AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #1 Skrevet 6 timer siden Jobbet med en fyr som var sur 95% av tiden. Hatet han. Så der kunne jeg ikke jobbe lenger, og sluttet i jobben. Anonymkode: 565a6...f24
AnonymBruker Skrevet 6 timer siden #2 Skrevet 6 timer siden Det er ikke lov til å spre hat om kollegaer, som følge av at en skal beskytte ansatte mot uheldige belastninger, jf. aml. §4-3 fjerde ledd; all form for ryktespredning, og slikt, betyr at en ikke passer inn og dermed bør finne seg an annen jobb - en kan få advarsel om oppsigelse. " § 4-3.Krav til det psykososiale arbeidsmiljøet (1) Arbeidet skal legges til rette slik at arbeidstakers integritet og verdighet ivaretas. (2) Arbeidet skal søkes utformet slik at det gir mulighet for kontakt og kommunikasjon med andre arbeidstakere i virksomheten. (3) Arbeidstaker skal ikke utsettes for trakassering, herunder seksuell trakassering, eller annen utilbørlig opptreden. Med trakassering menes handlinger, unnlatelser eller ytringer som har som formål eller virkning å være krenkende, skremmende, fiendtlige, nedverdigende eller ydmykende. Med seksuell trakassering menes enhver form for uønsket seksuell oppmerksomhet som har som formål eller virkning å være krenkende, skremmende, fiendtlig, nedverdigende, ydmykende eller plagsom. (4) Arbeidstaker skal, så langt det er mulig, beskyttes mot vold, trusler og uheldige belastninger som følge av kontakt med andre. (5) Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om gjennomføringen av kravene i denne paragraf. 0 Endret ved lov 16 juni 2023 nr. 37 (i kraft 1 jan 2024 iflg. res. 16 juni 2023 nr. 943). Endres ved lov 20 juni 2025 nr. 37 (i kraft 1 jan 2026 iflg. res. 20 juni 2025 nr. 1120)." Anonymkode: b41f4...417
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #3 Skrevet 5 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ikke lov til å spre hat om kollegaer, som følge av at en skal beskytte ansatte mot uheldige belastninger, jf. aml. §4-3 fjerde ledd; all form for ryktespredning, og slikt, betyr at en ikke passer inn og dermed bør finne seg an annen jobb - en kan få advarsel om oppsigelse. " § 4-3.Krav til det psykososiale arbeidsmiljøet (1) Arbeidet skal legges til rette slik at arbeidstakers integritet og verdighet ivaretas. (2) Arbeidet skal søkes utformet slik at det gir mulighet for kontakt og kommunikasjon med andre arbeidstakere i virksomheten. (3) Arbeidstaker skal ikke utsettes for trakassering, herunder seksuell trakassering, eller annen utilbørlig opptreden. Med trakassering menes handlinger, unnlatelser eller ytringer som har som formål eller virkning å være krenkende, skremmende, fiendtlige, nedverdigende eller ydmykende. Med seksuell trakassering menes enhver form for uønsket seksuell oppmerksomhet som har som formål eller virkning å være krenkende, skremmende, fiendtlig, nedverdigende, ydmykende eller plagsom. (4) Arbeidstaker skal, så langt det er mulig, beskyttes mot vold, trusler og uheldige belastninger som følge av kontakt med andre. (5) Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om gjennomføringen av kravene i denne paragraf. 0 Endret ved lov 16 juni 2023 nr. 37 (i kraft 1 jan 2024 iflg. res. 16 juni 2023 nr. 943). Endres ved lov 20 juni 2025 nr. 37 (i kraft 1 jan 2026 iflg. res. 20 juni 2025 nr. 1120)." Anonymkode: b41f4...417 Hmm. Så jeg kan bli straffet? Er jo merkelig dette. Hvordan unngå å hate folk som er slem mot en? Anonymkode: 565a6...f24
BobbySocks Skrevet 5 timer siden #4 Skrevet 5 timer siden Du kan hate dem inni deg. Og en surpomp bryter forsåvidt loven han og, det gir en uheldig belastning å tilbringe tid med sånne. 2
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #5 Skrevet 4 timer siden Hate de inni seg er lov. Hater spesielt ei jeg jobber med. Hater alt med henne, men jeg må bare holde kjeft. Går bare utover meg om jeg sier noe. Vet ingen andre liker henne heller, men ikke så ille som meg tror jeg. Anonymkode: 3f827...f72 2 1
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #6 Skrevet 4 timer siden BobbySocks skrev (2 minutter siden): Du kan hate dem inni deg. Og en surpomp bryter forsåvidt loven han og, det gir en uheldig belastning å tilbringe tid med sånne. Ja. Selvfølgelig hater jeg kun inni meg. Anonymkode: 565a6...f24 1
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #7 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Jobbet med en fyr som var sur 95% av tiden. Hatet han. Så der kunne jeg ikke jobbe lenger, og sluttet i jobben. Anonymkode: 565a6...f24 Hvor gammel er du, 15? Anonymkode: e45b5...449
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #8 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvor gammel er du, 15? Anonymkode: e45b5...449 45… Anonymkode: 565a6...f24
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #9 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 45… Anonymkode: 565a6...f24 Wow. Hvor lenge har du vært i arbeid? Anonymkode: e45b5...449
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #10 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Wow. Hvor lenge har du vært i arbeid? Anonymkode: e45b5...449 Siden jeg var 25 tenker jeg. Anonymkode: 565a6...f24
Jdz Skrevet 4 timer siden #11 Skrevet 4 timer siden Uavhengig av det juridiske, er det nødvendig å hate kollegaer? Gjennom snart 30 år i arbeidslivet har jeg fortsatt ikke hatet en kollega. Mislikt, blitt irritert av, vært likegyldig til, det har nok skjedd, men hatet?`Det skal mer til enn en surpomp i alle fall. 4
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #12 Skrevet 4 timer siden Etter 45 år i arbeidslivet har jeg jobbet med mange forskjellige folk. Har vært mange jeg ikke liker noe særlig. Men hater? Tror ikke jeg noen gang har hatet et menneske. Folk bruker ordet hate altfor lett i dagens samfunn. Anonymkode: cfac3...bca 5
Malaco Skrevet 4 timer siden #13 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hate de inni seg er lov. Hater spesielt ei jeg jobber med. Hater alt med henne, men jeg må bare holde kjeft. Går bare utover meg om jeg sier noe. Vet ingen andre liker henne heller, men ikke så ille som meg tror jeg. Anonymkode: 3f827...f72 Hvorfor er hun så forferdelig?
Kristin70 Skrevet 4 timer siden #14 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Hatet han. Anonymkode: 565a6...f24 Hva mener du med hat? Hatet du han slik at du følte avsky mot han eller på en sånn måte at du ønsket å skade han? Jeg synes det er rart å snakke om hat overfor kollegaer, selv om jeg har jobbet med folk jeg misliker strekt. 1
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #15 Skrevet 4 timer siden Jdz skrev (2 minutter siden): Uavhengig av det juridiske, er det nødvendig å hate kollegaer? Gjennom snart 30 år i arbeidslivet har jeg fortsatt ikke hatet en kollega. Mislikt, blitt irritert av, vært likegyldig til, det har nok skjedd, men hatet?`Det skal mer til enn en surpomp i alle fall. Kanskje jeg var for snill i beskrivelsen. Ikke bare var han sur, men har skrek deg opp i trynet om det var noe han ikke likte og du gjorde feil. Og hver gang man spurte han om noe jobbfaglig bjeffet han og greide ikke si det på en normal rolig måte. Ikke lov å hate slike folk? Anonymkode: 565a6...f24
Tro Smo Konosoro Skrevet 4 timer siden #16 Skrevet 4 timer siden Du har lov til å hate akkurat så mange og hvem du vil. Syns det er forbilledlig at du tar konsekvensen av at du ikke gidder å være i nærheten av noen du hater og finner noe annet å gjøre i stedet for å prøve å endre personen eller gjøre livet ekkelt for denne. AFEL Ansvar for eget liv! 1 1
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #17 Skrevet 4 timer siden AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Siden jeg var 25 tenker jeg. Anonymkode: 565a6...f24 Herremin... Anonymkode: e45b5...449
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #18 Skrevet 4 timer siden Spørsmålet er jo håpløst stilt. For det er ingen regler for hva vi føler. Men det går mest ut over deg selv hvis du hater kollegaer ts. Forstår at det er lett å irritere seg/mislike sterkt osv kollegaer og andre rundt seg, men man bør jobbe mot følelsen av å hate folk for - igjen - det er deg det går ut over. Å hate folk er jo veldig slitsomt. Anonymkode: e7278...1d7 1
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #19 Skrevet 4 timer siden Av og til må man hate og totalt overse folk,behandle dem som luft. Anonymkode: d9214...fad
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #20 Skrevet 4 timer siden Kristin70 skrev (8 minutter siden): Hva mener du med hat? Hatet du han slik at du følte avsky mot han eller på en sånn måte at du ønsket å skade han? Jeg synes det er rart å snakke om hat overfor kollegaer, selv om jeg har jobbet med folk jeg misliker strekt. Aldri ønsket å skadet noen i mitt liv. Hadde han f.eks. fått sparken hadde jeg kost meg. Tilpass for han. Hatet han såpass at man føler seg fysisk dårlig bare i nærværet av han. Men man holder det inni seg og klistrer på seg en maske. Anonymkode: 565a6...f24
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå