AnonymBruker Skrevet 18. september 2025 #1 Skrevet 18. september 2025 Jeg har ADHD og skolebarn. Noen som har tips og hacks til å takle hverdagen som mamma i full jobb? Huset er en smule kaotisk, og hverdagen flyter ikke alltid like lett 🦉 Anonymkode: 9779a...8d1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2025 #2 Skrevet 18. september 2025 Følger denne. Ikke diagnostisert men ganske sikker på at jeg har diagnosen ADHD og har barn med autisme. Mellom oss skal vi huske alt som står på ukeplan, pakke gymtøy, levere lekser rett dag. I tillegg er jeg elendig på innkjøp. Fullstendig håpløst for jeg tenker ikke på ting når jeg ikke ser de, de eksisterer rett og slett ikke. Et eksempel: Skal pusse tenner. Ser tannkrem tuben er nesten tom. Vi trenger tannkrem. Jeg går ut av badet jeg tenker ikke på tannkremen. Skal lage handleliste, husker å titte i kjøleskapet. Husker ikke å skrive tannkrem på lista. Kommer hjem fra butikken, går på badet for å tisse husker at jeg skulle kjøpt tannkrem. Eller, jeg har hjulpet sønnen min med lekser. Jeg skal på kveldsvakt. Jeg kommer hjem fra kveldsvakt, leksene eksisterer ikke lengre. Jeg husker ikke å sjekke om sønnen min har lagt de i sekken, dagen etter skal jeg kanskje grytidlig opp på jobb. Da eksisterer heller ikke leksene lengre. Han husker heller ikke selv å legge de i sekken alltid. Anonymkode: 3ca82...23d 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2025 #3 Skrevet 19. september 2025 Bumper denne Jeg har ikke adhd, men et barn med autisme og en mann med adhd. Vi har ukeplan på en tavle på kjøkkenet der alle fritidsaktiviteter med start og sluttider står. Jeg skriver også inn ting barna blir invitert til f. Eks bursdager. Det står også hvilke dager barna skal ha med svømmetøy/ gymtøy/forkle og alt sånt i løpet av skoleuka og når de slutter på skolen. Handleliste skriver vi på en app på telefonen, men i tillegg kjøper jeg stort av småting som såpe og tannkrem. Vi har alltid tre-fire ekstra slik så vi ikke ender med å mangle plutselig. Anonymkode: d6f60...db5 1
AnonymBruker Skrevet 19. september 2025 #4 Skrevet 19. september 2025 Adhd-mamma her og har barn med adhd. Jeg er nok opparbeidet meg mange strategier på hvordan få hverdagen til å flyte samtidig holde kontroll på hus og hjem. Har nok alltid vært et ryddig menneske for pga kaos innvendig så trenger jeg kontroll på det jeg kan ha kontroll på. Vi har ukeplaner hengende på kjøkkenet. Alt står der! Ungene har hver sin ukeplan med hva de skal hver dag, husoppgaver ect. Hver Søndag er Sunday-reset. Da rydder vi hus og rom, jeg sjekker frysa og lager middagsplan for uka som kommer. Pakker sekker, gymbag ect Jeg eier ikke noe overflødig i huset mitt og alt har sin faste plass. I fjor kastet jeg og ga til veldedighet alt som ikke ble brukt og som lå rundt. Jeg har en regel om at når noe brukes så skal det legges tilbake når jeg/vi er ferdig. Det som er litt her og der blir ryddet på plass på Søndagen. Ungene har kontroll på egne soverom. Det kan være litt så som så, men de har orden på sine ting. Anonymkode: d17a7...42f 1 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2025 #5 Skrevet 19. september 2025 Har ukeplan hengende på kjøkkenet der alt blir plottet inn så fort vi vet om det. Bursdager, turdager, prøver trening osv. Vi prøver å legge klar ting kvelden før f.eks turlag. Lager også lister på ting som MÅ gjøres den dagen og krysser av. Lista ligger alltid fremme på kjøkkenbenken. F.eks sjekk om lekser er gjort. Husk å tømme vaskemaskinen. Osv Anonymkode: 05fa8...8de 2
exictence Skrevet 19. september 2025 #6 Skrevet 19. september 2025 Det er veldig smart å ha hengende en travle/lapp som man kan med en gang skrie på når man oppdager at noe trengs, i tillegg til en ukeplan og kanskje annet? Og det å ha regel om å alltid ta på plass (ha fast plass til ting) etter bruk. Jeg kjøper alltid en del tannkrem og toalettruller når jeg først kjøper. Har en skuffe hvor jeg har flere tannkremer, tannbørster, deodoranter og såper. Kjøper rett som det er en del tannkremer eller noe vi alltid trenger, f.eks hvis det er på tilbud.
AnonymBruker Skrevet 19. september 2025 #7 Skrevet 19. september 2025 Har mann og et barn med diagnose, i tillegg til tre andre barn. Ukeplan. I tillegg en egen Husk liste for uka. Ta bilde av det som må handles om det ikke kan skrive det ned umiddelbart. Bruker wunderlist appen, som vi deler i familien. Middager for hele uka planlegges og handles inn ferdig. Pakker gym og svømmeklær klar hver søndag. Hver kveld pakkes sekkene klar til dagen etter, så skriver vi liste og har på benken over det som mangler av for eksempel ferskvarer ved turdager. Faste plasser til alt og ingen unødvendige ting. Faste oppgaver hjemme for alle, krysser av på det som er gjort. Belønning etter et visst antall kryss. Har på alarmer når vaskemaskinen er ferdig, så det blir hengt opp eller lagt til tørk selv om jeg ikke er hjemme. Deler gjøremål inn i kategorier etter hvor fort det må prioriteres. Dette ligger også i familedeling på app. Rutiner, minimalt med visuelt støy og forutsigbarhet er viktig for gjengen her. Rydder derfor hele tiden unna det som kan bidra til kaos. Anonymkode: 47422...f8b
AnonymBruker Skrevet 19. september 2025 #8 Skrevet 19. september 2025 AnonymBruker skrev (På 18.9.2025 den 20.23): Jeg har ADHD og skolebarn. Noen som har tips og hacks til å takle hverdagen som mamma i full jobb? Huset er en smule kaotisk, og hverdagen flyter ikke alltid like lett 🦉 Anonymkode: 9779a...8d1 Pass på at du tar deg en pause når du er overstimulert. Gå tur. Hvis ikke er det å klikke ikke langt unna. Så ta små mikropauser. Jeg delegerer feks oppvasktømming til partner, jeg får det ikke til med min ADHD-hjerne. Anonymkode: 2c4cd...22f
AnonymBruker Skrevet 20. september 2025 #9 Skrevet 20. september 2025 AnonymBruker skrev (På 18.9.2025 den 20.55): Følger denne. Ikke diagnostisert men ganske sikker på at jeg har diagnosen ADHD og har barn med autisme. Mellom oss skal vi huske alt som står på ukeplan, pakke gymtøy, levere lekser rett dag. I tillegg er jeg elendig på innkjøp. Fullstendig håpløst for jeg tenker ikke på ting når jeg ikke ser de, de eksisterer rett og slett ikke. Et eksempel: Skal pusse tenner. Ser tannkrem tuben er nesten tom. Vi trenger tannkrem. Jeg går ut av badet jeg tenker ikke på tannkremen. Skal lage handleliste, husker å titte i kjøleskapet. Husker ikke å skrive tannkrem på lista. Kommer hjem fra butikken, går på badet for å tisse husker at jeg skulle kjøpt tannkrem. Eller, jeg har hjulpet sønnen min med lekser. Jeg skal på kveldsvakt. Jeg kommer hjem fra kveldsvakt, leksene eksisterer ikke lengre. Jeg husker ikke å sjekke om sønnen min har lagt de i sekken, dagen etter skal jeg kanskje grytidlig opp på jobb. Da eksisterer heller ikke leksene lengre. Han husker heller ikke selv å legge de i sekken alltid. Anonymkode: 3ca82...23d Det du beskriver her er vel tyoisk for mange av oss som sliter i tidsklemma. Ingen diagnoser eller mistanke om diagnoser her, men det der skjer hele tiden hjemme hos oss. Mannen min husker ingenting og av og til så er det fullt hos meg også. Anonymkode: 237db...095
AnonymBruker Skrevet 20. september 2025 #10 Skrevet 20. september 2025 Rutiner og struktur. Vi har månedskalender på kjøleskapet der alt ungene skal skrives inn hver uke minst. Ting må h faste plasser. En skuffe til votter og luer, en plass for regntøy, en for gymtøy osv. ellers finner ingen noenting. Printe ukeplanen fra skole og henge opp-synlig for alle. Kalender på tlf for deg, der du kan skrive inn viktige hendelser og annet du skal huske og legge inn alarm med lyd. Anonymkode: adf22...8a3
AnonymBruker Skrevet 20. september 2025 #11 Skrevet 20. september 2025 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Det du beskriver her er vel tyoisk for mange av oss som sliter i tidsklemma. Ingen diagnoser eller mistanke om diagnoser her, men det der skjer hele tiden hjemme hos oss. Mannen min husker ingenting og av og til så er det fullt hos meg også. Anonymkode: 237db...095 Hjernen kan reagere sånn ved stress. Men for folk med adhd så er de sånn uavhengig av stress. I tillegg til en hel rekke andre symptomer som de har levd med hele livet. Ikke bare i voksenlivet. Anonymkode: 384e4...430
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå