Gå til innhold

Tips og triks til rolig gutt.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ønsker tips og triks til hvordan støtte vår 6 åring i å være litt usosisal og rolig.

Gutten vår er begynt i første klasse. Her begynte han sammen med en god venn. De er egentlig ganske ulike, men leker veldig fint sammen.

Den siste tiden observerer jeg at sønnen vår driver litt dank når vi henter. Imens vennen herjer rundt med andre barn. Sønnen vår har alltid holdt seg unna ukontrollert herjelek.

Han forteller at vennen liker å leke med noen andre nå, og at han selv ikke liker å leke springelek. Virker ok med det. Etter et forsøk på å prate om at han kanskje må forsøke å bli med av og til, slik at de ikke glemmer av at han kanskje og vil være sammen med, og et forsøk på å prate om at vi er ulike og at det er ok. Så holder sønnen vår seg for ørene, også ble han sår for hver hump i veien denne ettermiddagen. Vi tok kontakt med en gammel venn for litt lek, å etter å ha brukt ettermiddagen sammen var han glad og skikkelig mammadalt. 

Ønsker tips og triks til hvordan vi skal prate med han om de vanskelige tingene, og hvordan vi kan støtte han i å være litt "annerledes" - i form av å være en rolig gutt, som trekker seg unna. Han virker å være ok, med ting som han egentlig har lovt å føle noe rundt. Er usikker på om det er en strategi for å beskytte seg selv.

Hvordan "akseptere" at han er usosial fremfor å gjøre noe han ikke liker og hvordan prater man åpent om det.

Anonymkode: 4f630...63b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at dere gjør litt mye ut av dette. Han må finne noen likesinnede og vil sannsynligvis gjøre det ettervært. Ikke alle barn liker å gjøre det samme. Vi hadde et skille mellom football gutta og de få som likte andre ting. De fant ettervært hverandre. 

Å teste ut ulike fritidsaktiviteter er også en god måte å finne jevnaldrende med like interesser.

Anonymkode: 7cf20...b1d

• Liker 3
Skrevet

Det må jeg si. Dømt usosial etter fire uker på skolen fordi man ikke har klart å finne seg en «gjeng»? 😅

Snakk med læreren, si at dere opplever at han har litt trøbbel i relasjoner. Inviter en og en fra klassen hjem. Da kan han bli kjent med dem på «trygg» grunn. 

Anonymkode: b9af3...7cb

• Nyttig 1
Skrevet

Så du trur det. Han har da gått 5 år i barnehage, vi vet hvordan han er... men skole er mye større og barnehagen kunne være mye tettere på. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det må jeg si. Dømt usosial etter fire uker på skolen fordi man ikke har klart å finne seg en «gjeng»? 😅

Snakk med læreren, si at dere opplever at han har litt trøbbel i relasjoner. Inviter en og en fra klassen hjem. Da kan han bli kjent med dem på «trygg» grunn. 

Anonymkode: b9af3...7cb

Han har gått i barnehage i 5 år, vi vet hvordan han er. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tenker at dere gjør litt mye ut av dette. Han må finne noen likesinnede og vil sannsynligvis gjøre det ettervært. Ikke alle barn liker å gjøre det samme. Vi hadde et skille mellom football gutta og de få som likte andre ting. De fant ettervært hverandre. 

Å teste ut ulike fritidsaktiviteter er også en god måte å finne jevnaldrende med like interesser.

Anonymkode: 7cf20...b1d

Muligens, men hver gang han har byttet avdeling, og nå i skolen så får man beskjed om at han gjør det, og at de ikke vet hvorfor. Han har ikke klart å sette ord på det sånn som nå, så samtalen ville jeg ta. 

Skrevet

Her oppdaget vi at barnet trengte briller, nettopp fordi hun ikke deltok i springe og herjeleker. Bare et tips litt utenom det du spør om

Anonymkode: 4aed7...ea9

• Liker 1
Skrevet

Du må begynne å slippe litt tak, la ham prøve å finne ut av dette selv ❤️ Stol på at han kommer til dere eller at dere får beskjed hvis han ikke får set til.

Anonymkode: bb258...f32

• Liker 1
Skrevet

Var det bare «herjelek» i barnehagen også? Vi har også en gutt som ikke er like «brutal» som andre. Men de gjør mye forskjellig i barnehagen - sitter i sandkasse, leker med biler, puslespill, memory, leser.

Det blir nok annerledes når det er barna selv som drar igang lek i skolegården, men det pleier jo å være ulike stativer å leke på.

Hvordan har han pleid å leke med vennen sin?

Anonymkode: 47413...be2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...