Gå til innhold

Hva kan deres barn (5 klassing) ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 

jeg er samme med en fyr som har et barn fra tidligere forholds. Vi har nylig fått en baby sammen. 
Jeg har begynt å legge merke til hvor utrolig lite denne gutten kan selv. 
han gjør absolutt ingenting selv. 
ikka klarer han å finne klær selv, ikke finner han drikke og litt mat selv. Han blir kjørt og hentet til skolen hver eneste dag. (Det er et stykke til skolen, ca 2 km) men de går buss. 
ikke klarer han å stå opp med vekker klokke selv, eller å huske at han må pusse tenner selv. 

er dette vanlig for unger i 10-11 år alder? Eller har jeg for høye forventninger. 
det begynner å irritere meg. For alt dette gjør at jeg får mer arbeid med baby, da far må gjøre alt for 10 åringene hele tiden 

Anonymkode: 4af1a...190

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det vil jeg si. 
De må jo lære alt de skal gjøre, så om det ikke har blitt lært han- så kan man ikke forvente at han gjøre slikt alene. 

Her på KG kan det jo virke som majoriteten av barn står opp selv, ordner seg mat, matpakke, kan ordne alt selv, går eller tar buss på egenhånd - helt fra første klasse.
I virkeligheten er det ikke sånn. 

Det er helt vanlig å vekke og å stå opp med  10.åringen, smøre frokost, hjelpe de med å finne frem klær (dette kan man ta sammen når de legger seg, slik at de blir vant til å gjøre det selv), minne de på at de må pusse tenna før de drar på skolen. 
Skal han ta buss, så må dere jo øve med han. Ikke bare forvente at han gjør det på egenhånd.

Anonymkode: f5181...f89

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Eller har jeg for høye forventninger. 

Ja. Du har hatt for høye forventninger til guttens foreldre. De har åpenbart ikke evnet å lære gutten disse tingene. De færreste av oss klarer ting vi ikke har lært og fått lov til å øve på. 

Her bør foreldrene skjerpe seg. 

Anonymkode: 22487...981

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Har han ikke lært dette, så er det noe som må læres.

Våres lærte tidlig det å være med på ting i huset.  Lage mat, vaske,  kle på seg osv. Så ved den alderen klarte de og å lage enkle middager- tomatsuppe, pizza, bakte litt osv

Men alt har jo med at de har fått være med og ansvar fra de var yngre. Og hva foreldrene har lært dem og gitt de av oppgaver osv

Men noe beskjeder må en regne med at beskjeder må gis: husk stillongs, husk jakka de osv. For noen er jo rimlig vimsete 

Anonymkode: dde2a...b12

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja. Du har hatt for høye forventninger til guttens foreldre. De har åpenbart ikke evnet å lære gutten disse tingene. De færreste av oss klarer ting vi ikke har lært og fått lov til å øve på. 

Her bør foreldrene skjerpe seg. 

Ja, problemet er nok foreldrene. De vil ikke at han skal måtte gjøre noe selv. 
hadde det vært min unge, ville jeg lært og veiledet. Men orker ikke å blande meg. 
eller det vil si, jeg har tatt dette opp med far flere ganger, men han er rett og slett uenig 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, problemet er nok foreldrene. De vil ikke at han skal måtte gjøre noe selv. 
hadde det vært min unge, ville jeg lært og veiledet. Men orker ikke å blande meg. 
eller det vil si, jeg har tatt dette opp med far flere ganger, men han er rett og slett uenig 

Men hvorfor legger du opp i hovedinnlegget til at det er gutten som ikke klarer når det er far som ikke klarer?

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ja, det vil jeg si. 
De må jo lære alt de skal gjøre, så om det ikke har blitt lært han- så kan man ikke forvente at han gjøre slikt alene. 

Her på KG kan det jo virke som majoriteten av barn står opp selv, ordner seg mat, matpakke, kan ordne alt selv, går eller tar buss på egenhånd - helt fra første klasse.

Det er helt vanlig å vekke og å stå opp med  10.åringen, smøre frokost, hjelpe de med å finne frem klær (dette kan man ta sammen når de legger seg, slik at de blir vant til å gjøre det selv), minne de på at de må pusse tenna før de drar på skolen. 
Skal han ta buss, så må dere jo øve med han. Ikke bare forvente at han gjør det på egenhånd.

Ja, det er klart jeg ikke forventer at han skal klare alt alene. Men det er far som ikke stiller høye nok krav til gutten. Gutten får ligge på sofen hele dagen mens far fikser absolutt alt. Hele dagen 

AnonymBruker
Skrevet

Når mitt barn byttet skole i 7 klasse var det overraskende mange (ingen) som turde å ta buss alene.

Det snudde min på til de andre foreldrenes store glede.

Nå er hun mobbeoffer fordi hun tar buss.

Forstå det den som vil.

Anonymkode: 294d2...84f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hvorfor legger du opp i hovedinnlegget til at det er gutten som ikke klarer når det er far som ikke klarer?

Det ble nok litt feil. Gutten klarer ikke fordi far ikke har lært ham eller er villig til å lære han

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde stebarn der far gjorde det samme for åtteåringene som han alltid hadde gjort siden de var tre. Han tenkte rett og slett ikke på at de ble større og burde klare mer og mer selv. Og guttene fant seg i det for slik var det hos far. 

Så kom jeg inn i bildet og "vekket" ham: barn dusjer selv i den alderen, barn forsyner seg og deler opp eller smører maten selv på den alderen osv. Barna kunne det jo for mor hadde lært dem det mens far ikke hang med.

Heldigvis var far enig med meg og det ble en med naturlig utvikling av selvstendigheten.

Anonymkode: adba7...e22

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, det er klart jeg ikke forventer at han skal klare alt alene. Men det er far som ikke stiller høye nok krav til gutten. Gutten får ligge på sofen hele dagen mens far fikser absolutt alt. Hele dagen 

sjakktrekk å få et barn til med en slik mann da 🥴

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hei! 

jeg er samme med en fyr som har et barn fra tidligere forholds. Vi har nylig fått en baby sammen. 
ikka klarer han å finne klær selv, ikke finner han drikke og litt mat selv. Han blir kjørt og hentet til skolen hver eneste dag. (Det er et stykke til skolen, ca 2 km) men de går buss. 
ikke klarer han å stå opp med vekker klokke selv, eller å huske at han må pusse tenner selv. 

er dette vanlig for unger i 10-11 år alder? Eller har jeg for høye forventninger. 
det begynner å irritere meg. For alt dette gjør at jeg får mer arbeid med baby, da far må gjøre alt for 10 åringene hele tiden 

7 åringen og 5 åringen min finner mat og drikke selv, kan blande seg saft, vet at det er tannpuss morgen og kveld, kan finne klær selv. 

Anonymkode: b972e...24b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

7 åringen og 5 åringen min finner mat og drikke selv, kan blande seg saft, vet at det er tannpuss morgen og kveld, kan finne klær selv. 

Du skriver at de KAN det. Men gjør de det hver morgen?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Ja, det vil jeg si. 

Dette. Barnet kan ikke disse tingene hvis det aldri får mulighet til å lære det.

8-åringen vår har først nylig begynt å stå opp selv (Vi vekker ham og fortsatt endel dager han må dras ut av senga, men nå ordner han det meste på badet selv, finner klær ved behov osv uten at vi må stå å passe på. ) For å komme hit har vi jobba med faste rutiner og lister hver dag i 2 år. 

Det er også viktig at ting barnet trenger har faste plasser, så det er lett for barnet å være selvhjulpen. Hvor ofte er barnet hos dere? Ligger barnets klær i et eget skap? Er barnet med å rydde nyvasket klær inn i skapet? 

Anonymkode: 993f4...0c5

AnonymBruker
Skrevet

9 åringen min må pakke ting som skolesekk og gym/svømmetøy selv, lage matpakke, finne klær og kle seg. Pusser tenner uoppfordret, er en del av rutinen liksom. Har aldri testet å la henne stå opp selv, man står jo opp med så små barn. Finner seg mat/drikke selv, er jo alene hjemme litt etter skolen bla. 

Anonymkode: 0ca95...abe

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du skriver at de KAN det. Men gjør de det hver morgen?

Ja, de gjør det hver morgen. De vet at når vi står opp så tar vi på klær. De vil ha mat før vi reiser noe sted så finner de frem pålegg, kniv og tallerken. Har lagt plasttallerken i en skuff så de klarer å hente selv. 

Har et gammelt kjøkken, så hvis kjøkkenmaskin er for stram så fyller de vann fra vaskerommet rett ved siden av. 

Hender jeg spør om de har husket tannpussen om morgenen, den går som regel av seg selv når de er på do. Eller at vi alle pusser tennene sammen. 

Hos far har 7 åringen begynt å gå hjem fra skolen 2 ganger i uken. Jeg syns det var viktig å kunne disse tingene selv før det ble en realitet. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, de gjør det hver morgen. De vet at når vi står opp så tar vi på klær. De vil ha mat før vi reiser noe sted så finner de frem pålegg, kniv og tallerken. Har lagt plasttallerken i en skuff så de klarer å hente selv. 

Har et gammelt kjøkken, så hvis kjøkkenvasken er for stram så fyller de vann fra vaskerommet rett ved siden av. 

Hender jeg spør om de har husket tannpussen om morgenen, den går som regel av seg selv når de er på do. Eller at vi alle pusser tennene sammen. 

Hos far har 7 åringen begynt å gå hjem fra skolen 2 ganger i uken. Jeg syns det var viktig å kunne disse tingene selv før det ble en realitet. 

Kjøkkenvasken *

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Hei! 

Jeg har begynt å legge merke til hvor utrolig lite denne gutten kan selv
han gjør absolutt ingenting selv

Så du har valgt å få et barn med en fyr som IKKE har gjort jobben med eget barn og så blir du frustrert på dette barnet som var her før deg og ny baby fordi barnet ikke kan noenting SELV... Fantastisk. Ønsker deg lykke til med denne mannen du valgte å få barn med. Er ikke barnet hans som er problemet, det er deg som legger skyld på barnet når det er far som er komplett udugelig og dette visste du før du fikk barn med han, er ikke slik at du våknet opp i dag med en baby og udugelig far og et stebarn som ikke er blitt selvstendig takket være far.

Anonymkode: 2fbdc...19b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fant frem klær til mitt barn frem til ungdomsskolen. Grunnen var enkel. Da ble barnet kledd etter vær og anledning. Men klarte selvsagt å kle seg selv. Jeg kunne lært barnet tidligere å dra klær ut av skapet men det ville resultert i mere sommel og helt upassende påkledning.

Klær har aldri vært en interesse og bare det å måtte skifte tøy syntes barnet var kjipt. Kunne garantert funnet på å gå med klær på vrangen vær dag. Droppe stillongs da det er et ekstra plagg og gjerne ta på tjukke ull sokkerpmitt på sommeren. 

Nå er det heldigvis hakket bedre som tenåring men fortsatt noen rare greier som skjer iblant.

Anonymkode: 5cc9a...b2c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei! 

Min mellomste gutt går i 5. klasse og er 9 år.

• Han finner klær selv og skjønner de må legges til vask for å bli rene igjen. Det han ikke finner får han hjelp til å finne.
  • Han blir ikke kjørt til skolen, men vi bor nært og med trygg skolevei. Jeg synes en 9-åring fint kan kjøres om det passer familien best og skoleveien er lang/farlig. Ellers bør de gå/sykle med kompiser.  
  • Han husker tannpuss på kvelden, men må minnes på det på morgenen. Det er egentlig anbefalt at foreldre pusser til de er 12 år, husk det.
  • Vår har ikke klokke/mobil på rommet når han sover, så han står ikke opp av seg selv. Trenger ikke det så lenge vi er her på morgenen - dvs til han begynner å møte sent. Jeg synes ikke nødvendigvis man skal pålegge så små barn dette, det er fremdeles foreldrenes ansvar at de kommer seg opp og på skolen. Vekkerklokke på rommet kan fort stresse barn som ikke får sove på kvelden til eksempel og mobil hører ingen steder hjemme på soverommet iaf ut barneskolen!

Er du sikker på at du forstår forskjellen på om han ikke kan, eller om det bare ikke settes noen verdens krav? Om ingen hadde funnet klær hadde han vel greid å åpne en skuff om han vet hvor den skuffen er? Det er forskjell på å "ikke kunne" og "ikke gjøre".

Og ja, det er også jobb med 10-åringer. De må kjøres hit og dit på treninger, kamper og cuper, de må til tider ha hjelp med lekser og de trenger omsorg og tid med foreldrene. Om du bare ser på denne gutten som merarbeid fordi du nå har fått ditt eget barn høres det ut som barnet nok vil ha det bedre hos mor som er glad i ham. Far må bruke tid med gutten sin og da får baby mindre tid. Normalt sett ville du også selv hatt mindre tid til baby om du hadde hatt større barn. Det er helt naturlig!

Som førstegangsmor er man gjerne høy på pæra og skikkelig ekspert, og så må man svelge kameler på løpende bånd når barna blir større. Pass på at du ikke blir ekspert på 10-åringen nå og mener man kan behandle ham som er 18-åring, for du har ikke peiling på hva en 10-åring trenger før du står der selv med eget barn.

Anonymkode: ea169...74d

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...