Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
Egenskap skrev (6 minutter siden):

Jeg vil tro banker har utnyttet situasjonen med høyre renter. De setter gladelig opp rentene, men verre at de vil gladelig vil sette de ned? stemmer det?

Banker konkurere faktisk ganske heftig, og har ulike strategier for hvordan de skal komme ut på topp.

Utfordringen deres er at det tar lengre tid å heve renten enn å senke renten, og man ønsker å forutse Norges Banks revideringsbehov for rentebanen, fordi de ikke tjener på å overstyre : hadde en bank satset på at rentebanene ble som i går i sine tilbud, hadde de hatt behov for å øke renten idag  i samme situasjon som alle andre senker den. 

Med det budskapet NB hadde i dag, snakker vi om kontinuerlig inflkasjon, man snakker om sedimentering av  et nytt nivå på rentenivået om man vil det eller ikke. 

Jeg mener seriøst at NB gjør en veldig alvorlig feil. 

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Druid skrev (3 timer siden):

Ja, men det er to ulike mekanismer man ser på, så hvis man finner at relasjonene til tallene som driver priser opp som sterkere enn tallen som driver prisene ned, har det større betydning en KPI  i seg selv. 

Utfordringen er valuta, siden den spiller på begge sider.

Jepp. Krona svekker seg når renta settes ned og den påvirker 1/3 av inflasjonen ......

I tillegg til at NB ikke tok høyde for at senkede barnehagepriser dro ned inflasjonen i August.

Så de spiller garantert et "politisk" spill her......

Endret av Sportydame
  • Nyttig 1
Skrevet
Druid skrev (24 minutter siden):

Banker konkurere faktisk ganske heftig, og har ulike strategier for hvordan de skal komme ut på topp.

Utfordringen deres er at det tar lengre tid å heve renten enn å senke renten, og man ønsker å forutse Norges Banks revideringsbehov for rentebanen, fordi de ikke tjener på å overstyre : hadde en bank satset på at rentebanene ble som i går i sine tilbud, hadde de hatt behov for å øke renten idag  i samme situasjon som alle andre senker den. 

Med det budskapet NB hadde i dag, snakker vi om kontinuerlig inflkasjon, man snakker om sedimentering av  et nytt nivå på rentenivået om man vil det eller ikke. 

Jeg mener seriøst at NB gjør en veldig alvorlig feil. 

For å si det sånn - den forrige sentralbanksjefen hadde aldri gjort en sånn alvorlig feil.

Så vet man at dagens sentralbanksjef også var veldig treg med å sette opp renta når det behøvdes rett etter covid.

De tok heller ikke høyde for den ekstreme penge-ødslingen/støtten til bedrifter samt at privatpersoner sparte så mye under "pandemien" at det tok mye lengre tid å få ned inflasjonen enn de antok.

Så er de altså fornøyd med at inflasjonen er godt over 3% - tross at målet er 2%.

Lurer litt på regneferdighetene i NB..... 😉 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Sportydame skrev (19 minutter siden):

For å si det sånn - den forrige sentralbanksjefen hadde aldri gjort en sånn alvorlig feil.

Så vet man at dagens sentralbanksjef også var veldig treg med å sette opp renta når det behøvdes rett etter covid.

De tok heller ikke høyde for den ekstreme penge-ødslingen/støtten til bedrifter samt at privatpersoner sparte så mye under "pandemien" at det tok mye lengre tid å få ned inflasjonen enn de antok.

Så er de altså fornøyd med at inflasjonen er godt over 3% - tross at målet er 2%.

flott beskrivelse. 

Skrevet
Sportydame skrev (35 minutter siden):

Vel, jeg er uenig i samtlige av disse poengene, så det fremstår ikke så enkelt som du ønsker 🙂 ( Jeg mener man har vært altfor offensiv med å øke renten, og at  renten i all praksis betydning er hovedårsaken til inflasjonen i Norge idag)

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Druid skrev (3 minutter siden):

Vel, jeg er uenig i samtlige av disse poengene, så det fremstår ikke så enkelt som du ønsker 🙂 ( Jeg mener man har vært altfor offensiv med å øke renten, og at  renten i all praksis betydning er hovedårsaken til inflasjonen i Norge idag)

Ja da var vi uenige , som vanlig 😉 

NB var mye tregere enn samtlige andre land med å sette opp renten etter covid - det er et faktum.

Og krona har svekket seg jevnt og trutt.....nå henger også krona sammen med oljeprisen og skattenivået i Norge - men renta er et virkemiddel.

Du tenker at man ikke bør styre mot 2% inflasjon?

Og at barnehageprisene ikke påvirket inflasjonen i August? 😉 

• Liker 2
Skrevet

Vi har høye priser og høy inflasjon. Hvorfor setter Norges Bank ned renten da? Inflasjonen vil jo øke enda mer når folk med gjeld får enda større kjøpekraft! 

Vi har absolutt ikke høy rente nå til dags. Jeg husker den gang den var på 10-15 %

• Liker 1
Skrevet
Sportydame skrev (10 minutter siden):

NB var mye tregere enn samtlige andre land med å sette opp renten etter covid - det er et faktum.

Det er et faktum, men det er egentlig ikke ett argument : Det kritiske måltallet, er hvordan renten påvirker NORSK økonomi, og det henger på spesielle aspekter av Norsk økonomi. OG vi har såpass mange veldig spesielle mekanismer som virker anderledes i Norge enn i mange andre land.

Sportydame skrev (14 minutter siden):

Og krona har svekket seg jevnt og trutt.....nå henger også krona sammen med oljeprisen og skattenivået i Norge

Men Krona svekket seg lenge FØR rentediskusjonen kom.  Det gjorde at NB HADDE en mekanisme som svekket veksten markant,

Utfordringen er at  for at renteøkningen i Norge skal treffe godt, bør valutaen være sterk i utgangspunktet. 

Sportydame skrev (23 minutter siden):

Du tenker at man ikke bør styre mot 2% inflasjon?

Jeg mener man må styre mot 2%, og så lenge renten er såpass høy, og valutaen er svak, vil det presse opp lønn. Arbeidsmarkedet har store svakheter, der man ønsker ansette, men finner ikke kompetente ansatte, og samtidig har vi økning i konkurser og avviklinger, og flere som faller ut av arbeidslivet.

Det totale bildet er  at næringslivet ikke går så bra som kreves for hvilke overskudd som må komme ut med dette rentenivået, vi tømmer populasjonen for kapital i enorm grad, og flytter det til en skjør cashflow løsning basert på gjeld som spises av inflasjonen...  

Så NB sin rentebane nå betyr at prisveksten vil fortsette på dagens nivå, og lønnsoppgjøerene vil derfor  fortsette å være for høye.  Selv om valutaen styrker seg markant, vil det ikke tilfredstillende dempe prisveksten.

Utfordringen ligger på i hvilket område prisveksten er mest markant, som er litt forskjellig mellom Norge og andre land. 

• Nyttig 2
Skrevet

Jeg er grønn på dette, så det er mitt utgpkt: Hvordan kommer dette til å påvirke boliglånet vårt? Vi har nå en rente på 5,5 %. Er det ene og alene opp til banken vår å nedjustere renten?

Skrevet
Hellisinhello skrev (47 minutter siden):

Jeg er grønn på dette, så det er mitt utgpkt: Hvordan kommer dette til å påvirke boliglånet vårt? Vi har nå en rente på 5,5 %. Er det ene og alene opp til banken vår å nedjustere renten?

I praksis, ja. 

Det er fordi styringsrenten angir en slags bunn for hvor lavt renten kan være, mens renten du får i banken, er en funksjon av hvilken risiko lånet til deg og dere er. 

Normalt vil bunnen naturlig påvirke hva totalen er, men det er avhengig av hvor offensiv banken var når de gav dere lånet. 

• Liker 1
Skrevet
Druid skrev (2 timer siden):

I praksis, ja. 

Det er fordi styringsrenten angir en slags bunn for hvor lavt renten kan være, mens renten du får i banken, er en funksjon av hvilken risiko lånet til deg og dere er. 

Normalt vil bunnen naturlig påvirke hva totalen er, men det er avhengig av hvor offensiv banken var når de gav dere lånet. 

hvor mye har banken satt mål å tjene på hver enkelt kunde på boliglån? er det estimat på noe sånt?

Skrevet
Egenskap skrev (2 timer siden):

hvor mye har banken satt mål å tjene på hver enkelt kunde på boliglån? er det estimat på noe sånt?

For å si det slik: Finanstilsynet misliker at rentemarginen på boliglån er så lav som den er. De mener forbruksmarkedet subsidieres av bedriftsmarkedet og at kosten av penger er for lav. (Det er de samme som ønsker å kutte risiko ved lån , og startet den forrige bankkrisen)

Skrevet

Tråden er ryddet for personangrep.

Sciurus, mod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...