AnonymBruker Skrevet 20. september 2025 #21 Skrevet 20. september 2025 TomKrus skrev (4 timer siden): Før den teknologiske eksplosjonen som internett og smarttelefoner var. Spesielt internett og da snakker vi vel om før 1995. Før dette og i min levetid var samfunnet rimelig uendret i mange år. Så ingen kan snakke om gamle dager om tider de ikke selv har levd i. Det blir meningsløst. Hvorfor kan vi ikke snakke om gamle dager vi selv ikke har levd i? Vi har da snakket med de eldre og jeg vet masse om 50 år før jeg ble født. Anonymkode: 40470...c39
TomKrus Skrevet 20. september 2025 #22 Skrevet 20. september 2025 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hvorfor kan vi ikke snakke om gamle dager vi selv ikke har levd i? Vi har da snakket med de eldre og jeg vet masse om 50 år før jeg ble født. Anonymkode: 40470...c39 Helt greit det, men du har aldri følt dette på kroppen på noe som helst måte ! Om det var bra eller ikke ! Du er da ikke et sannhetsvitne på noen måte. Og det er litt mitt poeng. 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2025 #23 Skrevet 20. september 2025 TomKrus skrev (4 minutter siden): Helt greit det, men du har aldri følt dette på kroppen på noe som helst måte ! Om det var bra eller ikke ! Du er da ikke et sannhetsvitne på noen måte. Og det er litt mitt poeng. O lord Anonymkode: fb77b...28a 1
svartkatt Skrevet 20. september 2025 #24 Skrevet 20. september 2025 Det kommer an på sammenhengen. Før 80-tallet generelt da jeg ble født i 1977. Men mine gamle dager er vel fra 77 til.. hm.. 97?
AnonymBruker Skrevet 20. september 2025 #25 Skrevet 20. september 2025 Jeg har en ganske kort tidsregning på hva jeg anser som gamle dager. Alt før 2010 kanskje? Anonymkode: 0442e...510
Flintis Skrevet 20. september 2025 #26 Skrevet 20. september 2025 I gamle dager er alt som ikke er som nå. I gamle dager var det ikke berøringsskjerm på mobilen foreksempel.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2025 #27 Skrevet 20. september 2025 Gamledager er ca 100 år tilbake i tid. Når jeg snakker om ungdomstiden min så sier jeg bare før i tiden😄 Anonymkode: 7214f...451 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2025 #28 Skrevet 20. september 2025 TomKrus skrev (15 minutter siden): Helt greit det, men du har aldri følt dette på kroppen på noe som helst måte ! Om det var bra eller ikke ! Du er da ikke et sannhetsvitne på noen måte. Og det er litt mitt poeng. Men det er jo ikke sånn jeg bruker begrepet heller. Jeg kan si ting som "i gamle dager måtte man kanskje gjøre det på denne måten, men nå kan man..." om det meste som ikke var mulig før, enten det var før Internett, før bilen eller før man fikk utnyttet elektrisitet. Anonymkode: 4a125...0f2
AnonymBruker Skrevet 20. september 2025 #29 Skrevet 20. september 2025 Da besteforeldrene mine var unge. Anonymkode: 223be...3d5 1
AnonymBruker Skrevet 20. september 2025 #30 Skrevet 20. september 2025 TomKrus skrev (1 time siden): Helt greit det, men du har aldri følt dette på kroppen på noe som helst måte ! Om det var bra eller ikke ! Du er da ikke et sannhetsvitne på noen måte. Og det er litt mitt poeng. Det får være din mening. Jeg spør ikke etter"gamle dager som du husker" Ts Anonymkode: 40470...c39 1
TomKrus Skrevet 20. september 2025 #31 Skrevet 20. september 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det får være din mening. Jeg spør ikke etter"gamle dager som du husker" Ts Anonymkode: 40470...c39 Uansett da blir jo bare "gamle dager" noe helt ubegripelig egentlig. Har du ikke levd i det, kan du heller aldri uttale deg om det. Det er min mening i alle fall. Så kan man jo lese historie og vite en del om veldig gamle dager, uten å ane veldig mye om det var bra eller ikke, fordi man aldri har gått i de skoene.
HMK Skrevet 20. september 2025 #32 Skrevet 20. september 2025 Da jeg var barn på 80-tallet. Og så videre bakover i tid.
Gjest Peanut Skrevet 20. september 2025 #33 Skrevet 20. september 2025 Gamle dager? Før 2. verdenskrig og tilbake til steinalderen.
Thyra Skrevet 20. september 2025 #34 Skrevet 20. september 2025 Det kommer jo litt an på sammenhengen og hvem jeg prater med. Noen ganger kan det være da jeg var liten, 70- og 80-tallet. Andre ganger kan det være snakk om skikkelig gamle dager, altså før elektrisitet, innlagt vann, biler osv.
Akhenaton Skrevet 20. september 2025 #35 Skrevet 20. september 2025 Det går ikke an å sette noe tidspunkt eller spesifikk periode. "I gamle dager" betyr jo noe vagt. For hvis jeg mener 50-tallet, så sier seg heller 50-tallet enn "i gamle dager." Hvis jeg mener 1800-tallet, så sier jeg 1800-tallet. Ergo, hvis jeg sier "i gamle dager", så betyr det rett og slett at jeg ikke har noe helt spesifikt tidspunkt eller periode. Eksempler: I gamle dager var folk mer religiøse. I gamle dager spiste folk ganske enkelt, det var lite fancy mat å snakke om for de aller fleste. I gamle dager hadde folk det mindre travelt. I gamle dager var det mer fattigdom i Norge. I gamle dager var folk mer overtroiske. Osv osv. Uttrykket kan ikke bety noen spesifikk tidsperiode.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2025 #36 Skrevet 20. september 2025 TomKrus skrev (13 minutter siden): Uansett da blir jo bare "gamle dager" noe helt ubegripelig egentlig. Har du ikke levd i det, kan du heller aldri uttale deg om det. Det er min mening i alle fall. Så kan man jo lese historie og vite en del om veldig gamle dager, uten å ane veldig mye om det var bra eller ikke, fordi man aldri har gått i de skoene. Selvfølgelig kan man snakke om tidsepoker man ikke selv har opplevd! Se nå: I gamle dager fantes ikke biler. I gamle dager måtte kyrne melkes for hånd. I gamle dager var mye høyere spedbansdødelighet. I gamle dager ble man ikle vaksinert mot polio. Se, det er mulig å uttale seg om en tid man ikke har levd. Anonymkode: 572d4...60d
AnonymBruker Skrevet 20. september 2025 #37 Skrevet 20. september 2025 TomKrus skrev (1 time siden): Helt greit det, men du har aldri følt dette på kroppen på noe som helst måte ! Om det var bra eller ikke ! Du er da ikke et sannhetsvitne på noen måte. Og det er litt mitt poeng. TomKrus skrev (18 minutter siden): Uansett da blir jo bare "gamle dager" noe helt ubegripelig egentlig. Har du ikke levd i det, kan du heller aldri uttale deg om det. Det er min mening i alle fall. Så kan man jo lese historie og vite en del om veldig gamle dager, uten å ane veldig mye om det var bra eller ikke, fordi man aldri har gått i de skoene. Selvsagt og heldigvis kan man snakke om gamle dager før man levde, ellers hadde det ikke eksistert historikere. Hvis man bare kunne snakket om ting man selv hadde personlig erfaring med hadde det blitt trist. Anonymkode: 75210...f18
AnonymBruker Skrevet 20. september 2025 #38 Skrevet 20. september 2025 Gamle dager er på 1800-tallet. Altså før telefon, elektrisitet, bil, fly, radio, kunstgjødsel og alt annet som kom for alvor i begynnelsen av 1900-tallet. Etter dette har stort sett verden bare finpusset på disse oppfinnelsene, altså mer eller mindre stått på stedet hvil. Anonymkode: a0784...7ee
TomKrus Skrevet 20. september 2025 #39 Skrevet 20. september 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Selvfølgelig kan man snakke om tidsepoker man ikke selv har opplevd! Se nå: I gamle dager fantes ikke biler. I gamle dager måtte kyrne melkes for hånd. I gamle dager var mye høyere spedbansdødelighet. I gamle dager ble man ikle vaksinert mot polio. Se, det er mulig å uttale seg om en tid man ikke har levd. Anonymkode: 572d4...60d Joda helt klart, men var det verre eller bedre enn i dag ? Noe var helt klart bedre, men en god del er nok langt verre for mange mennesker ! Umulig å si for de som ikke har levd igjennom det ! Det er mitt poeng. Og de gamle som jeg kjenner som runder snart 100 år ? De har nok veldig blandede følelser rundt det hele. Mye er blitt veldig mye forbedret, og så har man alt det andre som de slapp å forholde seg til.
AnonymBruker Skrevet 20. september 2025 #40 Skrevet 20. september 2025 TomKrus skrev (4 minutter siden): Joda helt klart, men var det verre eller bedre enn i dag ? Noe var helt klart bedre, men en god del er nok langt verre for mange mennesker ! Umulig å si for de som ikke har levd igjennom det ! Det er mitt poeng. Og de gamle som jeg kjenner som runder snart 100 år ? De har nok veldig blandede følelser rundt det hele. Mye er blitt veldig mye forbedret, og så har man alt det andre som de slapp å forholde seg til. Man snakker jo ikke bare om gamle dager i den sammenheng at man vurderer hva som var best og verst. Anonymkode: 75210...f18
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå