Gå til innhold

Stebarn og venne hans ødlegger tingene mine

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et stebarn som ofte har venner på besøk. De er på 10 års alderen. Oppdaget nu har de har tatt ting fra romme og ødlagt ting for en verdi på 2000,-. Usikker på om dette er bevist eller rampestreker. Samtidig begynner jeg pg lure på om de stjeler ting også pg av dette forsi små ting har blidd borte med tiden. De har også vist tegn til at de går inn i skapene på kjøkken og vaskerom å forsyner seg av dette.

hva kan man gjøre med dette ?

Anonymkode: 9c41b...0ce

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

At barn går i skuffer og skap på sitt eget kjøkken er da helt normalt. 

Om de stekte dine ting, fra din garderobe, er jo ikke ok. Da må du jo spørre de. 

Hva er ødelagt? Kan det være et uhell? 

Anonymkode: a4155...07f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Først må du begynne ,med å snakke med han.

Hadde også låst døra til soverommet. Gjør det for bikkjene som ikke hører på når jeg sier de ikke får gå inn der, så da hadde jeg gjort det for barn som hørte like dårlig også. 

Anonymkode: 4a2ea...949

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Note to self: jeg skal aldri ha en stemor til mine barn. 

Anonymkode: 25809...abb

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så du mener det er greit at de ødlegger ting til andre?

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Note to you: Dette kan du ikke alltid styre selv.

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Note to you: Dette kan du ikke alltid styre selv.

Det er litt forskjell å gå inn på romme å hente ting for så å finne det ødlagt på noen andre sitt rom ?

Skrevet

Kanskje på tide å ta et lite familiemøte?

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Om de stekte dine ting, fra din garderobe, er jo ikke ok. Da må du jo spørre de. 

Helt greit at stebarne går i skap på kjøkkene, men her er det snakk om at vennene hans gjør det uten å spørre hos eller stebarne. Alla så har det skjedd at en juicepakke forvinn samme dag den er kjøpt inn etc.

skal ha samtale om det. Bare lure på hvordan gå frem på dette. Og hva er rettferdig at skal erstatte det? Dette er ring som jeg ikke får tak i lengre og de betydde mye for meg.

Skrevet

Hvilke ting har forsvunnet? Ganske stor forskjell på om ungene drikker opp en kartong juice vs at de går i smykkeskrinet ditt og tar med seg arvesmykker. Og mener du de har stjålet eller ødelagt?

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Hovedproblemet her er vel at du putter stebarnet og vennene i samme «i veien»-kategori. 
Du må snakke med stebarnet, be dem være forsiktige og få må selvsagt også partneren din på banen, 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Skal du få en venn av barnet til å erstatte en juicekartong? :forvirra:

Vær forsiktig med anklager hvis du ikke har bevis. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er litt forskjell å gå inn på romme å hente ting for så å finne det ødlagt på noen andre sitt rom ?

Hva snakker du om?

Jeg kommenterte til hun som sa hun aldri skulle ha stemor til sine barn, at det kunne hun ikke styre.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Kålrota skrev (3 minutter siden):

Lær deg å lese. Eller gjør du deg bare vanskelig med vilje? Ts snakker om erstatning for tingene det ikke går an å få tak i lenger og som betydde mye for henne, ikke juicekartongen. To forskjellige avsnitt i teksten!

Anonymkode: d1cdb...dd8

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Helt greit at stebarne går i skap på kjøkkene, men her er det snakk om at vennene hans gjør det uten å spørre hos eller stebarne. Alla så har det skjedd at en juicepakke forvinn samme dag den er kjøpt inn etc.

skal ha samtale om det. Bare lure på hvordan gå frem på dette. Og hva er rettferdig at skal erstatte det? Dette er ring som jeg ikke får tak i lengre og de betydde mye for meg.

Er det noen spesiell grunn til at du legger "vekt" på stebarn?

Slik jeg tolker det har dette overhode ingenting med saken å gjøre at det er stebarn. Alle barn kan få venner som har andre grenser enn seg selv. Det er da opp til oss voksne rundt å veilede barna (både egne, stebarn og de på besøk) i hvordan man oppfører seg når man er på besøk.

Her hadde jeg begynt med å fortelle barna (som bor der) at andres ting er ikke noe de kan røre uten å spørre først. Felles ting kan de bruke fritt men ikke ødelegge. Og når en har besøk så gjelder de reglene også for de, og det er de som bor der som har besøk sitt ansvar å følge dette opp - ellers kan de ikke ha besøk før de lærer det.

• Liker 1
Skrevet

At en juice blir drukket opp er dessverre ikke noe å gjøre med nå i ettertid. Barn skal ikke måtte erstatte det. Så her må far og du snakke med gutten. Hva som er greit å ta under besøk og ikke. Ha klare regler. Samtidig være litt romslig. Å drikke opp en juice daglig pga besøk behøves ikke. Men å en og gang dele en kartong juice eller en flaske brus feks en fredagskveld burde gå fint i blant på sparket. Er det planlagt besøk kan dere avtale hva som kjøpes inn/hva de kan ta av. Ansvarliggjør gutten. Han må vite hva han skal forholde seg til og bidra til at dette føltes av vennene også. Dere kan også si ifra til venner om de går å tar mat og drikke fra skapene. «Helt i orden at du er tørst og henter deg et glass. Men dere må holde dere til vann hvis ikke annet er avtalt. Handlingen vår er planlagt, så da er det dumt når vi kommer til tom emballasje når det skal brukes. Dere må også sette glassene tilbake på kjøkkenet etterpå. Kos dere videre😊». 

Når det gjelder dine ting så kommer det an på hva det er. Er det en håndkrem som står fremme på badet? Er det et smykke? Vanskelig å si noe om det når du ikke sier hva. Men driver de å går og tar ting fra klesskapet ditt e.l så må du også her si ifra. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har et stebarn som ofte har venner på besøk. De er på 10 års alderen. Oppdaget nu har de har tatt ting fra romme og ødlagt ting for en verdi på 2000,-. Usikker på om dette er bevist eller rampestreker. Samtidig begynner jeg pg lure på om de stjeler ting også pg av dette forsi små ting har blidd borte med tiden. De har også vist tegn til at de går inn i skapene på kjøkken og vaskerom å forsyner seg av dette.

hva kan man gjøre med dette ?

Først må du begynne ,med å snakke med han.

Hadde også låst døra til soverommet. Gjør det for bikkjene som ikke hører på når jeg sier de ikke får gå inn der, så da hadde jeg gjort det for barn som hørte like dårlig også. 

Hva skjer med rettskrivingen i denne tråden...?😂

Anonymkode: f3c33...3b9

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

1. Lær deg å skrive .

2. Ikke få deg stebarn. 

Anonymkode: e36ff...894

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

haha.,,, mine barn stjal sokker fra stefar. Jeg også. 

Vi hadde et sokke-problem her i huset. Det er sikkert genetisk, for alle led av manglende sokker som bare forduftet. Alle bortsett fra stefar. Han hadde alltid kontroll på sokkene sine, så når folk hadde det travelt, så kunne det forsvinne sokker. 

På farsdagen så fikk han sokker og en skriftlig kontrakt fra alle der vi lovet å ikke stjele sokkene hans. 

Anonymkode: 59131...35c

AnonymBruker
Skrevet
Kålrota skrev (1 time siden):

Nei det er ikke den som er borte ! Men en personlig ting som er tatt ut fra rommet og blidd ødlagt. Og jeg anklager ikke noen ! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...