som at «følge med i syklus» er prevensjon. Anonymkode: 852db...bd9 Ehh... å tracke syklus er da ikke overtro eller konspirasjonsteori. Mange kvinner som gjør det, og har man stabil syklus så er det enkelt. Dessuten kan alle bli gravide utenfor livmor, ikke bare ts. Det er en risiko for alle kvinner som prøver på barn eller har sex i det hele tatt, og det er veldig sjeldent at det går galt. Anonymkode: e68b1...b84 1 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2025 #6 Skrevet 19. september 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Å tracke syklusen er jo ikke en «metode», ts. Det er overtro. Du kan ikke unngå graviditet med hjelp av overtro. Enten må dette ty til kondom, sterilisering, eller hormonell prevensjon. Alternativt kan dere ha sex uten penetrering. Eller bare la være ha sex. Eller så må du være komfortabel med risikoen for egen helse det å akseptere at du med vilje gjør det selv gravid utenfor livmoren utgjør. Om du kaller det siste å «tracke syklus» eller bare å gamble med helsa? Utgjør ingen forskjell for risikoen du velger å løpe. Ja, jeg vet at folk iherdig klamrer seg til overtro og konspirasjonsteorier. Men det gjør dem ikke sanne. Hele blogg-sfæren kan sverge på at det funker - utgjør null forskjell på virkeligheten. For den del kan jeg sverge på at månen er en blå elefant. Null innvirkning på virkeligheten. Like sannsynlig at månen er en elefant som at «følge med i syklus» er prevensjon. Anonymkode: 852db...bd9 Hva i alle dager…? Dette må være noe av det fjerneste jeg har lest her inne. Jeg har forøvrig tracket syklus i 15 år og har 3 planlagte barn ved hjelp av det. Alltid hatt meget stabil syklus og aldri blitt gravid uplanlagt. ts Anonymkode: e9a5a...455 3 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2025 #7 Skrevet 20. september 2025 Merker du ikke når du har eggløsning? Tester har aldri fungert for meg, de er negative uansett når jeg tester, men jeg har såpass tydelige tegn på eggløsning at det ikke er til å ta feil av uansett. Anonymkode: 3319c...191 2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2025 #8 Skrevet 20. september 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Merker du ikke når du har eggløsning? Tester har aldri fungert for meg, de er negative uansett når jeg tester, men jeg har såpass tydelige tegn på eggløsning at det ikke er til å ta feil av uansett. Anonymkode: 3319c...191 Ikke akkurat når selve EL er nei… det er litt mer sticky utflod rundt EL bare Anonymkode: e9a5a...455
AnonymBruker Skrevet 20. september 2025 #9 Skrevet 20. september 2025 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Å tracke syklusen er jo ikke en «metode», ts. Det er overtro. Du kan ikke unngå graviditet med hjelp av overtro. Enten må dette ty til kondom, sterilisering, eller hormonell prevensjon. Alternativt kan dere ha sex uten penetrering. Eller bare la være ha sex. Eller så må du være komfortabel med risikoen for egen helse det å akseptere at du med vilje gjør det selv gravid utenfor livmoren utgjør. Om du kaller det siste å «tracke syklus» eller bare å gamble med helsa? Utgjør ingen forskjell for risikoen du velger å løpe. Ja, jeg vet at folk iherdig klamrer seg til overtro og konspirasjonsteorier. Men det gjør dem ikke sanne. Hele blogg-sfæren kan sverge på at det funker - utgjør null forskjell på virkeligheten. For den del kan jeg sverge på at månen er en blå elefant. Null innvirkning på virkeligheten. Like sannsynlig at månen er en elefant som at «følge med i syklus» er prevensjon. Anonymkode: 852db...bd9 Dette er jo bare tøv. Å tracke syklus er BIOLOGI, ikke overtro. Tror du ikke på tyngdekraften heller du da? jeg vet nøyaktig hvor jeg er i syklusen til enhver tid. Ikke fordi jeg -tror- at mensen kommer om to dager, men fordi jeg -vet- det. Nei du, dette er noe av det DUMMESTE jeg har lest på KG i 2025. Anonymkode: ec99a...11c 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2025 #10 Skrevet 20. september 2025 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Å tracke syklusen er jo ikke en «metode», ts. Det er overtro. Du kan ikke unngå graviditet med hjelp av overtro. Enten må dette ty til kondom, sterilisering, eller hormonell prevensjon. Alternativt kan dere ha sex uten penetrering. Eller bare la være ha sex. Eller så må du være komfortabel med risikoen for egen helse det å akseptere at du med vilje gjør det selv gravid utenfor livmoren utgjør. Om du kaller det siste å «tracke syklus» eller bare å gamble med helsa? Utgjør ingen forskjell for risikoen du velger å løpe. Ja, jeg vet at folk iherdig klamrer seg til overtro og konspirasjonsteorier. Men det gjør dem ikke sanne. Hele blogg-sfæren kan sverge på at det funker - utgjør null forskjell på virkeligheten. For den del kan jeg sverge på at månen er en blå elefant. Null innvirkning på virkeligheten. Like sannsynlig at månen er en elefant som at «følge med i syklus» er prevensjon. Anonymkode: 852db...bd9 Er du amerikansk kanskje? Anonymkode: ede88...7f6
AnonymBruker Skrevet 20. september 2025 #11 Skrevet 20. september 2025 Har du noen andre tegn? Det gjør det jo ikke sikkert da, men jeg får f.eks litt kviser når jeg venter mensen. Til tider er det ganske mye av det, så jeg vet mensen er på gang. Jeg har ustabil syklus, og på vei inn i overgangsalderen, så jeg må ta det litt etter kviser. Jeg hadde ikke gamblet på å unngå graviditet med å kun se på kviser, men om du kan se på utfloden du har rundt eggløsning, måle temperaturen jevnlig, og prøve sånn så får du gjerne en oversikt? Dette er uansett noe jeg tenker de burde ha snakket med deg om når du fikk fjernet, for jeg forstår godt du vil prøve å unngå dette. Anonymkode: f79e3...b9e
AnonymBruker Skrevet 20. september 2025 #12 Skrevet 20. september 2025 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg fjernet livmorslimhinnen nylig og for mange betyr det også at mensen forsvinner - inkludert meg. (Hurra! Men det kategoriseres ikke som sterilisering fordi du fremdeles kan bli gravid men da utenfor livmor). Hvordan skal jeg tracke syklus framover…? Jeg ønsker ikke bruke prevensjon og mannen er ikke snippet enda. Vi pleier og ha sex i «sikre perioder» men nå vet jeg jo ikke når de er. Jeg er jo 99% sikkert steril nå siden mensen ikke er tilstedet, men for min egen del hadde det vært betryggende og ikke hatt seg akkurat på eggløsning liksom. Noen andre som har gjort samme inngrep? Anonymkode: e9a5a...455 Har gjort samme inngrep og ikke blødd heller på mange år. Men syklusen minntullet seg til etter koronavaksinen så vet ikke hbor jeg er i syklusen(pms,smerter el slim osv kan mam jo følge med på). Det er av og på om en annen. Mannen er snippet da så går fint her! Men følg litt med på div som jeg skrev over her. Anonymkode: 607ac...31e
AnonymBruker Skrevet 20. september 2025 #13 Skrevet 20. september 2025 På bla. Oslo universitetssykehus sine sider står det at om man har fjernet livmorslimhinnen og ikke lenger får menstruasjon så er inngrepet å betrakte som en sterilisering. Men det står muligens forskjellig info rundt omkring? Anonymkode: 7f44d...798
AnonymBruker Skrevet 20. september 2025 #14 Skrevet 20. september 2025 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Å tracke syklusen er jo ikke en «metode», ts. Det er overtro. Du kan ikke unngå graviditet med hjelp av overtro. Enten må dette ty til kondom, sterilisering, eller hormonell prevensjon. Alternativt kan dere ha sex uten penetrering. Eller bare la være ha sex. Eller så må du være komfortabel med risikoen for egen helse det å akseptere at du med vilje gjør det selv gravid utenfor livmoren utgjør. Om du kaller det siste å «tracke syklus» eller bare å gamble med helsa? Utgjør ingen forskjell for risikoen du velger å løpe. Ja, jeg vet at folk iherdig klamrer seg til overtro og konspirasjonsteorier. Men det gjør dem ikke sanne. Hele blogg-sfæren kan sverge på at det funker - utgjør null forskjell på virkeligheten. For den del kan jeg sverge på at månen er en blå elefant. Null innvirkning på virkeligheten. Like sannsynlig at månen er en elefant som at «følge med i syklus» er prevensjon. Anonymkode: 852db...bd9 Haha herregud, du må være en mann 😅 Syklus er ikke overtro, det er biologi og vitenskap. Syklusen er rundt en måned, den telles fra dag 1 som er første dag menstruasjon, og ca midt i syklusen er eggløsning og det er rundt da man kan bli gravid. Er det ingen egg i trakta som spermien kan befrukte, så blir det heller ingen graviditet. Det må nemlig en sædcelle og en eggcelle til for at det skal bli et menneske, noe du også hadde visst om du fulgte litt bedre med i naturfagstimen. Så dermed finnes det perioder man ikke kan bli gravid, og perioder man ikke kan bli gravid. For både prøvere og de som prøver å unngå graviditet, kan dette brukes. Så kan man ha uregelsmessig syklus, det er jo ikke nødvendigvis noe å stille klokken etter. Så det kan jo gå an å bomme på sikre perioder og at de dermed ikke er så sikre. Men at det går i syklus, det kan alle vi kvinner som blør en uke i måneden skrive under på. Hva med sånne apparater som typ ladycomp og sånt, eller eggløsningsstrips, TS? Ladycomp er vel ofte sånn prøvere bruker for å se når de bør ha mest sex for å bli gravide, men det kan jo også brukes motsatt og se når man ikke bør ha sex. Anonymkode: c0dd5...e2e 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2025 #15 Skrevet 20. september 2025 Jeg har også fjernet livmorslimhinnen, og fikk beskjed om at det var som sterilisering å regne, med mindre jeg fikk blødninger igjen etter en stund. Det er snart 4 år siden nå og har ikke blødd i det hele tatt. Ikke blitt gravid heller, uten annen prevensjon! Anonymkode: 0c62a...c0f
AnonymBruker Skrevet 20. september 2025 #16 Skrevet 20. september 2025 Seriøst folkens, «tracke»? 😒🙄 Dere mener selvfølgelig SPORE. Anonymkode: 141f1...b6d 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2025 #17 Skrevet 20. september 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Seriøst folkens, «tracke»? 😒🙄 Dere mener selvfølgelig SPORE. Anonymkode: 141f1...b6d Mener vi spore? 🤔 Det hørtes ikke helt rett ut. Anonymkode: 3319c...191
mommyaka Skrevet 20. september 2025 #18 Skrevet 20. september 2025 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Hva i alle dager…? Dette må være noe av det fjerneste jeg har lest her inne. Jeg har forøvrig tracket syklus i 15 år og har 3 planlagte barn ved hjelp av det. Alltid hatt meget stabil syklus og aldri blitt gravid uplanlagt. ts Anonymkode: e9a5a...455 Eneste måten å tracke er å ta temperaturen din hverdag og loggføring. Å fjerne livmorslimhinnen reduserer eller stopper menstruasjonen og kan sterkt redusere muligheten for svangerskap, men det er ikke en garanti for sterilitet. Så det er jo heller ikke sikkert du får eggløsning.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2025 #19 Skrevet 20. september 2025 To track oversettes ganske direkte med å spore. Men det passer ikke heeelt i akkurat denne sammenhengen. Kanskje syklusberegning er ett bedre ord? Uansett skjønner alle hva ts mente Anonymkode: ec99a...11c
AnonymBruker Skrevet 21. september 2025 #20 Skrevet 21. september 2025 AnonymBruker skrev (På 19.9.2025 den 21.19): Å tracke syklusen er jo ikke en «metode», ts. Det er overtro. Du kan ikke unngå graviditet med hjelp av overtro. Enten må dette ty til kondom, sterilisering, eller hormonell prevensjon. Alternativt kan dere ha sex uten penetrering. Eller bare la være ha sex. Eller så må du være komfortabel med risikoen for egen helse det å akseptere at du med vilje gjør det selv gravid utenfor livmoren utgjør. Om du kaller det siste å «tracke syklus» eller bare å gamble med helsa? Utgjør ingen forskjell for risikoen du velger å løpe. Ja, jeg vet at folk iherdig klamrer seg til overtro og konspirasjonsteorier. Men det gjør dem ikke sanne. Hele blogg-sfæren kan sverge på at det funker - utgjør null forskjell på virkeligheten. For den del kan jeg sverge på at månen er en blå elefant. Null innvirkning på virkeligheten. Like sannsynlig at månen er en elefant som at «følge med i syklus» er prevensjon. Anonymkode: 852db...bd9 Hæ? Hvordan er det å tracke syklus overtro og konspirasjonsteorier? Her tror jeg at det er du som er ute og farer med konspirasjonsteorier. Ts: hør med legen din, men det burde kanskje være mulig å bruke en form for fertilitetsmonitor. Anonymkode: d35b1...9ea
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå