Gå til innhold

Stebarn og venne hans ødlegger tingene mine

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Fremhevede innlegg

Skrevet

Og  atter engang blir TS en ond stemor, fordi det gjelder et stebarn. 
Til TS, lås dører i de rommene de ikke går lov inn i. Gjem bort, mat og drikke de ikke får. 
Jeg gjør det med mine egne barn. 

Anonymkode: 8f59c...db6

• Liker 4
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har et stebarn som ofte har venner på besøk. De er på 10 års alderen. Oppdaget nu har de har tatt ting fra romme og ødlagt ting for en verdi på 2000,-. Usikker på om dette er bevist eller rampestreker. Samtidig begynner jeg pg lure på om de stjeler ting også pg av dette forsi små ting har blidd borte med tiden. De har også vist tegn til at de går inn i skapene på kjøkken og vaskerom å forsyner seg av dette.

hva kan man gjøre med dette ?

Anonymkode: 9c41b...0ce

Lås soverom og ditt rom samt vaskerom. Ikke vær så hjelpeløs. 

Anonymkode: d62aa...9ba

• Liker 2
Skrevet

Leste jeg at de hadde tatt medisiner????

• Liker 2
Skrevet

Du kan jo stoppe dem når de er på vei inn på soverommet ditt. Og påpeke at det er ditt rom og at de ikle får lov til å være der. Det har jeg gjort med mine barn, og det kan du gjøre med dine. At det er stebarn er irrelevant.

Anonymkode: d39b9...abf

• Liker 1
Skrevet

Du sier i  fra til far og tar et familiemøte 👍

Er selv bonusmor og alt som er mitt rører ingen. Samme som med tingene til barna. Vi respekterer hverandres ting ❤️

Skulle noe bli ødelagt blir det trekk i ukepengene til tingen er nedbetalt.💸

Dere som er mødre? Syns dere det er greit at deres egne barn ødelegger og snoker i deres private ting? 🤔 

Hadde jeg hatt egne barn ville det aldri hvert greit.

Anonymkode: e06da...535

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Du sier i  fra til far og tar et familiemøte 👍

Er selv bonusmor og alt som er mitt rører ingen. Samme som med tingene til barna. Vi respekterer hverandres ting ❤️

Skulle noe bli ødelagt blir det trekk i ukepengene til tingen er nedbetalt.💸

Dere som er mødre? Syns dere det er greit at deres egne barn ødelegger og snoker i deres private ting? 🤔 

Hadde jeg hatt egne barn ville det aldri hvert greit.

Om min 16.åring snoker i skuffene på badet, og låner sminke av - kunne jeg ikke brydd meg mindre om. 
Ting de ødelegger ved et uhell, må de selvsagt ikke få trekk i ukelønn for. 

Og hva du ville gjort om du hadde hatt egne barn kan du ikke uttale deg noe om, før du sitter der med egne barn selv. Det går faktisk ikke.

Anonymkode: a4155...07f

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Om min 16.åring snoker i skuffene på badet, og låner sminke av - kunne jeg ikke brydd meg mindre om. 
Ting de ødelegger ved et uhell, må de selvsagt ikke få trekk i ukelønn for. 

Og hva du ville gjort om du hadde hatt egne barn kan du ikke uttale deg noe om, før du sitter der med egne barn selv. Det går faktisk ikke.

Anonymkode: a4155...07f

Har jeg faktisk barn selv også. Ville bare se hva slags svar jeg ville få 👍 Viste de var negative.

Uhell kan diskuteres.hvertfall etter gitt beskjed om hva som er greit eller ikke. 

Selv mine barn får ikke gå i skuffer og bare ta ting uten å spørre. Her må de alle spørre først. 

Akkurat som at jeg ikke bare går å tar barnas saker og ting på soverommet. 

Er snakk om å lære seg å respektere andre sine ting. Ikke bare forvente at alt er alle sitt. 

Tenker at mange barn her inne hadde hatt gått av å lære seg dette. Hvertfall ut i fra svarene rettet mot TS 🤦‍♀️

• Liker 1
Skrevet

Uff ts dette kan være utfordrende. Min tenåring tar seg litt tilrette. Kan låne jakken min uten å spørre, like en av ringene mine å bruke den osv. Men føler ikke det er såpass ille at jeg har gjort så alt for stor sak av dette. De gangene jeg føler det er et for stort overtramp så blir det gitt en tydelig reaksjon og da skjerper tenåringen seg.

Når det kommer til juice, mat og annet innhold i kjøleskapet så har vi ikke restriksjoner på kjøleskapet sitt innhold. Alle i huset har fri tilgang på mat og drikke i mitt hjem. Viss det er noe spesielt som kjøpes inn til enn anledning. La oss si det kommer gjester i helgen så blir det gitt spesefik beskjed og da får de varene være i fred. 

Men viss venner av tenåringen kom inn i mitt hjem og tokk seg til rette med mine ting ville de blitt utestengt fra mitt hjem. Ikke over juice men private eiendeler.

Viss problemet er stort og vanskelig å håndtere ville jeg startet med å låse av soverommet og oppbevart medisiner utilgjengelig for eget barn og gjester. 

Anonymkode: 57459...39d

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det er jeg enig! Men hovedprobleme erat nu er en persnlig ting ødlagt til 2000,-! Denne er ikke å få tak i igjen! Itillegg er div medisiner, klær, kremmer og div andre ring forsvunnet. Og jeg stiller meg litt spørsmåltefn når stebarn har venner på besøk som ikke respektere våre grenser med feks å gå i kjøleskap, soverom, bod. Da blir jeg litt tenksom på hvordor ting ee boete.

TS

Få medisinskap asap 

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg har et stebarn som ofte har venner på besøk. De er på 10 års alderen. Oppdaget nu har de har tatt ting fra romme og ødlagt ting for en verdi på 2000,-. Usikker på om dette er bevist eller rampestreker. Samtidig begynner jeg pg lure på om de stjeler ting også pg av dette forsi små ting har blidd borte med tiden. De har også vist tegn til at de går inn i skapene på kjøkken og vaskerom å forsyner seg av dette.

Det åpenbare er jo å snakke med barnets forelder, som du åpenbart bor sammen med. Kommunikasjon, kommunikasjon, kommunikasjon. 

Anonymkode: c84b3...ccf

Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Nei det er ikke den som er borte ! Men en personlig ting som er tatt ut fra rommet og blidd ødlagt. Og jeg anklager ikke noen ! 

Selvfølgelig er du i din fulle rett til anklage disse klåfingra ungene, det er jo ikke mannen som ødelegger tingene dine.

Anonymkode: 20824...ce8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det er jeg enig! Men hovedprobleme erat nu er en persnlig ting ødlagt til 2000,-! Denne er ikke å få tak i igjen! Itillegg er div medisiner, klær, kremmer og div andre ring forsvunnet. Og jeg stiller meg litt spørsmåltefn når stebarn har venner på besøk som ikke respektere våre grenser med feks å gå i kjøleskap, soverom, bod. Da blir jeg litt tenksom på hvordor ting ee boete.

TS

Hvilke type medisiner? Her må du som voksen ta ansvar og passe på at de ikke tar medisiner de ikke skal ha. Det er selvfølglig forskjell på en Paracet og en sobril. Noen kan ha tatt en Paracet pga hodepine. Men dette her må du faktisk snakke med din stesønn og vennene hans om. Det er bekymringsverdig om noen går å tar medisiner de ikke skal ha. Da bør evt også foreldrene til disse involveres. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

haha.,,, mine barn stjal sokker fra stefar. Jeg også. 

Vi hadde et sokke-problem her i huset. Det er sikkert genetisk, for alle led av manglende sokker som bare forduftet. Alle bortsett fra stefar. Han hadde alltid kontroll på sokkene sine, så når folk hadde det travelt, så kunne det forsvinne sokker. 

På farsdagen så fikk han sokker og en skriftlig kontrakt fra alle der vi lovet å ikke stjele sokkene hans. 

Anonymkode: 59131...35c

😂😂😂

Anonymkode: 56e44...501

Skrevet

Ikke velg å bo sammen med andres drittunger?

Anonymkode: 18c7f...1d2

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.9.2025 den 11.18):

Jeg har et stebarn som ofte har venner på besøk. De er på 10 års alderen. Oppdaget nu har de har tatt ting fra romme og ødlagt ting for en verdi på 2000,-. Usikker på om dette er bevist eller rampestreker. 

Du må vel prøve å finne bevis da?

Anonymkode: 75bdf...93c

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nei, det viser at vi ønsker barna skal lære seg at noen ting ikke er deres. At ting som blir ødelagt med vilje skal erstattes. Uhell skjer, men ikke ukentlig eller daglig med ting.

Her retter jeg pekefinger mot deg. Hva du mener er greit for dine barn får så være. 

Jeg vil lære mine barn og bonusbarn at tingene til andre er nettopp det. Tingene til andre. 

Blir som å si at siden døren til nabohuset er ulåst så er det bare å gå rett inn. Ulåste ting er åpne for alle. Alle kan komme inn å bare ta ting 🤦‍♀️

Samme med sminke, parfyme, klær osv... Barn har sine ting samme som voksne. Et sted må man sette grenser. Ikke rart dagens barn er så ufordraglige når dette er holdningen. 

Et nei skader virkelig ikke de små bomullsbarna deres 👍

Hvis du har barn som driver å ødelegger ting med vilje ukentlig skjønner jeg at dere har langt større problemer i barneoppdragelsen og familieliv enn det folk flest sliter med. Da har vel også barna behov for mer enn kun «nei»..? 

Jeg er helt for å sette grenser, men det gjelder da som sagt andre ting enn at ungene spør pent om de kan få låne noe av meg, eller at de med uhell ødelegger noe. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.9.2025 den 11.18):

Hva sier far?

Skrevet

Ryddet for brukerdebatt, tilsvar til dette, latterliggjøring og avsporing. 

Christina82, mod

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...