AnonymBruker Skrevet 18. september 2025 #1 Skrevet 18. september 2025 Nå utgjør andelen overvektig barn globalt 9,4% mens undervektige barn er 9,2%. Antallet overvektige barn har økt fra 194 millioner i 2000 til 391 millioner i 2022. Hvorfor tar ikke foreldrene ansvar? Er det for vanskelig å stå i mot presset? Eller er det uvitenhet som gjør at barn spiser som de gjør? UNICEF peker på ultraprossesert mat og markedsføringen av denne som hovedårsaken. Som helsepersonell så ser jeg hvor grusomt disse livsstilssykdommene som i de aller fleste tilfeller kunne vært unngått rammer, ikke bare pasienten, men også de pårørende. Jeg håper reguleringen rundt ultraprossesert mat blir mye strengere. Vi har ikke plass til alle disse livsstilssykdommene i helsevesenet vårt. Folk er nødt til å ta mer ansvar for seg selv, og sine barns helse. Kilde: Feeding Profit, How food environment are failing children. UNICEF. Anonymkode: 7055e...6c3 2 2
AnonymBruker Skrevet 18. september 2025 #2 Skrevet 18. september 2025 Foreldre tar ansvar, men dette er mest sannsynlig multifaktorielt og ikke én enkel årsak foreldre kan modifisere. For eksempel har barn født med keisersnitt 60% større sjanse for overvekt enn søsken født vaginalt. Hva skal foreldrene gjøre der? De vokser jo opp med samme genetiske utgangspunkt og i samme miljø. https://www.forskning.no/svangerskap-barn-og-ungdom-overvekt/keisersnitt-gir-trolig-hoyere-risiko-for-fedme/398054 Jeg helt med på at vi må forebygge mer og jeg har tro på at mindre ultraprossesert er gunstig (ikke bare for vekt), men synes det blir for enkelt å si at folk skal skjerpe seg, og så er problemet løst. Hadde det vært så enkelt hadde ikke overvekt vært et problem hos så mange. Anonymkode: ca0ae...8f4 6 1
velociraptor Skrevet 18. september 2025 #3 Skrevet 18. september 2025 Man sier ikke at folk bare må ta ansvar selv og ikke bruke narkotika, alkohol og tobakk. Noe av det er direkte ulovlig, og alt er ulovlig å reklamere for. Helt sykt at det er lov å selge, pushe og markedsføre UP mat, spesielt rettet mot barn, men faktisk i det hele tatt. 3 1
AnonymBruker Skrevet 18. september 2025 #4 Skrevet 18. september 2025 velociraptor skrev (6 minutter siden): Noe av det er direkte ulovlig, og alt er ulovlig å reklamere for. I Norge ja .... Men verden er større enn Norge. Anonymkode: c5c54...992
AnonymBruker Skrevet 18. september 2025 #5 Skrevet 18. september 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nå utgjør andelen overvektig barn globalt 9,4% mens undervektige barn er 9,2%. Antallet overvektige barn har økt fra 194 millioner i 2000 til 391 millioner i 2022. Hvorfor tar ikke foreldrene ansvar? Er det for vanskelig å stå i mot presset? Eller er det uvitenhet som gjør at barn spiser som de gjør? UNICEF peker på ultraprossesert mat og markedsføringen av denne som hovedårsaken. Som helsepersonell så ser jeg hvor grusomt disse livsstilssykdommene som i de aller fleste tilfeller kunne vært unngått rammer, ikke bare pasienten, men også de pårørende. Jeg håper reguleringen rundt ultraprossesert mat blir mye strengere. Vi har ikke plass til alle disse livsstilssykdommene i helsevesenet vårt. Folk er nødt til å ta mer ansvar for seg selv, og sine barns helse. Kilde: Feeding Profit, How food environment are failing children. UNICEF. Anonymkode: 7055e...6c3 Man kan ikke snakke om overvekt i hvert fall ikke hvis man selv er normalvektig. Snakker man om fedme så er man en mobber. Lykke til med å prøve å få foreldre til å «ta et ansvar» Anonymkode: 4f7fc...f23 4
AnonymBruker Skrevet 18. september 2025 #6 Skrevet 18. september 2025 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Man kan ikke snakke om overvekt i hvert fall ikke hvis man selv er normalvektig. Snakker man om fedme så er man en mobber. Lykke til med å prøve å få foreldre til å «ta et ansvar» Anonymkode: 4f7fc...f23 Kvinneguiden som kilde ja.. For det er jo fasit 🙄 Anonymkode: c5c54...992 1
mommyaka Skrevet 18. september 2025 #7 Skrevet 18. september 2025 Søk opp overvektige her inne...det er allerede skrevet sikkert 10 innlegg om overvektige barn ( Konklusjon er ar neste av kg synes dette er pga late og dårlig forldre) Dette og uføretrygd er noe folk elsker p sette igang med her inne 3
AnonymBruker Skrevet 18. september 2025 #8 Skrevet 18. september 2025 Bedre at folk er overvektige enn at de er undervektige og dør av sult. Anonymkode: 3675a...84d
AnonymBruker Skrevet 18. september 2025 #9 Skrevet 18. september 2025 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Bedre at folk er overvektige enn at de er undervektige og dør av sult. Anonymkode: 3675a...84d Det er fremdeles sultne barn i fattige land. Det er bare at alle de andre barna nå har blitt tjukkere. Anonymkode: 7766c...54d 5
GMT800 Skrevet 18. september 2025 #10 Skrevet 18. september 2025 Det skal ikke akkurat mye til å havne i BMI-kategori overvektig for hverken barn eller voksne, da. Det er ikke slik at man har hengemage og valker i hopetall når BMIen såvidt sier "overvekt". 2
Rødvinsfilosofen Skrevet 18. september 2025 #11 Skrevet 18. september 2025 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Bedre at folk er overvektige enn at de er undervektige og dør av sult. Anonymkode: 3675a...84d Men kanskje det hadde vært en idé å prøve å finne en mellomting? I vestlige land er overvekt et veldig stort problem. At barn i vesten blir stadig tyngre, får livsstilssykdommer, og sammensatte helseproblemer senere i livet hjelper ikke på sultkatastrofen i Jemen eller Gaza. 2
Perfume Skrevet 19. september 2025 #12 Skrevet 19. september 2025 (endret) Et ekte spørsmål her, til alle som mener foreldrene er late eller ikke bryr seg etc etc.... Hvis DU måtte velge : Barnet ditt kan spise UP mat og det KAN hende barnet får dårlig helse av det. Eller Barnet ditt får ikke mat og svinner hen. Hvem velger du? Er dere klar over hvor mye fattigdom og stress det er for mange foreldre rundt i verden? Se på USA, hvor de ofte må ha flere jobber for å få alt til å gå såvidt rundt.. Mange klarer ikke engang. De gir såklart det beste de klarer til barna sine.. Men det er kanskje ikke mer de har råd til? Eller tid til? Hva daa? Det er samfunnet og alle sammen som må gjøre noe her, myndigheter spesielt og matvare konger osv. De kunne sikkert enkelt (!!) løst mye. All sunn mat ned 75%, all usunn mat Opp 75%. Og mer tilgjengelighet for dem. Spesielt her i rike Norge. Hva skal de jobbe med hvis alle var friske og ble veldig gamle? Hva skal de tjene på? Hvorfor fins slike problemer? Et ord. Penger. Endret 19. september 2025 av Perfume 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2025 #13 Skrevet 19. september 2025 Rødvinsfilosofen skrev (33 minutter siden): Men kanskje det hadde vært en idé å prøve å finne en mellomting? I vestlige land er overvekt et veldig stort problem. At barn i vesten blir stadig tyngre, får livsstilssykdommer, og sammensatte helseproblemer senere i livet hjelper ikke på sultkatastrofen i Jemen eller Gaza. Åpenbart... Anonymkode: 3675a...84d
Rødvinsfilosofen Skrevet 19. september 2025 #14 Skrevet 19. september 2025 Perfume skrev (24 minutter siden): Hvis DU måtte velge : Barnet ditt kan spise UP mat og det KAN hende barnet får dårlig helse av det. Eller Barnet ditt får ikke mat og svinner hen. Hvem velger du? Hvorfor er dette de to eneste alternativene? Hele Amerikas eller Norges befolkning lever ikke i ekstrem fattigdom. Det er helt sant at den usunne maten er billigere enn den sunne, men alt handler nok ikke om økonomi. Beleilighet, tilgjengelighet, smak, osv. spiller nok også inn. Tilbud som trigger «hamstringsgenet» og «frykten for å gå glipp av et bra tilbud» spiller nok også inn. Slik at man ender opp med å kjøpe fem sjokoladeboller, tre sjokoladeplater, osv. 1
Perfume Skrevet 19. september 2025 #15 Skrevet 19. september 2025 (endret) Rødvinsfilosofen skrev (8 timer siden): Hvorfor er dette de to eneste alternativene? Hele Amerikas eller Norges befolkning lever ikke i ekstrem fattigdom. Det er helt sant at den usunne maten er billigere enn den sunne, men alt handler nok ikke om økonomi. Beleilighet, tilgjengelighet, smak, osv. spiller nok også inn. Tilbud som trigger «hamstringsgenet» og «frykten for å gå glipp av et bra tilbud» spiller nok også inn. Slik at man ender opp med å kjøpe fem sjokoladeboller, tre sjokoladeplater, osv. Alt er helt sikkert nyansert, og nei.. Her i "vesten" er nok det litt feil, men mange steder ikke. Dette er vel på verdens basis, sto det ikke? Jo. Og alt. Alt kommer ned til penger. Meg selv som eksempel, jeg hadde spist Salat minst én gang daglig hver eneste dag hvis jeg kunne. For jeg elsker det. Men jeg kan ikke det. Og man trenger jo annen næring også. Endret 19. september 2025 av Perfume
AnonymBruker Skrevet 19. september 2025 #16 Skrevet 19. september 2025 Min sønn var «overvektig» han. Skikkelig lubben, høy gutt med bollekinn. I dag er han 17 år, 2 meter høy og helt normalvektig. Det trillrunde ansiktet med bollekinn har blitt et avlangt fjes. Glad vi ikke stresset med å slanke han og lot han få en normal barndom. Hans søsken har helt annen kroppsbygning, de er nesten undervektig, men antar de ikke blir like høy. Anonymkode: a1426...746 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2025 #17 Skrevet 19. september 2025 Rødvinsfilosofen skrev (13 timer siden): Hvorfor er dette de to eneste alternativene? Hele Amerikas eller Norges befolkning lever ikke i ekstrem fattigdom. Det er helt sant at den usunne maten er billigere enn den sunne, men alt handler nok ikke om økonomi. Beleilighet, tilgjengelighet, smak, osv. spiller nok også inn. Tilbud som trigger «hamstringsgenet» og «frykten for å gå glipp av et bra tilbud» spiller nok også inn. Slik at man ender opp med å kjøpe fem sjokoladeboller, tre sjokoladeplater, osv. Nei, det er ikke helt sant at usunn mat er billigere, usunn mat er enklere, ikke billigere, men matvaregigantene elsker å gi oss inntrykk av at det er slik, men hvis man setter seg ned å begynner å se på hva du får av råvare. Pakke med gilde grillpølser inneholder 53% kjøtt, hvilket utgjør en kilopris for kjøttet på ca. 218,- pris fra Oda.no Til sammenlikning koster en kilo kjøttdeig av storfe 159,- eller høyrygg til 230,- for kiloen, dette er rene varer som metter mer. Men kjedene får antagelig mer for å selge oss grillpølser enn høyrygg, derfor er pølsene oftere på tilbud. Ganske kynisk. Anonymkode: 7055e...6c3 2
AnonymBruker Skrevet 19. september 2025 #18 Skrevet 19. september 2025 GMT800 skrev (19 timer siden): Det skal ikke akkurat mye til å havne i BMI-kategori overvektig for hverken barn eller voksne, da. Det er ikke slik at man har hengemage og valker i hopetall når BMIen såvidt sier "overvekt". Det skal mye til å havne i kategori overvektig, du tar feil. Anonymkode: 3d6b6...780 2
lajlaj Skrevet 19. september 2025 #19 Skrevet 19. september 2025 AnonymBruker skrev (På 18.9.2025 den 19.44): Nå utgjør andelen overvektig barn globalt 9,4% mens undervektige barn er 9,2%. Antallet overvektige barn har økt fra 194 millioner i 2000 til 391 millioner i 2022. Hvorfor tar ikke foreldrene ansvar? Er det for vanskelig å stå i mot presset? Eller er det uvitenhet som gjør at barn spiser som de gjør? UNICEF peker på ultraprossesert mat og markedsføringen av denne som hovedårsaken. Som helsepersonell så ser jeg hvor grusomt disse livsstilssykdommene som i de aller fleste tilfeller kunne vært unngått rammer, ikke bare pasienten, men også de pårørende. Jeg håper reguleringen rundt ultraprossesert mat blir mye strengere. Vi har ikke plass til alle disse livsstilssykdommene i helsevesenet vårt. Folk er nødt til å ta mer ansvar for seg selv, og sine barns helse. Kilde: Feeding Profit, How food environment are failing children. UNICEF. Anonymkode: 7055e...6c3 Foreldre overfører sin matavhengighet til miljøet barnet oppdras i. 2 1
lajlaj Skrevet 19. september 2025 #20 Skrevet 19. september 2025 GMT800 skrev (19 timer siden): Det skal ikke akkurat mye til å havne i BMI-kategori overvektig for hverken barn eller voksne, da. Det er ikke slik at man har hengemage og valker i hopetall når BMIen såvidt sier "overvekt". Tuller du? Jeg har BMI 27 med flat mage, men er fullstendig klar over at jeg har mye ekstra fett på resten av kroppen. Barnet vårt på 8 år og 27 kilo må legge på seg 7 kilo for å bikke over til kategorien overvekt. Det er 25 % økning av vekten!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå