AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #1 Skrevet 4 timer siden Var vitne til maktovergrep i forhold til mammas kreftsykdom, det er helt grusomt å tenke på og ha vært vitne til. Jeg lurer virkelig på hvordan en sykepleier bare kan fortsette å gi en sprøyte når mamma reagerer med sterke / grusomme smerter og roper " neeei, neeeei " FY F Det tar vært flere episoder det etiske verdier ikke er tatt hensyn til, jeg forstår ikke hvordan det er mulig, eller i det hele tatt er lov. tar i gjerne mot råd for hvordan man kan få hjelp til å slike uempatiske, egoistiske, grusomme mennesker sparket, jeg er skremt over hvordan de kan behandle syke mennesker, skremt. Anonymkode: 8e107...478 2
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #2 Skrevet 4 timer siden Hva ga hun de da? Smertestillende, beroligende? Anonymkode: 69858...02f
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #3 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva ga hun de da? Smertestillende, beroligende? Anonymkode: 69858...02f De henne* Anonymkode: 69858...02f
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #4 Skrevet 4 timer siden I hvilken sammenheng, og da f.eks? Om det er noen medisiner de skal gi henne, så kan de jo ikke stoppe midt i om hun plutselig roper nei. Da må de jo bare gi ferdig, også trøste etterpå. Anonymkode: 0079a...d27 1
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #5 Skrevet 4 timer siden Trist å høre. Vanligvis er kritikken fra pårørende at det døende familiemedlemmer ikke har fått nok smertestillende. Anonymkode: e376d...bb0 3
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #6 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Trist å høre. Vanligvis er kritikken fra pårørende at det døende familiemedlemmer ikke har fått nok smertestillende. Anonymkode: e376d...bb0 Det og- i en lett blanding. Det er jo ikke kritikk, det er sjelsrystende når de ligger der med torturlignende smerter og helsepersonell tror det er psykisk!!!!!!!! Vet dere hva der var snakk om?? Et fysisk brudd i ryggen pga kreft som spiste benet regelrett opp, og så ikke bli trodd på de smertene, jeg blir RASENDE Anonymkode: 8e107...478 2
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #7 Skrevet 4 timer siden Her bør du gjerne snakke med avdelingssykepleier, eller evt kreftsykepleier i kommunen hvis din mor har gått bort. Ingen blir sparket for å gi medisiner, men din mor kan nekte hvis hun ønsker. Hvis hun ikke er samtykkekompetanse gjelder egne regler. Hvis hun er ømfintlig for stikk kan hun få hjelp med f.eks Emlaplaster som bedøver huden. Noen typer medisiner kan svi litt under huden, for noen gjør det mer vondt enn det som er vanlig. Man kan også være uheldig og bli stukket nær en liten hudnerve. Er din mor påvirket av sykdom, medikamenter, demens eller annet, kan det også være forvirring som gir den sterke reaksjonen. Anonymkode: 9d14a...56a 2
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #8 Skrevet 4 timer siden Min beste venn og mamma døde for noen uker siden, jeg bærer på dette alene, og skal liksom bare godta det? Jeg trodde virkelig slike ting var ulovlige etter norske lover. Jeg er så ufattelig glad for at hun hadde meg, til og med leger slet med og virkelig forstå hva hun gikk gjennom. Mye manglende empati der ute Anonymkode: 8e107...478 1
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #9 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): I hvilken sammenheng, og da f.eks? Om det er noen medisiner de skal gi henne, så kan de jo ikke stoppe midt i om hun plutselig roper nei. Da må de jo bare gi ferdig, også trøste etterpå. Anonymkode: 0079a...d27 Det stemmer ikke helt. Man har rett til å nekte å motta behandling på hvilket som helst tidspunkt som hovedsak. Så lenge det ikke medfører fare for pasient eller andre å avslutte selvsagt men en sprøyte feks kan pasienten nekte og nei skal man ta på alvor. Anonymkode: 8b182...5cb 1
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #10 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Her bør du gjerne snakke med avdelingssykepleier, eller evt kreftsykepleier i kommunen hvis din mor har gått bort. Ingen blir sparket for å gi medisiner, men din mor kan nekte hvis hun ønsker. Hvis hun ikke er samtykkekompetanse gjelder egne regler. Hvis hun er ømfintlig for stikk kan hun få hjelp med f.eks Emlaplaster som bedøver huden. Noen typer medisiner kan svi litt under huden, for noen gjør det mer vondt enn det som er vanlig. Man kan også være uheldig og bli stukket nær en liten hudnerve. Er din mor påvirket av sykdom, medikamenter, demens eller annet, kan det også være forvirring som gir den sterke reaksjonen. Anonymkode: 9d14a...56a Jeg observerte alt, ingen demens der var regelrett smertehyl som kom med den sprøyten, jeg BA sykepleieren stoppe. Det gjorde hun ikke. Mamma hang over meg ekstremt smertepåvirket og en ansatt halvskrek til henne: " Ønsker du å dø" ? Jeg sa til han at mamma var en livsglad dame og at hun aldri ytret ønske om å dø....... Grusom, jeg ringte rundt til helsenorge for å få hjelp, skrek etter hjelp, hva om ikke jeg var der ? lar de folk pines i hjel til de dør?????? brudd i rygg foråsaket av kreft, jeg er rystet Anonymkode: 8e107...478 1
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #11 Skrevet 4 timer siden Hvor er rettsikkerheten til alvorlig syke mennesker? Hva med de som ikke har pårørende som stiller opp? Anonymkode: 8e107...478
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #12 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det stemmer ikke helt. Man har rett til å nekte å motta behandling på hvilket som helst tidspunkt som hovedsak. Så lenge det ikke medfører fare for pasient eller andre å avslutte selvsagt men en sprøyte feks kan pasienten nekte og nei skal man ta på alvor. Anonymkode: 8b182...5cb Nettopp Anonymkode: 8e107...478
Stor pike Skrevet 4 timer siden #13 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Mamma hang over meg ekstremt smertepåvirket og en ansatt halvskrek til henne: " Ønsker du å dø" ? Grusom, jeg ringte rundt til helsenorge for å få hjelp, skrek etter hjelp, hva om ikke jeg var der ? lar de folk pines i hjel til de dør?????? brudd i rygg foråsaket av kreft, jeg er rystet Anonymkode: 8e107...478 Men da må hun jo få smertestillende. Og da er det vel liten vits for både pasient og pårørende å nekte. For det er vel akkurat det de skal hindre. 2 1
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #14 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvor er rettsikkerheten til alvorlig syke mennesker? Hva med de som ikke har pårørende som stiller opp? Anonymkode: 8e107...478 Du mener at de skulle stanset medisinsk behandling? Anonymkode: 4e715...80a 2
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #15 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du mener at de skulle stanset medisinsk behandling? Anonymkode: 4e715...80a En sprøyte som gir slike smerteutrykk er ikke medisinsk behandling. En avdeling på sykehuset sendte henne bare rett hjem og sa hun ble bedre etter en uke, hun krøp opp trappene alene her, ingen som gadd å ta ct på en dame med alvorlig kreft. Er det medisinsk behandling? De brydde seg rett og slett ikke, det som er sannheten. LEGER SOM SVERGER I ED pft, du er prisgitt at den du treffer på har godhet Anonymkode: 8e107...478 1
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #16 Skrevet 3 timer siden Stor pike skrev (7 minutter siden): Men da må hun jo få smertestillende. Og da er det vel liten vits for både pasient og pårørende å nekte. For det er vel akkurat det de skal hindre. Smertestillende alene tok ikke de smertene der... hun var innlagt på FEIL sted Det er snakk om UBEHANDLET BRUDD I RYGG MED SPREDNING TIL BUK.... Er du klar over hvilken smerte det er snakk om her???? Anonymkode: 8e107...478
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #17 Skrevet 3 timer siden Jeg skal be om et møte med politiadvokat, regner med det er rette veien å gå. Anonymkode: 8e107...478
Stor pike Skrevet 3 timer siden #18 Skrevet 3 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Smertestillende alene tok ikke de smertene der... hun var innlagt på FEIL sted Det leste jeg ikke noe sted. Beklager at jeg misforsto problemstillingen.
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #19 Skrevet 3 timer siden Du høres ut som du trenger profesjonell hjelp til å bearbeide dette. Og så kan du sende skriftlig klage etterpå (få gjerne litt hjelp fra noen du stoler på til formuleringer). Anonymkode: 8948a...582 4 5
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #20 Skrevet 3 timer siden Jeg tenker først av alt at du må puste med magen, for slik du holder på her hjelper deg i hvert fall ikke. Snakk med sykehuset og hør om hva som skjedde først av alt. Anonymkode: 141bd...5f8 2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå